Próba Abrahama Lektura narracyjna Rdz 22
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2011.003Słowa kluczowe
Abraham, Izaak, próba, ofiara, fabuła, dialog, moment przełomowy (perypetia) rozpoznanie (anagnorisis), przekaz wiary, substytucja, rytuał przejściaAbstrakt
Opowiadanie o ofiarowaniu Izaaka na samym początku nazwane jest próbą, która ze względu na treść Boskiego polecenia, przyjmuje postać złożonej fabuły, z umiejętnie budowanym napięciem i kilkoma nagłymi, nieoczekiwanymi zwrotami akcji. Jej punkt kulminacyjny przyjmuje postać rytuału składania ofiary całopalnej, lecz w postępowaniu Abrahama widoczne są znaczące odstępstwa od porządku czynności, ustalonych w przepisach kultycznych. Sugerują one, iż fabuła rozgrywa się w istocie na dwóch planach: posłuszeństwa głosowi Boga, nakazującemu ofiarować Izaaka oraz wiary w to, co niemożliwe, tj. w ocalenie syna. Odkrycie barana, uwikłanego w zaroślach przenosi znaczenie dotychczasowych wydarzeń na jeszcze inny poziom – symboliczny. W idei substytucji zostaje zachowana intencja ofiary z Izaaka, ale jednocześnie zanegowana jest jej materialna dosłowność, gdyż realizuje się ona nie przez zabicie syna, lecz zwierzęcia ofiarnego. Wreszcie przez wielce wymowną nieobecność Izaaka w drodze powrotnej fabuła wykonuje kolejny zaskakujący zwrot, przekształcając się w rytuał przejścia, w ramach którego syn rozstaje się z ojcem, aby rozpocząć własne, samodzielne i dorosłe życie. Nie jest ono możliwe bez przekazu wiary, odbywającego się w dialogu, w którym na pytanie syna, ojciec odsyła go po odpowiedź do Boga, ucząc go słuchania Jego głosu i ufnego poddania się Jego prowadzeniu.Bibliografia
Brichto H. Ch., The Names of God, Oxford 1998.
Kalimi I., «Go, I Beg You, Take Your Beloved Son and Slay Him!»: Binding of Isaac in Rabbinic Literature and Thought, „Review of Rabbinic Judaism" 13 (2010), s. 1-29.
The Art of Biblical Narrative, New York 1981.
Sarna N. M., Understanding Genesis, New York 1970.
Tronina A., Księga Kapłańska, Nowy Komentarz Biblijny, Stary Testament, t. III, Częstochowa 2006.
Turner L. A., Announcements of Plot in Genesis, JSOT Suppl. 96, Sheffield 1990.
Turner L. A., Genesis, Sheffield 2000.
Watts J., Olah: The Rhetoric of Burnt Offerings, „Vetus Testamentum", LVI, 1 (2006).
Westermann C., Genesis 12-36. A Commentary, London 1986.
White H. C., Narration and Dicourse in the Book of Genesis, Cambridge 1991.
Williams M., Kant and Kierkegaard on Faith: In Service to Morality and a Leap for the Absurd, Logos, Fall (2004) 82-97.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 792
Liczba cytowań: 0