Sicut anima rationalis et caro unus est homo: ita Deus et homo unus est Christus. A Note on Aquinas’ Reading of the Pseudo-Athanasian Creed
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2020.010Słowa kluczowe
Aquinas, Athanasius, Athanasian Creed, Aristotle, Incarnation, anthropologyAbstrakt
Today, there is a general consensus that Athanasius of Alexandria (296/298–373), the famous Greek Church Father, did not write the so-called Athanasian Creed; the text was attributed to him much later. Nevertheless, it was an influential document, particularly during the later Middle Ages. And Thomas Aquinas was among those who seemed to have appreciated it. But how did he actually read or appropriate the Creed, especially within the context of his mature thought? In this paper, I focus on Aquinas’ reading of one particular verse of the Creed, namely “Nam sicut anima rationalis et caro unus est homo: ita Deus et homo unus est Christus”, by discussing two relevant texts, namely ST III.2 and SCG IV.41. And I argue that these texts convey the notion that Aquinas attempts to critically integrate this verse, not only into his Christological doctrine of Incarnation, but also into his Aristotelian-based anthropology.
Bibliografia
Blankenhorn B., The Instrumental Causality of the Sacraments: Thomas Aquinas and Louis-Marie Chauvet, Nova et Vetera (English Edition) 4/2 (2006), pp. 255–294.
Denzinger H., Enchiridion symbolorum definitionum et declarationum de rebus fidei et morum, Freiburg 1954, 30th edition, revised by Karl Rahner SJ; English translation: The Sources of Catholic Dogma, translated by Roy J. Deferrari from the Thirtieth Edition of Henry Denzinger’s Enchiridion Symbolorum, Fitzwilliam, NH, 1955).
Elders L.J., Aristote et Thomas d’Aquin: les commentaires sur les oeuvres majeures d’Aristote, Paris 2018.
Elders L.J., Thomas Aquinas and His Predecessors: The Philosophers and the Church Fathers in His Works, Washington, DC, 2018.
Keating D.A., Exegesis and Christology in Thomas Aquinas, in: Reading Sacred Scripture with Thomas Aquinas: Hermeneutical Tools, Theological Questions and New Perspectives, P. Roszak, J. Vijgen (eds.), Turnhout 2015, pp. 507–530.
Kelly J.N.D., The Athanasian Creed, London 1964 (The Paddock Lectures for 1962–3).
Kelly J.N.D., Early Christian Doctrines, London 1989 (fifth, revised edition).
Levering M., Scripture and Metaphysics: Aquinas and the Renewal of Trinitarian Theology, Oxford 2004.
Plested M., Orthodox Readings of Aquinas, Oxford 2012 (Changing Paradigms in Historical and Systematic Theology).
Plested M., Thomas Aquinas and John of Damascus on the Light of the Transfiguration: Can We Speak of a Greek Patristic Turn in Thomas?, in: Thomas Aquinas and the Greek Fathers, M. Dauphinais, A. Hofer OP, and R. Nutt (eds.), Ave Maria, FL, 2019, pp. 206–220.
Rossi M., Methodological Guide to Interpreting the Texts of Saint Thomas Aquinas, Angelicum 85/2 (2008), pp. 519–537.
Roszak P., Vijgen J. (eds.), Towards a Biblical Thomism: Thomas Aquinas and the Renewal of Biblical Theology, Pamplona 2018.
Thomas d’Aquin, Traités: Les raisons de la foi, Les articles de la foi et Les sacrements de l'Église (introduction, traduction du latin et annotation par Gilles Émery), Paris 1999 (coll. Sagesses chrétiennes).
Vijgen J., Biblical Thomism: Past, Present and Future, Angelicum 95/3 (2018), pp. 263–287.
Vossius G.J., Dissertationes tres de tribus symbolis, Apostolico, Athanasiano et Constantinopolitano, Amsterdam 1642.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 779
Liczba cytowań: 0