Dieta mnichów syryjskich. Komentarz do terminu ospria (Ôspria) w Historia religiosa Teodoreta z Cyru
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2014.006Słowa kluczowe
konsumpcja roślin strączkowych w starożytności i Bizancjum, soczewica, ciecierzyca, bób, antyczna i bizantyńska gastronomia, antyczna i bizantyńska medycyna, mnisi syryjscy, Teodoret z CyruAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest wyjaśnienie terminu ospria (Ôspria), który pojawia się w dziele Teodoreta z Cyru zatytułowanym Historia religiosa i odnosi się do warzyw strączkowych spożywanych przez syryjskich mnichów. Sam Teodoret wymienia jedynie trzy rodzaje roślin strączkowych jedzonych przez ascetów, tj. soczewica, ciecierzyca i bób. W celu poszerzenia ich listy, autorzy artykułu sięgają do informacji zawartych w greckich traktatach medycznych powstałych w okresie od schyłku starożytności do końca ery wczesnobizantyńskiej (napisanych przez Dioskuridesa, Galena, Orybazjusza, Aecjusza z Amidy i Pawła z Eginy).
Autorzy artykułu prezentują definicje omawianego terminu sformułowane przez starożytnych i bizantyńskich lekarzy. Szeroka definicja Galena zalicza do roślin strączkowych nie tylko te z nich, które dziś za takie uważamy, ale również niektóre rodzaje zbóż, np. ryż, owies i proso. Takie podejście wynika z porównania ze sobą roślin strączkowych i zbóż i uznania tych pierwszych za rośliny nienadające się do wypieku chleba. Aecjusz z Amidy podziela tę opinię swojego poprzednika. W pozostałych źródłach poddanych analizie znajdujemy węższe definicje tej grupy roślin. Artykuł prezentuje również krótkie charakterystyki żywieniowe ospria stworzone przez autorów traktatów medycznych. Autorzy artykułu, po przeanalizowaniu tekstów źródłowych, uznają, że rośliny strączkowe stanowiły ważny element diety w okresie antyku i Bizancjum, choć greccy lekarze nie wystawiali im wysokiej oceny dietetycznej.
Ponadto, autorzy nieco szczegółowiej omawiają trzy wymienione wyżej rodzaje roślin strączkowych, tj. soczewicę, ciecierzycę i bób. Wyjaśniają również powody, dla których syryjscy mnisi sięgali po ten rodzaj pożywienia, preferując namaczanie ziaren przed spożyciem zamiast ich gotowania.
Bibliografia
Źródła
Aetius Amidinus, Iatricorum libri, [in:] Aetii Amideni Libri medicinales I-VIII, ed. A. Olivieri, Lipsiae–Berolini 1935-1950.
Anthimus, De observatione ciborum, [in:] Anthimi De observatione ciborum ad Theodoricum regem Francorum epistula, ed. E. Liechtenhan, Berolini 1963.
Apicius, De re coquinaria, [in:] Apicius, A Critical Edition with an Introduction and an English Translation of the Latin Recipe Text Apicius, Text and Commentary Ch. Grocock, S. Grainger, Totnes 2006.
Athenaeus Naucratita, Deipnosophistae, [in:] Athenaei Naucratitae Dipnosophistarum libri XV, rec. G. Kaibel, vol. I-III, Lipsiae–Berolini 1887-1890.
Cassianus Bassus, Geoponica, [in:] Geoponica sive Cassiani Bassi Scholastici de re rustica eclogue, rec. H. Beckh, Lipsiae 1895.
De cibis, [in:] Physici et medici graeci minors, vol. I-II, ed. I.L. Ideler, Berlin 1841-1842.
Dioscurides Pedanius, De materia medica, [in:] Pedanii Dioscuridis Anazarbei De materia medica libri quinque, ed. M. Wellmann, vol. I-III, Berolini 1906-1914.
Edictum Diocletiani de pretiis rerum venalium. Edykt Dioklecjana o cenach towarów wystawionych na sprzedaż, tłum., wstęp, oprac. A. Brańska, P. Barański, P. Janiszewski, Poznań 2007.
Galenus, De alimentorum facultatibus, [in:] Claudii Galeni Opera omnia, ed. D.C.G. Kühn, vol. VI, Lipsiae 1823.
Galenus, De naturalibus facultatibus, [in:] Claudii Galeni Opera omnia, ed. D.C.G. Kühn, vol. II, Lipsiae 1821.
Galenus, De simplicium medicamentorum temperamentis ac facultatibus, [in:] Claudii Galeni Opera omnia, ed. D.C.G. Kühn, vol. XI-XII, Lipsiae 1826-1827.
Galenus, De usu partium, [in:] Claudii Galeni Opera omnia, ed. D.C.G. Kühn, vol. III-IV, Lipsiae 1822.
Oribasius, Collectiones medicae, [in:] Oribasii Collectionum medicarum reliquiae, ed. I. Raeder, vol. I-IV, Lipsiae–Berolini 1928-1933.
Paulus Aegineta, Epitomae medicae, [in:] Paulus Aegineta, ed. I.L. Heiberg, vol. I-II, Lipsiae–Berolini 1921-1924.
Suidae Lexicon, rec. A. Adler, vol. I-IV, Lipsiae 1928-1935.
Theodoretus, Historia religiosa, [in:] Patrologiae cursus completus. Series graeca, ed. J.-P. Migne, 82, 1283-1496 (Polskie tłumaczenie tego tekstu: Teodoret biskup Cyru, Dzieje miłości Bożej. Historia mnichów syryjskich, wyd. 3, przekł. K. Augustyniak, wstęp E. Wipszycka, K. Augustyniak, Kraków 2011).
Theodoretus, Oratio de divina et sancta charitate, [in:] Patrologiae cursus completus. Series graeca, ed. J.-P. Migne, 83, 1497-1544.
Opracowania
A Greek-English Lexicon. Ninth Edition with a Revised Supplement, comp. H.G. Liddell, R. Scott, Oxford 1996.
Alcock J.P., Food in the Ancient World, Westport–London 2006.
Allen P., Homilies as a Source for Social History, [in:] Studia Patristica, vol. XXIV, Papers Presented to the Eleventh International Conference on Patristic Studies Held in Oxford 1991. Historica, Theologica et Philosophica, Gnostica, ed. E.A. Livingstone, Leuven 1993, s. 1-5.
Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, przeł. P. Pachciarek, Warszawa 1990.
Andrews A.C., Celery and Parsley as Foods in the Greco-Roman Period, „Classical Philology” 44, 2 (1949), s. 91-99.
Andrews A.C., The Bean and Indo-European Totemism, „American Anthropologist” 51, 2 (1949), s. 274-292.
Arbesmann R., Fasting and Prophecy in Pagan and Christian Antiquity, „Traditio” 7 (1949-1951), s. 1-71.
Arikha N., Passions and Tempers. A History of the Humours, New York 2007.
Augustyniak K., Wstęp. Historia mnichów syryjskich, [in:] Teodoret biskup Cyru, Dzieje miłości Bożej. Historia mnichów syryjskich, tłum. K. Augustyniak, wstęp E. Wipszycka, K. Augustyniak, Kraków 2011, s. 37-50.
Baldwin B., The Career of Oribasius, „Acta Classica” 18 (1975), s. 85-97.
Bartol K., Danielewicz J., Wstęp, [in:] Atenajos, Uczta mędrców, wyd. 2, przeł., wstęp i koment. K. Bartol, J. Danielewicz, Poznań 2012, s. 7-64.
Bednarczyk A., System filozoficzno-lekarski Galena (130-200). Pojęcie ciepła przyrodzonego i pneumy życiowej, „Analecta. Studia i Materiały z Dziejów Nauki” 2, 1 (1993), s. 53-111.
Bos J., The Rise and Decline of Character. Humoral Psychology in Ancient and Early Modern Medical Theory, „History of the Human Sciences” 22, 3 (2009), s. 29-50.
Bralewski S., Praktykowanie postu w świetle historiografii kościelnej V wieku, „Vox Patrum” 33, t. 59 (2013), s. 359-378.
Brewer D., Redford D.B., Redford S., Domestic Plants and Animals. The Egyptians Origins, Warminster 1995.
Brumbaugh R.S., Schwartz J., Pythagoras and Beans. A Medical Explanation, „The Classical World” 73, 7 (1980), s. 421-422.
Canivet P., Le monachisme syrien selon Théodoret de Cyr, Paris 1977.
Clayton P.B., The Christology of Theodoret of Cyrus. Antiochene Christology from the Council of Ephesus (431) to the Council of Chalcedon (451), Oxford 2007.
Corbier M., The Broad Bean and the Moray. Social Hierarchies and Food in Rome, [in:] Food. A Culinary History from Antiquity to the Present, ed. J.-L. Flandrin, M. Montanari, Eng. ed. A. Sonnenfeld, New York–Chichester 1999, s. 128-140.
Curtis R.I., In Defense of Garum, „The Classical Journal” 78, 3 (1983), s. 232-240.
Dalby A., Flavours of Byzantium, Totnes, 2003.
Dalby A., Food in the Ancient World from A to Z, London–New York 2003.
Dalby A., Siren Feasts. A History of Food and Gastronomy in Greece, London 1996.
Dalby A., Tastes of Byzantium. The Cuisine of a Legendary Empire, London 2010.
Dembińska M., Diet. A Comparison of Food Consumption Between Some Eastern and Western Monasteries in the 4th-12th Centuries, „Byzantion” 55 (1985), s. 431-462.
Desse-Berset N., Desse J., Salsamenta, garum et autres préparations de poissons. Ce qu’en disent les os, „Mélanges de l’Ecole française de Rome. Antiquité” 112, 1 (2000), s. 73-97.
Dugan K.M., Fasting for Life. The Place of Fasting in the Christian Tradition, „Journal of the American Academy of Religion” 63, 3 (1995), s. 539-548.
Dybski H., Monastycyzm w Palestynie i Syrii w świetle źródeł patrystycznych IV i V wieku, „Vox Patrum” 22, t. 42-43 (2002), s. 411-436.
Edelstein L., The Dietetics of Antiquity, [in:] idem, Ancient Medicine. Selected Papers of Ludwig Edelstein, ed. O. Temkin, C.L. Temkin, transl. C.L. Temkin, Baltimore 1967, s. 303-316.
Escolan Ph., Monachisme et église. Le monachisme syrien du IVe au VIIe siècle. Un ministère charismatique, Paris 1999.
Flint-Hamilton K.B., Legumes in Ancient Greece and Rome: Food, Medicine, or Poison?, „Hesperia” 68, 3 (1999), s. 371-385.
Foxhall L., Fig, [in:] The Oxford Classical Dictionary, ed. S. Hornblower, A. Spawforth, E. Eidinow, Oxford 2012, s. 575.
Foxhall L., Forbes H.A., Sitomereia: the Role of Grain as Staple Food in Classical Antiquity, „Chiron” 12 (1982), s. 41-90.
Fraser P.M., The Career of Erasistratus of Ceos, „Istituto Lombardo. Rendiconti" 103 (1969), s. 518-537.
Garland L., The Rhetoric of Gluttony and Hunger in Twelfth-century Byzantium, [in:] Feast, Fast or Famine. Food and Drink in Byzantium, ed. W. Mayer, S. Trzcionka, Brisbane 2005, s. 43-56.
Garnsey P., Famine and Food Supply in the Graeco-Roman World. Responses to Risk and Crisis, Cambridge 1989.
Garnsey P., Food and Society in Classical Antiquity, Cambridge 1999.
Good B.J., Medicine, Rationality and Experience. An Anthropological Perspective, Cambridge 1994.
Grainger S., The Myth of Apicius, „Gastronomica. The Journal of Food and Culture” 7, 2 (2007), s. 71-77.
Grant M., Introduction, [in:] Anthimus, On the Observance of Foods. De observatione ciborum, ed., transl. M. Grant, Totnes–Blackawton 2007.
Grant M., Introduction, [in:] Galen, On Food and Diet, transl. M. Grant, London 2000, s. 1-13.
Grant M., Introduction, [in:] Oribasius, Dieting for an Emperor, A translation of Books 1 and 4 of Oribasius’ „Medical compilations” with an Introduction and Commentary, ed. M. Grant, Leiden 1997, s. 1-22.
Grant M., Roman Cookery. Ancient Recipes for Modern Kitchens, London 2002.
Gregoricka L.A., Sheridan S.G., Ascetic or Affluent? Byzantine Diet at the Monastic Community of St. Stephen’s, Jerusalem from Stable Carbon and Nitrogen Isotopes, „Journal of Anthropological Archaeology” 32, 1 (2013), s. 63-73.
Griffith R.D., Maza, "Barley-Cake", „Glotta” 83 (2007), s. 83-88.
Grimm V.E., From Feasting to Fasting. The Evolution of a Sin. Attitudes to Food in Late Antiquity, London 1996.
Grocock Ch., Grainger S., Excursus on Garum and Liquamen, [in:] Apicius, A Critical Edition with an Introduction and an English Translation of the Latin Recipe Text Apicius, text and comm. Ch. Grocock, S. Grainger, Totnes 2006, s. 373-387.
Hankinson R.J., Galen of Pergamon, [in:] The Encyclopedia of Ancient Natural Scientists. The Greek Tradition and its Many Heirs, ed. P. Keyser, G.L. Irby-Massie, Milton Park–New York 2008, s. 335-339.
Harlow M., Smith W., Between Fasting and Feasting. The Literary and Archaeobotanical Evidence for Monastic Diet in Late Antique Egypt, „Antiquity” 75 (2001), s. 758-768.
Ilberg J., Rufus von Ephesos. Ein griechischer Arzt in trajanischer Zeit, Leipzig 1930.
Jagusiak K., Kokoszko M., Pisma Orybazjusza jako źródło informacji o pożywieniu ludzi w późnym Cesarstwie Rzymskim, „Vox Patrum” 33, t. 59 (2013), s. 339-357.
Jagusiak K., Kokoszko M., Życie i kariera Orybazjusza w świetle relacji źródłowych, „Przegląd Nauk Historycznych” 10, 1 (2011), s. 5-21.
Jasny N., The Daily Bread of the Ancient Greeks and Romans, „Osiris” 9 (1950), s. 227-253.
Jouanna J., La théorie des quatre humeurs et des quatre tempéraments dans la tradition latine (Vindicien, Pseudo-Soranos) et une source grecque retrouvée, „Revue des Études Grecques” 118, 1 (2005), s. 138-167.
Kaplan L., Beans, Peas, and Lentils, [in:] The Cambridge World History of Food, vol. I, ed. K.F. Kiple, K.C. Ornelas, Cambridge–New York 2000, s. 271-281.
Karas M., Apologetyka Teodoreta z Cyru wobec filozofii Platona, „Vox Patrum” 21, t. 40-41, (2001), s. 317-335.
Kieling M., Kościół jako wspólnota miłości w świetle Komentarza do 1 Listu św. Pawła do Koryntian Teodoreta z Cyru, „Kaliskie Studia Teologiczne” 5 (2006), s. 191-206.
Kislinger E., Christians of the East. Rules and Realities of the Byzantine Diet, [in:] Food. A Culinary History from Antiquity to the Present, ed. J.-L. Flandrin, M. Montanari, Eng. ed. A. Sonnenfeld, New York–Chichester 1999, s. 194-206.
Kislinger E., How Reliable is Early Byzantine Hagiography as an Indicator of Diet?, „Diptycha” 4 (1986/1987), s. 5-11.
Koder J., I kathemerini diatrof sto Byzantio me basi tis piges, [in:] Byzantinon diatrof kai mageireiai. Praktika imeridas “Peri tis diatrofs sto Byzantio”. Food and Cooking in Byzantium. Proceedings of the Symposium “On Food in Byzantium”. Thessaloniki Museum of Byzantine Culture 4 November 2001, ed. D. Papanikola-Bakritzi, Athens 2005.
Koder J., Gemüse in Byzanz. Die Versorgung Konstantinopels mit Frischgemüse im Lichte der Geoponika, Wien 1993.
Koder J., Stew and Salted Meat – Opulent Normality in the Diet of Every Day?, [in:] Eat, Drink, and Be Merry (Luke 12:19). Food and Wine in Byzantium. Papers of the 37th Annual Spring Symposium of Byzantine Studies, in Honour of Professor A.A.M. Bryer, ed. L. Brubaker, K. Linardou, Aldershot 2007, s. 59-72.
Kokoszko M., Aromaty kuchni antyku oraz wczesnego Bizancjum w teorii medycznej i praktyce kulinarnej, „Przegląd Historyczny” 102, 4 (2011), s. 535-565.
Kokoszko M., Ryby i ich znaczenie w życiu codziennym ludzi późnego antyku i wczesnego Bizancjum (III-VII w.), Łódź 2005.
Kokoszko M., Smaki Konstantynopola, [in:] Konstantynopol – nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyńskim, red. M.J. Leszka, T. Wolińska, Warszawa 2011, s. 471-575.
Kokoszko M., Sosy w kuchni greckiej. Garum (g£roj) i pochodne, „Vox Patrum” 26, t. 48-49 (2006), s. 289-298.
Kokoszko M., Erlich Ł., Rola roślin strączkowych (ospria) w diecie późnego antyku i wczesnego Bizancjum (IV-VII w.) na podstawie wybranych źródeł , „Zeszyty Wiejskie” 17 (2012), s. 8-18.
Kokoszko M., Gibel K., Dieta mnichów syryjskich. Komentarz do terminu autofya lachana (aÙtofu© l£cana) w Historia religiosa Teodoreta z Cyru, [in:] Omnia tempus habent. Miscellanea theologica Vincentio Myszor quadragesimum annum laboris scientifici celebranti ab amicis, sodalibus discipulisque oblata, red. A. Reginek, G. Strzelczyk, A. Żądło, Katowice 2009, s. 145-156.
Kokoszko M., Jagusiak K., Warzywa w kuchni i dietetyce późnego antyku oraz wczesnego Bizancjum (IV-VII w.). Perspektywa konstantynopolitańska, „Piotrkowskie Zeszyty Historyczne” 12 (2011), s. 34-52.
Kokoszko M., Rzeźnicka Z., Dietetyka w De re coquinaria, „Przegląd Nauk Historycznych” 10, 2 (2011), s. 5-25.
Koukoules Ph., Byzantinon bios kai politismos, vol. V, Hai trophai kai ta pota…, Athènes 1952.
Koukoules Ph., Byzantinon trophai kai pota, „Epeteris tes Hetaireias Byzantinon Spoudon” 17 (1941), s. 3-112.
Lindsay H., Who Was Apicius?, „Symbolae Osloenses. Norwegian Journal of Greek and Latin Studies” 72, 1 (1997), s. 144-154.
Longosz S., Szkoła antiocheńska, [in:] Literatura Grecji starożytnej, t. II, Proza historyczna, krasomówstwo, filozofia i nauka, literatura chrześcijańska, red. H. Podbielski, Lublin 2005, s. 1061-1067.
Louvaris A.N.J., Fast and Abstinence in Byzantium, [in:] Feast, Fast or Famine. Food and Drink in Byzantium, ed. W. Mayer, S. Trzcionka, Brisbane 2005, s. 189-198.
Mazzini I., Diet and Medicine in the Ancient World, [in:] Food. A Culinary History from Antiquity to the Present, ed. J.-L. Flandrin, M. Montanari, Eng. ed. A. Sonnenfeld, New York–Chichester 1999, s. 141-152.
Messing G.M., Remarks on Anthimus De observatione ciborum, „Classical Philology” 37, 2 (1942), s. 150-158.
Mikołajczyk I., Wstęp, [in:] Kassianus Bassus, Geoponika. Bizantyńska encyklopedia rolnicza, przeł., wstęp, koment. I. Mikołajczyk, Toruń 2012, s. 7-45.
Misiarczyk L., Antyczny monastycyzm syryjski, „Studia Płockie” 40 (2012), s. 83-96.
Musurillo H., The Problem of Ascetical Fasting in the Greek Patristic Writers, „Traditio” 12 (1956), s. 1-64.
Nutton V., Ancient Medicine, New York–London 2004.
Parry K., Vegetarianism in Late Antiquity and Byzantium. The Transmission of a Regimen, [in:] Feast, Fast or Famine. Food and Drink in Byzantium, ed. W. Mayer, S. Trzcionka, Brisbane 2005, s. 171-187.
Pasztori-Kupan I., Theodoret of Cyrus, London–New York, 2006.
Paulas J., How to Read Athenaeus’ „Deipnosophists”, „The American Journal of Philology” 133, 3 (2012), s. 403-439.
Pearcy L.T., Galen and Stoic Rhetoric, „Greek, Roman and Byzantine Studies” 24, 3 (1983), s. 259-272.
Pormann P.E., Paulos of Aigina, [in:] The Encyclopedia of Ancient Natural Scientists. The Greek Tradition and its Many Heirs, ed. P. Keyser, G.L. Irby-Massie, Milton Park–New York 2008, s. 629.
Price R.M., Introduction, [in:] Theodoret of Cyrrhus, A History of the Monks of Syria, transl., introd., notes R.M. Price, Kalamazoo 1985, s. IX-XXXVII.
Prioreschi P., A History of Medicine, vol. III, Roman Medicine, Omaha 2001.
Rautman M., Daily Life in the Byzantine Empire, Westport–Oxford 2006.
Rzeźnicka Z., Kokoszko M., Proso w gastronomii antyku i wczesnego Bizancjum, „Vox Patrum” 33, t. 59 (2013), s. 401-419.
Sanquer R., Galliou Patrick, Garum, sel el salaisons en Armorique gallo-romaine, „Gallia” 30, 1 (1972), s. 199-223.
Sarton G., Galen of Pergamon, Lawrence 1954.
Scarborough J., Aëtios of Amida, [in:] The Encyclopedia of Ancient Natural Scientists. The Greek Tradition and its Many Heirs, ed. P. Keyser, G.L. Irby-Massie, Milton Park–New York 2008, s. 38-39.
Scarborough J., Anthimus (of Constantinople?), [in:] The Encyclopedia of Ancient Natural Scientists. The Greek Tradition and its Many Heirs, ed. P. Keyser, G.L. Irby-Massie, Milton Park–New York 2008, s. 91-92.
Scarborough J., Beans, Pythagoras, Taboos, and Ancient Dietetics, „The Classical World” 75, 6 (1982), s. 355-358.
Scarborough J., Dioskourides of Anazarbos, [in:] The Encyclopedia of Ancient Natural Scientists. The Greek Tradition and its Many Heirs, ed. P. Keyser, G.L. Irby-Massie, Milton Park–New York 2008, s. 271-273.
Scarborough J., Erasistratos of Ioulis on Keos, [in:] The Encyclopedia of Ancient Natural Scientists. The Greek Tradition and its Many Heirs, ed. P. Keyser, G.L. Irby-Massie, Milton Park–New York 2008, s. 294-296.
Scarborough J., Oreibasios of Pergamon, [in:] The Encyclopedia of Ancient Natural Scientists. The Greek Tradition and its Many Heirs, ed. P. Keyser, G.L. Irby-Massie, Milton Park–New York 2008, s. 595-596.
Scarborough J., Rufus of Ephesos, [in:] The Encyclopedia of Ancient Natural Scientists. The Greek Tradition and its Many Heirs, ed. P. Keyser, G.L. Irby-Massie, Milton Park–New York 2008, s. 720-721.
Schiefsky M.J., Commentary, [in:] Hippocrates, On Ancient Medicine, transl., introd., comm. M.J. Schiefsky, Leiden–Boston 2005.
Schor A.M., Theodoret’s People. Social Networks and Religious Conflict in Late Roman Syria, Berkeley–London 2011.
Shaw T.M., The Burden of the Flesh. Fasting and Sexuality in Early Christianity, Minneapolis 1998.
Simoons F.J., Plants of Life, Plants of Death, Madison–London 1998.
Słownik botaniczny, red. A. Szweykowska, J. Szweykowski, Warszawa 1993.
Słownik grecko-polski, t. I, Α-Κ, t. II, Λ-Ω, opr. O. Jurewicz, Warszawa 2000-2001.
Smith W.D., Erasistratus’s Dietetic Medicine, „Bulletin of the History of Medicine” 56, 3 (1982), s. 398-409.
Sturtevant E.L., History of Celery, „The American Naturalist” 20, 7 (1886), s. 599-606.
Talbot A.-M., Mealtime in Monasteries. The Culture of the Byzantine Refectory, [in:] Eat, Drink, and Be Merry (Luke 12:19). Food and Wine in Byzantium. Papers of the 37th Annual Spring Symposium of Byzantine Studies, in Honour of Professor A.A.M. Bryer, ed. L. Brubaker, K. Linardou, Aldershot 2007, s. 109-125.
Temkin O., Galenism. Rise and Decline of a Medical Philosophy, Ithaca–London 1973.
Thorndike L., Galen. The Man and His Times, „The Scientific Monthly” 14, 1 (1922), s. 83-93.
Toledo-Pereyra L.H., Galen’s Contribution to Surgery, „Journal of the History of Medicine and Allied Sciences” 28, 4 (1973), s. 357-375.
Toussaint-Samat M., Historia naturalna i moralna jedzenia, przeł. A.B. Matusiak, M. Ochab, Warszawa 2008.
Urbainczyk Th., Theodoret of Cyrrhus. The Bishop and the Holy Man, Ann Arbor 2002.
Vööbus A., History of Asceticism in the Syrian Orient. A Contribution to the History of Culture in the Near East, vol. II-III, Early Monasticism in Mesopotamia and Syria, Louvain 1960-1988.
Ware K., The Way of the Ascetics. Negative or Affirmative?, [in:] Asceticism, ed. V.L. Wimbush, R. Valantasis, New York–Oxford 1995, s. 3-15.
White K.D., Cereals, Bread and Milling in the Roman World, [in:] Food in Antiquity, ed. J. Wilkins, D. Harvey, M. Dobson, Exeter 1995, s. 38-43.
Wilkins J., Athenaeus the Navigator, „The Journal of Hellenic Studies” 128 (2008), s. 132-152.
Wilkins J., The Boastful Chef. The Discourse of Food in Ancient Greek Comedy, Oxford 2000.
Wipszycka E., Wstęp. Charakter i formy ascetyzmu syryjskiego, [in:] Teodoret biskup Cyru, Dzieje miłości Bożej. Historia mnichów syryjskich, tłum. K. Augustyniak, wstęp E. Wipszycka, K. Augustyniak, Kraków 2011, s. 9-36.
Woyke H., Gabryl J., Warzywa strączkowe, Warszawa 1982.
Wyszomirski S., Wstęp, [in:] Apicjusz, O sztuce kulinarnej. Ksiąg dziesięć, przekł. I. Mikołajczyk, S. Wyszomirski, Toruń 2012, s. 3-17.
Zohary D., Hopf M., Domestication of Plants in the Old Worlds. The Origin and Spread of Cultivated Plants in West Asia, Europe and the Nile Valley, Oxford 1993.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 643
Liczba cytowań: 0