Human Freedom, Habits and Justice
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2023.012Słowa kluczowe
równość, ludzkie działanie, cnoty ludzkie, najsłabsi, władzaAbstrakt
Wolność, zwyczaje i sprawiedliwość człowieka
Niniejszy artykuł ma na celu zbadanie kwestii wolności człowieka i jego przyzwyczajeń w kontekście pojęcia sprawiedliwości. Głównym zagadnieniem przyświecającym temu badaniu jest odpowiedź na pytanie o to, w jaki sposób sprawiedliwość może kierować ludzką wolnością i nawykami tak, aby umożliwić budowanie równości w państwie. Aby nakreślić, w jaki sposób można osiągnąć powyższy cel, autorzy stosują historyczno-faktograficzne podejście do myśli św. Tomasza z Akwinu. Główny wynik badań wskazuje, że sprawiedliwość jest cnotą moralną, która doskonali wolę i kieruje ludzkie czyny ku dobru. Sprawiedliwość nazywana jest również nawykiem, ponieważ doskonali wolę i skłania ją do oddania każdemu człowiekowi tego, co jest mu należne, czyli równości. Sprawiedliwość zakłada równość, ponieważ odnosi się do innych i wskazuje na ważny związek z innymi. Sprawiedliwość jest zasadniczo domeną rządzących ze względu na ich pierwotną władzę i kompetencje, natomiast w społeczeństwie ma charakter wtórny i administracyjny. Władza jest obecna w społeczeństwie poprzez prawo i służy budowaniu dobra wspólnego, natomiast obywatele są pośrednio obecni we wspólnocie państwowej przez posłuszeństwo prawu. Prawo może być jednak niesprawiedliwe, ponieważ władza przedkłada interesy właścicieli kapitału nad interesy słabszych. Praktyka ta jest powszechna, ponieważ władza czerpie korzyści z ich istnienia. Ponadto, gdy władza oddala się od dobra wspólnego na rzecz egoizmu, klasyczne pojęcie sprawiedliwości sugeruje cofnięcie nominacji rządzących na urzędy państwowe i pozostawienie sprawowania tych urzędów najlepszym. Społeczeństwo musi zatem dbać o wyłanianie dobrych przywódców i chronić ich przed popadnięciem w tyranię.
Bibliografia
Aristotle. 2016. Metaphisic, translation with Introduction and Note C. D. C Reeve. Cambridge: Hackett Publishing Company.
Aquinas, St. Thomas. 1952. The Summa Theologica of Saint Thomas Aquinas, trans. Fathers of the English Dominican Province. Chicago: William Benton Publisher.
Aquinas, St. Thomas. 1955. On the Truth of the Catholic Faith Summa Contra Gentiles Book One: God Translated, with Introduction and Notes by Anton C. Pegis. Image Book.
Aquinas, St. Thomas. 1956. On the Truth of the Catholic Faith Summa Contra Gentiles Book Three: Providence Part II Translated by Vernon J. Bourke. New York: Image Book.
Aquinas, St. Thomas. 2010. Treatise on Human Nature the Complete Text (Summa Theologiae I, questions 75–102), translated by Alfred I. Freddoso. South Bend, Indiana: St. Augustine's Press.
Baumann, Klaus. 1999. “The Concept of Human Acts Revisited: St. Thomas and the Unconscious in Freedom.” Gregorianum 80: 147–171. https://www.jstor.org/stable/23580448
Beauregard, David N. 2019. “Love and Friendship in The Merchant of Venice: Shakespeare, Aristotle and Aquinas.” REN 71: 133–148. DOI: 10.5840/renascence20197129
Bushlack, Thomas J. 2011. Justice in The Theology of Thomas Aquinas: Rediscovering Civic Virtue. PhD diss. Notre Dame: University of Notre Dame.
Davies, Brian.1992. The Thought of Thomas Aquinas. Oxford: Clarendon Press.
Dauphinais, Michael & Levering, Matthew. 2002. Knowing the Love of Christ an Introduction to The Theology of St. Thomas Aquinas. Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame Press.
DeYoung, Rebecca Konyndyk., McCluskey, Colleen., and Van Dyke, Christina. 2009. Aquinas's Ethics: Metaphysical Foundations, Moral Theory, and Theological Context. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Dyson, R.W. 2004. St Thomas Aquinas Political Writings. Cambridge, United Kingdom: Published by Syndicate of University of Cambridge.
Echavarria, Agustín. 2020. “Aquinas on Divine Impeccability, Omnipotence, And Free Will.” Religious Studies 56: 256–273. DOI: 10.1017/S0034412518000367
Farrell, Dominic. 2018. “Wanting the Common Good: Aquinas On General Justice.” The Review of Metaphysics 71: 517–549. https://www.jstor.org/stable/44807125
Fransiskus, Paus. 2021. Fratelli Tutti: Ensiklik Paus Fransiskus 3 Oktober 2020 Tentang Persaudaraan Dan Persahabatan Sosial, diterjemahkan oleh Martin Harun, OFM. Jakarta: Departemen Dokumentasi Dan Penerangan Konferensi Waligereja Indonesia.
Gilson, Etienne. 1957. The Christian Philosophy of ST. THOMAS AQUINAS. London: Victor Gollancz.
Holdsworth, Lisa. 2016. Aquinas and The Natural Habit of Synderesis: A Response to Celano. Diametros 47: 35–49. Doi:10.13153/Diam.47.2016.867
Hovey, Craig. 2006. Forester, Bricoleur and Country Bumpkin: Rethinking Knowledge and Habit in Aquinas’s Ethics. SJT 59: 159–174. Doi:10.1017/S0036930606002158
Ivanovich, Agusta. 2014. Diskursus, Kekuasaan, dan Praktik Kemiskinan di Pedesaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Kenny, Anthony. 1988. Freewill and responsibility. London: Routledge & Kegan Paul.
Knobel, Angela. 2023. Habits, Triggers and Moral Formation. Studies in Christian Ethics 1–13. Doi: 10.1177/09539468221149369
Levering, Matthew. 2008. Biblical Natural Law a Theocentric and Teleological Approach. Oxford. Oxford University Press.
Levering, Matthew; Roszak, Piotr, and Vijgen, Jörgen. 2020. Reading Job with St. Thomas Aquinas. Washington, D.C: The Catholic University of America Press.
Lombard, Peter. 2007. The Sentences, Book 3 translated by Giulio Silano. Toronto: Pontifical Institute of Medieval Studies.
Porter, Jean. 2013. “Why Are the Habits Necessary? An Inquiry into Aquinas’s Moral Psychology.” In Oxford Studies in Medieval Philosophy, vol. 1. Edited by Robert Pasnau. Oxford: Oxford University Press.
Ptolemy of Lucca. 1997. On the Government of Rulers: De Regimine Principum with portion attributed to Thomas Aquinas, trans. by James M. Blythe. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Renard, H. 1948. The Habits in the System of St. Thomas: PROLOGUE. Gregorianum 29:88–117. https://www.jstor.org/stable/23569757
Roszak, Piotr. 2022. Who Is to Blame for the Sinking Ship? Aquinas on Divine Goodness, Evil and Freedom. Bogoslovni vestnik/Theological Quarterly 82: 277—290.
Doi: 10.34291/BV2022/02/Roszak
Roszak, P. 2022. ‘Imperfectly perfect universe? Emerging natural order in Thomas Aquinas. HTS Teologiese Studies/Theological Studies 78:1–6. Doi.org/10.4102/hts.v78i2.7199
Roszak, P. 2023. The original justice in the context of natural sciences: Thomistic insights. HTS Teologiese Studies/Theological Studies 79: 1–6. Doi. org/10.4102/hts.v79i2.8073
Sullivan, Ezra. 2021. Habits and Holiness Ethics, Theology, and Biopsychology. Washington, D.C: The Catholic University of America Press.
Torrell, Jean¬ Pierre, O.P. 1996. Saint Thomas Aquinas: The Person and His Work translated by Robert Royal. United States: The Catholic University of America Press.
Torrijos-Castrillejo, David. 2022. A Thomistic Account of Human FreeWill and Divine Providence: Pedro de Ledesma and the De Auxiliis Controversy. Religions 13:1–9. Doi.org/10.3390/rel13040375
Vijgen, J. 2018. The Corruption of the Good of Nature and Moral Action: The Realism of St. Thomas Aquinas. Espirítu 67 (155), 127–152.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 U. P. Charles Silalahi, Gloria Matatula
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 372
Liczba cytowań: 2