Od skargi do ufności. Narracyjna struktura Ps 6
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2017.027Słowa kluczowe
lamentacja indywidualna, skarga, sytuacja graniczna, apostrofa, pewność wysłuchania, struktura narracyjnaAbstrakt
Spośród pięciu lamentacji (Ps 3–7), otwierających pierwszą księgę Psałterza (Ps 3–41) Ps jest wyjątkowy. Brakuje w nim bowiem kilku, charakterystycznych dla tego gatunku literackiego elementów. Składa się on prawie wyłącznie ze skargi i obejmującej trzy końcowe wiersze (9–11) pewności wysłuchania przez Boga. A ponieważ ta ostatnia występuje zaraz po opisie sytuacji cierpienia, dlatego przejście od skargi do ufności stanowi problem zarówno na płaszczyźnie psychologicznej, jak i teologicznej. Analiza psalmu za pomocą krytyki form, odwołująca się do tła kultycznego, nie znajduje potwierdzenia w jego treści, zdominowanej przez zmieniającą swój kształt językowy skargę. Między sytuacją cierpienia a pewnością wysłuchania dokonuje się tak radykalna zmiana w czasie, że jedynie interpretacja uwzględniająca strukturę narracyjną psalmu, może ją w pełni wyjaśnić.
Bibliografia
Becket J., Lament in Three Movements: The Implications of Psalm 13 for Justice and Reconciliation, Journal of Spiritual Formation & Soul Care 9/2 (2016), s. 207–218
Broyles C. C., The Conflict of Faith and Experience in the Psalms. A Form-Critical Study, Sheffield 1989.
Brueggemann W., The Psalms and the Life of Faith, (ed. P. D. Miller), Minneapolis 1995.
Brueggemann W., Bellinger W. H., Jr, Psalms, New York 2014.
Culler J., Apostrophe, w: tenże, The Pursuit of Signs, London 1981, s. 135–154.
Giddens A., Modernity and Self-Identity. Self and Society in the Late Modern Age, Stanford, California 1991.
Hall E. L., Suffering in God’s Presence: The Role of Lament in Transformation, Journal of Spiritual Formation & Soul Care 9/2 (2016), s. 219–232.
Ham T. C. T. C., Songs of Brokenness to the Healing God, Journal of Spiritual Formation & Soul Care 9/2 (2016), s. 233–246.
Hopps G., Beyond Embarrassment: A Post-Secular Reading of Apostrophe, Romanticism 11/2 (2005), s. 224–241 (dostęp: DOI: 10.3366/rom.2005.11.2.224).
Jaspers K., Sytuacje graniczne, przeł. A Staniewska, M. Skwieciński, w: R. Rudziński, Jaspers, Warszawa 1978, s. 186–242.
Johnston P. S., The Psalms and Distress, w: Interpreting the Psalms. Issues and approaches, Johnston P. S., Firth D. G. (eds.), Leicester 2005, s. 63–84.
Kierkegaard S., Pojęcie lęku, Kęty 2000.
Lee S.-H., Lament and the Joy of Salvation in the Lament Psalms, w: The Book of Psalms: Composition and Reception, P. W. Flint. P. D. Jr Miller, A. Brunell, R. Roberts (eds.), Leiden, Boston 2005, s. 224–247.
Łach S., Księga Psalmów, Poznań 1990.
Mays J. L., A Question of Identity: The Threefold Hermeneutic of Psalmody, The Ashbury Theological Journal 41/1 (1991), s. 87–94.
Pemberton G., Hurting with God: Learning to Lament with Psalms, Abilene, Texas 2012.
Ricoeur, P., Filozofia osoby, Kraków 1992.
Rimmon-Kenan Sh., The Story of ‘I’. Illness and Narrative Identity, Narrative 10/1 (2002), s. 9–27.
Schroeder Ch. O., History, Justice and the Agency of God. A Hermeneutical and Exegetical Investigation on Isaiah and Psalms, Leiden, Boston, Koeln 2001.
Westermann C., The Role of Lament in the Theology of the Old Testament, Interpretation 28 (1974), s. 20–38.
Wojdała B., Sytuacja pacjenta jako sytuacja graniczna, Psychoterapia 1/176 (2016), s. 77–86.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 465
Liczba cytowań: 0