Sprawiedliwość Boża a usprawiedliwienie z wiary w Liście do Rzymian
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2018.013Słowa kluczowe
św. Paweł, List do Rzymian, usprawiedliwienie, Prawo Mojżeszowe, AbrahamAbstrakt
Na podstawie występowania terminów hē dikaiosynē i dikaioō w Liście do Rzymian odkryliśmy, że teksty je zawierające tworzą interesujący układ. Pozwolił on nam na uporządkowanie materiału w ten sposób, że wyłoniła się dość uporządkowana wiedza na temat zarówno Bożej sprawiedliwości, jak i usprawiedliwienia, którego dostępuje chrześcijanin dzięki wierze w Jezusa Chrystusa. Przede wszystkim Paweł miał doskonałą świadomość jednej z podstawowych zasad judaizmu, którą przytoczył w Rz 2,13: „…ci, którzy praktykują Prawo, zostaną usprawiedliwieni”. Jednak z całą pewnością nie identyfikował się z tym założeniem, a jedynie przytoczył tekst Starego Testamentu, aby następnie wykazać, że rzecz ma się zupełnie inaczej – człowiek zyskuje usprawiedliwienie przez wiarę, a na wzór Abrahama. Zagadnienie to dość obszernie omawia Apostoł w kolejnych rozdziałach listu. Wychodzi on od stwierdzenia faktu objawienia Bożej sprawiedliwości (1,17). Ona staje się jeszcze bardziej jawna na tle naszej niesprawiedliwości (Rz 3,3–5). Ma nadto wymiar historiozbawczy, prowadzący do sprawiedliwości każdego wierzącego. Boża sprawiedliwość skutkuje więc działaniami zbawczymi na rzecz człowieka, a podjął je Chrystus, umierając na krzyżu i zmartwychwstając. Wykład na ten temat Apostoł przeprowadził w 3,21–31, którego najkrótszym wnioskiem, a zarazem dowodzoną tezą jest to, że człowiek osiąga usprawiedliwienie z wiary w Jezusa Chrystusa, a nie na podstawie pełnienia uczynków wymaganych przez Prawo. Wszyscy mają w nim udział nie tylko Żydzi, dla których wiara jest continuum przez monoteizm religijny i przez udział w błogosławieństwie Boga, ale i poganie, na których wiara jest udziałem w zbawczej śmierci Chrystusa. Wzorem wiary, która skutkuje usprawiedliwieniem, jest Abraham, on bowiem uwierzył i to zostało mu policzone ku usprawiedliwieniu (Rz 4,2–7). Odnotowaliśmy również, że usprawiedliwienie wierzącego niesie ze sobą bardzo konkretne skutki: trwanie w pokoju (Rz 5,1–2), zachowanie od gniewu Bożego (Rz 5,9), wezwanie do unikania grzechów (Rz 6,7), obdarzenie chwałą (Rz 8,29–30.33). Mimo tak wielkich darów człowiek może wybrać drogę własnej sprawiedliwości, odrzucając Bożą sprawiedliwość, podobnie jak Izraelici wybrali drogę pełnienia uczynków wymaganych przez Prawo, a odrzucili wiarę w Jezusa Chrystusa i Jego Ewangelię.
Bibliografia
Agersnap S., Baptism and the New Life. A Study of Romans 6:1–14, Aarhus 1999.
Bailey D.P., Jesus as the Mercy Seat. The Semantics and Theology of Paul’s Use of hilasterion in Romans 3:25, Tyndale Bulletin 51/1(2000), 155–158.
Basta P., Gezerah Shawah. Storia, forme e metodi dell’analogia biblica, Roma 2006.
Burk D., The righteousness of God (Dikaiosunē Theou) and Verbal Genitives. A Grammatical Clarification, Journal for the Study of the New Testament 34/4(2012), 346–360.
Ekem J.D.K., A Dialogical Exegesis of Romans 3.25a, Journal for the Study of the New Testament 30/1(2007), 75–93.
Fitzmyer J.A., Lettera ai Romani. Commentario critico-teologico (trad. E. Gatti), Casale Monferrato 1999.
Holmes C.T., Utterly Incapacitated. The Neglected Meaning of πάρεσις in Romans 3:25, Novum Testamentum 55/4(2013), 349–366.
Käsemann E., Commentary on Romans (trans. G.W. Bromiley), Grand Rapids 1980.
Lambrecht J., Why is Boasting Excluded? A Note on Rom 3:27 and 4:2, Ephemerides Theologicae Lovanienses 61/4(1985), 365–369.
Lambrecht J., Thompson R.W., Justification by Faith. The Implications of Romans 3:27–31, Wilmington 1989.
Ortlund D., ‘Zeal without knowledge’. For What Did Paul Criticize His Fellow Jews in Romans 10:2–3?, The Westminster Theological Journal 73/1(2011), 23–37.
Penna R., Lettera ai Romani, Bologna 2010.
Pitta A., Lettera ai Romani. Nuova versione, introduzione e commento, Milano 2001.
Romaniuk K., List do Rzymian. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, Poznań–Warszawa 1978.
Schreiber S., Das Weihegeschenk Gottes: eine Deutung des Todes Jesu in Röm 3,25, ZNW 97(2006), 88–110.
Schlier H., La lettera ai Romani. Testo Greco, traduzione e commento (trad. R. Favero, G. Torti), Brescia 1982.
Siwecki L., Dobre uczynki usprawiedliwionego. Wartość zasługi, Ateneum Kapłańskie 581/1(2006), 84–98.
Stasiak S., Komentarz teologiczno-pastoralny do Biblii Tysiąclecia. Nowy Testament. Dzieje Apostolskie, List do Rzymian, 1–2 List do Koryntian, List do Galatów, Poznań 2014.
Verbrugge V.D., The Grammatical Internal Evidence for έχομεν in Romans 5:1, Journal of the Evangelical Theological Society 54/3(2011), 559–572.
Weiss A., Christus Jesus als Weihegeschenk oder Sühnemal? Anmerkungen zu einer neueren Deutung von hilasterion (Röm 3,25) samt einer Liste der epigraphischen Belege, Zeitschrift für die Neutestamentliche Wissenschaft und die Kunde der Älteren Kirche 105/2(2014), 294–302.
Westerholm S., Justification by Faith is the Answer. What is the Question?, Concordia Theological Quarterly 70/3–4(2006), 197–217.
Wilson M.W., Hilasterion and Imperial Ideology. A New Reading of Romans 3:25, Hervormde Teologiese Studies 73/3(2017), 1–9.
Witkowski S., Współukrzyżowani z Chrystusem i wolni od mocy grzechu (Rz 6,1–14), Ruch Biblijny i Liturgiczny 62/2(2009), 103–116.
Wright N.T., Justification by (Covenant) Faith to the (Covenantal) Doers. Romans 2 within the Argument of the Letter, The Covenant Quarterly, 72/3(2014), 95–108.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2457
Liczba cytowań: 1