Polichromie ścienne Jerzego Nowosielskiego w cerkwi w Górowie Iławeckim – zagadnienia technologii i techniki malarskiej
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2017.013Słowa kluczowe
malarstwo ścienne, Jerzy Nowosielski, cerkiew w Górowie Iławeckim, technologia, technika, UV, XRF, SEM-EDX, technika fałszywych kolorówAbstrakt
Twórczość Jerzego Nowosielskiego obejmuje dzieła o zróżnicowanej tematyce oraz technice wykonania. Ważną część tej twórczości stanowi jego malarstwo monumentalne w świątyniach rzymsko i greckokatolickich oraz prawosławnych. Wśród tych realizacji znajdują się malowidła ścienne w wybudowanej w gotyckim stylu cerkwi greckokatolickiej pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Górowie Iławeckim, które malarz wykonał w latach 1984-1985. Artykuł prezentuje wybrane zagadnienia technologii i techniki tych polichromii, których interpretację przeprowadzono na podstawie wyników następujących badań: obserwacji malowideł w świetle VIS oraz promieniowaniu UV, analizy fotografii w bliskiej podczerwieni, fluorescencji UV, rentgenowskiej analizy fluorescencyjnej (XRF), energodyspersyjnej mikroanalizy rentgenowskiej z zastosowaniem mikrosondy elektronowej (SEM-EDS), spektroskopii w podczerwieni z transformatą Fouriera (FTIR), analizy przekrojów poprzecznych przy użyciu mikroskopii standardowej VIS i mikroskopii fluorescencyjnej UV. Identyfikację pigmentów przeprowadzono również na podstawie interpretacji fotografii wykonanych w technice „fałszywych kolorów” oraz analizy mikrochemicznej pobranych próbek. Badania te pozwoliły sprecyzować charakterystyczne cechy malarstwa Jerzego Nowosielskiego związane z wyborem materiałów malarskich i sposobami ich użycia, szczególnie takimi, które decydują o niepowtarzalności jego stylu i czynią jego dzieła natychmiast rozpoznawalnymi.
Bibliografia
Ciężka, Paula. „Artystyczna asymilacja. Przemiany historyczno-kulturowe w obecnej cerkwi w Górowie Iławeckim”. W Światło Wschodu w przestrzeni gotyku, red. Katarzyna Pasławska-Iwanczewska, 245264.
Górowo Iławeckie: Parafia Greckokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, 2013.
Czerni, Krystyna. „Katalog projektów i realizacji sakralnych Jerzego Nowosielskiego”. W Krystyna Czerni. Nowosielski, 209215. Kraków: Znak, 2006.
Czerni, Krystyna. Nietoperz w świątyni. Biografia Jerzego Nowosielskiego. Kraków: Znak, 2011.
Czerni, Krystyna. Nowosielski. Kraków: Znak, 2006.
Czerni, Krystyna. „Projekty i realizacje sakralne Jerzego Nowosielskiego dla cerkwi greckokatolickiej”. W Światło Wschodu w przestrzeni gotyku, red. Katarzyna Pasławska-Iwanczewska, 8182. Górowo Iławeckie: Parafia Greckokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, 2013.
Czerni, Krystyna. „Ryzyko głośnego myślenia”. W Jerzy Nowosielski. Sztuka po końcu świata. Rozmowy. Wybór i układ Krystyna Czerni. 5–10. Kraków: Znak, 2012.
Dionizjusz z Furny. Hermeneia, czyli objaśnienie sztuki malarskiej. Tłumaczenie Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
Doerner, Max. Materiały malarskie i ich zastosowanie. Tłumaczenie Franciszek Aleksandrowicz. Warszawa: Arkady, 1975.
Florenski, Paweł. Ikonostas i inne szkice. Tłumaczenie Zbigniew Podgórzec. Białystok: Bractwo Młodzieży Prawosławnej w Polsce, 1997.
Gumińska, Bronisława. Wypowiedź w filmie Pantokrator. Rzecz o Jerzym Nowosielskim. Scenariusz i realizacja Miłosz Kozioł. TP S.A., 2011.
Jazykowa, Irena. Świat ikony. Tłumaczenie Henryk Paprocki. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów, 1998.
Nowosielski, Jerzy. „Religia jest rzeczą bardzo niebezpieczną”. W Jerzy Nowosielski. Sztuka po końcu świata. Rozmowy. Wybór i układ Krystyna Czerni, 371385. Kraków: Znak, 2012.
Nowosielski, Jerzy. Sztuka po końcu świata. Rozmowy. Wybór i układ Krystyna Czerni. Kraków: Znak, 2012.
Nowosielski, Jerzy, i Zbigniew Podgórzec. Rozmowy z Jerzym Nowosielskim. Wokół Ikony – Mój Chrystus – Mój Judasz. Kraków: Znak, 2014.
Pieczonko, Magdalena. „Konserwacja i restauracja 2 malowideł Jerzego Nowosielskiego: obrazu sztalugowego Akt olej płótno; malowidła ściennego Matka Boża Ornatu w otoczeniu świętych na pomniku nagrobnym ks. Jerzego Klingera na Cmentarzu Prawosławnym na Woli w Warszawie”. Dokumentacja konserwatorska, ASP w Warszawie 1999, mps w bibliotece Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie
Piotrowska, Joanna. „Jerzy Nowosielski wobec tradycji bizantyńskiej”. W Światło Wschodu w przestrzeni gotyku, red. Katarzyna Pasławska-Iwanczewska, 121130. Górowo Iławeckie: Parafia Greckokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, 2013.
Przesmycki, Piotr. „Świadek czystego światła”. W drodze 1, nr 341 (2002). Dostęp 20 listopada 2017, https://www.wdrodze.pl/miesiecznik/index.php?mod=archiwumtekst&id=13650#.WhwOJEribIU.
Rogóż, Jarosław. Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2009.
Różycka-Bryzek, Anna. Bizantyńsko-ruskie malowidła w kaplicy zamku lubelskiego. Warszawa: PWN, 1983.
Rudniewski, Piotr. Pigmenty i ich identyfikacja. Warszawa: ASP w Warszawie, 1994.
Werner, Jerzy. Podstawy technologii malarstwa i techniki. Warszawa, Kraków: PWN, 1981.
Wysokińska, Aleksandra. „Utworzenie wzorcowej bazy obrazów cyfrowych pigmentów i barwników dla potrzeb analitycznych fluorescencji wzbudzanej ultrafioletem oraz techniki kolorowej podczerwieni”. Praca magisterska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2016.
Zubielewicz, Małgorzata, i Elżbieta Kamińska-Tarnawska. Pigmenty i wypełniacze. Wpływ upakowania fazy stałej na właściwości wyrobów lakierowych. Toruń: Instytut Inżynierii Materiałów Polimerowych i Barwników, 2013.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 857
Liczba cytowań: 0