Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Polityka prywatności
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

„Cała sprawiedliwość” (pasa dikaiosynē) w Mateuszowej narracji o chrzcie Jezusa (3,13–17)
  • Strona domowa
  • /
  • „Cała sprawiedliwość” (pasa dikaiosynē) w Mateuszowej narracji o chrzcie Jezusa (3,13–17)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 15 Nr 3 (2022) /
  4. Artykuły

„Cała sprawiedliwość” (pasa dikaiosynē) w Mateuszowej narracji o chrzcie Jezusa (3,13–17)

Autor

  • Zdzisław Żywica Uniwersytet Warmińsko Mazurski w Olsztynie. Wydział Teologii https://orcid.org/0000-0003-3403-5108

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2022.015

Słowa kluczowe

Jan, Jezus, chrzest, cała sprawiedliwość, umiłowany Syn, nowe stworzenie, nowy lud Boży

Abstrakt

Autor artykułu, analizując Mateuszową perykopę o chrzcie Jezusa, a w niej szczególnie jego materiał własny dotyczący dialogu Nazarejczyka z Janem, dochodzi do wniosku, że użyte w niej słowa „cała sprawiedliwość” w narracyjnym i teologicznym zamyśle Ewangelisty pełnią funkcję słów kluczy do zrozumienia nie tylko samej działalności Jana i chrztu Jezusa, lecz także całego orędzia o królestwie niebios w jego Ewangelii. Rzeczownik dikaiosynē rozumie on jako wolę Bożą. Za takim rozumieniem przemawia fakt, że łączy on go z czasownikiem pleroō, za pomocą którego programowo i konsekwentnie dowodzi w całej swej narracji, że w Jezusie wypełniają się wszystkie obietnice Boga. Dodając zaś przymiotnik pasa przesądza, że ma na myśli całą wolę Bożą, czyli tę już objawioną, i tę, która jest objawiana w Dobrej Nowinie o królestwie niebios. Otwarcie niebios przez Boga i Jego głos obwieszcza zmianę dotychczasowych relacji między Nim a ludzkością i światem, w związku z dopełnianiem się całej sprawiedliwości. Fakt, że zostały one otwarte Jezusowi, oznacza, że te nowe relacje zostaną zrealizowane w nowym stworzeniu i nowym ludzie, to jest Kościele wszystkich narodów, przez zbawcze dzieło Jezusa – Dziedzica Ducha Bożego i Sługi Pańskiego, który zbawi ludzkość od jej grzechów i odnowi całe stworzenie. Poza tym, jego narracja o chrzcie służy uwiarygodnieniu słów Jezusa skierowanych do Jana.

Biogram autora

Zdzisław Żywica - Uniwersytet Warmińsko Mazurski w Olsztynie. Wydział Teologii

Zdzisław Józef Żywica - kapłan archidiecezji warmińskiej, dr hab., profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Studiował w Olsztynie, Warszawie, Bonn i Rzymie. W latach 1995–1999 w PIB uzyskał stopień licencjata nauk biblijnych. W 1999 r. przebywał w Ziemi Świętej, gdzie brał udział w wyprawach archeologicznych oraz prowadził kwerendy biblioteczne. Obecnie jest pracownikiem Katedry Teologii Biblijnej UWM. Zainteresowania badawcze: Pięcioksiąg, Prorocy, Księgi greckie ST, Ewangelie synoptyczne, Listy św. Pawła, List Jakuba oraz Apokalipsa św. Jana. W zakresie teologii biblijnej - etyka biblijna. Jest autorem monografii: „Wolność synów” w Mateuszowych logiach Jezusa (Mt 17,24-27 i 22,15-22 par.). Studia z Biblistyki t. VII, Warszawa 1994; Kościół Jezusa a judaizm i poganie według ewangelisty Mateusza. Teologia narratywna, Olsztyn 2006 oraz ponad stu publikacji naukowych i popularnonaukowych w wersjach polsko- i obcojęzycznych.

Bibliografia

Bartnicki, Roman. 2007. „Chrzest Jezusa w Jordanie w perspektywie historiozbawczej (Mk 1,9–11; Mt 3,13–17; Łk 3,21–22; J 1,29–34).” W Verbum caro factum est. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Tomasza Jelonka w 70. rocznicę urodzin, red. Roman Bogacz, Waldemar Chrostowski, 99–109. Warszawa: Stowarzyszenie Biblistów Polskich.

Davies, William D., and Dale C. Allison. 2004. A critical and exegetical commentary on the Gospel according to saint Matthew. London–New York: Bloomsbury T&T Clark.

France, R.T. 2007. The Gospel of Matthew. Michigan: Eerdmans.

Frankemölle, Hubert. 1994. Matthäus Kommentar, t. 1. Düsseldorf: Patmos-Verlag.

Garland, David E. 2001. Reading Matthew. A literary and theological commentary on the First Gospel. Macon: Smyth & Helwys Publishing, Inc.

Gibbs, Jeffrey A. 2006. A theological exposition of sacred scripture. Matthew 1:1–11:1. Concordia Commentary. Saint Louis: ‎Concordia Publishing.

Gnilka, Joachim. 2000. Das Matthäusevangelium. Herders Theologischer Kommentar zum Neuen Testament. Sonderausgabe. Freiburg–Basel–Wien: Herder.

Howard V., Peabody D.B. 2000. „Ewangelia według św. Marka.” W Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego, red. W.R. Farmer, 1206–1238. Warszawa: Verbinum.

Leska, Adrian. 2000. „Ewangelia według św. Mateusza.” W Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego, red. William R. Farmer, 1133–1205. Warszawa: Verbinum.

Luz, Ulrich. 1992. Das Evangelium nach Matthäus. Evangelisch-Katholischer Kommentar zum Neuen Testament, Bd I/1. Zürich: …

Nestle, Eberhard, and Erwin Nestle, eds. 1998. Novum Testamentum Graece. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft.

Malina, Artur. 2007. Chrzest Jezusa w czterech Ewangeliach. Studium narracji i teologii. Studium i Materiały Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 34, Katowice: Księgarnia św. Jacka.

Malina, Artur. 2009. „Dlaczego Jezus «zobaczył Ducha Bożego zstępującego jakby gołębica» (Mt 3,16 i par.)?” Verbum Vitae 8 (16): 125–143.

Malina, Artur. 2013. „Ewangelia według św. Marka.” W Nowy komentarz biblijny Nowego Testamentu, red. A. Paciorek, R. Bartnicki, A. Tronina, t. I/1, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Quell, Gottfried, Gottlob, Schrenk. 1990. „dikē, dikaios, dikaiosynē, dikaioō…” In Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament, hrsg. von. Gerhard Kittel, Bd. II, 176–228. Stuttgart–Basel–Köln: wbg Academic.

Paciorek, Antoni. 2005. Ewangelia według świętego Mateusza, w: A. Paciorek, R. Bartnicki, A. Tronina (red.), Nowy komentarz biblijny Nowego Testamentu, t. I/1, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Popowski, Remigiusz. 1995. Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu. Warszawa: Wydawnictwo „Vocatio”.

Sand, Alexander. 1986. Das Evangelium nach Matthäus. Kommentar. Regensburg: Verlag Friedrich Pustet.

Ziesler, John. 1999. „Sprawiedliwość.” W Słownik wiedzy biblijnej, red. Bruce M. Metzger, Michael D. Coogan. Warszawa: Wydawnictwo WAM.

Żywica, Zdzisław. 2003. „Mateuszowe formuły i cytaty wypełnienia.” W Pieśniami dla mnie twoje przykazania. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Janusza Frankowskiego w 50. rocznicę święceń kapłańskich i 75. rocznicę urodzin, red. Waldemar Chrostowski, 470–486. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.

Żywica, Zdzisław. 2006. Kościół Jezusa a judaizm i poganie według Ewangelisty Mateusza. Teologia narratywna. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Żywica, Zdzisław. 2021. “Il cammino di Giuseppe verso la giustizia evangelica nell’ottica di Mt 1,18–25.” Forum Teologiczne XXII: 207–222.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-11-30

Jak cytować

1.
ŻYWICA, Zdzisław. „Cała sprawiedliwość” (pasa dikaiosynē) w Mateuszowej narracji o chrzcie Jezusa (3,13–17). Biblica et Patristica Thoruniensia [online]. 30 listopad 2022, T. 15, nr 3, s. 71–87. [udostępniono 21.3.2023]. DOI 10.12775/BPTh.2022.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 15 Nr 3 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Zdzisław Józef Żywica

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 84
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Jan, Jezus, chrzest, cała sprawiedliwość, umiłowany Syn, nowe stworzenie, nowy lud Boży
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa