Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

The Copernicus Journal of Political Studies

The significance of a local community and local government in the education system conceptions, as conceived of by the selected Polish liberal parties
  • Strona domowa
  • /
  • The significance of a local community and local government in the education system conceptions, as conceived of by the selected Polish liberal parties
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 2 (2019) /
  4. Articles

The significance of a local community and local government in the education system conceptions, as conceived of by the selected Polish liberal parties

Autor

  • Arkadiusz Lewandowski The Mazovian State University in Płock https://orcid.org/0000-0002-8161-2257

DOI:

https://doi.org/10.12775/CJPS.2019.010

Słowa kluczowe

local government, local community, education system, liberalism, political thought

Abstrakt

The aim of this paper is to analyze the vision of the Polish education system outlined by selected liberal parties in Poland in 1989–2019, focusing on the role played by local communities and local authorities. The text analyzes election programs of main liberal parties as well as speeches of prominent politicians. The qualitative analysis of relevant content revealed that Polish liberals clearly specified in their programs the importance of a local government (as a body that makes decisions which to a large extent pertain to school), parents and the entire local community (as an entity that actively co-participates in school’s life, and has influence on key decisions). The proposed school system was institutionally grounded in a local government and simultaneously acted as a cultural center as well as a place where a local community can spend their leisure time. To this aim, changes were postulated in three key areas: “municipalization” of the school institution, schools forming stronger ties to the local community, and modification of education funding system.

Bibliografia

Bartyzel, J. (2012). W gąszczu liberalizmów. Lublin: Instytut Edukacji Narodowej.

Charchuła, J. (2016). Liberalizm polski. Idee, doktryny, przedstawiciele. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Czarnecki, W. (2002). Czy liberalizm deprecjonuje wspólnotę? W odpowiedzi na krytykę komunitarystyczną. In M. Jakubowski, A. Szahaj, & K. Abriszewski (eds.), Indywidualizm. Wspólnotowość. Polityka (pp. 163–176). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Danel, Ł. (2016). Nurt liberalno-konserwatywny. In J. Kornaś, & R. Lisiakiewicz (eds.), Wybrane współczesne nurty polskiej myśli politycznej (pp. 101–163). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Deklaracja i tezy programowe. Twój Ruch. (2013). Warszawa.

Ganowicz, E. (2014). Idea samorządności w Polsce – próba aksjologicznej systematyzacji w ujęciu politologicznym. Przegląd Politologiczny, 2, 53–66.

Góra-Ojczyk, J. (2008). Nie będzie bonu oświatowego. Retrieved from https://praca.gazetaprawna.pl/wywiady/10956,nie-bedzie-bonu-oswiatowego.html

Góra-Szopiński, D. (2006). Idea samorządowa w myśli polskich liberałów. In G. Radomski (ed.), Samorząd w polskiej myśli politycznej XX wieku (pp. 47–60). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Karnowska, D. (2005). W kierunku liberalizmu. Recepcja idei liberalnych w Polsce w warunkach transformacji ustrojowej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kowalczyk, K. (2014a). Parlamentarne partie liberalne wobec Kościoła Katolickiego (1990–2011). In E. Krasucki, T. Sikorski, & A. Wątor (eds.), Liberalizm nad Wisłą (XIX-XXI wiek). Koncepcje-ludzie-działalność (pp. 229–250). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego US Minerwa.

Kowalczyk, K. (2014b). Typologia polskich partii politycznych według kryterium programowego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1, 76–79.

Kucharczyk, G. (2009). Polska myśl polityczna po roku 1939. Dębogóra: Wydawnictwo Dębogóra.

Lew, A. (2011). Problematyka szkolnictwa i oświaty w dokumentach programowych polskich partii liberalnych po 1989 roku. In W. Wojdyło, G. Radomski, M. Zamojska, & D. Góra-Szopiński (eds.), W kręgu idei. Państwo-Edukacja-Religia. Księga pamiątkowa ofiarowana dr Katarzynie Kalinowskiej (pp. 1–214). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Lewandowski, A. (2018). Wielość liberalizmów. Parlamentarne ugrupowania liberalne w Trzeciej Rzeczypospolitej. Analiza różnic programowych. Roczniki Historii Socjologii VIII, 103–118.

Lewandowski, A. (2019). Edukacja w koncepcjach polskich ugrupowań liberalnych po 1989 roku. In G. Radomski (ed.), Problematyka edukacji w polskiej myśli politycznej po 1989 roku (pp. 177–191). Płock: Towarzystwo Naukowe Płockie.

Łukasik-Gębska, S. (2018). Problematyka edukacji w programach wyborczych polskich partii politycznych w 2015 roku. In G. Radomski, M. Strzelecki, & K. Sopolińska (eds.), Rzeczpospolita w koncepcjach polskich partii i środowisk politycznych XX i XXI wieku (pp. 369–383). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Łukasik-Gębska, S. (2016). Koncepcje edukacji w programach wyborczych wybranych polskich partii politycznych z 2011 i 2015 roku. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 4, 55–62.

Manifest edukacyjny. I Krajowe Forum Edukacyjne Platformy Obywatelskiej. (2002). Warszawa.

MEN: Bon oświatowy w Polsce już funkcjonuje. (2008). Retrieved from https://wiadomosci.wp.pl/men-bon-oswiatowy-w-polsce-juz-funkcjonuje-6036773062886017a

Modrzejewski, A. (2006). Epistemologiczne uwarunkowania sporu o wartości liberalne. In T. Godlewski, & D. Karnowska (eds.), Polskie zbliżenia z liberalizmem (pp. 185–194). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Nalaskowski, A. (1997). Polityczność edukacji. Parę refleksji. In M. Strzelecki, & W. Wojdyło (eds.), Wychowanie a polityka. Tradycje i współczesność (pp. 267–273). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Platforma zapowiada naprawę systemu edukacji. (2019). Retrieved from https://wiadomo.co/platforma-zapowiada-naprawe-systemu-edukacji/

Polska obywatelska. Podstawy programu politycznego Platformy Obywatelskiej RP. (2007). Warszawa.

Polska przyszłości. Program wyborczy Platformy Obywatelskiej. (2015). Warszawa.

Program Unii Wolności. Wolność. Bezpieczeństwo. Rozwój. (2004). In I. Słodkowska, & M. Dołbakowska (eds.), Wybory 1997: partie i ich programy. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.

Radomski, G. (2017). Spory o samorząd terytorialny w polskiej myśli politycznej po 1989 roku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Samorządowa deklaracja Platformy Obywatelskiej. (2003). Warszawa.

Stabilizacja i rozwój. Uchwała programowa II Kongresu Krajowego Unii Demokratycznej (2001). In I. Słodkowska (ed.), Wybory 1993: Partie i ich programy. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.

Szacki, J. (1994). Liberalizm po komunizmie. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK.

Szczepaniak, K. (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica 42, 83–112.

Tomczak, Ł. (2010). Słowo wstępne. In Ł. Tomczak (ed.), Polskie ugrupowania liberalne, (p. 7). Wrocław: Wydawnictwo Marina.

Tusk, D. (2016). Expose Donalda Tuska z 23.11.2007. Retrieved from https://www.bankier.pl/wiadomosc/Expose-Donalda-Tuska-z-23-11-2007-7329167.html

Tusk, D. (1998). Idee gdańskiego liberalizmu. Gdańsk: Fundacja Liberałów.

Twoja Polska. Program Koalicji Obywatelskiej. (2019). Warszawa.

Twój Ruch proponuje zmiany w edukacji. (2013). Retrieved from https://www.money.pl/archiwum/wiadomosci/artykul/twoj;ruch;proponuje;zmiany;w;edukacji,217,0,1427673.html

Wojdyło, W. (2019). Wychowawcza rola samorządu terytorialnego w urzeczywistnianiu wizji demokratycznych, kulturalnych i cywilizacyjnych. In A. Fordoński, A. Lewandowski, & G. Radomski (eds.), 20 lat reformy samorządu terytorialnego. Próba ewaluacji, (pp. 15–30). Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.

Wójcik, A. (2008). Myśl polityczna ugrupowań liberalno-demokratycznych. In E. Maj, A. Wójcik (eds.), Myśl polityczna w Polsce po 1989 roku. Wybrane nurty ideowe, (pp. 183–217). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

The Copernicus Journal of Political Studies

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

30.12.2019

Jak cytować

1.
LEWANDOWSKI, Arkadiusz. The significance of a local community and local government in the education system conceptions, as conceived of by the selected Polish liberal parties. The Copernicus Journal of Political Studies [online]. 30 grudzień 2019, nr 2, s. 31–43. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/CJPS.2019.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 2 (2019)

Dział

Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 428
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

local government, local community, education system, liberalism, political thought
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa