Selected aspects of painting technique of Alfred Wierusz-Kowalski
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2017.011Keywords
Alfred Wierusz-Kowalski, painted sketch, painting technique, academic painting, esquisse, éboucheAbstract
On the basis of the aforementioned analysis, it can be stated that Wierusz-Kowalski did not adhere to rigorous academic schemes. The path of his artistic development and the decisions he made as a result of his progress indicate that only as a young artist he was very much aware of what kind of creator he wanted to be and realized the most essential elements in his view of the world and art. It should be emphasized that the teachers, or rather the guides in the world of art, under the tutelage of whom he developed his skills did not try to influence the form and character of his work. The analysis of the works of Wierusz-Kowalski shows that the realistic convention of presenting the world there remained basically unchanged. However, in terms of painting techniques themselves, one can see the influence of the new trends emerging in the last quarter of the nineteenth century. It is visible in the area of the artistic means of expression and workshop methods, which the painter freely changed and individually developed. Wierusz-Kowalski fully enjoyed artistic freedom that was increasingly guaranteed by the Academy at that time. His sketches and expressive images referred to French and Belgian paintings, which placed a sensitive observation of nature above a long-term painting process in the studio. The supporters of this type of art were constantly on the rise, because the “first impression” and individuality of the creator were more and more appreciated. Expressive paintings and sketches became to be treated as finite works. A look at the artistic heritage of Wierusz-Kowalski from the perspective of contemporary changes in art and artistic approaches allows for a more complete assessment of the painter's output. From this point of view, the artist appears as a very sensitive and immensely talented creator, who expressed himself in numerous painted sketches and every so often was hidden behind academically accurate picture as well as completed works marked with considerable artistic autonomy.
References
Basiul, Elżbieta, Magdalena Sitkiewicz. Jakie tajemnice kryją obrazy monachijczyków? Kilka nowych spostrzeżeń na temat warsztatu malarskiego Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Report, academic session „Egzotyczna Europa. Malarstwo monachijskie 1870–1914”. Suwałki, 5-6th October, 2015.
Boime, Albert. The Academy and French Painting in the Nineteenth Century. London: Phaidon, 1971.
Buhler, Hans-Peter. Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska. Translated by Tomasz Kozłowski. Warszawa: Amber, 1997.
Carlyle, Leslie. The Artist’s Assistant. Oil Painting Instruction Manuals and Handbook in Britain 1800-1900 with Reference to Selected Eighteenth-century Sources. London: Archetype Publications, 2001.
Dajnowska, Anna. „Alfred Wierusz-Kowalski w świetle opinii polskiej krytyki artystycznej w latach 1870-1915”. In O Alfredzie Wieruszu-Kowalskim. Studia, szkice, wspomnienia. Materiały z sesji popularnonaukowej w 150-lecie urodzin Artysty. Suwałki, 11 października 1999 r., ed. Zbigniew Fałtynowicz and Zygmunt Filipowicz, 3557. Suwałki: Stowarzyszenie Przyjaciół Suwalszczyzny, 2000.
Doleżyńska, Ewa. „Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego”. Ph.D. thesis, Nicolaus Copernicus University in Toruń, 2006.
Elliott, Virgil. Traditional Oil Painting. Advanced Techniques and Concepts from the Renaissance to the Present. New York: Watson-Guptill Publications, 2007.
Holeczko-Kiehl, Andrzej. „Wierni miłości do ojczyzny”. Artyści polscy w kręgu Monachium”. In Brandt... Malczewski... Siemiradzki...: polscy monachijczycy, malarze polscy w kręgu Akademii Sztuk Pięknych w Monachium 1828-1914. Wystawa malarstwa ze zbiorów Lwowskiej Galerii Sztuki we Lwowie, Katowice: Muzeum Śląskie, 2005 – 2006.
Holeczko-Kiehl, Andrzej. Introduction to Brandt... Malczewski... Siemiradzki...: polscy monachijczycy, malarze polscy w kręgu Akademii Sztuk Pięknych w Monachium 1828-1914. Wystawa malarstwa ze zbiorów Lwowskiej Galerii Sztuki we Lwowie, Katowice: Muzeum Śląskie w Katowicach, 2005 – 2006.
Jaroszyński, Tadeusz. „Obrazy Wagnera oraz jego uczni Polaków”. Tygodnik Ilustrowany 21 (1906): 408-409. 26.V.1906.
Jellenta, Cezary. Galeria ostatnich dni: wizerunki, zbiory, pomysły. Kraków: L. Zwoliński i Sp., 1897.
Jellenta, Cezary. „Ze wspomnień ‘Nowoateńskich’”. Prawda 37 (1889): 441-442. 14.IX.1889.
Jooss, Birgit. „Akademia Sztuk Pięknych w Monachium”. In Malarze polscy w Monachium. Studia i szkice. Materiały z sesji naukowej, ed. Zbigniew Fałtynowicz and Eliza Ptaszyńska, 13-19. Suwałki: Muzeum Okręgowe, 2007.
Jooss, Birgit. „Między studium antyków a klasą mistrzowską. Codzienne zajęcia w monachijskiej akademii sztuki w XIX wieku”. Translated by Marcin Pastwa. In Ateny nad Izarą. Malarstwo monachijskie. Studia i szkice, ed. Eliza Ptaszyńska, 17–37. Suwałki: Muzeum Okręgowe, 2012.
Katlan, Alexander. „The American Artist's Tools and Materials for On-Site Oil Sketching”. Journal of the American Institute for Conservation 38, no. 1 (1999): 21-32. Access 7th of December, 2017. DOI: 10.2307/3179835.
Klarecki, Mariusz. „Józef Brandt: fotografia w malarstwie, malarstwo w fotografii”. In Ateny nad Izarą. Malarstwo monachijskie. Studia i szkice, ed. Eliza Ptaszyńska, 269-283. Suwałki: Muzeum Okręgowe, 2012.
Kleczyński, Jan. „Uczniowie Gersona”. In Wojciech Gerson i jego uczniowie. Przewodnik 65: lato 1931 roku. Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 14-20. Warszawa: Druk M. Garasiński, 1931.
Mai, Ekkehard. „Maltechnik an deutschen Kunstakademien im 19. Jahrhundert”. In Das 19. Jahrhundert und die Restaurierung, Beiträge zur Malerei, Maltechnik und Konservierung, ed. Heinz Althöfer, 2535. München: Callwey, 1987.
Nasierowska, Barbara. „Wspomnienia rodzinne”. In O Alfredzie Wieruszu-Kowalskim. Studia, szkice, wspomnienia. Materiały z sesji popularnonaukowej w 150-lecie urodzin Artysty. Suwałki, 11 października 1999, ed. Zbigniew Fałtynowicz and Zygmunt Filipowicz, 2123. Suwałki: Stowarzyszenie Przyjaciół Suwalszczyzny, 2000.
Poprzęcka, Maria. Akademizm. Warszawa: WAiF, 1980.
Ptaszyńska, Eliza. Alfred Wierusz-Kowalski 18491915. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2011.
Słupski, Feliks. „Wojciech Gerson. Artysta, nauczyciel, człowiek”. In Wojciech Gerson i jego uczniowie. Przewodnik 65: lato 1931 roku. Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 513. Warszawa: Druk M. Garasiński, 1931.
Stępień, Halina. Artyści polscy w środowisku monachijskim 18561914. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2003.
Ślesiński, Władysław. „O sytuacji w zakresie technologii i technik malarskich w dobie romantyzmu”. Ochrona Zabytków 19, no. 3 (1966): 13-22.
Ślesiński, Władysław. „Warsztat artysty malarza z pierwszej połowy XIX wieku”. Ochrona Zabytków 22, no. 4 (1969): 256-262.
Techniki wielkich mistrzów malarstwa. Co-writers David A. Anfam, Mary Beal, Edwin Bowes, Anthea Callen, David Chandler, Judith Collins, Stephen Hackney, Clare Meredith, Jenny McCleery, Roy Perry, Caroline Villers, Nicholas Watkins, John Welchman. Translated by Dorota Stefańska-Szewczuk, Monika Dolińska, and Bożena Mierzejewska. Warszawa: Arkady, 2006.
Wankie, Władysław. „Aleksander Wagner i jego polscy uczniowie”. Świat 24 (1906): 1112. 16.VI.1906.
Zielińska, Janina. „Rodzime motywy w twórczości Alfreda Wierusza-Kowalskiego”. In O Alfredzie Wieruszu-Kowalskim. Studia, szkice, wspomnienia. Materiały z sesji popularnonaukowej w 150-lecie urodzin Artysty. Suwałki, 11 października 1999, ed. Zbigniew Fałtynowicz, and Zygmunt Filipowicz, 5965. Suwałki: Stowarzyszenie Przyjaciół Suwalszczyzny, 2000.
Ziemlewicz, Sylwia. Technika i technologia szkicu malarskiego Alfreda Wierusza-Kowalskiego pt. ‘Przed burzą’ pochodzącego z Muzeum Okręgowego w Suwałkach. M.A. thesis, Nicolaus Copernicus University in Toruń, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 720
Number of citations: 0