"YHWH Came from Sinai" (Deut 33:2). The Motif of the Mountain in the Context of the Pentateuch Redaction
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTH.2019.027Słowa kluczowe
Góra, Synaj, nieporównywalność, tożsamość, Księga Powtórzonego Prawa, redakcja PięcioksięguAbstrakt
„JHWH przyszedł z Synaju” (Pwt 33,2). Motyw góry w kontekście redakcji Pięcioksięgu
Wzmianka o przychodzeniu JHWH z Synaju w Pwt 33,2 może być uznana za literacki element końcowej redakcji Pięcioksięgu. Redaktor, w opracowaniu zakończenia swego dzieła, podkreśla to, co ma stanowić ostoję dla synów Jakuba: związek z Bogiem, który objawił się na Synaju, oraz świadomość świętości i posiadania Prawa.
Niektóre wypowiedzi we fragmentach powiązanych intertekstualnie sugerują, że podkreślanie związku JHWH z górą służyło wskazaniu na Jego wyjątkowość i tym samym na inność i odrębność synów Jakuba od innych narodów.
Wyakcentowanie związku YHWH z górą w tekście ramowym Księgi Powtórzonego Prawa (33:2–5) odzwierciedla naturę i idee przyświecające redakcji Pięcioksięgu. Bardziej zuniwersalizowaną koncepcję tożsamości JHWH i Izraela można dostrzec w niektórych wypowiedziach przypisywanych redakcji Heksateuchu.
Bibliografia
Albertz R., The Recent Discussion on the Formation of the Pentateuch/Hexateuch, Hebrew Studies 59 (2018), p. 65-92.
Baden J., What Was the Sin of the Golden Calf?, in: TheThora.com. A Historical and Contextual Approach (https://thetorah.com/what-was-the-sin-of-the-golden-calf/ [22.07.2019]).
Barnes W.H., 1–2 Kings, Carol Stream 2012.
Bergey R., The Song of Moses (Deuteronomy 32:1-43) and Isaianic Prophecies: A Case of Early Intertextuality?, Journal for the Study of the Old Testament 28/1 (2003), p. 33-54.
Beyerle S., Der Mosesegen im Deuteronomium: Eine text-, kompositions- und formkritische Studie zu Deuteronomium 33, Berlin 1997.
Bimson J.J., 1 and 2 Kings, Downers Grove 1994.
Braulik G., Deuteronomium II: 16,18 – 34,12, Würzburg 1992.
Brown F., Driver S.R., Briggs C.A., The Brown-Driver-Briggs Hebrew and English Lexicon with Appendix Containing the Biblical Aramaic, Peabody:Hendrickson 1997 (repr. from 1906).
Carr D.M., The Formation of the Hebrew Bible. A New Reconstruction, Oxford 2011.
Cassuto U., Biblical and Oriental Studies. 1: Bible, Jerusalem 1973.
Christensen D.L., Deuteronomy 21:10–34:12, Grand Rapids 2002.
Cross F.M., Freedman D. N., The Blessing of Moses, Journal of Biblical Literature 67/3 (1948), p. 191-210.
De Vries S.J., 1 Kings, Grand Rapids 2003.
Dillmann A., Die Bücher Numeri, Deuteronomium und Josua, Leipzig 1886.
Fabry H.-J., Habakuk, Obadja, Freiburg 2018.
Gaster T.H., An Ancient Eulogy of Israel: Deuteronomy 33:3-5,26-29, Journal of Biblical Literature 66/1 (1947), p. 53-62.
Graf K.H., Der Segen Mose's (Deuteronomium c. XXXIII.), Leipzig 1857.
Gray J., A Cantata of the Autumn Festival: Psalm LXVIII, Journal of Semitic Studies 22/1 (1977), p. 2–26.
Groß W., Richter, Freiburg 2009.
Gunneweg A.H.J., Über den Sitz im Leben der Sog. Stammessprüche (Gen 49 Dtn 33 Jdc 5), Zeitschrift für die Alttestamentliche Wissenschaft 76/3 (1964), p. 245-555.
Hempel J., Die Schichten des Deuteronomiums. Ein Beitrag zur israelitischen Literatur- und Rechtsgeschichte, Leipzig 1914.
Hoffmeier J.K., Ancient Israel in Sinai. The Evidence for the Authenticity of the Wilderness Tradition, Oxford – New York 2005.
Hossfeld F.-L., Psalm 68, in: Psalmen 51-100, F-L. Hossfeld, E. Zenger (eds.), Freiburg 2000, p. 242-259.
Hundley M.B., What Is the Golden Calf?, The Catholic Biblical Quarterly 79/4 (2017), p. 559-579.
Jacobovici S., Mount Sinai Has Been Located, The Jerusalem Post, September 25, 2013.
Jeansonne S.P., Jeshurun, in: The Anchor Yale Bible Dictionary, Vol. 3, D.N. Freedman (ed.), New York 1992, p. 771-772.
Jenni E., Qædæm, Vorzeit, in: Theologisches Handwörterbuch zum Alten Testament, Bd. II, E. Jenni, C. Westermann (eds.), Gütersloh 1993, p. 587-589.
Jeremias J., Das Königtum Gottes in den Psalmen. Israels Begegnung mit dem kanaanäischen Mythos in den Jahwe-König-Psalmen, Göttingen 1987.
Knauf E.A., 1 Könige 1-14, Freiburg 2016.
Knohl I., Psalm 68: Structure, Composition and Geography, Journal of Hebrew Scriptures 12 (2012), p. 1-21.
Koch K., Qädädem. Heilsgeschichte als mythische Urzeit im Alten (und Neuen) Testament, in: Vernunft des Glaubens. Wissenschaftliche Theologie und kirchliche Lehre. Festschrift zum 60. Geburtstag von Wolfhart Pannenberg, J. Rohls, G. Wenz (eds.), Göttingen 1988, 253-288.
Konkel A.H., 1 & 2 Kings, Grand Rapids 2006.
Koosed J.L., Jeshurun, in: The New Interpreter’s Dictionary of the Bible, Vol. 3, K.D. Sakenfeld et al. (eds.), Nashville, Tennessee 2008, p. 261.
Krause J.J., Hexateuchal Redaction in Joshua, Hebrew Bible and Ancient Israel 6 (2017), p. 181-202.
Kronholm T., Qædæm, in: Theologisches Wörterbuch zum Alten Testament, Bd. 6, G.J. Botterweck et al. (eds.), Stuttgart 1989, p. 1163-1169.
Kuenen A., Historisch-kritische Einleitung in die Bücher des Alten Testaments hinsichtlich ihrer Entstehung und Sammlung. I/1: Die Entstehung des Hexateuch, Leipzig 1887.
Laato A., The Origin of Israelite Zion Theology, London 2018.
Leuenberger M., Jhwhs Herkunft aus dem Süden. Archäologische Befunde – biblische Überlieferungen – historische Korrelationen, Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 122/1 (2010), p. 1-19.
Leuenberger M., Segen und Segenstheologien im alten Israel. Untersuchungen zu ihren religions- und theologiegeschichtlichen Konstellationen und Transformationen, Zurich 2008.
Levin C., Das Alter des Deboralieds, in: C. Levin, Fortschreibungen. Gesammelte Studien zum Alten Testament, Berlin 2003, p. 124-141.
Levin C., Das vorstaatliche Israel, in: C. Levin, Fortschreibungen. Gesammelte Studien zum Alten Testament, Berlin 2003, p. 142-157.
Lindars B., Judges 1–5. A New Translation and Commentary, Edinburgh 1995.
Markl D., Hab 3 in intertextueller und kontextueller Sicht, Biblica 85/1 (2004), p. 99-108.
Markl D., Sinai: The Origin of Holinexss and Revelation in Exodus, Deuteronomy, the Temple Scroll, and Jubilees, in: Holy Places in Biblical and Extrabiblical Traditions. Proceedings of the Bonn-Leiden-Oxford Colloquium on Biblical Studies, J. Flebbe (ed.), Bonn 2016, p. 23-43.
Markl D., The Wilderness Sanctuary as the Archetype of Continuity between the Pre- and the Postexilic Temples of Jerusalem, in: The Fall of Jerusalem and the Rise of the Torah, P. Dubovský, D. Markl, J.P. Sonnet (eds.), Tübingen 2016, p. 227-251.
Mayfield T., The Accounts of Deborah (Judges 4–5) in Recent Research, Currents in Biblical Research 7/3 (2009), p. 306-335.
Mendenhall G.E., Jeshurun, in: The Interpreter's Dictionary of the Bible. Illustrated Encyclopedia, Vol. 2, G.A. Butterick et al. (eds.), New York 1962, 868.
Miller P.D., Two Critical Notes on Psalm 68 and Deuteronomy 33, The Harvard Theological Review 57/3 (1964), p. 240-243.
Mowinckel S., Der achtundsechzigste Psalm, Oslo 1953.
Mulder M.J., Ješurûn, in: Theologisches Wörterbuch zum Alten Testament, Bd. 3, G.J. Botterweck et al. (eds.), Stuttgart 1982, p. 1070-1075.
Neef H.-D., Deboraerzählung und Deboralied. Studien zu Jdc 4,1 – 5,31, Neukirchen-Vluyn 2002.
Nelson R.D., Joshua. A Commentary, Louisville, Kentucky 1997.
Nilsen T.D., The Origins of Deuteronomy 32. Intertextuality, Memory, Identity, New York 2018.
Oswald W., Lawgiving at the Mountain of God (Exodus 19-24), in: The book of Exodus. Composition, Reception, and Interpretation, T.B. Dozeman, C.A. Evans, J.N. Lohr (eds.), Leiden – Boston 2014, p. 169-192.
Oswald W., Sinai, in: Das wissenschaftliche Bibellexikon im Internet (WiBiLex), Deutsche Bibelgesellschaft, 2018, p. 1-13 (http://www.bibelwissenschaft.de/stichwort/28875/ [19.07.2019]).
Otto E., Deuteronomium 12 – 34. Zweiter Teilband: 23,16 – 34,12, Freiburg 2017.
Otto E., Das Deuteronomium im Pentateuch und Hexateuch. Studien zur Literaturgeschichte von Pentateuch und Hexateuch im Lichte des Deuteronomiumrahmens, Tübingen 2000.
Patterson R.D., Austel H.J., 1 and 2 Kings, in: 1 Samuel – 2 Kings, T. Longman III, D.E. Garland (eds.), Grand Rapids 2009, p. 615-954.
Perlitt L., Sinai und Horeb, in: Beiträge zur alttestamentlichen Theologie. Festschrift für Walther Zimmerli zum 70. Geburtstag, H. Donner, R. Hanhart, R. Smend (eds.), Göttingen 1977, p. 302-322.
Pfeiffer H., Jahwes Kommen von Süden: Jdc 5, Hab 3, Dtn 33 und Ps 68 in ihrem literatur- und theologiegeschichtlichen Umfeld, Göttingen 2005.
Pfeiffer H., Mosesegen, in Das wissenschaftliche Bibellexikon im Internet (WiBiLex), Deutsche Bibelgesellschaft, 2007, p. 1-10 (https://www.bibelwissenschaft.de/stichwort/28093/ [13.07.2019]).
Puukko A.F., Das Deuteronomium. Eine literarkritische Untersuchung, Leipzig 1910.
Ravasi G., Il Libro del Salmi. Commento e attualizzazione, vol. II (51-100), Bologna 1996.
Reuss E., Die Geschichte der Heiligen Schriften Alten Testaments, Braunschweig 1890.
Rogers C.L., (qādı̂m), in: New International Dictionary of Old Testament Theology & Exegesis, Vol. 3., W.A. VanGemeren (ed.), Michigan 1997, p. 868-870.
Römer T., The Date, Composition and Function of Joshua 24 in Recent Research. A Response to Joachim J. Krause, Cynthia Edenburg, and Konrad Schmid, Hebrew Bible and Ancient Israel 6 (2017), p. 203-216.
Römer T., Das doppelte Ende des Josuabuches: einige Anmerkungen zur aktuellen Diskussion um "deuteronomistisches Geschichtswerk" und "Hexateuch", Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 118/4 (2006), p. 523–548.
Römer T., Israels Väter. Untersuchungen zur Väterthematik im Deuteronomium und in der deuteronomistischen Tradition, Göttingen 1990.
Römer T., Der Mosesegen im Deuteronomium: Eine text-, kompositions- und formkritische Studie zu Deuteronomium 33 by Stefan Beyerle (Review), Journal of Biblical Literature 120/2 (2001), p. 354-356.
Römer T., Brettler M.Z., Deuteronomy 34 and the Case for a Persian Hexateuch, Journal of Biblical Literature 119/3 (2000), p. 401-419.
Rösel M., Israels Psalmen in Ägypten? Papyrus Amherst 63 und die Psalmen XX und LXXV, Vetus Testamentum 50/1 (2000), p. 81-99.
Shanks H., Where is Mount Sinai? The Case for Har Karkom and the Case for Saudi Arabia, Biblical Archaeology Review 40/2 (2014), p. 30-41.
Steiner R.C., The Aramaic Text in Demotic Script (1.99), in: The Context of Scripture. Vol. 1: Canonical Compositions from the Biblical World, W. Hallo (ed.), Leiden 1997, 309-327.
Sussman S., Psalm 68: Echoes of the Song of Deborah, Jewish Bible Quarterly 40/4 (2012), p. 238-240.
Szamocki G., Język integracji narodowej w Joz 24,1-24, Studia Gdańskie 31 (2012), p. 15-26.
Tate M.E., Psalms 51–100, Grand Rapids 1990.
Thiel W., Könige, Neukirchen-Vluyn 2012.
Thiessen M., The Form and Function of the Song of Moses (Deuteronomy 32:1-43), Journal of Biblical Literature 123/3 (2004), p. 401-424.
Tigay J.H., Deuteronomy, Philadelphia 1996.
Timm S., "Gott kommt von Teman, der Heilige vom Berg Paran" (Habakuk 3:3) – und archäologisch Neues aus dem äußersten Süden (Tell el-Meḫarret), in: "Gott kommt von Teman …". Kleine Schriften zur Geschichte Israels und Syrien-Palästinas, C. Bender, M. Pietsch (eds.), Münster 2004, p. 199-218.
Toorn K. van der, Psalm 20 and Amherst Papyrus 63, XII, 11–19: A Case Study of a Text in Transit, in: Le-maan Ziony: Essays in Honor of Ziony Zevit, F.E. Greenspahn, G.A. Rendsburg (eds.), Eugene, Oregon 2016, p. 244-259.
Tournay R., Le nom du "Buisson ardent", Vetus Testamentum 7/4 (1957), p. 410-413.
Utzschneider H., Tabernacle, in: The Book of Exodus. Composition, Reception, and Interpretation, T.B. Dozeman, C.A. Evans, J.N. Lohr (eds.), Leiden 2014, p. 267-301.
Waltisberg M.Z., Zum Alter der Sprache des Deboraliedes Ri 5, Zeitschrift für Althebraistik 12/2 (1999), p. 218-232.
Wiseman D.J., yᵉshūrûn, in: Theological Wordbook of the Old Testament, Vol. 1, R.L Harris (ed.), Chicago 1980, p. 418.
Woude van der A.S., Erwägungen zum Rahmenpsalm von Deuteronomium 33, in: Studies in Deuteronomy in honour of C.J. Labuschagne on the occasion of his 65th birthday, F. García Martínez et al. (eds.), Leiden 1994, p. 281-288.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 807
Liczba cytowań: 0