„The Bigger Fear the Sheerer Delight.” On the Depictions of the Catastrophe and Calamity in the Selected Examples of the 18th and the 19th Century Paint ing in Regard to the Aesthetics of the Sublime and the Spectacle
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2019.002Keywords
18th Century painting, 19th Century painting, disaster, catastrophe, calamity, sublime, spectacle, industrial expansion, Turner, Kant, GéricaultAbstract
The article develops the concept of disaster and calamity in the 18th and 19th century painting (since the beginning of modernism). The motif, which was particularly pop
ular on the threshold of modernity, was depicted then without a religious or allegoric context and more often than not with reference to actual events that occurred in that period such as a shipwreck or fire. It is said that the key element characteristic for the presentation of disasters within painting was the discourse on the sublime which was related to fascination with the natural elements. The discourse was dominated by the British philosophy and aesthetics of the XVIII century and the reflection expressed by Immanuel Kant in his book Critique of Pure Reason. The aesthetics of spectacle, which was present in other areas of the culture those days, was essential for the 18th and 19th painting as it attached the pageantry and monumentality and led to thecommercial success. In the middle of the 19th century, when painting revealed the fascination with technology and industrial revolution, the concept of the sublime was transformed as well. In a way, the images of the industrial expansion which delighted the contemporary viewer might be interpreted today as a premonition of the disaster which is yet to come.
References
Addison Joseph. „O przyjemnościach wyobraźni”, tłum. Przemysław Parszutowicz. Terminus 1(2004): 179-214.
Baudelaire Charles. „Malarz życia nowoczesnego”. W: Rozmaitości estetyczne, wstęp i tłum. Joanna Guze, komentarze i przypisy Claude Pichois w tłum. Jana Marii Kłoczkowskiego, 309-346. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2000.
Baudelaire Charles. Paryski splin, tłum. Ryszard Engelking. Łódź: Wydawnictwo Klio,1993.
Baugh Cristopher. „Scenography and Technology”. W: The Cambridge Companion to British Theatre 1730-1830 (red.) Jane Moody, Daniel O’Quinn. 43-56. New York: Cambridge University Press, 2007.
Berman Marshall. Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. Marcin Szuster. Kraków: Universitas, 2015.
Boime Albert. „Turner’s Slave Ship: The Victims of Empire”, Turner Studies. His Life & Epoch 1775-1851, 1/10 (1990): 34-43.
Brogowski Leszek. „Utopia estetyczna, utopia artystyczna: od Platona do Guy Deborda”. Fortmat, 1-2/30 (1999): 2-7.
Courthion Pierre (red.). Géricault w oczach własnych i w oczach przyjaciół, tłum. Olga Ziemilska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1966.
Crary Jonathan. Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, red. Iwona Kurz, tłum. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
Debord Guy. Społeczeństwo spektaklu oraz rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. Mateusz Kwaterko. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2006.
Elkins James. Six Stories from the End of Representation. Images in Painting, Photography, Astronomy, Microscopy, Particle Physics, and Quantum Mechanics, 1980-2000. Stanford, California: Stanford University Press, 2008.
Grzeliński Adam. Angielski spór o istotę piękna. Koncepcje estetyczne Shaftesbury’ego i Burke’a. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2001.
Gwóźdź Andrzej. „Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu”. W: Historia kina, t. I, Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, 15-76. Kraków: Universitas, 2012.
Jameson Fredric. Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, tłum. Maciej Płaza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011.
Jay Martin. „Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona”, tłum. Jarosław Przeźmiński. W: red. Ryszard Nycz Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, 295-330. Kraków: Universitas,1998.
Juchniewicz Natalia. „Od estetyki przez technikę, do sztuki awangardowej – Kantowska wzniosłość a panowanie człowieka nad przyrodą według Georga W.F. Hegla i Karola Marksa”, Estetyka i Krytyka, 46/3 (2017): 23-40.
Kant Immanuel. Krytyka władzy sądzenia, tłum. Jerzy Gałecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
Marks Karol. Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej, t. I, red. P. Hoffman et al. Warszawa: Książka i Wiedza, 1951.
Mirzoeff Nicholas. Jak zobaczyć świat, tłum. Łukasz Zaremba. Kraków-Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2016.
Myrone Martin. „John Martin’s Last Judgement Triptych: The Apocalyptic Sublime in the Age of Spectacle”. W: red. Nigel Llewellyn, Christine Riding, The Art of the Sublime, Tate Research Publication, 1 (2013). Dostęp 10 czerwca 2019, https://www.tate.org.uk/art/research-publications/the-sublime/martin-myrone-john-martins-last-judgement-triptych-the-apocalyptic-sublime-in-the-age-of-r1141419.
Nietzsche Friedrich. Poza dobrem i złem, tłum. Grzegorz Sowiński. Kraków: Wydawnictwo A, 2001.
Pieńkos Andrzej. Okropności sztuki. Nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2000.
Reninison Nick. „The Eidophusikon”. History Extra. Dostęp 10 czerwca 2019, https://www.historyextra.com/period/the-eidophusikon/
Reynolds Graham. Victorian Painting. London: Studio Vista, 1966.
„Robert Poulter’s New Model Theatre”. Dostęp 10 czerwca 2019, http://www.newmodeltheatre.co.uk/eidophusikon.html.
Riding Christine. „Shipwreck, Self-preservation and the Sublime”. W: red. Nigel Llewellyn, Christine Riding, The Art of the Sublime, Tate Research Publication, 1 (2013). Dostęp 10 czerwca 2019, https://www.tate.org.uk/art/research-publications/the-sublime/christine-riding-shipwreck-self-preservation-and-the-sublime-r1133015.
Simmel Georg. „Mentalność mieszkańców wielkich miast”, tłum. Małgorzata Łukasiewicz. W: Socjologia, 305-315. Warszawa: PWN, 2005.
Singer Ben. „‚Sensacyjność’ a świt wielkomiejskiej nowoczesności”, tłum. Łukasz Biskuposki, Wiktor Marzec, Jędrzej Słodkowski, Agata Zysiak. W: Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, red. Tomasz Majewski, 143-186. Warszawa:Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Specht Roman. „Pojęcie wzniosłości w filozofii Kanta”, Studia z Historii Filozofii, Kwartalnik Instytutu Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 2(4) (2013): 167-183.
Starobinski Jean. Wynalezienie wolności 1700–1789, tłum. Maryna Ochab. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2006.
Weber Max. Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. Jan Miziński. Lublin: TEST, 1994.
Whyte Iain Boyd. „The Sublime. An Introduction”. W: Beyond the Finite The Sublime in Art and Science, red. Iain Boyd Whyte, Roald Hoffmann, 3-20. New York: Oxford University Press, 2011.
Woźniakowski Jacek. Góry niewzruszone. O różnych wyobrażeniach przyrody w dziejach nowożytnej kultury europejskiej. Warszawa: Czytelnik, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 442
Number of citations: 0