Modular Cleaning Program in Practice
Examples of the Application at the Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art of the Academy of Fine Arts in Kraków
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2024.009Keywords
cleaning painted surface, Modular Cleaning Program, gels, aqueous methods, art conservation, restoration, overpaintings removal, varnish removalAbstract
The article discusses the Modular Cleaning Program, an aqueous system for cleaning painted surfaces. The first part presents basic theoretical concepts, the method’s workflow, and its potential applications. The second part describes the current practice of using MCP at the Faculty of Conservation and Restoration of Works of Art at the Academy of Fine Arts in Kraków, showing six conservation projects conducted as part of master’s theses in the years 2022/2023. These projects focused on the conservation and restoration of oil and tempera paintings on wood and canvas, wooden and stone sculptures, and contemporary art. Each case study describes the cleaned paint layer and types of removed materials, presents a series of cleaning tests, and presents the results. In the summary, conclusions regarding the application of the system were gathered.
References
Auffret, Stéphanie, i Nikolaus Sydney Beall. Cleaning of Wooden Gilded Surfaces: An
Experts Meeting Organized by the Getty Conservation Institute, March 12–14, 2018. Los Angeles: Getty Conservation Institute, 2019.
Baij, Lambert, Joen Hermans, Bronwyn Ormsby, Petria Noble, Piet Iedema, i Katrien Keune. „A Review of Solvent Action on Oil Paint.” Heritage Science 8, nr 43 (2020).
Borek, Zuzanna. „Zagadnienia badawcze dotyczące elementów dawnego ikonostasu z cerkwi pw. św. Sawy w Woli Korzenieckiej.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2023.
Kalemba, Sylwia. „Problematyka konserwacji i aranżacji wystawienniczej chrzcielnicy z 1576 roku, pochodzącej z kościoła św. Mikołaja w Brzegu.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2023.
Kędziora, Justyna. „Wodne metody oczyszczania malowideł sztalugowych na przykładzie konserwacji szesnastowiecznego włoskiego obrazu przedstawiającego Wskrzeszenie Łazarza.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2020.
Kimbriel, Christine Slottved, i Jenny Rose. „The Modular Cleaning Program: First Impressions from a Four-day Course and Subsequent Implementation.” WAAC Newsletter 39, nr 2 (2017): 22–28.
Kuźniar, Julia. „Zabytkowa rzeźba jako element ready-made w sztuce współczesnej. Problematyka konserwatorska asamblażu ‘Wypędzenie z Raju’ Władysława Hasiora ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2024.
Litwin, Anna, „Konserwacja i restauracja obrazu Włodzimierza Tetmajera ‘Scena rodzajowa na wsi’ z 1889 roku z Muzeum Śląskiego w Katowicach. Próba ustalenia palety malarskiej artysty oraz usuwanie masy emulsyjnej z odwrocia obrazu przy użyciu nanokompozytowego organożelu pNIPA-LAP.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2023.
Mikler, Dagmara. „Transfery malowideł ściennych z kamienicy przy ulicy Sławkowskiej 18 w Krakowie. Rekonstrukcja cyfrowa fryzu na podstawie prac badawczych.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2020.
Olczyk, Monika. „Rozwarstwianie dwóch malowideł sztalugowych na jednym podobraziu drewnianym: ‘Portret szlachcianki herbu Ostoja’ (2. poł. XVI w.) i ‘Pieta’ (XVIII w.) z klasztoru Ojców Paulinów w Krakowie.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2023.
Pancerz, Agnieszka. „Problematyka konserwacji i restauracji siedemnastowiecznego epitafium Samuela i Rosiny Schaf z kościoła pw. św. Elżbiety we Wrocławiu.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2023.
Phenix, Alan, i Ken Sutherland. „The Cleaning of Paintings: Effects of Organic Solvents on Oil Paint Films.” Reviews in Conservation 2 (2001): 47–60.Stavroudis, Chris, i Tiarna Doherty. „A Novel Approach to Cleaning II: Extending theModular Cleaning Program to Solvent Gels and Free Solvents, Part 1.” WAAC Newsletter 44, nr 3 (2007): 9–15.
Stavroudis, Chris, i Tiarna Doherty. „The Modular Cleaning Program in Practice: Application to Acrylic Paintings.” Smithsonian Contributions to Museum Conservation 3 (2013): 139–145.
Stavroudis, Chris, Tiarna Doherty, i Richard Wolbers. „A New Approach to Cleaning I: Using Mixtures of Concentrated Stock Solutions and a Database to Arrive at an Optimal Aqueous Cleaning System.” WAAC Newsletter 27, nr 2 (2005): 17–28.
Stavroudis, Chris, Juliana Ly, i Donna Williams. „Solvents and Hansen Space in the MCP, Something New and Useful.” WAAC Newsletter 29, nr 3 (2007): 11–15.
The Conservation of Easel Paintings. Red. Joyce H. Stoner i Rebecca Rushfield. New York: Routledge, 2012.
Węgrzyn, Paulina. „Metody badań obrazów sztalugowych na podobraziu drewnianym na przykładzie analizy i konserwacji obrazu z przedstawieniem ‘Matki Boskiej Hermanickiej’ (XVII w.).” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2020.
Wolbers, Richard. Cleaning Painted Surfaces: Aqueous Methods. London: Archetype Publications, 2000.
Wolbers, Richard, i Chris Stavroudis. „Aqueous Methods for the Cleaning of Paintings.” W The Conservation of Easel Paintings, red. Joyce H. Stoner i Rebecca Rushfield, 500–523. New York: Routledge, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paulina Węgrzyn, Zuzanna Borek, Sylwia Kalemba, Julia Kuźniar, Anna Litwin, Monika Olczyk, Agnieszka Pancerz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 424
Number of citations: 0