Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Język Polski

Dzieje Najnowsze

Józefa Piłsudskiego „droga do niepodległości” w świadomości historycznej młodzieży. (Na przykładzie zadań z historii w arkuszach egzaminów zewnętrznych)
  • Strona domowa
  • /
  • Józefa Piłsudskiego „droga do niepodległości” w świadomości historycznej młodzieży. (Na przykładzie zadań z historii w arkuszach egzaminów zewnętrznych)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 2 (2017) /
  4. Studia i artykuły

Józefa Piłsudskiego „droga do niepodległości” w świadomości historycznej młodzieży. (Na przykładzie zadań z historii w arkuszach egzaminów zewnętrznych)

Autor

  • Marek Białokur Opole

DOI:

https://doi.org/10.12775/DN.2017.2.06

Słowa kluczowe

Józef Piłsudski, świadomość historyczna młodzieży, arkusze egzaminacyjne

Abstrakt

Artykuł ukazuje obraz Józefa Piłsudskiego w zadaniach z historii, które przygotowywane zostały na potrzeby ogólnopolskich egzaminów zewnętrznych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Przeanalizowano zadania z arkuszy gimnazjalnych oraz maturalnych. Analiza wykazała satysfakcjonującą obecność Józefa Piłsudskiego w poleceniach odnoszących się do wydarzeń z I wojny światowej, gdy jego droga do wolnej Polski była już na ostatniej prostej.

 

The article present the image of Józef Piłsudski in history exercises prepared for the national Polish internal exams by the Central Examination Commission. An analysis of exercises from junior and high school worksheets revealed that Józef Piłsudski’s presence in exercises on events of the First World War, when he was in the home stretch of his way to the independent Poland, is satisfactory.

Biogram autora

Marek Białokur - Opole

Marek Białokur – dr hab., adiunkt w Katedrze Historii Najnowszej Instytutu Historii Uniwersytetu Opolskiego, nauczyciel historii w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Opolu, członek Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział w Opolu (przewodniczący sekcji dydaktycznej). Zainteresowania naukowe: biografistyka XX wieku, historia polskiej myśli politycznej XX wieku, dydaktyka historii.

Bibliografia

Anusiewicz-Działak B., Informator o maturze 2005, „Wiadomości Historyczne” 2004, nr 1, s. 53–55.

Anusiewicz-Działak B., Matura z historii w 2005 roku, „Wiadomości Historyczne” 2003, nr 5, s. 36–41.

Białokur M., Józef Piłsudski i jego rola w tworzeniu niepodległościowego ruchu wojskowego na kartach wybranych podręczników szkolnych, w: Związek Strzelecki „Strzelec” – organizacja społeczno-wychowawcza. Między tradycją a współczesnością, red. A. Adamczyk, Zelów 2006, s. 165–183.

Białokur M., Piłat J., Stecka K., Historia i WOS na maturze, czyli pedagoga szkiełko i oko, „Wiadomości Historyczne” 2007, nr 2, s. 13–24.

Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009.

Chomicki G., Historia powróci do zdrowia, czyli nie reformujmy reformy, „Wiadomości Historyczne” 2005, nr 1, s. 47–54.

Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.

Durka J., Rola postaci historycznych w edukacji – dotychczasowe doświadczenia a „nowa podstawa programowa z historii”, w: Pamięć, kultura, edukacja, red. nauk. A.P. Bieś, M. Chrost, B. Topij-Stempińska, Kraków 2011, s. 123–133.

Jakubowska B., Metodologia w sojuszu z egzaminem maturalnym, „Wiadomości Historyczne” 2006, nr 1, s. 30–36.

Jakubowska B., Przeobrażenia w szkolnej edukacji historycznej w Polsce w latach 1944–1956, Warszawa 1986.

Kusiak P., Legenda Józefa Piłsudskiego. Jak w Polsce doby integracji europejskiej interpretować postać Marszałka?, „Colloquium” R. II, 2010.

Maternicki J., Majorek C., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1994.

Nauczyciel historii. Ku nowej formacji dydaktycznej, red. M. Kujawska, Poznań 1996.

Okulewicz P., Józef Piłsudski – między popularnością a kultem, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2006, nr 5, s. 18–28.

Rulka J., Przemiany świadomości historycznej młodzieży, Bydgoszcz 1991.

Rulka J., Świadomość historyczna młodzieży przełomu tysiącleci – wybrane zagadnienia, w: Z Żywca do Opola. Góral z urodzenia, opolanin z wyboru, red. B. Kubis, Opole 2011, s. 349–357.

Składanowski H., „Od uwielbienia do negacji” – Józef Piłsudski w podręcznikach historii w szkole powszechnej (podstawowej) w II RP i okresie stalinowskim PRL, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2006, nr 5, s. 30–38.

Suchoński A., Białokur M., Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego w podręcznikach szkolnych, „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” 2007, nr 3, s. 17–40.

Suchoński A., Polacy na kartach zagranicznych podręczników do nauczania historii, w: Polska, Europa, świat w szkolnych podręcznikach historii, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, seria: „Toruńskie Spotkania Dydaktyczne”, t. V, Toruń 2008, s. 10–18.

Suchoński A., Postać Józefa Piłsudskiego w podręcznikach szkolnych, w: Józef Piłsudski i jego współpracownicy, red. A. Suchoński, Opole 1999, s. 139–149.

Wójcik-Łagan H., Kult bohatera narodowego Józefa Piłsudskiego w szkolnej edukacji historycznej w latach trzydziestych XX wieku, Kielce 2012.

Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.

Zielecki A., Role i funkcje podręcznika historii, Rzeszów 1984. Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Dzieje Najnowsze

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-07-01

Jak cytować

1.
BIAŁOKUR, Marek. Józefa Piłsudskiego „droga do niepodległości” w świadomości historycznej młodzieży. (Na przykładzie zadań z historii w arkuszach egzaminów zewnętrznych). Dzieje Najnowsze [online]. 1 lipiec 2017, T. 49, nr 2, s. 65–79. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/DN.2017.2.06.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 2 (2017)

Dział

Studia i artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 434
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Józef Piłsudski, świadomość historyczna młodzieży, arkusze egzaminacyjne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa