Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Editorial Policies
    • Open Access Policy
    • Abstract and Index Services
    • Publishing free of charge
    • Archiving policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]

Wystrój malarski dawnego luterańskiego kościoła w Rodowie jako postulat duchowej jedności lokalnej społeczności ewangelickiej.
  • Home
  • /
  • Wystrój malarski dawnego luterańskiego kościoła w Rodowie jako postulat duchowej jedności lokalnej społeczności ewangelickiej.
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 49 (2018) /
  4. Articles

Wystrój malarski dawnego luterańskiego kościoła w Rodowie jako postulat duchowej jedności lokalnej społeczności ewangelickiej.

Authors

  • Piotr Birecki Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-0755-137X

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2018.004

Keywords

sztuka protestancka, Prusy Książęce, emblematyka, pietyzm, Ludwik XIV, Claude Perrault, Charles le Brun

Abstract

Artykuł prezentuje mało znaną dekorację malarską wyposażenia małego, protestanckiego kościoła w Rodowie koło Prabut fundowanego przez arystokratyczną pruską rodzinę von Schacków w dawnych Prusach Książęcych. W pierwszej części zaprezentowane zostały skromnie reprezentowane w źródłach i literaturze dzieje wsi, kościoła i samej rodziny. W drugiej części omówiono dekorację emblematyczną wykonaną na licach ław, opartą o „Cztery Elementy”, zespół projektów zaprojektowanych przez Charlesa le Brun i opublikowanych w Paryżu w 1668 roku (później w Niemczech). Francuskie oryginały, z opisami Charlesa Perrault nawiązywały do króla Ludwika XIV jako idealnego władcy, ale w Rodowie odniosły się do roli pruskiej szlachty jako najważniejszej grupy społecznej w Prusach Książęcych. Trzecia część artykułu omawia cztery owalne obrazy sztalugowe nawiązujące swą tematyką do luterańskiej pobożności związanej z pietyzmem oraz prezentującej szlachtę jako swoisty zwornik stabilnej struktury społecznej i religijnej w Prusach Książęcych.

References

Arnolds Daniel Heinrich. 1777, Nachrichten von allen seit der Reformation an den Lutherischen Kirchen gestanden Predigern, Königsberg: Gottlieb Lebrecht Hartung.

Bertrand, Pascal-Francois. 2007, “Tapestry production at the Gobelins during the reign of Louis XIV, 1661-1715.” In Tapestries on the Baroque. The threat of splendour, edited by Thomas P. Campbell, 341-356. New Haven: Yale University Press.

Birecki, Piotr. 2009, ”Pierwowzory graficzne w sztuce reformacji toruńskiej.” In Acta Universitatis Nicolai Copernici. Konserwatorstwo i Muzealnictwo, 35, 41-53.

Birecki, Piotr. 2017, ”Architektura i sztuka na terenie Prus Książęcych (1525-1657)”. In W 500-lecie Reformacji (1517-2017). Z dziejów Kościołów ewangelickich w dawnych Prusach Królewskich i Książęcych, II, tereny dawnych Prus Książęcych, edited by J. Kłaczkow, G. Jasiński, P. Birecki, 80-138. Toruń: Adam Marszałek Press.

Burkhardt, Johannes. 2009, Stulecie reformacji w Niemczech (1517-1617). Między rewolucją medialną a przełomem instytucjonalnym. Warszawa: Wiedza Powszechna Press.

Chrzanowski, Tadeusz. 1994, „Kościół w Starym mieście pod Dzierzgoniem pw. św. Apostołów Piotra i Pawła – emblematyka w służbie protestantyzmu”. In Sztuka Prus XIII-XVIII wieku, edited by Michał Woźniak, 199-226. Toruń: University Press.

Cieślak, Katarzyna. 1988, ”Pierwowzory graficzne epitafiów obrazowych w Gdańsku a problemy ich ikonografii.” Biuletyn Historii Sztuki, 3: 201-224.

Cieślak, Katarzyna. 1994, ”Emblematyka w XVII-wiecznych wnętrzach kościelnych Gdańska.” In Sztuka XVII wieku w Polsce, edited by Teresa Hrankowska, 205-219. Warszawa: Arx Regia Press.

Cieślak, Katarzyna. 1995, “Emblematic Programmes in Seventeenth-Century Gdańsk Churches in the Light of Contemporary Protestantism: an Essay and Documentation.” In Emblematica: An Interdisciplinary Journal for Emblem Studies, 9, 1: 21-44.

Dohna, Hermann Graf zu. 1995, “Finckenstein – Kamieniec.“ In Ostpreußische Gutshäuser in Polen, edited by Kamila Wróblewska, , 93. München: C. H. Beck Verlag.

Gawthrop, Richard. 1993, Pietism and the making of eighteenth century Prussia. Cambridge: University Press.

Harasimowicz, Jan. 1996, Kunst als Glaubensbekenntnis. Baden-Baden: Valentin Koerner Verlag.

Harasimowicz, Jan. 2017, Sichtbares Wort. Die Kunst als Medium der Konfessionalisierung und Intensivierung des Glaubens in der Frühen Neuzeit. Regensburg: Schnell & Steiner.

Harasimowicz, Jan. 2017, “Die Brautmystik in der mitteleuropäischen Kunst der Frühen Neuzeit.“ In Die Kunst als Medium der Konfessionalisierung und Intensivierung des Glaubens in der Frühen Neuzeit, edited by Jan Harasimowicz and others, 227-241. Regensburg: Schnell & Steiner.

Harasimowicz, Jan. 2017, “Der Einfluss des Pietismus auf Architektur und bildende Künste. Sichtbares Wort.“ In Die Kunst als Medium der Konfessionalisierung und Intensivierung des Glaubens in der Frühen Neuzeit, edited by Jan Harasimowicz and others, 259-272. Regensburg: Schnell & Steiner.

Heal, Bridget. 2017, A Magnificent Faith. Art and Identity in Lutheran Germany. Oxford: Oxford University Press.

Ingrid Höpel, Lars Olof Larsson (ed.). 2016, Emblematik im Ostseeraum – Emblematics around the Baltic. Kiel: Verlag Ludwig.

Kaufmann, Karl, Josef. 1937, Geschichte der Stadt Rosenberg in Westpreussen. Rosenberg: City Press.

Klemp, Aleksander. 1994, Protestanci w dobrach prywatnych w Prusach Królewskich od drugiej połowy XVII do drugiej połowy XVIII wieku. Gdańsk: Ossolineum Press.

Kozina, Irma, Jan K. Ostrowski. 1992, “ Grabfahnen mit Porträtdarstellungen in Polen und in Ostpreußen“. Zeitschrift für Kunstgeschichte 55, Nr. 2, 225-255.

Lorck, Carl von. 1965, Landschlösser und Gutshäuser in Ost- und Westpreussen. Frankfurt am Main: Veidlich Verlag.

Małłek, Janusz. 2012, ”Początki protestantyzmu w Prusach Książęcych”. In Opera Selecta, vol. IV, edited by Maria Dąbrowska, 233-247, Toruń: University Press.

Michalski, Sergiusz. 1982, ”Widzialne słowa sztuki protestanckiej”. In Słowo i Obraz, edited by Agnieszka Morawińska, 151-170. Warszawa.

Meys, Oliver. 2009, Memoria und Bekenntnis. Die Grabdenkmäler evangelischer Landesherren im Heiligen Römischen Reich Deutscher Nation im Zeitalter der Konfessionalisierung. Regensburg: Schnell & Steiner.

Perlbach, Max. 1902, “Zur Geschichte des ältesten Großgrundbesitzes im Deutschordenslande Preussen: Dietrich von Dypenow und Dietrich Stange.“, Altpreussische Monatsschrift 39 : 78-124.

Schmid, Bernhard. 1906, “Gr. Rodau“. In Die Bau- und Kunstdenkmäler der Provinz Westpreussen: Der Kreis Rosenberg, 198-201. Danzig: Kommissions Verlag.

Sens, Hans Christian, Evangelische Schlosskirche Torgau Regensburg: Schell&Steiner Verlag, 2007.

Spicer, Andrew. 2012, Lutheran Churches in Early Modern Europe. Farnham: Ashgate, 2012.

Szczepański, Łukasz. ”Życie i kariera wojskowa generała majora Wilhelma Albrechta Schack von Wittenau”, Suski Słownik Biograficzny, 56-58, accessed September 11, 2017.

Templin, Gerhard. „Handwerk im Wandel der Zeiten in Deutsch-Eylau“, Westpreußen Jahrbuch 45 (1995).

Ulbrich, Anton. 1932, Kunstgeschichte Ostpreussens. Frankfurt am Main: Verlag Weidlich, 1932.

Wardzyńska, Katarzyna. 2014, Johannes Soeffrens (1660-po 1721) rzeźbiarz niderlandzki w Elblągu. Wstęp do monografii, in: Porta Aurea 13. Gdańsk: University Press.

Wade, Mara R. 2006, “Sebald Meinhard’s Liturgical Emblems in Danzig.” In The Emblem in Scandinavia and the Baltic, edited by Simon McKeown, Mara R. Wade, Glasgow Emblem Studies, 205-230. Glasgow: Glasgow University Press.

Wallis, Mieczysław „Napisy na obrazach”, in Studia semiotyczne. Państwowy Instytut: Wydawniczy 1971, 39-64.

Wisłocki, Marcin. 2005, “Der Einfluss Johannes Arndts und der verinnerlichten Frömmigkeitsrichtung des 17. Jahrhunderts auf die kirchliche Kunst im südlichen Ostseeraum.“ In Interdisziplinäre Pietismusforschungen. Beiträge zum ersten Internationalen Kongress für Pietismusforschung 2001, edited by U. Sträter, H. Lehmann, Th. Müller-Bahlke, J. Wallmann, Tübingen: Verlag der Franckeschen Stiftungen im Max Niemeyer Verlag, 375-389.

Wisłocki, Marcin. 2006, “From Emblem Books to Ecclesiastical Space; Emblems and Quasi-Emblems in Protestant Churches on the Southern Coast of Baltic Sea and their Devotional Background.” In The Emblem in Scandinavia and the Baltic, edited by Simon McKeown, Mara R. Wade, Glasgow Emblem Studies Glasgow, 263-294. Glasgow: University Press.

Wójcik, Dagmara. 2000, “Ze studiów nad programem ideowym kościoła w Starym Mieście pod Dzierzgoniem.” In Sztuka i dialog wyznań, edited by Jan Harasimowicz, 325-336. Warszawa: EJKO Press.

Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-11-25

How to Cite

1.
BIRECKI, Piotr. Wystrój malarski dawnego luterańskiego kościoła w Rodowie jako postulat duchowej jedności lokalnej społeczności ewangelickiej. Acta Universitatis Nicolai Copernici [Heritage Studies and Conservation Science]. Online. 25 November 2019. Vol. 49, pp. 115-135. [Accessed 9 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2018.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 49 (2018)

Section

Articles

License

CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.

  • The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University. 
  • Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
  • The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.

FULL TEXT License Agreement

Stats

Number of views and downloads: 710
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

sztuka protestancka, Prusy Książęce, emblematyka, pietyzm, Ludwik XIV, Claude Perrault, Charles le Brun
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop