Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Mieszaniny z błękitem pruskim – zagadnienia trwałości barwy zielonych i błękitnozielonych warstw malarskich w malarstwie i konserwacji
  • Strona domowa
  • /
  • Mieszaniny z błękitem pruskim – zagadnienia trwałości barwy zielonych i błękitnozielonych warstw malarskich w malarstwie i konserwacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 (2016) /
  4. Artykuły

Mieszaniny z błękitem pruskim – zagadnienia trwałości barwy zielonych i błękitnozielonych warstw malarskich w malarstwie i konserwacji

Autor

  • Elżbieta Szmit-Naud Zakład Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej, Wydział Sztuk Pięknych, UMK w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC.ZiK.2016.011

Słowa kluczowe

błękit pruski, światłotrwałość mieszanin pigmentów, przyspieszone starzenie, ocena zmian barwy

Abstrakt

Mieszaniny tworzone na palecie malarza lub konserwatora z pigmentów pojedynczo charakteryzujących się wystarczającą światłotrwałością nie zawsze utrzymują tę cechę w mieszaninie. Wiedza o tym jest przydatna zarówno przy interpretacji wyglądu warstwy malarskiej obrazów, sugerującego zajście zmiany niezamierzonej przez autora, jak i podczas wykonywania uzupełnień ubytków. Wcześniejsze wstępne badania – częściowo relacjonowane – kilku takich mieszanin, wzmiankowanych jako niestabilne w podręcznikach malarstwa, pozwoliły wyłonić kilka substancji zawierających błękit pruski i podlegających wyraźnym zmianom. Kolejne testy i dalsze obserwacje, dokonane z perspektywy kilku lat, skłoniły do stwierdzenia, że problem wykracza poza tę prostą konstatację. Kolejne badania, zrelacjonowane w poniższym tekście, dotyczyły kilku mieszanin służących do uzyskiwania tonów zielonych i zielonkawobłękitnych, testowanych w perspektywie ich potencjalnego użycia w restauracji malarstwa, z dwoma różnymi spoiwami i z użyciem białego pigmentu lub wypełniacza w celu umożliwienia oceny tonu rozjaśnionego. Badania objęły przyspieszone starzenie w świetle otrzymanych warstw malarskich, z udokumentowaniem ich stanu na kolejnych etapach – ilustracyjnie i barwometrycznie. Podjęto wstępną próbę określenia mechanizmu stwierdzonych zmian na podstawie analizy widm spektroskopii IR i ramanowskiej kilku próbek. Wskazano kierunek dalszych badań, które mogłyby pozwolić na pełniejszą interpretację obserwowanych zjawisk, jednocześnie przedstawiając wnioski istotne dla konserwatorskiej praktyki, które na obecnym etapie można sformułować.

Bibliografia

Druki i opracowania

Agrisuelas, Jerónimo, Paulo R. Bueno, Fabio F. Ferreira, Claude Gabrielli, José García-Jareño, David Gimenez-Romero, Hubert Perrot, i Francisco Vicente. “Electronic Perspective on the Electrochemistry of Prussian Blue Films”. Journal of The Electrochemical Society 156 (2009) 4: 74–80.

Anaf, Willemien, Olivier Schalm, Koen Janssens, i Karolien De Wael. “Understanding the (In)Stability of Semiconductor pigments by a thermodynamic Approach”. Dyes and Pigments 113 (2015): 409–415.

Asai, Chiharu. “Handmade Berlinerblau”. Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 18 (2005) 2: 261–292.

Bartoll, Jens, i Jackisch Bärbel. “Prussian Blue. A Chronology of the Early Years”. Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 24 (2010) 1: 88–102.

Béguin, André. Dictionnaire technique de la peinture. T. 1 A–B. Paris: MYG/Beguin, 1978.

Bomford, David, i Ashok Roy. “Canaletto’ Stonemason’s Yard and San Simeone Piccolo”. National Gallery Technical Bulletin 14 (1993): 34–41.

Eastaugh, Nicholas, Valentine Walsh, Tracey Chaplin, i Ruth Siddall. Pigment Compendium. A Dictionary and Optical Microscopy of Histoical Pigments. Amsterdam: Elsevier, 2008.

Ellis, David, Mike Eckhoff, i Vernon D. Neff. “Electrochromism in the Mixed – Valence Hexacyandes. 1. Voltametric and Spectral Studies of the Oxidation and Reduction of Thin Films of Prussian Blue”. Journal of Physical Chemistry 85 (1981) 9: 1225–1231.

Encyclopédie Méthodique ou par ordre des matières orne des portraits de M.M. Diderot et d’Alembert. T. 1 Beaux-Arts. Paris–Liège: Charles-Joseph Panckoucke, Clément Plomteux, 1788.

Fiłatov, Viktor V. Restavracja nastiennoj masljanoj živopisi. Moskwa: Izobrazitel'noe Iskusstvo, 1995.

Hopliński, Jan. Farby i spoiwa malarskie. Wrocław: Ossolineum, 1990.

Itaya, Kingo, Tatsuaki Ataka, Toshima Shinobu, i Takeshi Shinohara. “Electrocchmistry of Prussian Blue, An in situ Moesbauer Effect Measurement”. Journal of Physical Chemistry 86 (1982) 13: 2415–2418.

Kiplik, Dimitri J. Technika živopisi. Moskva: Iskusstvo, 1960.

Kirby, Jo. “Fading and Colour Change of Prussian Blue: Occurrences and Early Reports”. National Gallery Technical Bulletin 14 (1993): 62–71.

Kirby, Jo, i David Saunders. “Fading and Colour Change of Prussian Blue: Methods of Manufacture and the Influence of Extenders”. National Gallery Technical Bulletin 25 (2004): 73–99.

Korenberg, Capucine. “The Photo-Ageing Behaviour of Selected Watercolour Paints Under Anoxic Conditions”. The British Museum Technical Research Bulletin 2 (2004): 49–57.

Rouchon Quillet, Véronique, Celine Remazeilles, Nguyen Thi Phuong, Jean Bleton, i Alain Tchapla. ”The Impact of Gum Arabic on Iron Gall Ink Corrosion”. Restaurator 25 (2004) 4: 220–232.

Rudniewski, Piotr. Pigmenty i ich identyfikacja. Warszawa: ASP, 1995.

Samain, Louise. “Degradation Mechanism of Prusian Blue Pigments in Paint Layers”. Rozprawa doktorska, Université de Liège, 2012.

Samain, Louise, Fernande Grandjean, Gary J. Long, Pauline Martinetto, Pierre Bordet, i David Strivay, “Relationship between the Synthesis of Prussian Blue Pigments, Their Color, Physical Properties, and Their Behavior in Paint Layers”, Journal of Physical Chemistry 117 (2013) 19: 9693–9712.

Samain, Louise, Fernande Grandjean, Gary J. Long, Pauline Martinetto, Pierre Bordet, Jana Sanyova , i David Strivay. “Synthesis and Fading of Eighteenth-Century Prussian Blue Pigments: A Combined Study by Spectroscopic and Diffractive Techniques Using Laboratory and Synchrotron Radiation Sources”. Journal of Synchrotron Radiation 20 (2013): 460–473.

Saunders, David, i Jo Kirby. “The Effect of Relative Humidity on Artist’s Pigments”. National Gallery Technical Bulletin 25 (2004): 62–72.

Sistino, Joseph A. “Ferrocyanide Pigments, Iron Blue”. W Pigment Handbook. T. 1, red. Temple C. Patton , 401–408. New York: A Wiley Interscience Publication, 1973.

Slansky, Bohuslav. Technika malarstwa. T. 1 Materiały do malarstwa i konserwacji. Warszawa: Arkady, 1960.

Szmit-Naud, Elżbieta. „Stabilność barwna mieszanin pigmentów stosowanych we współczesnej palecie”. Ochrona Zabytków 3/4 (2004): 95–98.

Szmit-Naud, Elżbieta. „Wrażenie barwy i klasyfikacja barw. Ocena zmian barwy materiałów stosowanych w konserwacji dzieł sztuki”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 43 (2005): 55–63.

Taguchi, Minori, Ichizo Yagi, Masaru Nakagawa, Tomokazu Iyoda, i Yasuaki Einaga. “Photocontrolled Magnetization of CdS-Modified Prussian Blue Nanoparticles”. Journal of American Chemical Society 128 (2006) 33: 10980–10982. http://; nathan.instras.com/ResearchProposalDB/doc-123.pdf. Dostęp 1 marca 2016.

Tjutjunnik, Vasilij V. Materiały i technika živopisi. Moskva: Akademija chudožestv SSSR, 1962.

Vinner, Aleksiej V. Materiały živopisi. Moskva: Gosudarstvennoje izdatel'stvo Iskusstvo, 1954.

Watin, Jean-Félix. L’art du peintre, doreur et vernisseur. Paris: Grangé, Durand, 1776. http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k841821/f80.item.zoom. Dostęp 1 marca 2016.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

1.
SZMIT-NAUD, Elżbieta. Mieszaniny z błękitem pruskim – zagadnienia trwałości barwy zielonych i błękitnozielonych warstw malarskich w malarstwie i konserwacji. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 15 grudzień 2016, T. 47, s. 299–332. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC.ZiK.2016.011.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 (2016)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1886
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

błękit pruski, światłotrwałość mieszanin pigmentów, przyspieszone starzenie, ocena zmian barwy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa