Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Żółte barwniki organiczne w XIX-wiecznych farbach Jana Matejki – identyfikacja substancji barwiących, nośników oraz wypełniaczy
  • Strona domowa
  • /
  • Żółte barwniki organiczne w XIX-wiecznych farbach Jana Matejki – identyfikacja substancji barwiących, nośników oraz wypełniaczy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 (2015) /
  4. Artykuły

Żółte barwniki organiczne w XIX-wiecznych farbach Jana Matejki – identyfikacja substancji barwiących, nośników oraz wypełniaczy

Autor

  • Olga Otłowska Katedra Chemii Organicznej, Politechnika Gdańska
  • Mirosław Wachowiak Zakład Konserwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej, WSP UMK
  • Magdalena Śliwka-Kaszyńska Katedra Chemii Organicznej, Politechnika Gdańska
  • Grzegorz Trykowski Pracownia Analiz Instrumentalnych, Wydział Chemii UMK

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2015.011

Abstrakt

Natural organic dyes can be found in many objects of cultural heritage. Identification of coloring substances present in historical paints provides relevant information for a wide range of specialists involved in art science. Determination of the composition of paints allows application of appropriate procedures for restoration and conservation of historical works of art. This information enables treatment in accordance with the ideological and esthetic decisions of the authors. The complexity of the chemical composition of art paints, which, apart from organic dyes can also include inorganic pigments, binders and other additives, hinders isolation and identification of its individual components. Nowadays, there are several analytical techniques and methods for extraction and identification of organic dyes, each of them has its limitations, however. For that reason, the development of the universal methodology for the analysis of colorant composition in art paints remains a challenge for chemists. In present work, an analytical protocol for identification of yellow dyes using reversed phase liquid chromatographymass spectrometry with atmospheric pressure electrospray ionization (LC-ESI/ /MS) is presented. The developed method was successfully applied to identification of the main components of Indian Yellow, weld (Reseda luteola L.), buckthorn berries (Rhamnus) and madder lake (madder plant’s root) extracts, in the historical oil paints from tubes of Richard Ainès company, formerly Mulard, owned before him by recognizable French art materials supplier Eduard. The recognition of paints composition was broadened by identification of non organic compounds – carriers of the dye: aluminum hydroxide, tin chloride, chalk, as well as filler like silica and or lead white. Researched samples of painting materials belonged to 19th century famous Polish painter Jan Matejko (1839–1893) and will be very helpful in understanding paintings of him and of his contemporaries.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-06-20

Jak cytować

1.
OTŁOWSKA, Olga, WACHOWIAK, Mirosław, ŚLIWKA-KASZYŃSKA, Magdalena & TRYKOWSKI, Grzegorz. Żółte barwniki organiczne w XIX-wiecznych farbach Jana Matejki – identyfikacja substancji barwiących, nośników oraz wypełniaczy. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 20 czerwiec 2016, T. 46, s. 287–314. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2015.011.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 (2015)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1164
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa