Investigation of the elemental composition of the grounds of the 19th century paintings - new possibilities to support dating and attribution basing on non-invasive analyses by means of portable XRF spectrometer
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC.ZiK.2016.012Keywords
priming/ground, non‐invasive analyses, 19th c. paintings’ technology, XRF analysesAbstract
Till present the main tool among physical-chemical analyses of the 19th century paintings supporting dating and authentication was the pigment identification. The paper presents results of research enabling preliminary chronological assessment of the evolution of chemical composition of primings, basing on non-invasive examination by means of XRF with measurements executed from the backside through the canvas and parallel on tacking margins, with possibility of non-invasive identification of two layered grounds in this way. Non-invasiveness and easy applicability of the method as well as broadening the statistical sources makes the portable XRF primings recognition promising tool for material-chronological examination of the 19th century paintings.
References
Druki i opracowania
A Closer Look. Technical and Art Historical Studies on Works by Van Gogh and Gauguin, red. Cornelia Peres, Louis van Tilborgh, Michael Hoyle, 58–59. Amsterdam–Zwolle: Waanders Publishers, 1991.
Artists’ Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics. T. 3, red. Elisabeth West Fitz-Hugh. New York: National Gallery of Art; Washington, Archetype Publications, London, 1997.
Bomford, David, Jo Kirby, John Leighton, i Ashok Roy. Art in the Making. Impressionism. London: National Gallery London Publications, 1990.
Callen, Anthea. Techniques of the Impressionists. London: Tiger Books, 1987.
Doleżyńska-Sewerniak, Ewa. „Materiały i technika malarska obrazów Aleksandra Gierymskiego”. Rozprawa doktorska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2007.
Doleżyńska-Sewerniak, Ewa. Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego. Toruń: Wydawnictwo Urbańskiego, 2010.
Haaf, Beatrix. “Industriell vorgrundierte Mallienen: Beitrage zur Entwicklungs-, Handels- und
Materialgeschichte”. Zeitschrift für Kunsttgechnologie und Konservierung 1 (1987) 2.
Markowski, Dariusz. Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2002.
Mirowska, Elżbieta, Maria Poksińska, Bogumiła Rouba, i Iwona Wiśniewska. Identyfikacja podobrazi i spoiw malarskich w zabytkowych dziełach sztuki. Toruń: Wydawnictwo UMK, 1992.
Rouba, Bogumiła J. Budowa techniczna obrazów XIX-wiecznych malowanych na handlowych podobraziach płóciennych i problematyka ich konserwacji. Toruń: Wydawnictwo UMK, 1988.
Szpor, Joanna. Michałowski nieznany. Warszawa: PWN, 1991.
Ślesiński, Władysław. „Na czym i czym malowano w dobie romantyzmu w Krakowie”. Ochrona Zabytków 12 (1969) 2.
Van Gogh’s Studio Practice, red. Marije Vellekoop, Muriel Gedldof, Ella Hendricks, Leo Jansen, Alberto Tagle, Amsterdam: Mercatorfonds, 2013.
Wachowiak, Mirosław. „Fizykochemiczne badania dzieł sztuki – niedocenione, konieczne narzędzie pracy eksperta, historyka sztuki, antykwariusza”. W Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria – praktyka – prawo, 181–198. Warszawa: Biblioteka Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, 2012.
Wachowiak, Mirosław. “In Situ Non-Invasive XRF Research of the Evolution of Use of Pigments by Polish Painters in the Period 1800–1900”. Referat na konferencji 6th Meeting X-ray and other techniques in investigations of the object of cultural heritage, Kraków, maj 2016.
Wachowiak, Mirosław, i Mirosław Sawczak. „Nieinwazyjna metoda identyfikacji pigmentów in situ – badania przenośnym spektroskopem XRF obrazów olejnych Józefa Pankiewicza”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 39 (2010), 15-38.
Wachowiak, Mirosław, i Grzegorz Trykowski. „19th Century Grounds – New Possibility of Dating and Attribution Basing on Non-Invasive XRF Analyses”. Prezentacja posterowa na konferencji Authetication in Art, Haga, Holandia, maj 2016.
Wachowiak, Mirosław, i Grzegorz Trykowski. „XRF i SEM-EDX – komplementarne metody badań warstw malarskich”. In Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, 30–31. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Chemii UW, 2013.
Wachowiak, Mirosław, i Grzegorz Trykowski. „Zaprawy obrazów XIX-wiecznych – nowe możliwości datowania i atrybucji na podstawie nieinwazyjnych badań?”. In Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, 34-35. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Chemii UW, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 461
Number of citations: 0