Remarks on fiction and fantasy in the Early Modern animal symbolism
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2016.004Keywords
animal symbolism, fiction and fantasy in symbolism, Renaissance hieroglyphs, emblematics, iconological personificationsAbstract
In works concerning animals fiction and fantasy have marked their constant presence from the past till the present. From these perennial themes new senses and projections stem that tap freely into the reservoir of the former times. Thanks to the state of art methods and means of forming an image erstwhile fictions assume some “real” shape in virtual art. Over the centuries the phenomenon of repossessing tradition of image creation and symbolization lead to the formation in the 15th, 16th and 17th centuries of a new symbolic code. Therein as a result of fascination with the manuscript by Horapollo’s Hieroglyphica discovered in 1419, believed to be an Egyptian original, in fact an Alexandrian work dating from the 5th century A. C., the old symbolism, although compiled and supplanted with new ideas, was preserved and extended in the form of the Renaissance hieroglyphs (not identical with the Egyptian ones). Not only does this article attempt to consider modern animal symbolism, but also to investigate the issue of repossessing the attainments of the predecessors by artists whose output contributed significantly to forging this tradition, namely Andrea Alciato, considered to be the originator of emblematics, the author of Emblematum liber (1531), Pierio Valeriano the author of Hieroglyphica, the compendium of symbols (1556), Cesare Ripa the author of Iconology (1593, illustrated edition 1603). Horapollo’s manuscript (published in Greek in 1505 and Latin in 1517) contributed to elevating the rank of works combining picture with a verbal commentary and inspired with this idea modern authors. Extensive symbolic motives in the works of Valerian to a significant degree provided a prescription for presenting abstract concepts by Ripa, along with Vincenzo Cartari (not mentioned in Ripa`s book), Alciati, Horapollo and a whole cohort of ancient authors. Nowadays new mythologies relating to literary, cinematographic works and computer games have come into being. They take advantage of age-old symbolic codes and create new ones. These works do deserve the privilege to be examined since they are yet another manifestation of preserving the tradition of animal symbolism.
References
Druki i opracowania
Alciatus, Andrea. Emblematum libellus. Książeczka emblematów. Tłumaczenie i komentarze pod kier. Mieczysława Mejora: Anna Dawidziuk, Bianka Dziadkiewicz, Ewa Kustroń-Zaniewska, wstęp i oprac. Roman Krzywy. Warszawa: Wydział Polonistyki UW, 2002.
Ashworth Jr, William B. „Emblematic Natural History of the Renaissance”. W Cultures of Natural History, red. Nicholas Jardine, James A. Secord i Emma C. Spary, 17–37. Cambridge: University Press, 1996. Dostęp 7 listopada 2016. https://books.google.pl/books?id=z9_Z9UbUIeQC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false; http://www.gbv.de/dms/bs/toc/187414327.pdf; http://www.academia.edu/5359347/Cultures_of_Natural_History.
Bakke, Monika. „Wyobrażone ciałem się staje. O hybrydach, monstrach i istotach postludzkich”. W O wyobraźni, red. Ryszard Liberkowski, Włodzimierz Wilowski, 23–34. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2003.
Bednarska, Jadwiga. Z dziejów polskiej ilustracji panegirycznej pierwszej połowy XVII wieku, cz. 1 Motywy i tematy antyczne w polskiej panegirycznej ilustracji książkowej. Studium z ikonografii sztuki nowożytnej. Katowice: Muzeum Śląskie, 1994.
Brisson, Luc. How Philosophers Save Myths. Allegorical Interpretation and Classical Mythology. Chicago: University of Chicago Press, 2004. Dostęp 20 sierpnia 2015. http://eds.b.ebscohost.com/eds/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3d19fMjYwMTA2X19BTg2?sid=ca941352-d3b5-4a07-bc3f-3163f0edd041@sessionmgr113&vid=0&format=EB&rid=1.
Buscaroli, Pierio. „Nota edytorska”. W Cesare Ripa, Ikonologia, XV–XX. Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS, 1998.
Cartari, Vicenzo. Le imagini de gli Dei delli Antichi. Venetia: Appresso Euangelista Deuchino, 1625. Dostęp 15 października 2015. https://archive.org/details/leimaginideglide01cart
Collonna, Francesco. Hypnerotomachia Poliphili. Venetiis: in aedibus Aldi Mantii, 1499. Dostęp 20 lipca 2015. http://www.rarebookroom.org/Control/colhyp/index.html.
Cooper, Jaan C. Zwierzęta symboliczne i mityczne. Tłumaczenie Anna Kozłowska-Ryś, Leszek Ryś. Poznań: Rebis, 1998.
Day, David, i Ian Miller (ilustracje). Bestiariusz tolkienowski. Tłumaczenie Renata Giedrojć, Joanna Kokot, Jakub Z. Lichański. Poznań: Zysk i S-ka, 2001.
Donat, Dietrich. „Bibliographischer Beitrag”. W Filippo Picinelli, Mundus Symbolicus, 1-41. Hildesheim–New York: Georg Olms Verlag, 1979.
Drapela, Zofia. Od Lewiatana do Jormungandra: rzecz o potworach morskich, ludziach z morza i duchach wód, ilustr. Tadeusz Ciesiulewicz. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1976.
Eco, Umberto. W poszukiwaniu języka uniwersalnego. Tłumaczenie Wojciech Soliński. Gdańsk: Marabut; Warszawa: Volumen, 2002.
Elian, Klaudiusz. O właściwościach zwierząt (wybór). Tłumaczenie, wstęp i przypisy Anna M. Komornicka. Warszawa: Prószyński i S-ka, 2005.
Evans, Edward Payson. Animal Symbolism in the Ecclesiastical Architecture: with Bibliography and Seventy-eight Illustrations, 45–91. London: W. Heinemann, 1896. Dostęp 7 listopada 2016. http://bestiary.ca/etexts/evans1896/evans%20%20animal%20symbolism%20in%20ecclesiastical%20architecture.pdf.
Fizjologi i Aviarium: średniowieczne traktaty o symbolice zwierząt. Tłumaczenie i oprac. Stanisław Kobielus, Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów, 2005.
Gesner, Conrad. Historia animalium. T. 1–5. Zurich: C. Forschauer, 1551–1558, 1587.
Giehlow, Karl. The Humanist Interpretation of Hieroglyphs in the Allegorical Studies of the Renaissance. With a Focus on the Triumphal Arch of Maximilian I. Translated with an Introduction & Notes by Robin Raybould. Leiden – Boston: Brill – Hes de Graaf, 2015. https://books.google.pl/books?id=itguBgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Dostęp 22.03.2017.
Heckscher, William S., i Karl-August Wirth. „Emblem – Emblembuch“. W Reallexikon zur deutschen Kunstgeschichte. T. 5, z. 49, 85–228. Stuttgart: Alfred Druckenmüller, 1959.
Horapollon, Hieroglify. Tłumaczenie i komentarz Jerzy Kroczek, wstęp Jacek Sokolski. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2003.
Jonston, John. Historiae Naturalis de Arboribus et Plantis Libri X. T. 2. Heilbronn: F. J. Eckebrecht, 1769.
Jonstonus, Joannes. Historia Naturalis de Avibus Libri VI. Francofurti ad Moenum: impensà Matthaei Meriani, 1650.
Kircher, Athanasius. Arca Noë, in tres libros digesta, sive de rebus ante diluvium, de diluvio, et de rebus post diluvium a Noëmo gestis. Amstelodami: apud Johannem Janssonium & Waesberge, 1675. Dostęp 7 listopada 2016. http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k111864r/f102.item.zoom.
Klimkiewicz, Anna. Hypnerotomachia Poliphili Francesca Colonny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.
Kobielus, Stanisław. Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji. Starożytność i średniowiecze. Warszawa: PAX, 2002.
Krzywy, Roman. „Wstęp”. W Andrea Alciatus, Emblematum libellus: Książeczka emblematów. Tłumaczenie i komentarze pod kier. Mieczysława Mejora: Anna Dawidziuk, Bianka Dziadkiewicz, Ewa Kustroń-Zaniewska, wstęp i oprac. Roman Krzywy, III–XVIII. Warszawa: Wydział Polonistyki UW, 2002.
Kusukawa, Sachiko. “The Sources of the Gesner`s Pictures for the ‘Historia animalium’ “. Annales of Science 67 (2010): 303–328. Dostęp 7 października 2016. http://www.rhinoresourcecenter.com/pdf_files/128/1286404337.pdf.
Michałowska, Teresa. Staropolska teoria genologiczna. Wrocław: Ossolineum; Warszawa: PAN, 1974.
Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500, wybrał i oprac. Jan Białostocki. Warszawa: PWN, 1988.
Panofsky, Erwin. “Titians Allegory of Prudence. A Postscript”. W Erwin Panofsky, Meaning in the Visual Arts. Papers in and on Art History, 146–168, il. 28–45. New York: Doubleday&Company, Inc., A Doubleday Anchor Books, 1955.
Paracelsus. O nimfach, sylfach, pigmejach i salamandrach, etc. Tłumaczenie Robert Urbański, wstęp i komentarz Jacek Sokolski. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2013.
Pelc, Janusz. Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych. Kraków: Universitas, 2002.
Picinelli, Filippo. Mundus Symbolicus in Emblematum Universitate Formatus, Explicatus, et tam sacris, quam profanis Eruditionisbus Sententiis illustratus: Subministrans Oratoribus, Praedicatoribus, Academicis, Poetis etc, innumera conceptum argumenta; Idiornate Italico conscriptus a Reverendissimo Domino, D. Philippo Picinello Mediolanensi, Canonico Regulari Lateraren. Abbate, Theologo, Lectore, Praedicatore privilegiato; Nunc verò Justo Volumine auctus et in latinum traductus à R. D. Augustino Erath, Imperialis Collegi ad B. V. in Wettenhausen; Ord. S. Augustini Canonico Regulari, SS. Theologiae Doctore ac Professore, Protonotario Apostolico ac Sub-Decono, Tomus Primus; Cum quadruplici copiosissimo Indice, Lemmatum, Applicationum, Rerum notabilium, et locorum S. Scripturae. Nunc primum in Germania prodit. Coloniae Agrippinae: Sumptibus Hermanni Demen, 1687.
Pseudo-Albert Wielki. Księga sekretów o cnotach ziół, kamieni i zwierząt niektórych, oprac. Jerzy Kroczak, Jacek Sokolski i Joanna Zagrożdżon, wstęp Jacek Sokolski. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2014.
Ripa, Cesare. Iconologia. Roma: Appresso Lepido Faeji, 1603.
Ripa, Cesare. Ikonologia. Tłumaczenie Ireneusz Kania. Kraków: Universitas, 1998.
“Ripa, Cesare (pseudonym of Giovanni Campani)”. W Dictionary of Art Historians. Dostęp 15 października 2015. https://dictionaryofarthistorians.org/ripacf.htm.
Ronecker, Jean-Paul. Le symbolisme animal. Mythes, croyances, légendes, archétypes, folklore, imaginaire…. St.-Jean-de-Braye (France): Editions Dangles, 1994.
Rowland, Beryl. Animals with Human Souls: A Guide to Animal Symbolism. Knoxville: University of Tennessee Press, 1973.
Rowland, Beryl. Birds with Human Souls: A Guide to Bird Symbolism. Knoxville: University of Tennessee Press, 1978.
Saar-Kozłowska, Alicja. „Iustitia i religio – ‘dwa skrzydła’ wiodące duszę w sfery wyższe. Dzieło sztuki jako wzór moralno-filozoficzny na przykładzie pomnika grobowego Anny Wazówny”. W Filozofia i sztuka. Festiwal filozofii. T. 8, red. Ewa Starzyńska-Kościuszko, Andrzej Kucner i Piotr Wasyluk, 169–195. Olsztyn: Instytut Filozofii UWM, 2016.
Saar-Kozłowska, Alicja. „Potrzeba fikcji i fantazji. Uwagi o symbolice zwierzęcej”. W Kolekcja fikcji. O mistyfikacji w sztuce, red. Małgorzata Wawrzak, 91–118. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2016.
Saar-Kozłowska, Alicja. „Symbolika perły. Przyczynek do badań nad wykorzystaniem motywu perły w ikonologii i emblematyce”. W Dawna i nowsza biżuteria w Polsce. Materiały z VIII sesji naukowej z cyklu „Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce”, Gdańsk, 14–15 marca 2007, 11–43. Toruń: SHS, 2008.
Sawicka, Anna. „Średniowieczny bestiariusz kataloński na nowo odczytany”. W Bestiariusz. Tłumaczenie Rozalya Sasor, 5–23. Kraków: Księgarnia Akademicka, br. [2005].
Sokolski, Jacek. „Barokowa ‘Physica curiosa’ i koncepty księgi natury”. W Koncept w kulturze staropolskiej, red. Ludwik Ślęk, Adam Karpiński, Wiesław Pawlak, 297. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2005.
Sokolski, Jacek. Słownik barokowej symboliki natury. Tom wstępny. Barokowa księga natury. Wrocław: Wydawnictwo UWr, 2000.
Sokolski, Jacek. „Wstęp”. W Horapollon, Hieroglify. Tłumaczenie i komentarz Jerzy Kroczak, 5–29. Wrocław: Wydawnictwo UWr, 2003.
Sokolski, Jacek. „Wstęp”. W Pseudo-Albert Wielki, Księga sekretów o cnotach ziół, kamieni i zwierząt niektórych, oprac. Jerzy Kroczak, Jacek Sokolski i Joanna Zagrożdżon, 5–42. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2014.
Szrejter, Artur. Bestiariusz germański. Potwory, olbrzymy i święte zwierzęta. Gdańsk: Wydawnictwo Maszoperia Literacka; Gdańsk: Wydawnictwo Oskar, 2012.
Valeriano, Joannis Pierio. Hieroglyphica sive de sacris Aegyptiorum Aliarvmquae Gentium Literis. Coloniae Agrippinae: sumptibus Antonij & Arnold Hierati, 1631.
Valeriano, Joannis Pierio. Hieroglyphica sive de sacris Aegyptiorum Aliarvmquae Gentium Literis. Coloniae Agrippinae: apud Joannem Wilhelmum Friessem bibliopolam, 1685.
Wittkower, Rudolf. “Hieroglyphics in the Early Renaissance”. W Rudolf Wittkower, Allegory and the Migration of Symbols, 114–128. New York: Thames and Hudson, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 1224
Number of citations: 0