Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Polityka prywatności
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

The Christological Dimension of Biblical Inspiration according to Gospel Testimonies
  • Strona domowa
  • /
  • The Christological Dimension of Biblical Inspiration according to Gospel Testimonies
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 16 Nr 3 (2023) /
  4. Artykuły

The Christological Dimension of Biblical Inspiration according to Gospel Testimonies

Autor

  • Henryk Witczyk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Nauk Biblijnych https://orcid.org/0000-0003-4451-0697

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2023.019

Słowa kluczowe

objawienie, natchnienie, wymiar chrystologiczny, Ewangelie

Abstrakt

Chrystologiczny wymiar natchnienia biblijnego według świadectwa Ewangelii

Ewangelie poświadczają swoje pochodzenie od Boga w ten sposób, że ukazują Jezusa i Jego dzieło objawienia jako dokonujące się w gronie naocznych świadków: apostołów i uczniów. Dają także poznać, że natchnienie apostołów i uczniów do głoszenia otrzymanego przez Jezusa objawienia Bożego pochodzi od tegoż Jezusa – Mesjasza i Syna Bożego. Tajemnica Chrystusowego natchnienia apostołów i uczniów jest przybliżona w dwu aspektach. Pierwszym z nich jest kształtowanie ich – wewnątrz osobowej relacji – do przyjęcia i rozumienia objawionych im słów i czynów, które ostatecznie pochodzą od Ojca. Związek osobisty z Mesjaszem i Synem Bożym, przeżywany w wierze żywej i świadomej tożsamości jego Osoby, stanowi najgłębszy faktor tego „natchnienia”, które czyni apostołów i uczniów Pańskich zdolnymi do komunikowania, ustnie i na piśmie, orędzia Jezusa Chrystusa, które jest w istocie „słowem Boga”, „słowem od Boga”. W Ewangeliach synoptycznych osobista relacja z Jezusem przyjmuje formę więzi uczeń – Nauczyciel, w której najważniejsza jest wiara w Jezusa Chrystusa jako Syna Bożego (por. Mk 1,1; J 20,31). Relacja z Jezusem może być bezpośrednia (Ewangelia Jana) lub pośrednia (Ewangelia Łukasza). Relacja bezpośrednia, fundamentalna dla komunikowania „słów od Boga”, pojawia się jako szczególnie mocno wyartykułowana i bogata w Ewangelii według św. Jana: autor wraz z innymi uczniami kontemplował chwałę Jednorodzonego Syna, który pochodzi od Ojca (J 1,14 – liczba mnoga: „oglądaliśmy”); jest naocznym świadkiem nauczania i wydarzeń z życia Jezusa od samego początku do końca (J 19,35; 21,24). Drugi aspekt Jezusowego natchnienia to przygotowywanie apostołów („Dwunastu”) i innych uczniów do głoszenia objawionych im słów „od Boga” światu. Uwierzywszy w synostwo Boże Jezusa, apostołowie i uczniowie dają świadectwo o dokonanym przez Niego dziele objawienia „słów Boga”, ponieważ są przez Niego wspierani: „Uświęć ich w prawdzie. Słowo Twoje jest prawdą. Jak Ty Mnie posłałeś na świat, tak i Ja ich na świat posłałem. A za nich Ja poświęcam w ofierze samego siebie, aby i oni byli uświęceni w prawdzie. Nie tylko za nimi proszę, ale i za tymi, którzy dzięki ich słowu będą wierzyć we Mnie” (J 17,17–20). To dzięki temu „uświęceniu w prawdzie” apostoł składa świadectwo o „słowach Boga” jako natchniony: w pierwszym rzędzie przez samego Jezusa – Syna Bożego, w którego uwierzył wraz ze wspólnotą uczniów (liczba mnoga w J 1,14), a ostatecznie pouczony przez Ducha Świętego, Ducha Prawdy (J 15,26–27; 20,22).

Bibliografia

Alonso Schökel, Luis. 1965. The Inspired Word: Scripture in the Light of Language and Literature. Translated by Francis Martin. New York: Herder and Herder.

Barret, Charles K. 1972. “The Prologue of St. John’s Gospel.” In New Testament Essays, 161–186. London: Society for Promoting Christian Knowledge.

Bauer, Walter, William F. Arndt, F. Wilbur Gingrich, and F. W. Danker. 1979. A Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature. Chicago: University of Chicago Press.

Bornkamm, Günther. 1964. “Der Auferstandene und der Irdische. Mt 28,16-20.” In Zeit und Geschichte. Dankesgabe an Rudolf Bultmann zum 80. Geburtstag, edited by Erich Dinkler, 171–191. Tübingen: Mohr Siebeck.

Brown, Raymond E. 1970. The Gospel According to John (XIII–XXI). Garden City, NY: Doubleday.

Citrini, Tullio. 1982. Identita della Bibbia. Canone, interpretazione, ispirazione delle Scritture sacre. Leggere oggi la Bibbia, vol. 3, no. 3. Brescia: Queriniana.

Citrini, Tullio. 1988. „Scrittura. Ispirazione.” In Nuovo Dizionario di Teologia Biblica, edited by Pietro Rossano, Gianfranco Ravasi, Antonio Girlanda, 1457–1472. Cinisello Balsamo: Edizioni Paoline.

Collins, Adela Yarbro. 2007. Mark: A Commentary on the Gospel of Mark. Edited by Harold W. Attridge. Minneapolis, MN: Fortress Press.

Dubovský, Peter, and Jean-Pierre Sonnet. 2013. “Introduzione.” In Ogni Scrittura è ispirata. Nuove prospettive sull’ispirazione biblica, edited by Peter Dubovský and Jean-Pierre Sonnet, 7–17. Cinisello Balsamo: Edizioni San Paolo.

Frankemölle, Hubert. 1997. Matthäus: Kommentar, vol. 2. Düsseldorf: Patmos.

Homerski, Józef. 1977. “Starotestamentalne cytaty w Ewangelii Mateusza.” Roczniki Teologiczno-Kanoniczne 24, no. 1: 31–39.

Just, Arthur A. 1997. Luke 9:51–24:53. Concordia Commentary. St. Louis: Concordia Publishing House.

Keener, Craig S. 2003. The Gospel of John: A Commentary, vol. 1. Peabody, MA: Hendrickson Publishers.

Kupp, David D. 1996. Matthew’s Immanuel: Divine Presence and God’s People in the First Gospel. Cambridge: Cambridge University Press.

Linke, Waldemar. 2017. “Natchnienie i prawda Pisma Świętego. Od Dei Verbum do Evangelii gaudium.” In Natchnienie Pisma świętego. W świetle świadectwa tekstów o nich samych, edited by Mirosław Wróbel, Stefan Szymik, and Krzysztof Napora, 21–44. Analecta Biblica Lublinensia, vol. 15. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Luz, Ulrich. 2005. Matthew 21–28: A Commentary. Translated by James E. Crouch. Edited by Helmut Koester. Minneapolis: Fortress Press.

Malina, Artur. 2013. Ewangelia według św. Marka 1,1–8,26. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Marcus, Joel. 2008. Mark 1–8: A New Translation with Introduction and Commentary. New Haven, CT: Yale University Press.

Mather, P. Boyd. 1977. “Christian Prophecy and Matthew 28:16–20: A Test Exegesis.” In Society of Biblical Literature Seminar Papers 1977, edited by Paul J. Achtemeier, 103–115. Missoula: Scholars Press.

Mędala, Stanisław. 2010. Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 1–12. Nowy Komentarz Biblijny, vol. 4, part 1. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Meier, John P. 1997. “The Circle of the Twelve: Did It Exist during Jesus’ Public Ministry?” Journal of Biblical Literature 116, no. 4: 635–672.

Meier, John P. 2007. A Marginal Jew. Rethinking the Historical Jesus, vol. 3, Companions and Competitors. New Haven, CT: Yale University Press.

Mielcarek, Krzysztof. 1994. Jezus – ewnagelizator ubogich (Łk 4, 16–30). Studium z teologii św. Łukasza. Lublin: Academicon.

Mielcarek, Krzysztof. 2017. “Pieśń na trzy głosy. Natchnione świadectwo synoptyków.” In Natchnienie Pisma świętego. W świetle świadectwa tekstów o nich samych, edited by Mirosław Wróbel, Stefan Szymik, and Krzysztof Napora, 99–109. Analecta Biblica Lublinensia, vol. 15. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Moloney, Francis J. 1998. The Gospel of John. Collegeville, MN: The Liturgical Press.

Paciorek, Antoni. 2007. “Jezus – Syn Boży w Ewangelii św. Mateusza.” In Jezus jako Syn Boży w Nowym Testamencie i we wczesnej literaturze chrześcijańskiej, edited by Henryk Drawnel, 31–40. Analecta Biblica Lublinensia, vol 1. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Rahner, Karl.1967. “Theologie und Anthropologie.” In Karl Rahner, Schriften zur Theologie, t. VIII. Einsiedeln: Benziger Verlag.

Sand, Alexander. 1986. Das Evangelium nach Matthäus. Regensburg: Pustet.

Tuckett, Christopher M. 2000. Luke. London: T&T Clark.

Witczyk, Henryk. 2020. Natchnienie. Prawda. Zbawienie. Poznań: Pallottinum.

Wróbel, Mirosław. “‘Ja i Ojciec jedno jesteśmy’ (J 10,30). Chrystologia Ewangelii św. Jana wobec żydowskiego monoteizmu.” In Jezus jako Syn Boży w Nowym Testamencie i we wczesnej literaturze chrześcijańskiej, edited by Henryk Drawnel, 53–62. Analecta Biblica Lublinensia, vol. 1. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Zumstein, Jean. 2017. L’Évangile selon saint Jean. Geneva: Labor et Fides.

Żywica, Zdzisław. 2003. “Mateuszowe formuły i cytaty wypełnienia.” In Pieśniami dla mnie Twoje przykazania, edited by Waldemar Chrostowski, 470–486. Warsaw: Vocatio.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-10-17

Jak cytować

1.
WITCZYK, Henryk. The Christological Dimension of Biblical Inspiration according to Gospel Testimonies. Biblica et Patristica Thoruniensia [online]. 17 październik 2023, T. 16, nr 3, s. 275–294. [udostępniono 17.5.2025]. DOI 10.12775/BPTh.2023.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 16 Nr 3 (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Henryk Witczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 366
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

objawienie, natchnienie, wymiar chrystologiczny, Ewangelie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa