Tolerancja bałwochwalców czy radykalizm Chrystusa? Dylemat członków Kościoła w Pergamonie (Ap 2,14–17)
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2016.013Słowa kluczowe
Balaam, nikolaici, Pergamon, nawrócenie, Apokalipsa św. JanaAbstrakt
Na podstawie analizy Ap 2,14–17 można stwierdzić, że Kościół w Pergamonie „gości” i toleruje u siebie ludzi dopuszczających się grzechu bałwochwalstwa. Grzech ten dotyczy zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej postawy człowieka. Przykładem potwierdzającym tę tezę jest historia Balaama, na którą powołuje się autor natchniony. Grzech idolatrii może być dobrym impulsem do nawrócenia. Tej radykalnej zmianie życia pomaga powrót do tożsamości chrzcielnej, która w Ap 2,17 jest zobrazowana poprzez symbole: manny ukrytej, białego kamienia oraz nowego imienia.Bibliografia
Anisfeld M., The Psychology of Balaam, Jewish Bible Quartely 41, nr 4 (2013), s. 227–235.
Aune D. E., Revelation 1–5, WBC 52, Nashville 1997.
Beale G. K., The Book of Revelation, Grand Rapids 1999.
Biguzzi G., I settenari nella struttura dell’Apocalisse. Analisi, storia della ricerca, interpretazione, Bologna 1996.
Brzegowy T., Najnowsze teorie na temat powstania Pięcioksięgu – próba oceny, Collectanea Theologica 72 (2002), nr 1, s. 11–44.
Coats G. W., Balaam: Sinner or Saint, Biblical Research 18 (1973), s. 21–29.
Hoftijzer J., The Balaam in a 6th Century Aramaic Inscription, „Biblical Archeologist” 39, nr 1 (March 1976), s. 11–17.
Jankowski A., Apokalipsa świętego Jana. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, w: Pismo Święte Nowego Testamentu w 12 tomach. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, red. E. Dąbrowski, t. 12, Poznań 1959.
Janus E., Grzechy ludzi Kościołów Apokalipsy i Jezusowe sposoby ich przezwyciężania, Kraków 2013.
Kiernikowski Z., W mocy słowa i sakramentu. Biblijne inspiracje współczesnego duszpasterstwa, Warszawa 2011.
Kotecki D., Fundament nawrócenia chrześcijańskiego w świetle Ap 2–4, Teologia i Człowiek 16 (2010), s. 29–54.
Kotecki D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana, Series Biblica Paulina 6, Częstochowa 2008.
Kotecki D., „Negatywna tolerancja” a Kościół. Odpowiedź Ap 2,18–29, w: „Więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu”. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Waldemara Chrostowskiego w 60. rocznicę urodzin, red. B. Strzałkowska, t. 2, Warszawa 2011, s. 891–916.
Mathews M.D., Riches Poverty, and Faithful. Perspectives on Wealth in the Second Temple Period and the Apocalypse of John, Society for New Testament Studies Monograph Series 154, New York 2013.
Prigent P., Apocalypse et Liturgie, Neuchatel 1964.
Savelle C.W., Canonical and Extracanonical Portraits of Balaam, Bibliotheca Sacra 166 (October–December 2009), s. 387–404.
Wojciechowski M., Apokalipsa świętego Jana. Objawienie a nie tajemnica. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, w: Nowy Komentarz Biblijny, red. A. Paciorek i in., Częstochowa 2012.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 814
Liczba cytowań: 0