Mieszaniny z błękitem pruskim – zagadnienia trwałości barwy zielonych i błękitnozielonych warstw malarskich w malarstwie i konserwacji
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC.ZiK.2016.011Słowa kluczowe
błękit pruski, światłotrwałość mieszanin pigmentów, przyspieszone starzenie, ocena zmian barwyAbstrakt
Mieszaniny tworzone na palecie malarza lub konserwatora z pigmentów pojedynczo charakteryzujących się wystarczającą światłotrwałością nie zawsze utrzymują tę cechę w mieszaninie. Wiedza o tym jest przydatna zarówno przy interpretacji wyglądu warstwy malarskiej obrazów, sugerującego zajście zmiany niezamierzonej przez autora, jak i podczas wykonywania uzupełnień ubytków. Wcześniejsze wstępne badania – częściowo relacjonowane – kilku takich mieszanin, wzmiankowanych jako niestabilne w podręcznikach malarstwa, pozwoliły wyłonić kilka substancji zawierających błękit pruski i podlegających wyraźnym zmianom. Kolejne testy i dalsze obserwacje, dokonane z perspektywy kilku lat, skłoniły do stwierdzenia, że problem wykracza poza tę prostą konstatację. Kolejne badania, zrelacjonowane w poniższym tekście, dotyczyły kilku mieszanin służących do uzyskiwania tonów zielonych i zielonkawobłękitnych, testowanych w perspektywie ich potencjalnego użycia w restauracji malarstwa, z dwoma różnymi spoiwami i z użyciem białego pigmentu lub wypełniacza w celu umożliwienia oceny tonu rozjaśnionego. Badania objęły przyspieszone starzenie w świetle otrzymanych warstw malarskich, z udokumentowaniem ich stanu na kolejnych etapach – ilustracyjnie i barwometrycznie. Podjęto wstępną próbę określenia mechanizmu stwierdzonych zmian na podstawie analizy widm spektroskopii IR i ramanowskiej kilku próbek. Wskazano kierunek dalszych badań, które mogłyby pozwolić na pełniejszą interpretację obserwowanych zjawisk, jednocześnie przedstawiając wnioski istotne dla konserwatorskiej praktyki, które na obecnym etapie można sformułować.
Bibliografia
Druki i opracowania
Agrisuelas, Jerónimo, Paulo R. Bueno, Fabio F. Ferreira, Claude Gabrielli, José García-Jareño, David Gimenez-Romero, Hubert Perrot, i Francisco Vicente. “Electronic Perspective on the Electrochemistry of Prussian Blue Films”. Journal of The Electrochemical Society 156 (2009) 4: 74–80.
Anaf, Willemien, Olivier Schalm, Koen Janssens, i Karolien De Wael. “Understanding the (In)Stability of Semiconductor pigments by a thermodynamic Approach”. Dyes and Pigments 113 (2015): 409–415.
Asai, Chiharu. “Handmade Berlinerblau”. Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 18 (2005) 2: 261–292.
Bartoll, Jens, i Jackisch Bärbel. “Prussian Blue. A Chronology of the Early Years”. Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung 24 (2010) 1: 88–102.
Béguin, André. Dictionnaire technique de la peinture. T. 1 A–B. Paris: MYG/Beguin, 1978.
Bomford, David, i Ashok Roy. “Canaletto’ Stonemason’s Yard and San Simeone Piccolo”. National Gallery Technical Bulletin 14 (1993): 34–41.
Eastaugh, Nicholas, Valentine Walsh, Tracey Chaplin, i Ruth Siddall. Pigment Compendium. A Dictionary and Optical Microscopy of Histoical Pigments. Amsterdam: Elsevier, 2008.
Ellis, David, Mike Eckhoff, i Vernon D. Neff. “Electrochromism in the Mixed – Valence Hexacyandes. 1. Voltametric and Spectral Studies of the Oxidation and Reduction of Thin Films of Prussian Blue”. Journal of Physical Chemistry 85 (1981) 9: 1225–1231.
Encyclopédie Méthodique ou par ordre des matières orne des portraits de M.M. Diderot et d’Alembert. T. 1 Beaux-Arts. Paris–Liège: Charles-Joseph Panckoucke, Clément Plomteux, 1788.
Fiłatov, Viktor V. Restavracja nastiennoj masljanoj živopisi. Moskwa: Izobrazitel'noe Iskusstvo, 1995.
Hopliński, Jan. Farby i spoiwa malarskie. Wrocław: Ossolineum, 1990.
Itaya, Kingo, Tatsuaki Ataka, Toshima Shinobu, i Takeshi Shinohara. “Electrocchmistry of Prussian Blue, An in situ Moesbauer Effect Measurement”. Journal of Physical Chemistry 86 (1982) 13: 2415–2418.
Kiplik, Dimitri J. Technika živopisi. Moskva: Iskusstvo, 1960.
Kirby, Jo. “Fading and Colour Change of Prussian Blue: Occurrences and Early Reports”. National Gallery Technical Bulletin 14 (1993): 62–71.
Kirby, Jo, i David Saunders. “Fading and Colour Change of Prussian Blue: Methods of Manufacture and the Influence of Extenders”. National Gallery Technical Bulletin 25 (2004): 73–99.
Korenberg, Capucine. “The Photo-Ageing Behaviour of Selected Watercolour Paints Under Anoxic Conditions”. The British Museum Technical Research Bulletin 2 (2004): 49–57.
Rouchon Quillet, Véronique, Celine Remazeilles, Nguyen Thi Phuong, Jean Bleton, i Alain Tchapla. ”The Impact of Gum Arabic on Iron Gall Ink Corrosion”. Restaurator 25 (2004) 4: 220–232.
Rudniewski, Piotr. Pigmenty i ich identyfikacja. Warszawa: ASP, 1995.
Samain, Louise. “Degradation Mechanism of Prusian Blue Pigments in Paint Layers”. Rozprawa doktorska, Université de Liège, 2012.
Samain, Louise, Fernande Grandjean, Gary J. Long, Pauline Martinetto, Pierre Bordet, i David Strivay, “Relationship between the Synthesis of Prussian Blue Pigments, Their Color, Physical Properties, and Their Behavior in Paint Layers”, Journal of Physical Chemistry 117 (2013) 19: 9693–9712.
Samain, Louise, Fernande Grandjean, Gary J. Long, Pauline Martinetto, Pierre Bordet, Jana Sanyova , i David Strivay. “Synthesis and Fading of Eighteenth-Century Prussian Blue Pigments: A Combined Study by Spectroscopic and Diffractive Techniques Using Laboratory and Synchrotron Radiation Sources”. Journal of Synchrotron Radiation 20 (2013): 460–473.
Saunders, David, i Jo Kirby. “The Effect of Relative Humidity on Artist’s Pigments”. National Gallery Technical Bulletin 25 (2004): 62–72.
Sistino, Joseph A. “Ferrocyanide Pigments, Iron Blue”. W Pigment Handbook. T. 1, red. Temple C. Patton , 401–408. New York: A Wiley Interscience Publication, 1973.
Slansky, Bohuslav. Technika malarstwa. T. 1 Materiały do malarstwa i konserwacji. Warszawa: Arkady, 1960.
Szmit-Naud, Elżbieta. „Stabilność barwna mieszanin pigmentów stosowanych we współczesnej palecie”. Ochrona Zabytków 3/4 (2004): 95–98.
Szmit-Naud, Elżbieta. „Wrażenie barwy i klasyfikacja barw. Ocena zmian barwy materiałów stosowanych w konserwacji dzieł sztuki”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 43 (2005): 55–63.
Taguchi, Minori, Ichizo Yagi, Masaru Nakagawa, Tomokazu Iyoda, i Yasuaki Einaga. “Photocontrolled Magnetization of CdS-Modified Prussian Blue Nanoparticles”. Journal of American Chemical Society 128 (2006) 33: 10980–10982. http://; nathan.instras.com/ResearchProposalDB/doc-123.pdf. Dostęp 1 marca 2016.
Tjutjunnik, Vasilij V. Materiały i technika živopisi. Moskva: Akademija chudožestv SSSR, 1962.
Vinner, Aleksiej V. Materiały živopisi. Moskva: Gosudarstvennoje izdatel'stvo Iskusstvo, 1954.
Watin, Jean-Félix. L’art du peintre, doreur et vernisseur. Paris: Grangé, Durand, 1776. http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k841821/f80.item.zoom. Dostęp 1 marca 2016.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1820
Liczba cytowań: 0