Rejection of the Jewish Idea of the Chosen People as a Consequence of Theological Egalitarianism in the Thought of Mordecai Kaplan
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2022.004Słowa kluczowe
Naród Wybrany, judaizm, rekonstrukcjonizm żydowski, Mordecai KaplanAbstrakt
Odrzucenie żydowskiej idei Narodu Wybranego jako konsekwencja egalitaryzmu teologicznego w myśli Mordecaia Kaplana
W tradycyjnym judaizmie prawda o tym, że Żydzi są narodem wybranym przez Boga była powszechna i stanowiła konstytutywny element tożsamości zarówno indywidualnej jak i zbiorowej. Większość współczesnych nurtów judaizmu (ortodoksja, konserwatyzm, reforma) nadal głoszą wiarę w wybraństwo, które jest oparte na zobowiązaniach religijnych, tzw. micwot, określających specyficznie żydowski styl życia i prowadzących do świętości moralnej. Jednakże rekonstrukcjonizm żydowski, który uchodzi za najmłodszy i najbardziej liberalny nurt religii żydowskiej całkowicie neguje ideę narodu wybranego. Odzwierciedla to stanowisko założyciela tego odłamu, Mordecaia M. Kaplana, który stanowczo sprzeciwił się przekonaniu, że Bóg wybiera jeden lud zamiast drugiego, jeden naród ponad inne narody. W prezentowanym artykule zostanie ukazana Kaplana rekonstrukcja tradycyjnego rozumienia prawdy o Żydach jako narodzie wybranym. Przeprowadzone analizy pozwolą stwierdzić, że propozycja twórcy rekonstrukcjonizmu jest konsekwencją egalitaryzmu teologicznego, na którym opiera się cały program tego nurtu religii żydowskiej. Doktryna wybrania została tu zastąpiona doktryną powołania, która nie stawia Żydów ponad innymi narodami, lecz na równi z innymi, bez konieczności rezygnacji z własnej drogi do zbawienia w ramach własnej cywilizacji.
Bibliografia
Alpert, Rebecca T., and Jacob J. Staub. 2000. Exploring Judaism. A Reconstructionist Approach. Elkins Park, Pa: The Reconstructionist Press.
Ariel, David S. 1995. What Do Jews Believe? The Spiritual Foundations ofJudaism. New York: Schocken Books.
Cohn-Sherbok, Dan. 2003. Judaism, History, Belief and Practice. New York: Taylor & Francis Ltd.
Eisen, Arnold M. 1998. Rethinking Modern Judaism. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Eisenstein, Ira. 1963. “Mordecai M. Kaplan.” In Great Jewish Thinkers of the Twentieth Century, edited by S. Noveck, 253–279. Clinton: B'nai B'rith.
Geiger, Abraham. 1911. Judaism and Its History, New York: Schocken Books.
Hertzberg, Arthur. 1981. “Introduction to the 1981 Edition.” In Judaism as a Civilization, edited by M.M. Kaplan, XIX–XXXV. Philadelphia, New York: The Jewish Publication Society of America and the Reconstructionist Press.
Jacobs, Louis. 1973. A Jewish Theology. West Orange: Behrman House.
Kaplan, Mordecai M. 1967. The Future of the American Jew. New York: The Reconstructionist Press.
Kaplan, Mordecai M. 1981. Judaism as a Civilization. Toward a Reconstraction of American-Jewish Life, Philadelphia, New York: The Jewish Publication Society of America and the Reconstructionist Press.
Kaplan Mordecai. 1971. In Encyclopaedia Judaica. Vol. 10, col. 751–75. Jerusalem: Macmillan.
Kohler, Kaufmann. 1918. Jewish Theology. New York: Macmillan.
Novak, David. 1995. The Election of Israel: The Idea of the Chosen People. Cambridge: The Cambridge University Press.
Reconstructionism. 1971. In Encyklopedia Judaica. Vol. 13, 1615–1617. Jerusalem: Macmillan.
Schulweis, H.M. 1988. "Reconstructionism." In Contemporary Jewish Religious Thought, edited by A.A. Cohen, P. Mendes-Flohr, 755–759. New York: Fordham University Press.
Scult, Mel. 1991. “Mordecai M. Kaplan: His Life.” In Dynamic Judaism. The Essential Writings of Mordecai M. Kaplan, edited by Emanuel Goldsmith, Mel Scult, 3–13. New York: Fordham University Press.
Szczerbiński, Waldemar. 2007. Postulat nie-osobowego Boga. Rekonstrukcjonizm wyzwaniem dla teizmu żydowskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu i. Adama Mickiewicza.
The New American Bible. 1970. New York: St. Anthony Guild Press.
Tosefta, Sanhedrin, XIII.
Umen, Samuel. 1962. Jewish Concepts and Reflections. New York: Philosophical Library.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Waldemar Piotr Szczerbiński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 874
Liczba cytowań: 0