Lista dwunastu plemion w Ap 7,5–8
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2012.003Słowa kluczowe
Księga Apokalipsy, 144 000 opieczętowanych, dwanaście plemion Izraela, Manasses, Efraim, DanAbstrakt
Lista dwunastu plemion nie ma swego dokładnego odpowiednika w ST ani też w pozabiblijnej literaturze żydowskiej. Najprawdopodobniej bazuje ona na Rdz 49,3–27 lub Ez 48,31–34, poddana jest jednak zmianom, które mają swe źródło w ideach teologicznych autora Ap. Dla przykładu, Juda, plemię zwycięskiego Baranka, Mesjasza, stoi na czele. Daleka, ósma, pozycja Lewiego jest symbolicznym znakiem końca kapłaństwa starotestamentalnego. Przesunięcie synów niewolnic, Zilpy i Bilhy, przed pozostałych synów żon Jakubowych, Lei i Racheli, wskazuje na ustanie przywilejów wynikających z urodzenia; to znak, iż członkami odnowionego Izraela są także poganie. Wysoka pozycja Manassesa może być znakiem nawrócenia Samarytan.
Obecność Manassesa w liście Janowej związana jest jednak przede wszystkim z wykluczeniem Dana spośród dwunastu plemion. Na usunięcie Danitów złożyły się dwie przyczyny. Pierwsza, to zła reputacja tego plemienia poświadczona przez ST i obecna także w czasach powstawania NT (idolatria i związek z Szatanem). Druga, to właściwe autorowi Apokalipsy, ale także innym pismom NT (Mt 19,28; Łk 22,30), spojrzenie na dwanaście plemion Izraela przez pryzmat dwunastu apostołów (Ap 21,12–14). Skutkuje ono usunięciem Dana, identyfikowanego z Judaszem, i wstawieniem na jego miejsce Manassesa. Preferencja dla Manassesa, na niekorzyść jego brata Efraima, wynika z negatywnego obrazu Efraima na kartach ST i w literaturze pozabiblijnej okresu NT, jako idolatry i rebelianta. Brak Dana i Efraima, dwóch plemion powiązanych z bałwochwalstwem, jest znakiem czystości wiary odrodzonego Izraela.Bibliografia
Aune D. E., Revelation 6–16 (WBC 52B; Nashville, TN: Thomas Nelson 1998).
Beale G. K., The Book of Revelation. A Commentary on the Greek Text (NIGTC; Grand Rapids, MI – Cambridge, U.K.: Eerdmans / Carlisle, U.K.: Paternoster 1999).
Bauckham R., The Book of Revelation as a Christian War Scroll, „Neotestamentica”22 (1988) 21–28 = The Climax of Prophecy: Studies on the Book of Revelation (Edinburgh: T. & T. Clark 1993) 217–229.
Baumgarten A. I., Seekers after Smooth Things, Encyclopedia of the Dead Sea Scrolls [= EDSS] (red. L.H. Schiffman – J.C. VanderKam) (Oxford: Oxford University Press 2000).
Caird G. B., A Commentary on the Revelation of St. John the Divine (BNTC; New York, NY: Harper and Row 1996).
Corsini E., The Apocalypse. The Perennial Revelation of Jesus Christ (Good News Studies 5; Wilmington: Glazier 1983).
Feuillet A., Les 144.000 Israelites marques d’un sceau, NT 9 (1967) 191–224.
Geyser A., The Twelve Tribes in Revelation: Judean and Judeo–Christian Apocalypticism, NTS 28 (1982) 388–399.
Grotius H., Annotationes in Novum Testamentum. Denuo emendatius editae (Groningen: Zuidema 1830).
Hengstenberg E. W., The Revelation of St. John Expounded for Those Who Search the Scriptures (Edinburgh: T. & T. Clark 1851).
Lohmeyer E., Die Offenbarung des Johannes (Handbuch zum Neuen Testament 16; Tubingen: Mohr Siebeck 1926.21953).
Mounce R. H., (The Book of Revelation [NICNT; Grand Rapids, MI: Eerdmans 1977]).
Puech E., The Names of the Gates of the New Jerusalem (4Q554), w: Emanuel. Studies in Hebrew Bible, Septuagint and Dead Sea Scrolls in Honor of Emanuel Tov (red. S.M. Paul – R.A. Kraft – L.H. Schiffman – W.W. Fields – E. Ben–David) (VT.S 94; Leiden: Brill 2003) 379–392.
Smith C. R. (The Tribes of Revelation 7 and the Literary Competence of John the Seer, JETS 38 [1995]).
The Center for New Testament Textual Studies NT Critical Apparatus, The New Orleans Baptist Theological Seminary, 2004.
Winkle R. E., Another Look at the List of Tribes in Revelation 7, AUSS 27 (1989), s. 53-57.
Wojciechowski M., Church as Israel according to the Revelation of St. John, „Collectanea Theologica”64 (1994) 33–40.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2576
Liczba cytowań: 0