“In principio”: The Metaphysical Exegesis of John 1:1 by Albert the Great, Bonaventure and Thomas Aquinas
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2022.009Słowa kluczowe
zasada, początek, Ewangelia wg św. Jana, Albert Wielki, Bonawentura, Tomasz z AkwinuAbstrakt
„In principio”: metafizyczna egzegeza J 1,1 Alberta Wielkiego, Bonawentury i Tomasza z Akwinu
Artykuł przedstawia interpretacje słów „in principio” (Jan 1,1) zaproponowane przez Alberta Wielkiego, Bonawenturę i Tomasza z Akwinu w ich komentarzach do Ewangelii wg św. Jana. Ujęcia tych autorów różnią się. Albert używa pojęć pierwszej zasady oraz intelektu, który działa powszechnie i wytwarza swoje światło. Bonawentura buduje swoją interpretację na Augustyńskim rozróżnieniu między początkiem bez początku i początkiem z początku. Akwinata tworzy zaś ramę pojęciową opartą na teoriach metafizycznych. Wszystkie te ujęcia ujawniają metafizyczny charakter dokonanej przez tych autorów egzegezy pierwszego zdania Janowej Ewangelii. Owo metafizyczne nastawienie umożliwiło im zastosowanie zaawansowanych pojęć i stanowi jeden z powodów, by ich egzegezę określić jako “analityczną”.
Bibliografia
Albertus Magnus. 1899. “In Evangelium secundum Joannem luculenta exposition.” In Divi Alberti Magni Ratisbonensis Episcopi ordinis Praedicatorum, Opera Omnia, vol. 24, 1–719. Paris: Vives.
Amerini, Fabrizio (ed.). 2010. “In Principio erat Verbum”: Philosophy and Theology in the Commentaries of the Gospel of John (II–XIV Centuries), Archa Verbi. Subsidia 11. Münster: Aschendorff Verlag.
Aristotle. 1933, 1989. Metaphysics; Aristotle, Aristotle in 23 Volumes, Vols. 17, 18, translated by Hugh Tredennick. Cambridge, MA: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd.
Black II, C. Clifton. 1986. “St. Thomas’s Commentary on the Johannine Prologue: Some Reflections on Its Character and Implications.” The Catholic Biblical Quarterly 48, no. 4: 681–698.
Bonaventure. 1893. “Commentarius in Evangelium Ioannis.” In Doctoris Seraphici S. Bonaventurae, Opera Omnia, vol. 6, 239–532. Firenze: Ad Claras Aquas (Quaracchi).
Bonaventure. 2007. Commentary on the Gospel of John. Edited and translated by Robert J. Karris.
New York: Franciscan Institute Publications.
Casteigt, Julie. 2019. Albertus Magnus, Super Iohannem (Ioh. 1, 1–18). Leuven: Peeters.
Casteigt, Julie. 2018. “Metaphysics and Testimonial Knowledge in the Super Iohannem of Albert the Great.” Traditio 73: 255–89.
Casteigt, Julie. 2018. “Réciprocité et intériorité: la Super evangelium S. Ioannis lectura de Thomas d’Aquin lue à la lumière de son commentaire de la Physique d’Aristote.” In Actualité de Thomas d’Aquin. Textes réunis par Olivier Boulnois, 213–25. Paris: Parole et Silence.
Casteigt, Julie (ed.). 2018. Verbe et chair: le sens de l’union dans la réception philosophique de l’Évangile de Jean (Jn 1, 12–14). Münster: LIT Verlag.
Covington, Eric. 2017. “Divisio Textus and the Interpretive Logic of Thomas Aquinas’ Lectura Ad Ephesios.” Journal of the Bible and Its Reception 4, no. 1: 21–41. https://doi.org/10.1515/jbr-2017-2001.
Hofer, Andrew. 2010. “He Taught Us How to Fly: Albert the Great on John the Evangelist,” Angelicum 3 (87): 569–589.
Karris, Robert J. 2007. “Introduction.” In St. Bonaventure, Commentary on the Gospel of John, edited by Robert J. Karris, 1–31. New York: Franciscan Institute Publications.
Karris, Robert J. 2006. “St. Bonaventure’s Interpretation of the Evangelical Life in His Commentary on the Gospel of St. John.” Franciscan Studies 64: 319–35.
Keating, Daniel A., and Matthew Levering. 2010. “Introduction.” In St. Thomas Aquinas, Commentary on the Gospel of John: Chapters 1–5, translated by Fabian Larcher, James A. Weisheipl, ix–xxx. Washington: Catholic University of America Press.
Kręcidło, Janusz. 2017. “Aquinas’ Exegetical Mastery in Super Evangelium S. Joannis Lectura: A Case Study of John 21.” Biblica et Patristica Thoruniensia 10, no. 3: 323–339. https://doi.org/10.12775/BPTh.2017.017.
Thomas Aquinas. 2010. Commentary on the Gospel of John: Chapters 1–5. Translated by Fabian Larcher, James A. Weisheipl. Washington: Catholic University of America Press.
Thomas Aquinas. 1952. Sancti Thomae de Aquino Super Evangelium S. Ioannis lectura. Edited by Raffaele Cai. Romae: Taurini.
Vijgen Jorgen. 2019. “Aquinas’s Reception of Origen: A Preliminary Study.” In: Thomas Aquinas and the Greek Fathers, edited by M. Dauphinais, R. Nutt, A. Hofer, 30–88. Ave Maria: Sapientia Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 897
Liczba cytowań: 2