Rola Księgi proroka Jonasza w nauczaniu św. Ambrożego
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2009.007Abstrakt
Św. Ambroży jest autorem wielu komentarzy do różnych ksiąg biblijnych. Jest przy tym zastanawiające, że wśród tych dzieł nie ma komentarza do Księgi Jonasza. Jednak, Basiuk przekonuje, że uważna lektura pism Ambrożego zdradza jego wielką zażyłość z rzeczoną księgą. Częste odniesienia do niej wywołują w czytelniku wrażenie, iż Księga ta, była jednym z najważniejszych dzieł biblijnych, które stały się inspiracją dla jego nauczania.
Ambrose is known as a one who quoted very oft en the Holy Scripture. Among his writings there is many commentaries to books of the Old Testament. However the commentary to the Book of Jonah apparently does not exist. Although when we read very carefully his writings we can notice that this book was known to him very well. He used it in various situations to give reasons for his statements using a verbal sense of the biblical story. But the most frequent and important use of this book is reading it according to the typology of Christ. Besides these interpretations Ambrose showed moral sense of biblical text, especially with reference to the people of Nineveh, which conversion should be an example for others.
Bibliografia
Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, Warszawa 1990.
Ambrosius, Expositio Euangelii secundum Lucam, tłum. W. Szołdrski, w: Św. Ambroży, Wykład Ewangelii według św. Łukasza, PSP 16, Warszawa 1977.
Bardski K., Słowo oczami gołębicy. Metodologia symboliczno-alegorycznej interpretacji Biblii oraz jej teologiczne i duszpasterskie zastosowanie, Warszawa 2007.
Biblia Patristica. Index des citations et allusions bibliques dans la littérature patristique. T. 6. Hilaire de Poitiers. Ambroise de Milan. Ambrosiaster, Paris 1995.
Bogucki A., Wstęp, w: Św. Ambroży, Hexaemeron, PSP 4, Warszawa 1969.
Bogucki A., Wstęp, w: Św. Ambroży, Wykład Ewangelii według św. Łukasza, PSP 16, Warszawa 1977.
Corsato C., Biblia w interpretacji Ojców Kościoła, Kraków 2007.
Drączkowski F., Patrologia, Pelplin-Lublin 1999.
Eckmann A., Pismo święte w życiu i nauczaniu Ojców Kościoła, AK 71 (1979), s. 201-212.
Eckmann A., Św. Ambroży jako duchowy mistrz św. Augustyna,Vox Patrum 18 (1998), s. 195-198.
Jędrzejewski P., Św. Ambroży z Mediolanu. O Eliaszu i poście (De Elia et ieiunio). Wstęp, VoxP 18 (1998), s. 471-500.
Kannengiesser Ch., Handbook of Patristic Exegesis. The Bible In Ancient Christianity, Leiden-Boston 2006.
Mara M. G., Ambrose of Milan, Ambrosiaster and Nicetas, w: Patrology, t. IV, red. A. di Berardino, Notre Dame 1986.
Naumowicz J., Wstęp, w: Św. Ambroży z Mediolanu, Listy, t. 1, BOK 9, Kraków 1997.
Simonetti M., Między alegorią a dosłownością. Przyczynek do historii egzegezy patrystycznej, Kraków 2000.
Święty Ambroży z Mediolanu, Obowiązki duchownych, Warszawa 1967.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 595
Liczba cytowań: 0