Unde malum? w „De autexusio” Metodego z Olimpu
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2017.005Słowa kluczowe
Metody z Olimpu, wolna wola, zło, materia, substancja, jakości, stworzenie z nicościAbstrakt
Zasadniczym celem dialogu „O wolnej woli” (De autexusio) Metodego z Olimpu († 311) jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie o pochodzenie zła. Autor przeprowadził w nim gruntowną krytykę dualistycznych twierdzeń średniego platonizmu na temat powstania materii i natury zła, lansując pogląd o stworzeniu z nicości. Dzięki kategorii wolnej woli człowieka zdefiniował zło jako akt podmiotu działającego. Pierwszorzędnym celem niniejszego studium jest analiza argumentacji zawartej w De autexusio, ze szczególnym uwzględnieniem ideowych pozycji prezentowanych przez poszczególnych rozmówców.
Bibliografia
Metodio: Il libero arbitrio, R. Franchi (red. i tłum. wł.), Milano 2015.
Méthode d’Olympe: Le „De autexusio”, Patrologia Orientalis 22/5, A. Vaillant (red. i tłum. fr.), Paris 1930, s. 725–833.
Methodius: De autexusio, GCS 27, G.N. Bonwetsch (red. i tłum. niem.), Leipzig 1917, s. 143–206.
Adamantius (Anonymus), De recta in Deum fide, Bakhuyzen van de Sande (red.), GCS 4, Leipzig 1901.
Eusebius, Praeparatio evangelica, VII, SCh 215, G. Schroeder, É. De Places (red.), Paris 1975.
Hieronymus, Apologia adversus libros Rufini, SCh 303, P. Lardet (red.), Paris 1983.
Hieronymus, De viris illustribus, Biblioteca Patristica 12, A. Ceresa-Gastaldo, Firenze 1988.
Methodius, [Xenon vel] De creatis, GCS 27, G.N. Bonwetsch (red.), Leipzig 1917, s. 491–500.
Methodius, [Aglaophon vel] De resurrectione, GCS 27, G.N. Bonwetsch (red.), Leipzig 1917, s. 217–242.
Methodius, Symposium, w: Méthode d’Olympe: Le Banquet, H.A. Musurillo, V.H. Debidour (red.), SCh 95, Paris 1963.
Origenes, De principiis, II, SCh 252, H. Crouzel, M. Simonetti (red.), Paris 1978.
Origenes, Philocalia, XXIV, SCh 226, É. Junod, Paris 1976.
Plato, Timaeus, R.G. Bury (red.), Cambridge 1981.
Barnes T.D., Methodius, Maximus and Valentinus, JThS 30 (1979), s. 47–55.
Bracht K., Vollkommenheit und Vollendung. Zur Anthropologie des Methodius von Olympus, Studien und Texte zu Antike und Christentum 2, Tübingen 1999.
Bril A., Plato and the Sympotic Form in the „Symposium” of St. Methodius of Olympus, Zeitschrift für Antikes Christentum 9 (2006), s. 279–302.
Buchheit Z., Studien zu Methodios of Olympos, Berlin 1958.
Clark E.A., The Origenist Controversy: the Cultural Construction of an Early Christian Debate, Princeton 1992.
Cvetkovic V., From Adamantius to Centaur: St. Methodius of Olympus’ Critique to Origen, w: Origeniana Decima: Origen as Writer. Papers of the 10th International Origen Congress, Krakow: 31.08 – 04.09.2009, Bibliotheca Ephemeridum Theologicarum Lovaniensium, t. 244, S. Kaczmarek – H. Pietras (red.), Leuven – Paris – Walpole 2011.
Franchi R., Appendice IX, w: Metodio d’Olimpo, Il libero arbitrio, Milano 2015, s. 407–412.
Franchi R., Introduzione, w: Metodio d’Olimpo, Il libero arbitrio, Milano 2015, s. 9–149.
Franchi R., Eusebio di Cesarea, Hist. Eccl. 5.27 e Praep. Ev. 7.21.5. Indagine sul caso di Massimo autore fantasma, Sacris Erudiri 48 (2009), s. 5–34.
Jahn A., S. Methodii opera et S. Methodius platonizans, Halle 1865.
Margheritis M., Influenza di Platone sul pensiero e sull’arte di S. Metodio d’Olimpo, w: Studi dedicati alla memoria di Paolo Ubaldi, A. Gemelli (red.), Milano 1937, s. 401–412.
Mc Mullin E., The Concept of Matter in Greek and Medieval Philosophy, Notre Dame (IN) 1965.
Mejzner M., Zapomniany nauczyciel wiary. Studium historyczno-teologiczne nad postacią Metodego z Olimpu, Teologia patrystyczna 9 (2012), s. 23–40.
Mejzner M., Wędrówki ku sacrum, Ząbki 2017.
Moreschini C., Storia della filosofia patristica, vol. I, Brescia 2004.
Nightingale A.W., Plato on the Origins of Evil: The Statesman Myth Reconsidered, Ancient Philosophy 16 (1996), s. 65–91.
Patterson L. G., “De libero arbitrio” and Methodius’ Attack on Origen, Studia Patristica 14, E.A. Livingstone (red.), Berlin 1976, s. 160–166.
Patterson L. G., Methodius of Olympus. Divine Sovreignty, Human Freedom and Life in Christ, Washington 1997.
Pépin J, Platonisme et Stoïcisme dans le “De autexusio” de Méthode d’Olympe, w: “Forma Futuri”. Studi in onore del Cardinale Michele Pellegrino, M. Pellegrino (red.), Torino 1975, s. 126–144.
Prinzivalli E., Magister Ecclesiae. Il dibattito su Origene fra III e IV secolo, SEA 82, Roma 2002.
Ramelli I., Maximus on Evil, Matter and God: Arguments for the Identification of the Source of Eusebius, PE VII,22 with Maximus of Tyre, Adamantius 16 (2010), s. 230–255.
Robinson J.A., The Philocalia of Origen, Cambridge 1893.
Routh M. J., Reliquiae Sacrae, vol. II, Oxford 1846.
Vaillant A., Introduction, PO 22/5, Paris 1930, s. 629–723.
Voss B.R., Der Dialog in der frühchristlicher Literatur, München 1970.
Zahn T., Die Dialoge des „Adamantius” mit den Gnostikern, ZKG 9 (1888), s. 193–239.
Zorzi S.B., Introduzione: Metodio di Olimpo, w: Metodio di Olimpo, La risurrezione, M. Mejzner – S.B. Zorzi (red.), Collana di Testi Patristici 216, Roma 2010, s. 5–33.
Zorzi S.B., Metodio d’Olimpo, un autore minore?, REAP 52 (2006), s. 31–56.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 662
Liczba cytowań: 0