Przysposobienie wojskowe w polskich szkołach w latach 1918–1939
DOI:
https://doi.org/10.12775/HiP.2023.025Słowa kluczowe
państwo, szkoła, obronność, hufiec, szkolenie, wojskoAbstrakt
Na początku lat 20. XX wieku koła rządowe II Rzeczypospolitej w trosce o bezpieczeństwo państwa i przysposobienie obywateli do jego obrony postanowiły zorganizować w szkołach średnich tzw. hufce szkolne. Zrzeszały one chłopców klas starszych, którzy pod doświadczonym kierownictwem mieli przechodzić szkolenie rekruckie lub podoficerskie. Podsumowaniem szkolenia był egzamin, którego wynik miał wpływ na dalszą służbę wojskową absolwenta. W planach przysposobienia wojskowego w szkołach średnich uwzględniono również dziewczęta. Celem żeńskich hufców szkolnych było przygotowanie dziewcząt do pełnienia w razie wojny pomocniczej służby wojskowej w dziedzinie sanitarnej, oświatowej, gospodarczej, kancelaryjnej i łączności. Na równi z wyszkoleniem wojskowym postawiono wychowanie fizyczne. Uczestnictwo w żeńskich hufcach, podobnie jak w męskich, na terenie szkoły było dobrowolne. Warunkiem przyjęcia do hufca było ukończenie 16 lat i dobry stan zdrowia zaświadczony przez lekarza.
Bibliografia
Araszkiewicz, W. (1972). Szkoła średnia ogólnokształcąca w Polsce w latach 1918–1932. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Grot, Z., Gaj, J. (1973). Zarys dziejów kultury fizycznej w Wielkopolsce. Poznań: PWN.
Hądzelek, K. (1978). Postulaty Sejmu Nauczycielskiego (1919) w dziedzinie wychowania fizycznego na tle koncepcji edukacji fizycznej Komisji Edukacji Narodowej, „Spuścizna Komisji Edukacji Narodowej w dziedzinie wychowania fizycznego”. Materiały Ogólnopolskiego Sympozjum zorganizowanego z okazji 200. rocznicy powstania Komisji Edukacji Narodowej. Warszawa: Wydawnictwo Sport i Turystyka.
Kęsik, J. (1998). Naród pod bronią, społeczeństwo w programie polskiej polityki wojskowej 1918–1939. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Młodzianowska, H. (1963). Państwowy Urząd Wychowania Fizycznego i Przysposobienia Wojskowego w Polsce do roku 1939 (geneza, struktura, organizacja i charakter). Roczniki Naukowe AWF w Warszawie, 2, 355–383.
Pazdur, J. (1971). Dzieje Kielc 1864–1939, t. 2. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Szkoła junaka: podręcznik instruktora przysposobienia wojskowego. (1933). Warszawa: Główna Księgarnia Wojskowa.
Szymański, L. (1995). Kultura fizyczna w polityce II Rzeczypospolitej. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
Wroczyński, R. (1985). Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Zespół Urzędu Wojewódzkiego Kieleckiego I, sygn. 7845, 7873, 7887, 7891, 7897.
Zespół Starostwa Powiatowego Kieleckiego I, sygn. 2232, 2247.
Zespół Zbiór Edmunda Massalskiego, sygn. 108, 320.
„Gazeta Kielecka” 1890, nr 35, 38, 46, 53, 57, 64, 71, 86, 98; 1892, nr 75; 1893, nr 32;1898, nr 102; 1901, nr 66; 1923, nr 12, 14; 1926, nr 47, 97; 1927, nr 45, 46, 47; 1930, nr 2; 1932, nr 4, 47, 332, 334; 1935, nr 41, 43, 45, 195, 332, 334; 1936, nr 51, 161; 1937, nr 102.
„Opinia” 1928, nr 284; 1929, nr 48.
„Wychowanie Fizyczne” 1935, nr 3–4.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Ireneusz Ciosek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu respektuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych autorów.
Dane autorów nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych. Redaktorzy i recenzenci są zobowiązani do zachowania w poufności wszelkich informacji związanych ze złożonymi do redakcji tekstami.
Autor, zgłaszając swój tekst wyraża zgodę na wszystkie warunki i zapisy umowy licencyjnej (określającej prawa autorskie) z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 127
Liczba cytowań: 0