Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Redaktorzy tematyczni
    • Zespół Recenzentów (2020-2021)
    • Standardy etyczne
    • Opłaty
    • Indeksowanie
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Historia i Polityka

Projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku” jako przykład działań na rzecz umacniania bezpieczeństwa kulturowego
  • Strona domowa
  • /
  • Projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku” jako przykład działań na rzecz umacniania bezpieczeństwa kulturowego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 25 (32) (2018) /
  4. Artykuły

Projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku” jako przykład działań na rzecz umacniania bezpieczeństwa kulturowego

Autor

  • Michał Lubicz Miszewski Akademia Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki, Wydział Nauk o Bezpieczeństwie, Wrocław

DOI:

https://doi.org/10.12775/HiP.2018.024

Słowa kluczowe

Kresy Wschodnie, edukacja kresowa, bezpieczeństwo kulturowe, dziedzictwo kulturowe

Abstrakt

The article describes the educational project “Borderlands – Polish Eastern Territories in the Twentieth Century” carried out by the Public Education Office of the Cracow Department of the Institute of National Remembrance since 2012. The target group of the project are students of lower and higher secondary schools of Małopolskie Voivodeship. It focuses on the Borderlands of the First and Second Polish Republic, including their history and cultural heritage, as well as the Poles, both those who left this territory after the Second World War and those who live there now. The highlight of the project is the contest of knowledge of the Borderlands, in which students prepare an essay or a multimedia presentation on a chosen topic, based on the available literature, gathered documents, memories and iconographic material. One of the rewards for the winners of the contest is a trip for the winner and a guardian to the territories that formerly constituted the Polish Eastern Borderlands.

Bibliografia

Czaja, J. (2004). Bezpieczeństwo kulturowe Rzeczpospolitej Polskiej. Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne.

Cząstka-Szymon, B. (2011). Pomijane dziedzictwo Kresów. Konteksty kultury, 3, 193–210.

Górny, G. (2004). Edukacja kresowa. Przewodnik Katolicki, 48.

„Historia Polski nie istnieje bez historii Kresów”. Apel o umieszczenie tematyki dotyczącej Kresów w programach nauczania. (2016). Pobrano z: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/308831-historia-polski-nie-istnieje-bez-historii-kresow-apel-o-umieszczenie-tematyki-dot-kresow-w-programach-nauczania.

Kancelaria Sejmu RP. Biuro Komisji Sejmowych. (2016). Pełny zapis przebiegu posiedzenia Komisji Łączności z Polakami za Granicą (nr 34) z dnia 21 września 2016 r. Pobrano z: http://orka.sejm.gov.pl/zapisy8.nsf/0/7A6FF8247A83A960C125803A0046A5BE/%24File/0102608.pdf.

Projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku” (V edycja) dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego w roku szkolnym 2016/2017 (regulamin).

Projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku” (VI edycja) dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego w roku szkolnym 2017/2018 (regulamin).

Tołwiński, M. (2014). Dobra kultury – kapitałem pokoleń. W: P. Żarkowski, S. Topolewski (red.), Współczesne bezpieczeństwo kulturowe (s. 197–204). Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach.

Historia i Polityka

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

07-07-2018

Jak cytować

1.
LUBICZ MISZEWSKI, Michał. Projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku” jako przykład działań na rzecz umacniania bezpieczeństwa kulturowego. Historia i Polityka [online]. 7 lipiec 2018, nr 25 (32), s. 81–92. [udostępniono 8.11.2025]. DOI 10.12775/HiP.2018.024.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 25 (32) (2018)

Dział

Artykuły

Licencja

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu respektuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych autorów.
Dane autorów nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych. Redaktorzy i recenzenci są zobowiązani do zachowania w poufności wszelkich informacji związanych ze złożonymi do redakcji tekstami.

Autor, zgłaszając swój tekst wyraża zgodę na wszystkie warunki i zapisy umowy licencyjnej (określającej prawa autorskie) z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 846
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Kresy Wschodnie, edukacja kresowa, bezpieczeństwo kulturowe, dziedzictwo kulturowe

cross_check

The journal content is indexed in CrossCheck, the CrossRef initiative to prevent scholarly and professional plagiarism

W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa