History of the Western Stalls in the Church of Blessed Virgin Mary in Toruń in the Light of Recent Research and Conservation Work
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2023.002Keywords
Gothic, choir stalls, Toruń, church of the Assumption of the Virgin Mary, Franciscans, Bernardines, conservation issues, transformations of liturgical space, Aesop’s fables, Reynart the foxAbstract
The author attempts a preliminary stratification of the set of choir stalls in the former Franciscan church of the Assumption of the Virgin Mary in Toruń, using methods of structural analysis supported by non-destructive testing (NIR) and dendrochronology. The paper is focused on one fragment of the stalls – the seats, probably moved in the 17th century from the chancel to the last bay of the nave, close to the western portal. These pieces of medieval furniture (formerly probably a single unit belonging to the ensemble in the choir), were extended here with parapets and technically adapted to the requirements of the new location, where they were visually harmonized with the western balcony built at the same time. During the Bernardine period, the stalls aesthetics have been readapted to the changes in the balcony (they were decorated with a rocaille ornament, no longer visible today). In this way, the stalls gained a “new life” in their new location. They reflect the confessional and functional transformation of the church. The author devotes particular attention to two ideological threads: the iconographic content of the Gothic pew-end with scenes from Aesop’s fables and the story of Reynart the fox, which were uncovered after almost a century in 2021, and – authenticated thanks to infrared – the Bernardine meditative sentences on the parapets, later painted over. These discoveries were made possible thanks to research conducted within the “Art Inventory of Toruń” project and the preliminary conservation-restoration works of the north section in 2022. The conservation work on the western stalls continues and this text is a proposal for the reconstruction of the object’s history that may be supplemented or modified in the future.
References
Ambrosius. „De vitiorum virtutumque conflictu.” W Patrologiae cursus completus… Series Latina, t. 17, wyd. J.-P. Migne, col. 1057–1072. Parisiis: In via dicta, 1845.
Beek-Goehlich, Maria. Die mittelalterlichen Kirchengestühle in Westpreußen und Danzig (Bau- und Kunstdenkmäler des Deutschen Ostens, Reihe B, 4). Stuttgart: Kohlhammer, 1961.
Block, Elaine C., i Kenneth Varty. „Choir-Stall Carvings of Reynard and Other Foxes.” W Cultural Metamorphoses and Social Engagement in the Beast Epic from the Middle Ages to the Present, ed. Kenneth Varty, 125–162. Oxford–New York: Berghahn Books, 2000.
Clasen, Karl Heinz. Die mittelalterliche Bildhauerkunst im Deutschordensland Preußen. Die Bildwerke bis zur Mitte des 15. Jahrhunderts. Berlin: Deutscher Verein für Kunstwissenschaft, 1939.
Domasłowski, Jerzy, i Jarosław Jarzewicz. Kościół Najświętszej Marii Panny w Toruniu (Towarzystwo Naukowe w Toruniu, Zabytki Polski Północnej 10). Toruń: TNT, 1998.
Gmińska-Nowak, Barbara, i Tomasz Ważny. „Analiza dendrochronologiczna elementów wyposażenia kościoła p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu. Dokumentacja badawcza.” Toruń 2020–2021 (dostęp: Archiwum Projektu „Inwentarz sztuki Torunia,” Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu).
Gmińska-Nowak, Barbara, Łukasz Guzowski, i Juliusz Raczkowski. „Analiza dendrochronologiczna stalli w prezbiterium bazyliki św. Mikołaja – Gdańsk. Dokumentacja badawcza.” Toruń 2022 (dostęp: Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Gdańsku).
Golschmidt, Adolph. An Early Manuscript of the Aesop Fables of Avianus and Related Manuscripts (Studies in Manuscript Illumination 1). Princeton: Princeton University Press, 1947.
Goossens, Jan. Reynke, Reynaert und das europäische Tierepos. Münster: Wachsmann Verlag, 1998.
Guzowski, Łukasz. „Zespół stall średniowiecznych z bazyliki katedralnej pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu. Problematyka historyczna, zabytkoznawcza i konserwatorska.” Praca magisterska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2022.
Heise, Johannes. Die Bau- und Kunstdenkmäler des Kreises Thorn (Die Bau- und Kunstdenkmäler der Provinz Westpreußen 2: Die Bau- und Kunstdenkmäler des Kulmerlandes und der Löbau 6). Danzig: Bertling, 1889.
Heuer, Reinhold. „Die Werke der bildenden Kunst und des Kunstgewerbes in Thorn bis zum Ende des Mittelalters.” Mitteilungen des Coppernicus-Vereins für Wissenschaft und Kunst zu Thorn 24, nr 3 (1916): 73–129.
Jakubek-Raczkowska, Monika, i Monika Czapska. Bilde von Prage. Czeska rzeźba kamienna stylu pięknego około 1400 w państwie krzyżackim w Prusach. Katalog wystawy czasowej w Muzeum Zamkowym w Malborku, 17 października 2020–03 stycznia 2021. Malbork: Muzeum Zamkowe, 2020.
Jakubek-Raczkowska, Monika, i Juliusz Raczkowski. „Skrzynia relikwiarza św. Dziewic i Wdów (tzw. relikwiarz św. Klary).” W: Diocesis nostrae patroni. Wydawnictwo jubileuszowe z okazji trzydziestej rocznicy erygowania Diecezji Toruńskiej, red. Juliusz Raczkowski, 360–367 (Studia i materiały z dziedzictwa kulturowego Torunia i regionu 5). Toruń: TNOiK, 2022.
Jakubek-Raczkowska, Monika, Juliusz Raczkowski, i Piotr Oliński. Księga klasztorów ziemi chełmińskiej, t. 1 Chełmno. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK / TNT, 2019.
Kilroy-Ewbank, Lauren. Holy Organ or Unholy Idol? The Sacred Heart in the Art, Religion, and Politics of New Spain. Leiden: Brill, 2018.
Le Luel, Nathalie. „Imiter les hommes pourmieux servir d’exemple l’utilisation de fables animals dans le décor monumental des églises et cloîtres romans.” Histoire de l’art 81, nr 2 (2017): 13–30.
Mroczko, Teresa. Architektura gotycka na ziemi chełmińskiej. Warszawa: PWN, 1980.
Prolegomena zu einer neuen Ausgabe der Imitatio Christi nach dem Autograph des Thomas von Kempen. Zugleich eine Einführung in sämmtliche Schriften des Thomas, sowie ein Versuch zu endgültiger Feststellung der Thatsache, dass Thomas und kein anderer der Verfasser der Imitatio ist. Wyd. Karl Hirsche. T. 2. Berlin: C. G. Lüderitz’sche Verlagsbuchverhandlung, 1883.
Raczkowski, Juliusz, i Monika Jakubek-Raczkowska. „Gotyckie rzeźby z kościoła w Świerczynkach. Przyczynek do badań nad średniowiecznym dziedzictwem Torunia.” W Stare i nowe dziedzictwo Torunia, red. Juliusz Raczkowski, 108–125 (Studia i materiały z dziedzictwa kulturowego Torunia i regionu 1). Toruń: Wydział Sztuk Pięknych UMK, 2013.
Raczkowski, Juliusz. „Losy średniowiecznego wyposażenia kościoła toruńskich franciszkanów w czasach Reformacji.” RIHA Journal 0232 (30 December 2019): b.p. https://doi.org/10.11588/riha.2019.0.76308.
Raczkowski, Juliusz. „Nowatorstwo kościoła p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu w pierwszej połowie XIV wieku na tle architektury franciszkanów prowincji saskiej.” W Novitas versus auctoritas w sztuce średniowiecznej. Studia dedykowane Profesorowi Piotrowi Skubiszewskiemu w dziewięćdziesiątą rocznicę urodzin, red. Jakub Adamski i Juliusz Raczkowski, 73–98. Warszawa: SHS / Toruń: TNT, 2022.
Raczkowski, Juliusz. „Średniowieczne retabulum ołtarza głównego u toruńskich franciszkanów na marginesie prac badawczo-konserwatorskich przy tak zwanym Poliptyku Toruńskim.” W Imagines pictae: studia nad gotyckim malarstwem w Polsce, red. Wojciech Walanus i Marek Walczak, 29–41 (Studia z Historii Sztuki Średniowiecznej Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego 4). Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana, 2016.
Rouba, Bogumiła J., Jolanta Korcz, Ludmiła Tymińska, Agnieszka Wiktoruk, Sławomir Majoch, i Michał Witkowski. „Kaplica Grobu Pańskiego w toruńskim kościele Mariackim – wyniki badań konserwatorskich.” W Dzieje i skarby kościoła Mariackiego w Toruniu. Materiały z konferencji przygotowanej przez Toruński Oddział SHS przy współpracy Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa UMK, red. Katarzyna Kluczwajd, 503–526. Toruń: TNOiK, 2005.
Sinoracka, Katarzyna. „Gotycka Pieta z kościoła pw. św. Wawrzyńca w Kijewie Królewskim – przyczynek do badań nad warsztatami snycerskimi ziemi chełmińskiej na przełomie XIV i XV wieku.” W Dziedzictwo Torunia i ziemi chełmińskiej – odkrycia i reinterpretacje, red. Monika Jakubek-Raczkowska, 33–50 (Studia i materiały z dziedzictwa kulturowego Torunia i regionu 4). Toruń: TNOiK, 2021.
Wackers, Paul. „Medieval French and Dutch Renardian Epics: Between Literature and Society.” W Cultural Metamorphoses and Social Engagement in the Beast Epic from the Middle Ages to the Present, red. Kenneth Varty, 55–72. Oxford–New York: Berghahn Books, 2000.
Wojciechowski, Michał. „Wstęp.” W Ezop i inni. Wielka księga bajek greckich, przekł., wstęp i komentarz Michał Wojciechowski, 5–21. Kraków: WAM 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juliusz Raczkowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 212
Number of citations: 0