The Restoration and Investigation of the Technology of Kulmbach’s Saint Catherine of Alexandria from the National Museum – the Princes Czartoryski Museum in Krakow
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2021.007Keywords
Kraków, Hans Süss von Kulmbach, malarstwo sakralne, Kolekcja Książąt Czartoryskich, konserwacja, malarstwo sztalugowe, technologia, historia konserwacjiAbstract
Between 1999–2001 the author carried out an extensive restoration of a painting Saint Catherine of Alexandria from the Princes Czartoryski Collection, identified to be part of the Marian triptych created by Hans Kulmbach for the monastery of the Order of Saint Paul the First Hermit in Kraków. The original part of the painting has the shape of an oval, which was presumably cut out of a full-figure representation on the reverse of the triptych wing. At the early 20th century the painting underwent extensive restoration, in the process of which it was enlarged and reshaped into a rectangle. Missing details were also painted on the added area. These additions have now be discarded with the exception of the changes introduced to the panel support. Only the original painting in a new fitted frame has been exhibited. Physicochemical analysis has been conducted, shedding light on many details of the structural composition of the artwork as well as on the master’s technique.
References
Chmielewska, Małgorzata. „Dokumentacja konserwatorska, Hans Süss von Kulmbach, nr inw. MNK XII–328.” Dokumentacja konserwatorska, Kraków 2000, Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie.
Chmielewska, Małgorzata. „Kulmbach’s Saint Catherine of Alexandria from the Collection of the Czartoryski Museum in Krakow. Painting Conservation and Examination.” Poster na konferencji 5th Meeting X-ray and Other Techniques in Investigation of the Objects of Cultural Heritage, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 2014.
Dec, Dorota. „Hans Suess von Kulmbach (†1522). ‘Św. Katarzyna Aleksandryjska,' ok. 1511.” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 311–312. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019.
„Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich. Sześć obrazów na drewnie autorstwa Hansa Süssa z Kulmbachu (~1480–1522) ze zbiorów Bazyliki Mariackiej w Krakowie.” Dokumentacja konserwatorsko-restauratorska. Praca zbiorowa. Opracowanie dokumentacji pisemnej Aleksandra Hola. Dokumentacja konserwatorska, Kraków 2015, wersja elektroniczna: Archiwum Bazyliki Mariackiej w Krakowie, sygn. ABMar, R323.
Grochowska-Angelus, Anna, i Katarzyna Novljaković. „Podpatrywanie mistrza – o Rembrandta ‘Krajobrazie z miłosiernym Samarytaninem’ raz jeszcze.” W Wobec zabytku…Tradycje i perspektywy postaw. Studia dedykowane pamięci prof. Jerzego Remera, red. Elżbieta Pilecka i Juliusz Raczkowski, 221–242. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010.
Hola, Aleksandra, i Masza Sitek. „Hans von Kulmbach (†1522), ‘Św. Barbara' (rewers, dolna część), 1511(?).” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 307–310. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.
Hola, Aleksandra, Michał Płotek, Grażyna Korpal, Jacek Bagniuk, i Małgorzata Walczak. „Badania sześciu obrazów Hansa Süssa z Kulmbachu przedstawiających sceny z życia św. Katarzyny Aleksandryjskiej.” W Jako serce pośrodku ciała… Kultura artystyczna kościoła Mariackiego w Krakowie, red. Marek Walczak i Agata Wolska, 393–397. Kraków: Bazylika Mariacka w Krakowie / Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana, 2020–2021.
Sitek, Masza. „‘Uczeń Dürera w Polsce' – między źródłem a interpretacją.” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 39–81. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.
Sokołowski, Marian. „Sprawozdanie z posiedzeń Komisyi Historyi Sztuki w dniu 20.II.1902.” Sprawozdania Komisji do Badań Historii Sztuki 8, z. 1–2 (1907): VI–VII.
Stępowska, Konstancja. „Przyczynki do stosunków Kulmbacha z Polską i do jego działalności w Krakowie.” Sprawozdania Komisji do Badań Historii Sztuki 8, z. 1–2 (1907): XX–XXI.
Wolska, Agata, i Wojciech Walanus. „Wojenne i powojenne losy krakowskich dzieł Hansa Suessa z Kulmbachu.” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 227–253. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.
Żmudziński, Jerzy. „Restauracja zabytków malarstwa sztalugowego w działalności Krakowskiego Towarzystwa Opieki nad Polskimi Zabytkami Sztuki i Kultury (1902–1926).” Rocznik Biblioteki PAN w Krakowie 42 (1997): 183–204.
Żmudziński, Jerzy. „Restauracja zabytków malarstwa ze zbiorów polskich w pracowni berlińskiego konserwatora Aloisa Hausera Mł. (1857–1919).” W Wobec zabytku… Tradycje i perspektywy postaw. Studia dedykowane pamięci prof. Jerzego Remera, red. Elżbieta Pilecka i Juliusz Raczkowski, 142–157. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 872
Number of citations: 0