Representations of the “Refugee Crisis” on Front Pages of Polish Weekly Magazines between 2015 and 2018
DOI:
https://doi.org/10.12775/HiP.2020.042Słowa kluczowe
“refugee crisis”, weekly magazines, front pages, Islam, Poland, migrantsAbstrakt
Drawing from postcolonial studies and discourse analysis, in this article I will critically look at the dominant narratives and visual depictions of the so-called “refugee crisis” in contemporary Polish weekly magazines (2015–2018) with a special focus on their front pages. For comparative purposes, I will conduct qualitative analysis of the selected press titles representing different socio-political worldviews and aiming at various audiences, such as Tygodnik Powszechny, Wprost, Polityka, Do Rzeczy, W Sieci, Gazeta Polska, Niedziela. I will have a look at the images used to illustrate the humanitarian crisis in combination with the analysis of titles and texts placed on front pages. Importantly, as many European reports underline, the press in particular, and the media in general, participated in framing the arrival of migrants and refugees from North Africa in 2015 as crisis. The term “refugee crisis” was popularized by numerous headlines, press articles, and other media accounts.
The analysis of weeklies’ front pages leads to the conclusion that the Polish society and mass media yield to the dominant discourse defining a refugee as “Other,” enemy, terrorist, or invader. As I have shown above, sympathetic coverage is rare. The press, instead of delivering reliable and balanced opinions, rather tends to fuel negative attitudes and prejudices by maintaining the perception of refugees from North African and Middle East as endangering the Polish society.
Bibliografia
Alsultany, E. (2012). Arabs and Muslims in the Media: Race and Representation after 9/11. New York–London: NYU Press.
Bertram, Ł., & Jędrzejek, M. (2015, October 14). Islamskie hordy, azjatycki najazd, socjalny dżihad. Jak polskie media piszą o uchodźcach? Kultura Liberalna. Retrieved from: https://obserwatorium.kulturaliberalna.pl/raport/islamskie-hordy-azjatycki-najazd-socjalny-dzihad-jak-polskie-media-pisza-o-uchodzcach-uchodzcy/.
Cooke, K., & White, A. (2015). Introduction. Moving Stories. In: A. White (ed.). Moving Stories: International Review of How Media Cover Migration (pp. 5–7). London: Ethical Journalism Network.
Cywiński, P., Katner, F., & Ziółkowski, J. (2019). Zarządzanie strachem. Jak prawica wygrywa debatę publiczną w Polsce. Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego.
Fiske, J. (2003). Wprowadzenie do badan nad komunikowaniem. Wrocław: Astrum.
Gąsior, M. (2015, May 22). “Przyjmijmy chrześcijan z Syrii!”. A dlaczego nie muzułmanów? Oskarżenia o dyskryminację w tle szczytnej akcji. NaTemat. Retrieved from: https://natemat.pl/143433,przyjmijmy-chrzescijan-z-syrii-a-dlaczego-nie-muzulmanow.
Georgiou, M., & Zaborowski, R. (2017). Media Coverage of the “Refugee Crisis”: A Cross-European Perspective. Council of Europe Report DG1(2017)03. Retrieved from: https://rm.coe.int/1680706b00.
Górska, E. (2013). Europejska islamofobia a muzułmanie w Polsce. Poliarchia, 1(1), 187–215. DOI: 10.12797/Poliarchia.01.2013.01.13.
Gündüz, Z.Y. (2007). Europe and Islam: No Securitization, Please! Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung.
Kotras, M. (2016). Dyskurs o imigrantach. Strategie argumentacyjne w polskich tygodnikach opinii [The Discourse about Immigrants: Argumentation Strategies in Polish Weekly Magazines]. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 59, 59–80. DOI: 10.18778/0208-600X.59.04.
Parker, S. (2015). “Unwanted Invaders”: The Representation of Refugees and Asylum Seekers in the UK and Australian Print Media. eSharp, 23(9), 1–21. Retrieved from: https://www.gla.ac.uk/media/Media_404384_smxx.pdf.
Pisera, R. (2010). Władza i ciało. Społeczne reprezentacje kobiety i mężczyzny na okładkach popularnych tygodników. In: D. Rode, & P. Sołodki (eds.). O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej (pp. 72–84). Warszawa: Fundacja Feminoteka.
Said, E.W. (1978[2005]). Orientalizm. Trans. M. Wyrwas-Wiśniewska. Poznań: Zysk i S-ka.
Said, E.W. (1980, April 26). Islam Through Western Eyes. The Nation. Retrieved from: https://www.thenation.com/article/archive/islam-through-western-eyes/.
Sydow, K. (2016, July 25). Troska, strach, wrogość. Dyskurs o uchodźcach i migrantach w Polsce i Niemczech. Warszawa: Fundacja im. Heinricha Bölla. Retrieved from: https://pl.boell.org/pl/2016/07/25/troska-strach-wrogosc-dyskurs-o-uchodzcach-i-migrantach-w-polsce-i-niemczech.
Yenigun, H.I. (2004). Muslims and the Media after 9/11: A Muslim Discourse in the American Media? The American Journal of Islamic Social Sciences, 21(3), 39–69. DOI: 10.35632/ajiss.v21i3.507.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu respektuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych autorów.
Dane autorów nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych. Redaktorzy i recenzenci są zobowiązani do zachowania w poufności wszelkich informacji związanych ze złożonymi do redakcji tekstami.
Autor, zgłaszając swój tekst wyraża zgodę na wszystkie warunki i zapisy umowy licencyjnej (określającej prawa autorskie) z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 239
Liczba cytowań: 0