Profetyczny charakter filozofii nietzscheańskiej
DOI:
https://doi.org/10.12775/HiP.2023.024Słowa kluczowe
Nietzsche, postmodernizm, hedonizm, nihilizm, aksjologia, estetykaAbstrakt
Artykuł zatytułowany Profetyczny charakter filozofii nietzscheańskiej jest efektem studiowania przez autorkę tematu zjawisk społecznych, które nasiliły się na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci. Celem rozważań zawartych w tekście jest ukazanie aktualności myśli Friedricha Nietzschego w okresie postmodernizmu oraz okresu, który po nim następuje. Opisana perspektywa odnosi się przede wszystkim do upadku woli jednostek w obliczu bezprecedensowych przemian społecznych. Tekst będzie czerpać z dorobku intelektualnego m.in. Jacques’a Derridy, Michela Foucaulta czy Jeana-François Lyotarda. Teza jest weryfikowana analogiami obecnymi we współczesnej myśli politycznej. Analiza elementów aksjologicznych zawartych w dziełach. Nietzschego oraz ich wpływu na współczesne społeczeństwo została przeprowadzona przy użyciu metody monograficznej oraz obserwacyjnej. Uzyskane konkluzje mają na celu refleksję na temat współczesności oraz negatywnych zjawisk zaistniałych w społeczeństwie w XX oraz XXI wieku.
Bibliografia
Adamski, Ł. (2019). „Boże Ciało”. Komasa prowokacyjny, ale poważnie mówiący o wierze. RECENZJA. wpolityce.pl. Pobrane z: https://wpolityce.pl/kultura/461584-boze-cialo-komasa-prowokacyjnie-i-powaznie-o-wierze.
Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Sic!
Ferenc, M. (2003). Autonomia jednostki w świetle aktywności człowieka. Próba analizy niektórych wątków filozofii politycznej Hannah Arendt. Artes, 1.
Giddens, A. (2008). Konsekwencje nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Golka, M. (2004). W cywilizacji konsumpcyjnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Habermas, J. (2007). Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jencks, C. (1992). The Post-modern Reader. London: Wiley.
Kowalczyk, S. (2004). Idee filozoficzne postmodernizmu. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.
Nietzsche, F. (1908). Ludzkie, arcyludzkie. Warszawa: J. Mortkowicz.
Nietzsche, F. (1912). Poza dobrem i złem. Warszawa: J. Mortkowicz.
Nietzsche, F. (1986). Antychryst. Przemiany wszystkich wartości. Przedmowa i księga pierwsza. Warszawa: J. Mortkowicz.
Nietzsche, F. (2020). Wola Mocy. Kraków: Vis a vis/Etiuda.
Nowak, G. (2018). O rizomie i cechach rizomatycznych na przykłądzie powieści Michaiła Szyszkina „Wziatije Izmaiła”. Przegląd Wschodnioeuropejski, 9(2), 337–346. DOI: 10.31648/pw.3256.
Osińska, M., Kazberuk, A., Celińska-Janowicz, K., Zadykowicz, R., Rysiak, E. (2017). Depresja – choroba cywilizacyjna XXI wieku. Geriatria, 11, 123–129. DOI: https://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2017/10/Geriatria_2_2017_5.pdf.
Ritzer, G. (1999). Mcdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Muza.
Rochedy, J. (2019). Nietzsche l’actuel Introduction à la philosophie nietzschéenne. Paryż: Nakładem własnym.
Spengler, O. (2014). Zmierzch Zachodu. Warszawa: Aletheia.
Tatarkiewicz, W. (2012). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tatarkiewicz, W. (2014). Historia filozofii, t. 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tischner, J. (2008). Wędrówki w krainie filozofów. Kraków: Znak.
Tischner, J. (2019). Filozofia człowieka – wykłady. Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Sarah Bomba
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu respektuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych autorów.
Dane autorów nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych. Redaktorzy i recenzenci są zobowiązani do zachowania w poufności wszelkich informacji związanych ze złożonymi do redakcji tekstami.
Autor, zgłaszając swój tekst wyraża zgodę na wszystkie warunki i zapisy umowy licencyjnej (określającej prawa autorskie) z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 118
Liczba cytowań: 0