Badania i konserwacja ikony Św. Jozafat biskup biełogorodzki z rekonstrukcją pozłoty i puncowań
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2019.007Słowa kluczowe
Ikona, Św. Józafat biskup biełogorodzki, malarstwo rosyjskie XIX wieku, konserwacja malowidłaAbstrakt
Konserwację i restaurację ikony Św. Jozafat biskup biełogorodzki ze zbiorów prywatnych wykonano w ramach projektu badawczego ASP/WK/19/PB. Celem naukowym zadania badawczego była konserwacja dzieła z pełną jej rekonstrukcją oraz przeprowadzenie interdyscyplinarnych badań warsztatu ikonopisarza. Prace poprzedzające zabiegi konserwatorskie obejmowały analizę wszystkich warstw technologicznych ikon. Omawiana w artykule ikona od dawna nie stanowi obiektu kultu; jest pamiątką z podróży jej właścicielki do Petersburga. Opracowanie programu konserwatorskie go zależało od stanu zachowania i przeznaczenia obrazu – w założeniu celem było przywrócenie jego pierwotnego wyglądu. Ikona ze św. Jozafatem ma bogatą strukturę, w związku z tym starano się, aby wszystkie elementy, które się na nią składają – technika wykonania, predyspozycje twórcy, kontekst społeczny, a nawet ślady czasu oraz zastosowane narzędzia i materiały – były czytelne. Ponieważ ikonę poddano konserwacji około pięćdziesięciu lat temu, obecnie wszelkie czynności można było podjąć po rozpoznaniu, które warstwy są dodane do oryginału, które zniszczenia są wynikiem czynników atmosferycznych, mechanicznych, a jakie powstały wewnątrz struktury materii malarskiej z upływem czasu. Zgodnie z głównym zadaniem konserwatorskim, poprawiono stan zachowania ikony przez przywrócenie integralności technologicznej oraz artystyczno-estetycznej sakralnemu przedstawieniu. Rozpoznano warsztat nieznanego ikonopisarza. Z przeprowadzonych badań wynika, że malarz tworząc ikonę łączył dawne szlachetne pigmenty mineralne, takie jak ultramaryna i cynober, z później wprowadzonymi chromianami, których przemysłowa produkcja przypada na okres pomiędzy końcem XVIII i pierwszymi dziesięcioleciami XIX wieku. Z kolei na podstawie analizy warsztatu oraz estetyki malowania należałoby przyjąć, że reprezentuje ona typowe malarstwo ikonowe, z zachowaniem tradycji pisania ikon zawartych w podlinnikach i dawnych traktatach, co wskazywałoby na jej powstanie w końcu XVIII w. W XIX wieku stosowano już opracowania – głównie karnacji – na modłę zachodnią, z bardziej pogłębionym modelunkiem, bez widocznego szrafowania w półcieniach i światłach, a dwiżki i bliki były bardziej wtapiane w kolor otoczenia. Rozpoznając organoleptycznie i laboratoryjnie materię ikony oraz sposób jej pisania, ustalono że podobrazie ikony, podobnie jak w warsztacie nowogrodzkim, wykonane jest z drewna olchy, a zastosowany sankir ma barwę zielonkawooliwkową. Nie jest to jednoznaczne ze stwierdzeniem, że ikona powstała w tamtym rejonie, jednak uzyskane wyniki badań z pewnością pomogą w atrybucji i datowaniu podobnych zabytków sztuki.
Bibliografia
Janocha, Michał. Ikony w Polsce. Od średniowiecza do współczesności. Warszawa: Arkady, 2016.
Jarmiłko, Andrzej. „Technologia i technika ruskiego malarstwa ikonowego według podlinników”. Praca magisterska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 1998.
Kruk, Mirosław Piotr. Ikony XIV–XVI wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Katalog. T. 1. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019.
Lubryczyńska, Maria. „Współczesne metody konserwacji ikon w Polsce w odniesieniu do rozwiązań stosowanych we wschodniej Europie”. Zeszyty Muzeum Warmii i Mazur 6 (numer monograficzny: Ikona. Sacrum i piękno) (2010): 99–114.
Popowa, Olga, Engelina Smirnova, i Paola Cortesi. Ikony. Ikony różnych kręgów kulturowych od XVI w. po czasy współczesne. Warszawa: Arkady, 1998.
Rudniewski, Piotr, Danuta Jarmińska, Elżbieta Jeżewska, Luiza Kępa, Joanna Kurkowska, Anna Nowicka, Olga Syta, Barbara Wagner, i Aleksandra Wesołowska. Pigmenty. Analiza mikrochemiczna i instrumentalna. Warszawa: ASP, 2018.
Stępień, Danuta. Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów. Warszawa: ASP, 2010.
Tradigo, Andrea. Icons and Saints of the Eastern Ortodox Church. Translated by Stephen Sartarelli. Los Angeles: The J. Paul Getty Museum, 2006.
Uspienski, Leonid. Teologia ikony. Tłumaczenie Maria Żurowska. Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W drodze”, 1993.
Zalewski, Władysław. „Pomiędzy przemalowaniem a preparatem konserwatorskim. Spostrzeżenia dotyczące praktyki konserwatorskiej”. W Sztuka konserwacji. Materiały nadesłane na konferencję z okazji pięćdziesięciolecia Wydziału Konserwacji i Restauracji
Dzieł Sztuki ASP w Warszawie 24 i 25 października 1997 r., red. Zofia Jurkowlaniec, 71–77. Warszawa: Drukarnia W&P Malbork, 1997.
Zeszyty Muzeum Warmii i Mazur 6 (zeszyt monograficzny: Ikona. Sacrum i piękno, red.Grażyna Kobrzeniecka-Sikorska) (2010).
Netografia
https://grekokatolicy.pl/grekokatolicy/210117/ [życiorys św. Jozafata biskupa biełogorodzkiego]. Dostęp: 21.08.2020.
https://www.academia.edu/4538796/O_TECHNICE_MALARSTWA_IKONOWEGO_S%C5%81%C3%93W_KILKA [Piotr Malec O technice malarstwa ikonowego słów kilka]. Dostęp: 2.08.2020.
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Elpis/Elpis-r2010-t12-n21_22/Elpis-r2010-t-12-n21_22-s245-289/Elpis-r2010-t12-n21_22-s245-289.pdf [Jarosław Charkiewicz o ikonografii świętych w prawosławiu Elpis 12/21-22, 245-289]. Dostęp: 10.08.2020.
https://www.pinterest.co.uk/kivot_studio/%D1%81%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D0%B8%D0%BE%D0%B0%D1%81%D0%B0%D1%84-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%-B4%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9/ [przedstawienia św. Josafata biskupa biełogorodzkiegona ikonach]. Dostęp: 5.08.2020.
Autorzy fotografii
Fotografie badań nieinwazyjnych oraz z przebiegu prac Roman Stasiuk; fotografie z badań próbek oraz tabel i wykresów – autorzy badań: dr Katarzyna Wantuch-Jarkiewicz, dr Anna Nowicka, dr Elżbieta Jeżewska, mgr Marek Wróbel.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1017
Liczba cytowań: 0