Filled with the Spirit: Wine and Worship in Levitical Light (Ephesians 5.18–21)
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2018.021Słowa kluczowe
pijaństwo, List do Efezjan, wypełnienie, Haustafel, kościoły domowe, lewici, kapłani, śpiewy, Duch, świątynia, wino, uwielbienieAbstrakt
Napełnieni Duchem: wino i uwielbienie z perspektywy lewickiej (List do Efezjan 5,18–21)
Autor artykułu argumentuje, że otoczenie świątyni, a zwłaszcza czynności kapłańskie i lewickie wyjaśniają logikę Ef 5,18–21. Po umiejscowieniu tekstu we właściwym kontekście i odniesieniu się do różnych zaproponowanych przesłanek na początku analizowane jest użycie trybu rozkazującego „być napełnionym ἐν πνεύματι” w Ef 5,18, formy, która według autora jest celownikiem treści. Po spojrzeniu na to zagadnienie w relacji do motywów świątynnych listu, analizowany jest najbliższy kontekst, aby pokazać, w jaki sposób pojawiają się podobne motywy. W szczególności zakaz pijaństwa postrzegany jest w łączności z zaleceniem, aby kapłani powstrzymywali się od alkoholu podczas służby w świątyni. Uwielbienie, jakie występuje w czterech pierwszych imiesłowach (5,19–20), które są zależne od trybu rozkazującego, być „wypełnionym” (5,18), jest podobnie postrzegane jako inspirowane przez czynności kapłańskie i lewickie, ponieważ śpiew był uważany za zajęcie typowe dla urzędu kapłańskiego i wiązał się ze sprawowaniem kultu. To zagadnienie jest ostatecznie omawiane w odniesieniu do Haustafel, który jest również gramatycznie podporządkowany trybowi rozkazującemu w 5,18. W tej scenie Haustafel podkreśla, że w kontekście wczesnochrześcijańskich kościołów domowych zgromadzenie uważano za świętą przestrzeń, w której kościół był świątynią stworzoną z kapłanów napełnionych Duchem i wychwalających Boga. W takim zbiorowym miejscu kultu pijaństwo nie ma prawa bytu.
Bibliografia
Abbott, T.K.A Critical and Exegetical Commentary on the Epistles to the Ephesians and to the Colossians. International Critical Commentary. Edinburgh: T&T Clark, 1897.
Arnold, Clinton E. Ephesians: Power and Magic: The Concept of Power in Ephesians in Light of its Historical Setting. Society of New Testament Studies Monograph Series 63. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
Arnold, Clinton E. Ephesians. Zondervan Exegetical Commentary on the New Testament. Grand Rapids, MI: Zondervan, 2010.
Aubrey, Michael. “Greek Prohibitions.” Pages 486–538 in The Greek Verb Revisited: A Fresh Approach for Biblical Exegesis, edited by Steven E. Runge and Christopher J. Fresch. Bellingham, WA: Lexham Press, 2016.
Banks, Robert J. Paul’s Idea of Community: The Early House Churches in their Cultural Setting. Revised Edition. Peabody, MA: Hendrickson, 2007 [1994].
Beale, G.K. The Temple and the Church’s Mission: A Biblical Theology of the Dwelling Place of God. New Studies in Biblical Theology 17. Downer’s Grove, IL: IVP / Leicester: Apollos, 2004.
Campbell, Douglas A. Framing Paul: An Epistolary Biography. Grand Rapids, MI: Eerdmans, 2014.
Collins, C. John. “Ephesians 5:18: What Does plēroûsthe en pneumati Mean?” Presbyterion 33.1 (2007): 12–30.
Collins, J.J. “Sibylline Oracles: A New Translation and Introduction.” Pages 317–472 in The Old Testament Pseudepigrapha, edited by James H. Charlesworth. Volume 1. Peabody, MA: Hendrickson, 1983.
Conzelmann, Hans. “Der Brief an die Epheser.” Pages 86–124 in J. Becker, H. Conzelmann und G. Friedrich, Die Briefe an die Galater, Epheser, Philipper, Kolosser, Thessalonicher und Philemon. NTD 8. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1981.
Danby, Herbert. The Mishnah: Translated from the Hebrew with Introduction and Brief Explanatory Notes. 4th edition. Peabody, MA: Hendrickson, 2016 [1933].
Dibelius, Martin. An die Kolosser, Epheser, an Philemon. Handbuch zum Neuen Testament 12. Tübingen: J.C.B. Mohr [Paul Siebeck], 1953.
Eadie, John. Commentary on the Epistle to the Ephesians. 2nd edition. Grand Rapids, MI: Zondervan, 1955 [1883].
Easely, Kendell H. “The Pauline usage of Pneumati as a reference to the Spirit of God.” Journal of the Evangelical Theological Society 27.3 (1984): 299–313.
Evans, C.A. “The Meaning of plērōma in Nag Hammadi.” Biblica 65 (1984): 259–65.
Evans, C.A. “Ephesians 5:18–19 and Religious Intoxication in the World of Paul.” Pages 181–200 in Paul’s World, edited by Stanley Porter. Pauline Studies 4. Leiden: Brill, 2008.
Fee, Gordon D. God’s Empowering Presence: The Holy Spirit in the Letters of Paul. Peabody, MA: Hendrickson, 1994.
Fee, Gordon D. “The Cultural Context of Ephesians 5:18–6:9.” Priscilla Papers 31.4 (2017 [2002]): 4–8.
Foster, Robert L. “‘A Temple in the Lord Filled to the Fullness of God’: Context and Intertextuality (Eph. 3:19).” Novum Testamentum 49 (2007): 85–96.
Fowl, Stephen. Ephesians: A Commentary. New Testament Library. Louisville, KY: Westminster John Knox, 2012.
Gaylord, Jr., H.E. “3 (Greek Apocalypse of) Baruch: A New Translation and Introduction.” Pages 653–79 in The Old Testament Pseudepigrapha, edited by James H. Charlesworth. Volume 1. Peabody, MA: Hendrickson, 1983.
Gombis, Timothy G. “Being the Fullness of God in Christ by the Spirit: Ephesians 5:18 in its Epistolary Setting.” Tyndale Bulletin 53.2 (2002): 259–71.
Gombis, Timothy G. “Cosmic Lordship and Divine Gift-Giving: Psalm 68 in Ephesians 4:8.” Novum Testamentum 47.4 (2005): 367–80.
Gombis, Timothy G. The Drama of Ephesians: Participating in the Triumph of God. Downer’s Grove, IL: IVP, 2010.
Gosnell, Peter W. “Ephesians 5:18–20 and Mealtime Propriety.” Tyndale Bulletin 44.2 (1993): 363–71.
Harris, W. Hall, III. The Descent of Christ: Ephesians 4:7–11 and Traditional Hebrew Imagery. Leiden: E. J. Brill, 1996.
Heil, John Paul. Ephesians: Empowerment to Walk in Love for the Unity of All in Christ. Studies in Biblical Literature 13; Atlanta, GA: SBL, 2007a.
Heil, John Paul. “Ephesians 5:18b: ‘But Be Filled in the Spirit.’” Catholic Biblical Quarterly 69 (2007b): 506–16.
Hermans, Robert. “La christologie d’Ephésiens.” Biblica 92 (2011): 412–426.
Hoehner, Harold W. Ephesians: An Exegetical Commentary. Grand Rapids, MI: Baker, 2002.
Holmes, Michael W. (ed.). The Apostolic Fathers. 2nd edition. Translated by J. B. Lightfoot and J. R. Harmer. Grand Rapids, MI: Baker, 1989.
Hübner, Hans. An Philemon, An die Kolosser, An die Epheser. Handbuch zum Neuen Testament 12. Tübingen: Mohr, 1997.
Huffman, Douglas S. Verbal Aspect Theory and the Prohibitions in the Greek New Testament. Studies in Biblical Greek 16. New York, NY: Peter Lang, 2014.
Kee, H.C. “Testaments of the Twelve Patriarchs: A New Translation and Introduction.” Pages 775–828 in The Old Testament Pseudepigrapha, edited by James H. Charlesworth. Volume 1. Peabody, MA: Hendrickson, 1983.
Köstenberger, Andreas J. “What does it mean to be filled with the Spirit? A Biblical Investigation.” Journal of the Evangelical Theological Society 40.2 (1997): 229–40.
Köstenberger, Andreas J., Benjamin L. Merkle, and Robert L. Plummer. Going Deeper with New Testament Greek: An Intermediate Study of the Grammar and Syntax of the New Testament. Nashville, TN: B&H Academic, 2016.
Larkin, William J. Ephesians: A Handbook on the Greek Text. Baylor Handbook on the Greek New Testament. Waco, TX: Baylor University Press, 2009.
Levenson, Jon D. “The Temple and the World.” Journal of Religion 64.3 (1984): 275–98.
Lincoln, Andrew T. Ephesians. Word Biblical Commentary 42. Dallas, TX: Word, 1990.
Lunde, Jonathan M. and John Anthony Dunne. “Paul’s Creative and Contextual Use of Psalm 68 in Ephesians 4:8.” Westminster Theological Journal 74.1 (2012): 99–117.
Lunde, Jonathan M. and John Anthony Dunne. “Paul’s Creative and Contextual Use of Isaiah in Ephesians 5:14.” Journal of the Evangelical Theological Society 55.1 (2012): 87–110.
Macaskill, Grant. Union with Christ in the New Testament. Oxford: Oxford University Press, 2016.
Masson, Charles. L’Épitre de Saint Paul aux Éphésiens. Commentaire du Nouveau Testament IX. Neuchâtel: Delachaux et Niestlé, 1953.
McKnight, Scot. “Saints Re-Formed: The Extension and Expansion of Hagios in Paul.” Pages 211–31 in One God, One People, One Future: Essays in Honour of N.T. Wright, edited by John Anthony Dunne and Eric Lewellen. Minneapolis, MN: Fortress / London: SPCK, 2018.
Meeks, Wayne J. First Urban Christians: The Social World of the Apostle Paul. 2nd edition. New Haven, CT: Yale University Press, 2003 [1983].
Metzger, Bruce M. A Textual Commentary on the Greek New Testament. 2nd edition. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1994.
Merkle, Benjamin L. Ephesians. Exegetical Guide to the Greek New Testament. Nashville, TN: B&H Academic, 2016.
Moritz, Thorsten. A Profound Mystery: The Use of the Old Testament in Ephesians. Novum Testamentum Supplement Series 85. Leiden: E. J. Brill, 1996.
Muddiman, John. The Epistle to the Ephesians. Black’s New Testament Commentary. Peabody, MA: Hendrickson, 2004.
Münderlein, Gerhard. “Die Erwählung durch das Pleroma: Bemerkungen zu Kol. i.19.” New Testament Studies 8 (1962): 264–76.
Peterson, David. “The New Temple: Christology and Ecclesiology in Ephesians and 1 Peter.” Pages 161–76 in Heaven on Earth: The Temple in Biblical Theology, edited by T. Desmond Alexander and Simon Gathercole. Carlisle: Paternoster, 2004.
Pietersen, Lloyd K. “Wine, Debauchery, and the Spirit (Ephesians 5:18–19).” Pages 123–35 in Conception, Reception, and the Spirit: Essays in Honor of Andrew T. Lincoln, edited by J. Gordon McConville and Lloyd K. Pietersen. Eugene, OR: Cascade, 2015.
Porter, Stanley E. Verbal Aspect in the Greek of the New Testament, with Reference to Tense and Mood. Studies in Biblical Greek 1. New York, NY: Peter Lang, 1989.
Porter, Stanley E. Idioms of the Greek New Testament. 2nd edition. Sheffield: Sheffield Academic Press, 1994.
Porter, Stanley E. “Ephesians 5.18–19 and its Dionysian Background.” Pages 68–80 in Testimony and Interpretation: Early Christology in Its Judeo-Hellenic Milieu: Studies in Honour of Petr Pokorný, edited by JiřÍ Mrázek and Jan Roskovec. Journal for the Study of the New Testament Supplement Series 272. London: T&T Clark International, 2004.
Rogers, Cleon L., Jr., “The Dionysian Background of Ephesians 5:18.” Bibliotheca Sacra 136 (1979): 249–257.
Schaff, Philip. A Select Library of the Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church: Volume XIII: Saint Chrsystom: Homilies on Galatians, Ephesians, Philippians, Colossians, Thessalonians, Timthoy, Titus, and Philemon. Edinburgh: T&T Clark / Grand Rapids, MI: Eerdmans, 1994.
Schnabel, Eckhard J. “Singing and Instrumental Music in the Early Church.” Pages 307–39 in Sprache lieben – Gottes Wort verstehen. Beiträge zur biblischen Exegese. FS H. von Siebenthal. Edited by W. Hilbrands. Giessen: Brunnen, 2011.
Schnackenburg, Rudolf. Ephesians: A Commentary. Translated by Helen Heron. Edinburgh: T&T Clark, 1991.
Sellin, Gerhard. Der Brief an die Epheser. Meyers Kommentar VIII. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2008.
Shutt, R.J.H. “Letter of Aristeas: A New Translation and Introduction.” Pages 7–34 in The Old Testament Pseudepigrapha, edited by James H. Charlesworth. Volume 2. Peabody, MA: Hendrickson, 1983.
Spittler, R.P. “Testament of Job: A New Translation and Introduction.” Pages 829–68 in The Old Testament Pseudepigrapha, edited by James H. Charlesworth. Volume 1. Peabody, MA: Hendrickson, 1983.
Stirling, Andrew Mark. “Transformation and Growth: The Davidic Temple Builder in Ephesians.” PhD Thesis. University of St Andrews, 2012.
Thielman, Frank. Ephesians. Baker Exegetical Commentary on the New Testament. Grand Rapids, MI: Baker, 2010.
Wallace, Daniel B. Greek Grammar Beyond the Basics: An Exegetical Syntax of the New Testament. Grand Rapids, MI: Zondervan, 1996.
Westcott, B.F. Saint Paul’s Epistle to the Ephesians: The Greek Text / With Notes and Addenda. Minneapolis, MN: Klock & Klock, 1978 [1906].
Whiston, William (trans.). Josephus: The Complete Works. Nashville, TN: Thomas Nelson, 2003.
Wright, N.T. Paul and the Faithfulness of God. 2 Volumes. Christian Origins and the Question of God IV. Minneapolis, MN: Fortress / London: SPCK, 2013.
Wright, Richard A. “Drinking, Teaching, and Singing: Ephesians 5:18–19 and the Challenges of Moral Instruction at Greco-Roman Banquets.” Lexington Theological Quarterly XLVII (2017): 85–104.
Wright, R.B. “Psalms of Solomon: A New Translation and Introduction.” Pages 639–70 in The Old Testament Pseudepigrapha, edited by James H. Charlesworth. Volume 2. Peabody, MA: Hendrickson, 1983.
Yonge, C.D. The Works of Philo. Peabody, MA: Hendrickson, 2013 [1991].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 762
Liczba cytowań: 0