Das Universitätsarchiv Göttingen und die Wissenschaftsgeschichte. Anfänge, Entwicklung, Bestände, Aufgaben und Probleme einer Dienstleistungseinrichtung
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPMH.2011.006Abstract
Archiwum Uniwersyteckie w Getyndze a historia nauki. Początki, rozwój, zbiory, zadania i problemy placówki usługowej
Powszechny obraz archiwów wciąż jeszcze naznaczony jest stereotypami, co jest między innymi wynikiem bardzo skomplikowanej niekiedy i niejednolitej struktury tych instytucji. Z drugiej strony można zaobserwować pielęgnowanie przez archiwistów ogromnego poczucie wartości zawodowej, które często prowadzi do rozbieżności między ich wyobrażeniami, a rzeczywistością. Przyczyny takiego stanu rzeczy można zaobserwować na przykładzie dziejów Uniwersytetu w Getyndze. Pierwsze wzmianki o archiwum Uniwersytetu Georga Augusta w Getyndze pojawiły się już w 1772 roku, czyli pięćdziesiąt lat po powstaniu tej uczelni. Mowa w nich właściwie jednak o rejestrze starej dokumentacji centralnej administracji uniwersyteckiej, znajdującym się w gestii prorektora. Potrzeba było kolejnych 150 lat, żeby w latach dwudziestych XX wieku powstało rozumiane jako placówka usługowa archiwum uniwersyteckie Jego celem było również prowadzenie badań nad historią nauki. Funkcję archiwisty uniwersyteckiego pełnił wówczas bibliotekarz i profesor honorowy Götz von Selle, którego w 1957 roku na stanowisku kierownika archiwum zastąpił profesor zwyczajny nauk prawnych Wilhelm Ebel. Od 1986 roku na czele Archiwum Uniwersytekkiego w Getyndze stał etatowy dyrektor, a sama instytucja miała swoje stałe miejsce w strukturach organizacyjnych uniwersytetu. Obecnie posiada ona status merytorycznie samodzielnej jednostki przy Dolnosaksońskiej Bibliotece Państwowej i Uniwersyteckiej w Getyndze. Omawiane Archiwum ma nieocenione znaczenie dla historii nauki. Przechowuje około 2500 m.b. materiałów archiwalnych, które obrazują rozwój uniwersytetu od jego początków do dnia dzisiejszego. Zasoby Archiwum są intensywnie eksplorowane – nie tylko przez naukowców zajmujących się historią uniwersytetu, nauki, rozwoju społecznego czy historią kraju, lecz także przez genealogów, dziennikarzy i badaczy-amatorów. Znaczenie Archiwum Uniwersyteckiego dla nauki i dydaktyki oraz dla tożsamości Uniwersytetu jako całości pozwala mieć nadzieję, że jednostka ta zostanie obsadzona odpowiednim personelem oraz wyposażona adekwatnie do zadań, które przed nią stoją.
Tłumaczenie/Übersetzt von Barbara Sapała
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Die Autoren sind verpflichtet, alle bei der Erstellung des Beitrages beteiligten Autoren zu benennen und (falls zutreffend) die Finanzierungsquellen der Publikation bekanntzugeben, sowie den Beitrag der Forschungsinstitutionen, Verbände und anderen Einrichtungen („financial disclosure“) aufzuführen. Bei Beiträgen, die von zwei oder mehreren Autoren verfasst wurden, sind die Autoren verpflichtet, der Redaktion eine Stellungnahme über den Beitrag einzelner Autoren (einschließlich ihre Zugehörigkeit und Angabe des Autors / Autoren der Konzepte, Annahmen, Methoden etc.) zu übermitteln. Die Hauptverantwortung für den Text trägt der ihn einreichende Autor. Ferner bestätigt der korrespondierende Autor mit der Einreichung, dass alle beteiligten Autoren einer Veröffentlichung zustimmen.
Bitte beachten Sie, dass die Redakteure des Bulletins der Polish Historical Mission das Anti-Plagiat-Programm iThenticate verwenden. Seit 2016 wird jeder Artikel auf Echtheit geprüft. Die Herausgeber erklären, dass aufgedeckte Fälle von wissenschaftlichem Fehlverhalten dokumentiert werden und durch Anzeige bei den entsprechenden Einrichtungen (Arbeitgeber der Autoren, wissenschaftliche Institutionen und Verbände, etc.) der Öffentlichkeit bekanntgegeben werden. Die Erklärung ist ist auch in Form eines Word-Dokuments verfügbar: Eklärung des Autors / der Autoren.
Stats
Number of views and downloads: 467
Number of citations: 0