Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Polityka prywatności
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

Sprawiedliwość Boża a usprawiedliwienie z wiary w Liście do Rzymian
  • Strona domowa
  • /
  • Sprawiedliwość Boża a usprawiedliwienie z wiary w Liście do Rzymian
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 11 Nr 2 (2018): Analiza narracyjna /
  4. Varia

Sprawiedliwość Boża a usprawiedliwienie z wiary w Liście do Rzymian

Autor

  • Sławomir Jan Stasiak Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu http://orcid.org/0000-0002-0949-2043

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2018.013

Słowa kluczowe

św. Paweł, List do Rzymian, usprawiedliwienie, Prawo Mojżeszowe, Abraham

Abstrakt

Na podstawie występowania terminów hē dikaiosynē i dikaioō w Liście do Rzymian odkryliśmy, że teksty je zawierające tworzą interesujący układ. Pozwolił on nam na uporządkowanie materiału w ten sposób, że wyłoniła się dość uporządkowana wiedza na temat zarówno Bożej sprawiedliwości, jak i usprawiedliwienia, którego dostępuje chrześcijanin dzięki wierze w Jezusa Chrystusa. Przede wszystkim Paweł miał doskonałą świadomość jednej z podstawowych zasad judaizmu, którą przytoczył w Rz 2,13: „…ci, którzy praktykują Prawo, zostaną usprawiedliwieni”. Jednak z całą pewnością nie identyfikował się z tym założeniem, a jedynie przytoczył tekst Starego Testamentu, aby następnie wykazać, że rzecz ma się zupełnie inaczej – człowiek zyskuje usprawiedliwienie przez wiarę, a na wzór Abrahama. Zagadnienie to dość obszernie omawia Apostoł w kolejnych rozdziałach listu. Wychodzi on od stwierdzenia faktu objawienia Bożej sprawiedliwości (1,17). Ona staje się jeszcze bardziej jawna na tle naszej niesprawiedliwości (Rz 3,3–5). Ma nadto wymiar historiozbawczy, prowadzący do sprawiedliwości każdego wierzącego. Boża sprawiedliwość skutkuje więc działaniami zbawczymi na rzecz człowieka, a podjął je Chrystus, umierając na krzyżu i zmartwychwstając. Wykład na ten temat Apostoł przeprowadził w 3,21–31, którego najkrótszym wnioskiem, a zarazem dowodzoną tezą jest to, że człowiek osiąga usprawiedliwienie z wiary w Jezusa Chrystusa, a nie na podstawie pełnienia uczynków wymaganych przez Prawo. Wszyscy mają w nim udział nie tylko Żydzi, dla których wiara jest continuum przez monoteizm religijny i przez udział w błogosławieństwie Boga, ale i poganie, na których wiara jest udziałem w zbawczej śmierci Chrystusa. Wzorem wiary, która skutkuje usprawiedliwieniem, jest Abraham, on bowiem uwierzył i to zostało mu policzone ku usprawiedliwieniu (Rz 4,2–7). Odnotowaliśmy również, że usprawiedliwienie wierzącego niesie ze sobą bardzo konkretne skutki: trwanie w pokoju (Rz 5,1–2), zachowanie od gniewu Bożego (Rz 5,9), wezwanie do unikania grzechów (Rz 6,7), obdarzenie chwałą (Rz 8,29–30.33). Mimo tak wielkich darów człowiek może wybrać drogę własnej sprawiedliwości, odrzucając Bożą sprawiedliwość, podobnie jak Izraelici wybrali drogę pełnienia uczynków wymaganych przez Prawo, a odrzucili wiarę w Jezusa Chrystusa i Jego Ewangelię.

Biogram autora

Sławomir Jan Stasiak - Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu

Ks. Sławomir Stasiak, ur. 08.12.1965 r. w Dzierżoniowie, dr hab. nauk teologicznych w zakresie teologii biblijnej (PWT Wrocław), dr teologii (KUL Lublin), lic. nauk biblijnych (PIB Roma). Prorektor Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Kierownik katedry Teologii biblijnej w Instytucie Nauk Biblijnych w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Wykłada Pismo Święte w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu i w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Legnickiej. Jest moderatorem Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II w Diecezji Legnickiej. Ostatnia publikacja: Komentarz teologiczno-pastoralny do Biblii Tysiąclecia. Nowy Testament, t. II: Dzieje Apostolskie, List do Rzymian, 1-2 List do Koryntian, List do Galatów, Pallottinum; Poznań 2014, ss. 644.

Bibliografia

Agersnap S., Baptism and the New Life. A Study of Romans 6:1–14, Aarhus 1999.

Bailey D.P., Jesus as the Mercy Seat. The Semantics and Theology of Paul’s Use of hilasterion in Romans 3:25, Tyndale Bulletin 51/1(2000), 155–158.

Basta P., Gezerah Shawah. Storia, forme e metodi dell’analogia biblica, Roma 2006.

Burk D., The righteousness of God (Dikaiosunē Theou) and Verbal Genitives. A Grammatical Clarification, Journal for the Study of the New Testament 34/4(2012), 346–360.

Ekem J.D.K., A Dialogical Exegesis of Romans 3.25a, Journal for the Study of the New Testament 30/1(2007), 75–93.

Fitzmyer J.A., Lettera ai Romani. Commentario critico-teologico (trad. E. Gatti), Casale Monferrato 1999.

Holmes C.T., Utterly Incapacitated. The Neglected Meaning of πάρεσις in Romans 3:25, Novum Testamentum 55/4(2013), 349–366.

Käsemann E., Commentary on Romans (trans. G.W. Bromiley), Grand Rapids 1980.

Lambrecht J., Why is Boasting Excluded? A Note on Rom 3:27 and 4:2, Ephemerides Theologicae Lovanienses 61/4(1985), 365–369.

Lambrecht J., Thompson R.W., Justification by Faith. The Implications of Romans 3:27–31, Wilmington 1989.

Ortlund D., ‘Zeal without knowledge’. For What Did Paul Criticize His Fellow Jews in Romans 10:2–3?, The Westminster Theological Journal 73/1(2011), 23–37.

Penna R., Lettera ai Romani, Bologna 2010.

Pitta A., Lettera ai Romani. Nuova versione, introduzione e commento, Milano 2001.

Romaniuk K., List do Rzymian. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, Poznań–Warszawa 1978.

Schreiber S., Das Weihegeschenk Gottes: eine Deutung des Todes Jesu in Röm 3,25, ZNW 97(2006), 88–110.

Schlier H., La lettera ai Romani. Testo Greco, traduzione e commento (trad. R. Favero, G. Torti), Brescia 1982.

Siwecki L., Dobre uczynki usprawiedliwionego. Wartość zasługi, Ateneum Kapłańskie 581/1(2006), 84–98.

Stasiak S., Komentarz teologiczno-pastoralny do Biblii Tysiąclecia. Nowy Testament. Dzieje Apostolskie, List do Rzymian, 1–2 List do Koryntian, List do Galatów, Poznań 2014.

Verbrugge V.D., The Grammatical Internal Evidence for έχομεν in Romans 5:1, Journal of the Evangelical Theological Society 54/3(2011), 559–572.

Weiss A., Christus Jesus als Weihegeschenk oder Sühnemal? Anmerkungen zu einer neueren Deutung von hilasterion (Röm 3,25) samt einer Liste der epigraphischen Belege, Zeitschrift für die Neutestamentliche Wissenschaft und die Kunde der Älteren Kirche 105/2(2014), 294–302.

Westerholm S., Justification by Faith is the Answer. What is the Question?, Concordia Theological Quarterly 70/3–4(2006), 197–217.

Wilson M.W., Hilasterion and Imperial Ideology. A New Reading of Romans 3:25, Hervormde Teologiese Studies 73/3(2017), 1–9.

Witkowski S., Współukrzyżowani z Chrystusem i wolni od mocy grzechu (Rz 6,1–14), Ruch Biblijny i Liturgiczny 62/2(2009), 103–116.

Wright N.T., Justification by (Covenant) Faith to the (Covenantal) Doers. Romans 2 within the Argument of the Letter, The Covenant Quarterly, 72/3(2014), 95–108.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-07-20

Jak cytować

1.
STASIAK, Sławomir Jan. Sprawiedliwość Boża a usprawiedliwienie z wiary w Liście do Rzymian. Biblica et Patristica Thoruniensia [online]. 20 lipiec 2018, T. 11, nr 2, s. 269–289. [udostępniono 30.1.2023]. DOI 10.12775/BPTh.2018.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 11 Nr 2 (2018): Analiza narracyjna

Dział

Varia

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 958
Liczba cytowań: 1

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Newsletter
Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

św. Paweł, List do Rzymian, usprawiedliwienie, Prawo Mojżeszowe, Abraham
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Karpacka Uczelnia Państwowa w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa