(Nie)obecność idei upadku w preegzystencji w pierwszej homilii Orygenesa o Księdze Rodzaju
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2011.013Słowa kluczowe
Orygenes, Księga Rodzaju, preegzystencja, grzech pierworodny, egzegeza biblijnaAbstrakt
The idea of the fall in pre-existence is one of Origen’s best-known concepts. According to his hypothesis, God created all spiritual beings, rational and free, before the beginning of time. Those beings turned away from God and fell as a result. Their fall gave rise to the creation of the material world. Origen thus explains the fact that, even before they deserve to be punished or rewarded, people do not have equal conditions for living from the moment they are born. The idea of the fall in pre-existence helped Origen to reconcile that inequality with the recognition of God’s omnipotence and justice. It also provided a vital point for his polemics against the Gnostics. The theory, however, does not appear in his first homily on the Book of Genesis, providing a commentary on the biblical description of creation – a text where a reference to the fall in pre-existence would be well-grounded. It praises the creation of the material world and man as the crown of creation. The homily presents the distinction between the inner and the outer man, which is typical of Origen, however, it contains no hints to the fall as the cause for creating the sensuous world and the outer man. One of the reasons for such absence might be that Origen did not perceive his theory as vital for the spiritual growth of Christians, he only used it as an element of polemics with the Gnostics. As Origen stressed himself, his thought was always open and searching, thus such inconsistency and selectivity of his approach to the idea of the fall in pre-existence does not seem unusual. If this is a correct conclusion, then the idea of the fall in pre-existence is distinctly different from the Western concept of the original sin.
Bibliografia
Crouzel H., Orygenes, przekład Janusz Margański, Bydgoszcz 1996.
Ewagriusz, O praktyce [ascetycznej], w: Ewagriusz z Pontu, Pisma ascetyczne, t. 1, przekład: K. Bielawski, M. Grzelak, E. Kędziorek, L. Nieścior, A. Ziernicki, wstęp i opracowanie: L. Nieścior, Kraków 1998.
Homilia o Księdze Rodzaju, w: Orygenes, Homilie o Księgach Rodzaju, Wyjścia, Kapłańskiej, tłumaczenie i opracowanie S. Kalinkowski, wstęp E. Stanula, Warszawa 1984.
Orygenes, O zasadach, z j. łacińskiego i greckiego przełożył i opracował S. Kalinkowski, Wprowadzenie H. Pietras SJ, Kraków 1996.
św. Augustyn, Wartości małżeństwa, w: Pisma świętego Augustyna o małżeństwie i dziewictwie, przekład i komentarz, redakcja ks. A. Eckmann, Lublin 2003.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 454
Liczba cytowań: 0