Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Redaktorzy tematyczni
    • Zespół Recenzentów (2020-2021)
    • Standardy etyczne
    • Opłaty
    • Indeksowanie
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Historia i Polityka

Analiza ISIS z perspektywy studiów globalnych jako nowego ujęcia badawczego w naukach społecznych
  • Strona domowa
  • /
  • Analiza ISIS z perspektywy studiów globalnych jako nowego ujęcia badawczego w naukach społecznych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 39 (46) (2022) /
  4. Artykuły

Analiza ISIS z perspektywy studiów globalnych jako nowego ujęcia badawczego w naukach społecznych

Autor

  • Marek Musioł Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0002-3318-9626

DOI:

https://doi.org/10.12775/HiP.2022.007

Słowa kluczowe

studia globalne, krytyczna i postkolonialna perspektywa poznawcza, ISIS, nauki społeczne, bezpieczeństwo

Abstrakt

Artykuł wpisuje się w kontekst badań prowadzonych nad bezpieczeństwem w naukach społecznych z wykorzystaniem krytycznych koncepcji badawczych, rozwijających się w opozycji do pozytywistycznych paradygmatów, jak realizm czy liberalizm po zakończeniu zimnej wojny. Dodatkowo autor wykorzystał nowe podejście – studia globalne – do analizy skutków ekspansji tzw. Państwa Islamskiego (ISIS) na Bliskim Wschodzie i jego oddziaływania w ramach nowego terroryzmu międzynarodowego.

Celem rozważań jest ukazanie procesu formowania się studiów globalnych (ang. Global Studies) jako nowego ujęcia badawczego i akademickiego w naukach społecznych. Zostaną także wykazane możliwości aplikacyjne omawianego podejścia i zostanie podjęta próba analizy ISIS i percepcji tego zagrożenia terrorystycznego z perspektywy historycznej, co stanowi wartość naukową w polskiej i światowej literaturze. W ramach opracowania wykorzystane zostaną również takie metody badawcze jak metoda komparatywna i analiza jakościowa. Podstawowe pytanie brzmi: na ile studia globalne odróżniają się od innych nurtów w kontekście analizy problemów bezpieczeństwa i stanowią użyteczne ramy analizy?

Artykuł ukazuje możliwości adaptacji założeń Global Studies jako krytycznej i postkolonialnej perspektywy poznawczej do analizy tragicznych losów jazydów pod okupacją ISIS i roli mediów w przestrzeni internetowej, wykorzystywanych do kampanii propagandowych i rekrutacyjnych na niespotykaną skalę, jako długofalowego efektu Arabskiej Wiosny.

Bibliografia

Ashcroft, B., Griffiths, G., Tiffin, H. (2003). The Post-Colonial Studies Reader. London–New York: Routledge.

Bader, L., et al. (2013). University of Graz and Other Eighteen Universities’ Curricula for Global Studies: Comparisons and Improvements. W: L. Grinin et al. (red.). Globalistics and Globalization Studies: Theories, Research & Teaching (ss. 348–384). Volgograd: Uchitel’ Publishing House.

Barber, B. (1995). Jihad vs. McWorld: How Globalism and Tribalism Are Reshaping the World. New York: Times Books.

BBC. (2019). IS ‘caliphate’ defeated but jihadist group remains a threat, 23 March. Pobrane z: https://www.bbc.com/news/world-middle-east-45547595.

Berger, J.M., Morgan, J. (2015). The ISIS Twitter census: Defining and describing the population of ISIS supporters on Twitter, The Brookings Institution. Pobrane z: https://www.brookings.edu/research/the-isis-twitter-census-defining-and-describing-the-population-of-isis-supporters-on-twitter/.

BY-LAWS. (2008). Based on the consensus of members at the Tokyo meeting, May 18, 2008. The first annual meeting of the Global Studies Consortium in Tokyo in 2008. Pobrane z: https://globalstudiesconsortium.org/meetings/.

Campbell, P.J., MacKinnon, A., Stevens, C.R. (2010). An Introduction to Global Studies. New Jersey: Wiley-Blackwell.

CNN. (2020). ISIS Fast Facts, CNN Editorial Research. Pobrane z: https://edition.cnn.com/2014/08/08/world/isis-fast-facts/index.html.

Devetak, R., Burke, A., George, J. (2014). An Introduction to International Relations. New York: Cambridge University Press.

Dzisiów-Szuszczykiewicz, A., Pacuła, P. (2012). Konsekwencje i wnioski związane z zakończeniem obecności sił USA w Iraku. Warszawa: Biuro Bezpieczeństwa Narodowego.

EU Terrorism Situation & Trend Report (TE-SAT). (2016). Haga: Europol.

Fragile States Index. (2020). The Fund for Peace. Pobrane z: https://fragilestatesindex.org/data/.

Friedman, Th. (2005). The World Is Flat: A Brief History of the Twenty-first Century. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Global Terrorism Index. (2016). Measuring and understanding the impact of terrorism, Institute for Economics and Peace. Pobrane z: https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/Global%20Terrorism%20Index%202016_0.pdf.

Green, M.J., Szechenyi, N. (2017). A Global History of Twentieth Century. Legacies and Lessons from Six National Perspectives, Center for Strategic and International Studies. Washington: Rowman and Littlefield.

Guerin, O. (2019). Isis in Iraq: Militants ‘getting stronger again’, BBN News. Pobrane z: https://www.bbc.com/news/world-middle-east-50850325.

Herren, M., Manning, P., McCarty, P.C., Middell, M., Vanhaute, E. (2014). Potentials and Challenges of Global Studies for the 21st Century. Basel: Institute for European Global Studies.

Huntington, S.P. (2007). Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, wyd. 9. Warszawa: WWL Muza.

Jackson, R.J. (2016). Global Politics in the 21st Century. New York: Cambridge University Press.

Juergensmeyer, M. (2012). Global Studies. W: H.K. Anheier, M. Juergensmeyer (red.). Encyclopedia of Global Studies. Thousand Oaks: Sage Publications.

Kostrubiec, J. (2015). Nauka o państwie w myśli Georga Jellinka. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Laurent, S. (2014). Kalifat terroru. Kulisy działania Państwa Islamskiego, przeł. E. Kaniowska. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Mansour, R. (2017). What are the key differences between Al-Qaeda and ISIS?, Chatham House, Academy Fellow, chathamhouse_org. Pobrane z: https://www.instagram.com/p/BPu-BQZDfdY/.

McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press.

Morgenthau, H. (1948). Politics Among Nations: The Struggle for Power and Peace. New York: A.A. Knopf.

Sido, K. (2014). 4 years ago: the genocide against the Yazidis in northern Iraq. Pobrane z: https://www.gfbv.de/en/news/4-years-ago-the-genocide-against-the-yazidis-in-northern-iraq-august-3-2014-9323/.

Smallman, S., Brown, K. (2011). Introduction to International and Global Studies. Chapel Hill: The University of North Carolina.

Statista Research Department. (2020). Islamic State – Statistics & Facts. Pobrane z: https://www.statista.com/topics/3412/islamic-state-isis/.

Steger, M.B. (2015). The Global Studies. Reader, Second Edition. Oxford: Oxford University Press.

Steger, M.B., Battersby, P., Siracusa, J.M. (2014a). The Sage Handbook of Globalization, Vol. 1. London: Sage Publications.

Steger, M.B., Battersby, P., Siracusa, J.M. (2014b). The Sage Handbook of Globalization, Vol. 2. London: Sage Publications.

Tachibana, Y., Cobiella, K. (2014). ISIS Terror: One Yazidi’s Battle to Chronicle the Death of a People, NBC News. Pobrane z: https://www.nbcnews.com/storyline/isis-uncovered/isis-terror-one-yazidis-battle-chronicle-death-people-n461566.

Historia i Polityka

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

20-04-2022

Jak cytować

1.
MUSIOŁ, Marek. Analiza ISIS z perspektywy studiów globalnych jako nowego ujęcia badawczego w naukach społecznych. Historia i Polityka [online]. 20 kwiecień 2022, nr 39 (46), s. 117–136. [udostępniono 5.2.2023]. DOI 10.12775/HiP.2022.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 39 (46) (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Marek Musioł

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu respektuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych autorów.
Dane autorów nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych. Redaktorzy i recenzenci są zobowiązani do zachowania w poufności wszelkich informacji związanych ze złożonymi do redakcji tekstami.

Autor, zgłaszając swój tekst wyraża zgodę na wszystkie warunki i zapisy umowy licencyjnej (określającej prawa autorskie) z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 36
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Newsletter
Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

studia globalne, krytyczna i postkolonialna perspektywa poznawcza, ISIS, nauki społeczne, bezpieczeństwo

cross_check

The journal content is indexed in CrossCheck, the CrossRef initiative to prevent scholarly and professional plagiarism

W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa