Św. Hieronim w Declarationes constitutionum o. Grzegorza Gyöngyösiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2022.002Słowa kluczowe
św. Hieronim, o. Grzegorz Gyöngyösi, O.S.P.P.E., Zakon św. Pawła Pierwszego Pustelnika, duchowośćAbstrakt
Artykuł przedstawia wszystkie teksty i miejsca, w których mnich zakonu świętego Pawła Pierwszego Pustelnika i generał tegoż zakonu – o. Grzegorz Gyöngyösi – odwołuje się do św. Hieronima ze Strydonu i wykorzystuje fragmenty jego dzieł w swoim komentarzu do najstarszych konstytucji paulińskich. Konstytucje te nie zachowały się do naszych czasów. Można je jednak odtworzyć dzięki dziełu o. Grzegorza – Declarationes constitutionum, w którym najpierw przytacza fragment tychże konstytucji, a następnie go komentuje. Artykuł analizuje jedynie te teksty z Declarationes constitutionum, które nawiązują do św. Hieronima ze Strydonu.
Bibliografia
Corpus Iuris Canonici, w: Editio Lipsiensis secunda post Aemilii Ludouici Richteri curas ad librorum manu scriptorum et editionis Romanae fidem recognovit et adnotatione critica instruxit Aemilius Friedberg. Pars prior. Decretum magistri Gratiani, Leipzig 1879.
Gregorius Gyöngyösi, Declarationes constitutionum ordinis fratrum heremitarum Sancti Pauli primi heremite etc. super passus obscuros earundem, partim ex actis capitulorum generalium, partim vero ex privilegiis ordinis eiusdem et iure canonico recollecte, w: Declarationes constitutionum Gyöngyösi Gergely és a pálos rend alkotmánya. Editio critica cum commentariis, Sarbak Gábor (wyd.), Budapest 2014.
Hieronymus Stridonensis, Adversus Iovinianum libri II, PL 23.
Hieronymus Stridonensis, Commentarium in Evangelium Matthaei. Wydania krytyczne: D. Hurst, M. Adriaen (wyd.) [= Corpus Christianorum. Series Latina, 77], Brepols, Turnhout 1969; Jérôme, Commentaire sur saint Matthieu, Livres I-II. Texte latin du Corpus Christianorum établi par D. Hurst et M. Adriaen. Traduction, notes et index par Émile Bonnard, ancien élève de l’École Normale Supérieure, agrégé de l’Université, Sources Chrétiennes, 242, Les éditions du Cerf, Paris 1977; Jérôme, Commentaire sur saint Matthieu, Livres III-IV. Texte latin du Corpus Christianorum établi par D. Hurst et M. Adriaen. Traduction, notes et index par Émile Bonnard, ancien élève de l’École Normale Supérieure, agrégé de l’Université, Sources Chrétiennes, 259, Les éditions du Cerf, Paris 1979. Polski przekład Hieronimowego Commentarium in Evangelium Matthaei: Hieronim ze Strydonu, Komentarz do Ewangelii według św. Mateusza, tłum. J. Korczak, Źródła Myśli Teologicznej, 46, WAM, Kraków 2008.
Hieronymus Stridonensis, Epistulae, PL 22, 325-1224, CSEL 54-56.
Hilarius Pictaviensis, In Matthaeum, w: Hilaire de Poitiers, Sur Matthieu, I. Introduction, texte critique, traduction et notes par Jean Doignon, professeur à l’Université de Franche-Comté Ouvrage publié avec le concours du Centre National des Lettres, SCh 254, Les éditions du Cerf, Paris 1978. Hilaire de Poitiers, Sur Matthieu, II. Texte critique, traduction, notes, index et appendice par Jean Doignon, professeur à l’Université de Franche-Comté Ouvrage publié avec le concours du Centre National des Lettres, SCh 258, Les éditions du Cerf, Paris 1979.
Jacobus de Voragine, Legenda Aurea 146, w: Th. Graesse (wyd.), Jacobus a Voragine, Legenda Aurea, vulgo historia Lombardica dicta, Lipsiae 18012.
Origenes, Commentarius in Matthaeum, w: E. Klostermann (wyd.), Origenes Werke XI. Commentarius in Matthaeum II, GCS 38, Berlin 1933, 19762, s. 1-299; E. Klostermann, E. Benz (wyd.), Origenes Werke X. Commentarius in Matthaeum I, GCS 40, Berlin 1935; E. Klostermann, E. Benz (wyd.), Origenes Werke XII. Commentarius in Matthaeum III, 1, GCS 41/1, Berlin 1941; E. Klostermann, L. Früchtel (wyd.), Origenes Werke XII. Commentarius in Matthaeum III, 2, GCS 41/2, Berlin 1955; U. Treu (wyd.), Origenes Werke XII. Commentarius in Matthaeum III, 2, GCS 41/2, Berlin 19682.
Paulinus Nolanus, Epistulae, PL 61, 153-420; CSEL 29.
Adkin N., Some notes on the dream of Saint Jerome, Philologus. Zeitschrift für das klassische Altertum 128 (1984), s. 119-126.
Amy Hye Oh, A Commentary on Jerome’s Contra Vigilantium, Diss. University of Illinois, Urbana - Champaign 2013.
Antin P., Autour du songe de Saint Jérôme, Revue des études latines 41 (1963), s. 350-377.
Bardy G., Saint Jérôme et ses maîtres hébreux, Revue bénédictine 45 (1934), s. 145-164.
Barr J., St. Jerome’s appreciation of Hebrew, Bulletin of the John Rylands Library 49 (1966), s. 281-302.
Barr J., St. Jerome and the sounds of Hebrew, Journal of Semitic studies 12 (1967), s. 1-36.
Brønno E., Die Aussprache der hebräischen Laryngale nach Zeugnissen des Hieronymus, Aarnus 1970.
Burstein E., La compétence de Jérôme en hébreu, Revue des études augustiniennes 21 (1975), s. 3-12.
Camisani E., Introduzione alle opere scelte di San Girolamo, w: San Girolamo, Opere scelte, t. I, Torino 1971.
Cavallera F., Saint Jérôme. Sa vie et son oeuvre, t. I-II, Louvain-Paris 1922.
Ciccarese M.P., Visioni dell’aldilà in Occidente. Fonti, modelli, testi, Biblioteca Patristica 8, Firenze 1987, s. 84-94.
Cola S., San Girolamo. Le Lettere. Introduzione, traduzione e note di Silvano Cola, t. II, Roma 1997.
Courcelle P., Paulin de Nole et Saint Jérôme, Revue des études latines 25 (1947), s. 250-280.
Crouzel H., Chronologie proposée du prêtre commingeois Vigilance de Calagurris, Bulletin de Littérature Ecclésiastique 73 (1972), s. 265-66.
Crouzel H., Un ‘Hérétique’ Commingeois aux IVe et Ve siècles: Vigilance de Calagurris, Mémoires de la Société archéologique du Midi de la France 66-67 (1985), s. 163-174.
Dattrino L., Eusebio di Cremona, NDPAC 1854.
Degórski B., L’esegesi geronimiana di Num. 33, 1-49 nella Epistula 78: a guisa di saggio di ermeneutica, w: L’esegesi dei Padri Latini. Dalle origini a Gregorio Magno. XXVIII Incontro di studiosi dell’antichità cristiana, Roma, 6-8 maggio 1999, Istituto Patristico «Augustinianum», Studia Ephemeridis «Augustinianum» 68, II, Roma 2000, s. 449-485.
Degórski B., Il cammino degli Israeliti dall’Egitto verso la Terra Promessa secondo la Lettera 78 di san Girolamo, Dissertationes Paulinorum 13 (2004), s. 5-45.
Degórski B., Il metodo esegetico di san Girolamo alla luce del «Commento in Isaia», w: T. Rossi (wyd.), Liber Viator. Grandi Commentari del pensiero cristiano, Studia Pontificiae Universitatis a S. Thoma Aquinate in Urbe. Studi 2004. Nuova serie 8, Roma 2005, s. 173-195.
Degórski B., Św. Hieronim. Listy do Eustochium. Listy 22, 31, 108, Źródła monastyczne 33, Tyniec-Kraków 2004.
Degórski B., Il monachesimo latino nel Mediterraneo (secc. IV-VI): protagonisti e legislazione, Lublin 2006.
Degórski B., L’esegesi geronimiana di Is 1, 1 sulla base del Commento in Isaia, Vox Patrum 26 (2006), s. 135-143.
Degórski B., Le “Beatitudini” nel Commentarium in Matthaeum di san Girolamo, Cuestiones Teológicas 37 (2010), s. 265-28.
Degórski B., Chrześcijańskie szczęście według Commentarium in Mathaeum św. Hieronima, w: D. Zagórski (wyd.), Vita beata. Interpretacja pojęcia szczęścia ludzkiego w starożytności chrześcijańskiej, Toruń 2011, s. 49-64.
Di Berardino A. (wyd.), Patrologia, t. III: Dal Concilio di Nicea (325) al Concilio di Calcedonia (451). I Padri latini, Casale Monferrato 1978.
Feichtinger B., „Ne vero sopor ille fuerat aut vana somnia...” (Hier., ep. 22, 30, 6). Überlegungen zum geträumten Selbst des Hieronymus, Revue des Études Augustiniennes 43 (1997), s. 41-61.
Fiske A., Hieronymus Ciceronianus, Transactions and Proceedings of the American Philological Association 96 (1965), s. 119-138.
Gilly W. S., Vigilantius and His Times, Seeley Burnside and Seeley Fleet Street, London 1844.
Gozzo S.M., De S. Hieronymi commentario in Isaiae librum, Antonianum 35 (1960), s. 49-80 oraz 169-214.
Hunter D., Vigilantius of Calagurris and Victricius of Rouen: Ascetics, Relics, and Clerics in Late Roman Gaul, Journal of Early Christian Studies 7/3 (1999), s. 401-430.
Janini Cuesta J., El sueño de San Jerónimo, Humanidades 2 (1950), s. 89-101.
Kahlos M., Rhetorical strategies in Jerome’s polemical works, w: O. Wischmeyer – L. Scornaienchi (wyd.), Polemik im Neuen Testament: Texte, Themen, Gattungen und Kontexte, Beihefte zur Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft und die Kunde der älteren Kirche 170, Berlin 2010, s. 626-627.
Kelly J.N.D., Jerome. His Life, Writings, and Controversies, London 1975.
Lucassen L. H., De Polemicus Hieronymus Adversus De Priester Vigilantius, Hermeneus 32 (1960), s. 53-61.
Massie M., Vigilance de Calagurris face à la polémique hiéronymienne. Les fondements et la signification du conflit, Bulletin de Littérature Ecclésiastique 81 (1980), s. 81-108.
Misiurek J., Historia i teologia polskiej duchowości katolickiej, t. 1 (w. X-XVII), Lublin 1994.
Naumowicz J., Pierwsze pisma greckie o dziewictwie, ródła Monastyczne 16, Kraków 1997.
Penna A., S. Gerolamo, Torino 1949.
Penna A., Scrittura e pronuncia dell’ebraico secondo s. Girolamo, Rivista biblica italiana 26 (1978), s. 275-299.
Płatek J.S., Przełożeni Generalni Zakonu Paulinów, Jasna Góra 1988.
Pochwat J., Obraz Maryi u św. Hieronima w jego „Komentarzu do Mateusza, Vox Patrum 32 (2012), s. 505-519.
Ruggiero A. – Crouzel H. –Santaniello G., Paolino di Nola: Momenti della sua vita e delle sue opere, Nola 1983.
Rurański G., Wstęp, w: Tenże (wyd.), Św. Hieronim ze Strydonu. Pisma polemiczne. Przeciw Helwidiuszowi. Przeciw Jowinianowi. Przeciw Wigilancjuszowi, Źródła Monastyczne 67, Kraków – Tyniec 2013, s. 387-427.
Schmidt W., Vigilantius, sein Verhältniss zum h. Hieronymus und zur Kirchenlehre damaliger Zeit, Münster 1860.
Schwarz F.F., Hieronymus flagellatus. Überlegungen zum literarischen Schlagschatten Ciceros, Acta Antiqua Academiae Scientiarum Hungaricae 30 (1982-1984), s. 363-378.
Spinelli M., Le beatitudini nel commento dei Padri Latini, Letture cristiane delle origini, 8/antologie, Roma 1982.
Sutcliffe E., St. Jerome’s pronunciation of Hebrew, Biblica 29 (1948), s. 112-125.
Thierry J., The date of the dream of Jerome, Vetera Christianorum 17 (1963), s. 28-40.
Trout D., Paulinus of Nola: Life, Letters, and Poems, Berkeley 1999.
Vogüé A. de, Histoire littéraire du mouvement monastique dans l’antiquité, t. I, Paris 1991.
Ziegler J., Textkritische Notizen zu den jüngeren griechischen übersetzungen des Buches Isaias. Nachrichten von der Gesellschaft der Wiessenschaften zu Göttingen. Philosophisch-historische Klasse. Fachgruppe Religionswiessenschaften, N.F., 1/4 (1939), s. 75-102 [wznowione wydanie: Tenże, Sylloge. Gesamelie Aufsätze zur Septuaginta, Mitteilungen des Septuaginta-Unternelimens 10, Göttingen 1971, s. 43-70].
Zincone S., Nepoziano, NDPAC 3479-3480.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Bazyli Degórski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 566
Liczba cytowań: 0