Creation in Christ in Aquinas’s Creation Theology in the Light of His References to the Pauline Letters
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2024.001Słowa kluczowe
komentarze biblijne, tomizm biblijny, chrystologia, Tomasz z Akwinu, listy Pawłowe, stworzenieAbstrakt
Stworzenie w Chrystusie w teologii stworzenia św. Tomasza z Akwinu w kontekście komentarzy do listów św. Pawła
Niniejsze badanie szczegółowo omawia główne aspekty doktryny stworzenia Tomasza z Akwinu w kontekście jego komentarzy do listów paulińskich. W ostatnich dziesięcioleciach XX wieku, w przeciwieństwie do jednostronnej kwalifikacji Akwinaty jako filozofa, zauważalne było wzrastające uznanie jego roli jako egzegety biblijnego. W celu uwydatnienia znaczenia jego komentarzy biblijnych, niniejsze badanie analizuje teologię stworzenia, która bezsprzecznie zajmuje pierwszoplanowe miejsce w jego edyfice doktrynalnym. Korzystając z Indeksu Tomistycznego, zidentyfikowano fragmenty z komentarzy Akwinaty do listów paulińskich i ich odpowiedniki wersety biblijne związane z tematem stworzenia. Przeanalizowano również odniesienia do tych wersetów w jego pracach nieegzegetycznych. Na podstawie ogólnej analizy staje się jasne, że (1) teologia stworzenia Akwinaty w świetle jego komentarzy do listów paulińskich koncentruje się przede wszystkim na tematach Boga jako jedynego Stwórcy oraz dobroci istot. Ponadto (2) jest teocentryczna, skupiając się bardziej na Bogu-Stwórcy niż na istotach stworzonych. (3) Jest także optymistyczna, podejmując wysiłki na rzecz obrony dobra istot. (4) Posiada również wymiar chrystocentryczny, przypisując stworzenie wszystkich rzeczy Chrystusowi w Jego boskiej naturze, a także, za sprawą communicatio idiomatum, człowiekowi Chrystusowi. Ponadto (5) jest genialna, gdyż Akwinata demonstruje swoją biegłość w intuicji prawd dotyczących stworzenia w wersetach, które na pierwszy rzut oka nie wydają się związane ze stworzeniem. Co więcej (6), jest warta studiowania, ponieważ pewne metafory związane ze stworzeniem pojawiają się tylko w jego pracach egzegetycznych (np. sermo scientiae i księga istot). Wreszcie (7), temat stworzenia przenika całe komentarze Akwinaty do listów paulińskich, pozostając nieobecnym tylko w jego rozważaniach nad 1 i 2 Listem do Tesaloniczan.
Bibliografia
Ducay, Antonio. 2021. “La centralidad de Cristo.” Scripta Theologica 53, no. 2: 431–58.
Elders, Leo J. 2009. “La Lectura Super Epistolam ad Hebraeos de Santo Tomas de Aquino.” Scripta Theologica 41, no. 3: 785–810.
Levering, Matthew, and Michael Dauphinais, eds. 2012. Reading Romans with St. Thomas Aquinas. Washington, D.C.: CUA Press.
McDonough, Sean M. 2009. Christ as Creator: Origins of a New Testament Doctrine. New York: Oxford University Press.
Sanz Sanchez, Santiago. 2021. Alfa e Omega. Breve manuale di protologia ed escatologia. Verona: Fede & Cultura.
Stump, Eleonore. 1993. “Biblical Commentary and Philosophy.” In The Cambridge Companion to Aquinas, edited by Norman Kretzmann and Eleonore Stump, 252–68. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Thomas Aquinas. 1953. Catena aurea in quatuor Evangelia. 2nd ed. Edited by Angelico Guarienti. Taurini-Romae: Marietti.
Thomas Aquinas. 1882–. Opera omnia iussu impensaque Leonis XIII P. M. edita cura et studio Fratrum Ordinis Praedicatorum. Romae: Ex Typographia Polyglotta S. C. de Propaganda Fide.
Thomas Aquinas. 1965. Quaestiones disputatae de potentia. 10th ed. Edited by Paul M. Pession. Vol. 2. Quaestiones disputatae. Taurini-Romae: Marietti.
Thomas Aquinas. 1929. Scriptum super libros Sententiarum magistri Petri Lombardi episcopi Parisiensis. Edited by Pierre Mandonnet. Vol. 1–2. Parisiis: Lethielleux.
Thomas Aquinas. 1933. Scriptum super libros Sententiarum magistri Petri Lombardi episcopi Parisiensis. Edited by Maria Fabianus Moos. Vol. 3. Parisiis: Lethielleux.
Thomas Aquinas. 1920. Summa Theologica. Translated by Fathers of the English Dominican Province. London: Burns Oates & Washbourne.
Thomas Aquinas. 1953. Super Epistolas S. Pauli lectura. 8th ed. Edited by Raphael Cai. Taurini-Romae: Marietti.
Thomas Aquinas. 1972. Super Evangelium S. Ioannis lectura. 6th ed. Edited by Raphael Cai. Taurini-Romae: Marietti.
Vernier, Jean-Marie. 1995. Théologie et métaphysique de la création chez saint Thomas d’Aquin. Paris: Pierre Tequi.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Kenny Ang

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 310
Liczba cytowań: 1