Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Counsil
    • Redaktorzy tematyczni
    • List of reviewers (2018-2019)
    • Ethical Standards
    • Payments
    • Indexing
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Historia i Polityka

Education in State Archives in Poland (2015–2023)
  • Home
  • /
  • Education in State Archives in Poland (2015–2023)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 48 (55) (2024) /
  4. Papers

Education in State Archives in Poland (2015–2023)

Authors

  • Krzysztof Kowalczyk University of Szczecin, Institute of Political Science and Security Studies, State Archives in Szczecin https://orcid.org/0000-0002-5910-4854

DOI:

https://doi.org/10.12775/HiP.2024.018

Keywords

education, state archives, Poland

Abstract

The main aim of the article is to analyze the forms of activity of state archives in Poland in the field of education and its prospects. Therefore, the statutory tasks and organizational structure of the state archives were defined; the concept and importance of education in the state archives was defined; its forms were discussed; educational activities were presented on the example of the State Archives in Szczecin; the challenges facing education in state archives were outlined. The caesuras of work are marked by the years of rule of the so-called United Right, i.e., the Law and Justice (PiS) and its coalition partners.

References

Archiwum Państwowe w Szczecinie (1). (n.d.). Home [website]. Retrieved from: https://www.szczecin.ap.gov.pl.

Archiwum Państwowe w Szczecinie (2). (n.d.). Home [Facebook page]. Facebook. Retrieved from: https://www.facebook.com/ArchiwumPanstwoweWSzczecinie.

Archiwum Państwowe w Szczecinie (3). (n.d.). Home [YouTube channel]. YouTube. Retrieved from: https://www.youtube.com/channel/UCUUrCSQH-h4vPsRSvLUExUA.

Chorążyczewski, W. (2008). Archiwista przyszłości – edukator i autopromotor w społeczeństwie informacyjnym. In: J. Poraziński, & K. Stryjkowski (Eds.). Archiwa w nowoczesnym społeczeństwie. Pamiętnik V Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Olsztyn, 6–8 września 2007 r. (pp. 45–53). Warszawa: Stowarzyszenie Archiwistów Polskich.

Jabłońska, M. (2016). Nowe wyzwania archiwów. Komunikacja społeczna i public relations. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kowalczyk, K. (2023). Polityka historyczna rządu RP na przykładzie działalności Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015–2023). Historia i Polityka, 45, 57–70. DOI: 10.12775/HiP.2023.022.

Magier, D. (2009). Regionalna rola archiwum państwowego w epoce postindustrialnej. In: W. Chorążyczewski, & A. Rosa (Eds.). Toruńskie konfrontacje archiwalne. Vol. 1: Archiwistyka na uniwersytetach, archiwistyka w archiwach (pp. 213–224). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Mazur, H. (2016). Edukacja archiwalna w Polsce – realna potrzeba czy przejściowa moda?. In: A. Chłosta-Sikorska, B. Popiołek, & A. Słaby (Eds.). Historia, pamięć, tożsamość w edukacji humanistycznej. Vol. 4: Archiwum jako „strażnik pamięci”: studia historyczno-archiwalne (pp. 19–32). Kraków: Wydawnictwo LIBRON.

Mazur, H., & Rosa, A. (2014). O potrzebie szkolenia archiwistów w zakresie edukacji. Archiwa – Kancelarie – Zbiory, 5, 169–181. DOI: 10.12775/AKZ.2014.009.

Rosa, A. (2012). Funkcja edukacyjna archiwów. Warszawa: Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych.

Rosa, A. (2015). Nowy profil w zawodzie archiwisty – pedagog archiwalny. In: I. Mamczak-Gadkowska, & K. Stryjkowski (Eds.). Nowe funkcje archiwów (pp. 133–139). Poznań: Instytut Historii UAM.

Sprawozdanie z działalności Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz archiwów państwowych w 2016 r. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/archiwa/rok-20130.

Sprawozdanie z działalności Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz archiwów państwowych w 2017 r. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/archiwa/rok-20131.

Sprawozdanie z działalności Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz archiwów państwowych w 2018 r. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/archiwa/rok-20132.

Sprawozdanie z działalności Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz archiwów państwowych w 2019 r. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/archiwa/rok-20133.

Sprawozdanie z działalności Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz archiwów państwowych w 2020 r. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/archiwa/rok-20222.

Sprawozdanie z działalności Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz archiwów państwowych w 2021 r. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/archiwa/rok-20223.

Sprawozdanie z działalności Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz archiwów państwowych w 2022 r. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/archiwa/rok-20230.

Sprawozdanie z działalności Archiwum Państwowego w Szczecinie w 2016 r.

Sprawozdanie z działalności Archiwum Państwowego w Szczecinie w 2017 r.

Sprawozdanie z działalności Archiwum Państwowego w Szczecinie w 2018 r.

Sprawozdanie z działalności Archiwum Państwowego w Szczecinie w 2019 r.

Sprawozdanie z działalności Archiwum Państwowego w Szczecinie w 2020 r.

Sprawozdanie z działalności Archiwum Państwowego w Szczecinie w 2021 r.

Sprawozdanie z działalności Archiwum Państwowego w Szczecinie w 2022 r.

Strategia Archiwów Państwowych na lata 2010–2020. (2011).

Strategia rozwoju Archiwów Państwowych na lata 2021–2030. (2021). Retrieved from: https://www.archiwa.gov.pl/wp-content/uploads/2022/02/Strategia_rozwoju_AP_2021-2030.pdf.

Stryjkowski, K. (2015). O starych i nowych funkcjach archiwów. In: I. Mamczak-Gadkowska, & K. Stryjkowski (Eds.). Nowe funkcje archiwów (pp. 11–19). Poznań: Instytut Historii UAM.

Szczepaniak, M., & Tyrchan, G. (2017). Popularyzacja i edukacja w archiwach. Głos w sprawie hierarchii priorytetów. In: V. Urbaniak (Ed.). Educare necesse est – ale jak i dlaczego? Przykłady dobrych praktyk edukacyjnych (pp. 67–73). Warszawa: Archiwum Państwowe w Warszawie.

Urbaniak, V. (Ed.). (2017). Educare necesse est – ale jak i dlaczego? Przykłady dobrych praktyk edukacyjnych. Warszawa: Archiwum Państwowe w Warszawie. Retrieved from: https://www.warszawa.ap.gov.pl/container/publikacje/EDUCARE-TEKST.pdf.

Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. (1983). JoL 1983, No. 38, item 173.

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej. (2008). JoL 2008, No. 227, item 1505.

Żelazek, B. (2020). Archiwa Państwowe w obliczu pandemii wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2: Archiwum Pandemii. Wieś i Rolnictwo, 3, 205–221. DOI: 10.53098/wir032020/10.

Historia i Polityka

Downloads

  • pdf

Published

2024-06-06

How to Cite

1.
KOWALCZYK, Krzysztof. Education in State Archives in Poland (2015–2023) . Historia i Polityka. Online. 6 June 2024. No. 48 (55), pp. 155-169. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/HiP.2024.018.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 48 (55) (2024)

Section

Papers

License

Copyright (c) 2024 Krzysztof Kowalczyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Nicolaus Copernicus University fully respects the right to privacy and protection of personal data of all authors. The authors’ personal data is not used for commercial and/or marketing purposes.

Stats

Number of views and downloads: 345
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

education, state archives, Poland

cross_check

The journal content is indexed in CrossCheck, the CrossRef initiative to prevent scholarly and professional plagiarism

Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop