Jerzy Nowosielski wall paintings in the Greek-Catholic church in Górowo Iławeckie – issues of artists’ technology and techniques
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2017.013Keywords
wall painting, Jerzy Nowosielski, Greek-Catholic church in Górowo Iławeckie, technology, techniques, UV, XRF, SEM-EDX, „false colour” techniqueAbstract
The artistic output of Jerzy Nowosielski includes works of various subject matter and technique. An important part of his works is monumental painting in the temples of the Roman and Greek Catholic and Orthodox denominations. Among these are wall paintings in built in the Gothic style Greek Catholic Church in Górowo Iławeckie, that the painter made in 1984-1985. The article presents selected issues of technology and techniques of polychrome, whose interpretation was based on the results of the following: observation of the paintings in visible and UV light, analysis of the photographs taken in near infrared, UV-fluorescence, energy-dispersive X-ray spectroscopy (XRF), Scanning Electron Microscopy with Energy Dispersive X-ray Spectroscopy (SEM-EDS), Fourier Transform Infrared Spectroscopy (FTIR), microscopic analysis of cross-sections of paint layer samples (standard VIS- and UV- fluorescence microscopy). Identification of pigments was carried out also using the interpretation of photographs taken in the technique "false color" and microchemical analysis of acquired samples of paint layers. These studies helped to define specific features of Jerzy Nowosielski painting, related to the choice of painting materials and methods of their use, especially those that determine the uniqueness of his style and makes his works instantly recognizable.
References
Ciężka, Paula. „Artystyczna asymilacja. Przemiany historyczno-kulturowe w obecnej cerkwi w Górowie Iławeckim”. W Światło Wschodu w przestrzeni gotyku, red. Katarzyna Pasławska-Iwanczewska, 245264.
Górowo Iławeckie: Parafia Greckokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, 2013.
Czerni, Krystyna. „Katalog projektów i realizacji sakralnych Jerzego Nowosielskiego”. W Krystyna Czerni. Nowosielski, 209215. Kraków: Znak, 2006.
Czerni, Krystyna. Nietoperz w świątyni. Biografia Jerzego Nowosielskiego. Kraków: Znak, 2011.
Czerni, Krystyna. Nowosielski. Kraków: Znak, 2006.
Czerni, Krystyna. „Projekty i realizacje sakralne Jerzego Nowosielskiego dla cerkwi greckokatolickiej”. W Światło Wschodu w przestrzeni gotyku, red. Katarzyna Pasławska-Iwanczewska, 8182. Górowo Iławeckie: Parafia Greckokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, 2013.
Czerni, Krystyna. „Ryzyko głośnego myślenia”. W Jerzy Nowosielski. Sztuka po końcu świata. Rozmowy. Wybór i układ Krystyna Czerni. 5–10. Kraków: Znak, 2012.
Dionizjusz z Furny. Hermeneia, czyli objaśnienie sztuki malarskiej. Tłumaczenie Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
Doerner, Max. Materiały malarskie i ich zastosowanie. Tłumaczenie Franciszek Aleksandrowicz. Warszawa: Arkady, 1975.
Florenski, Paweł. Ikonostas i inne szkice. Tłumaczenie Zbigniew Podgórzec. Białystok: Bractwo Młodzieży Prawosławnej w Polsce, 1997.
Gumińska, Bronisława. Wypowiedź w filmie Pantokrator. Rzecz o Jerzym Nowosielskim. Scenariusz i realizacja Miłosz Kozioł. TP S.A., 2011.
Jazykowa, Irena. Świat ikony. Tłumaczenie Henryk Paprocki. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów, 1998.
Nowosielski, Jerzy. „Religia jest rzeczą bardzo niebezpieczną”. W Jerzy Nowosielski. Sztuka po końcu świata. Rozmowy. Wybór i układ Krystyna Czerni, 371385. Kraków: Znak, 2012.
Nowosielski, Jerzy. Sztuka po końcu świata. Rozmowy. Wybór i układ Krystyna Czerni. Kraków: Znak, 2012.
Nowosielski, Jerzy, i Zbigniew Podgórzec. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim. Wokół Ikony – Mój Chrystus – Mój Judasz. Kraków: Znak, 2014.
Pieczonko, Magdalena. „Konserwacja i restauracja 2 malowideł Jerzego Nowosielskiego: obrazu sztalugowego Akt olej płótno; malowidła ściennego Matka Boża Ornatu w otoczeniu świętych na pomniku nagrobnym ks. Jerzego Klingera na Cmentarzu Prawosławnym na Woli w Warszawie”. Dokumentacja konserwatorska, ASP w Warszawie 1999, mps w bibliotece Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie
Piotrowska, Joanna. „Jerzy Nowosielski wobec tradycji bizantyńskiej”. W Światło Wschodu w przestrzeni gotyku, red. Katarzyna Pasławska-Iwanczewska, 121130. Górowo Iławeckie: Parafia Greckokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, 2013.
Przesmycki, Piotr. „Świadek czystego światła”. W drodze 1, nr 341 (2002). Dostęp 20 listopada 2017, https://www.wdrodze.pl/miesiecznik/index.php?mod=archiwumtekst&id=13650#.WhwOJEribIU.
Rogóż, Jarosław. Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2009.
Różycka-Bryzek, Anna. Bizantyńsko-ruskie malowidła w kaplicy zamku lubelskiego. Warszawa: PWN, 1983.
Rudniewski, Piotr. Pigmenty i ich identyfikacja. Warszawa: ASP w Warszawie, 1994.
Werner, Jerzy. Podstawy technologii malarstwa i techniki. Warszawa, Kraków: PWN, 1981.
Wysokińska, Aleksandra. „Utworzenie wzorcowej bazy obrazów cyfrowych pigmentów i barwników dla potrzeb analitycznych fluorescencji wzbudzanej ultrafioletem oraz techniki kolorowej podczerwieni”. Praca magisterska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2016.
Zubielewicz, Małgorzata, i Elżbieta Kamińska-Tarnawska. Pigmenty i wypełniacze. Wpływ upakowania fazy stałej na właściwości wyrobów lakierowych. Toruń: Instytut Inżynierii Materiałów Polimerowych i Barwników, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 759
Number of citations: 0