Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Modular Cleaning Program w praktyce : Przykłady zastosowania na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej ASP
  • Strona domowa
  • /
  • Modular Cleaning Program w praktyce : Przykłady zastosowania na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej ASP
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 55 (2024): Tom 55 (2024) /
  4. Artykuły

Modular Cleaning Program w praktyce

Przykłady zastosowania na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej ASP

Autor

  • Paulina Węgrzyn-Jankowiak Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie https://orcid.org/0009-0009-2786-1824
  • Zuzanna Borek Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie https://orcid.org/0009-0007-5715-5248
  • Sylwia Kalemba Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie https://orcid.org/0009-0005-7630-7740
  • Julia Kuźniar Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie https://orcid.org/0009-0006-2741-8492
  • Anna Litwin Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie https://orcid.org/0009-0002-8040-3100
  • Monika Olczyk Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie https://orcid.org/0009-0005-5384-2046
  • Agnieszka Pancerz Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie https://orcid.org/0009-0005-4018-0856

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2024.009

Słowa kluczowe

oczyszczanie warstwy malarskiej, Modular Cleaning Program, żele, metody wodne, konserwacja dzieł sztuki, restauracja dzieł sztuki , usuwanie przemalowań, usuwanie nawarstwień

Abstrakt

Artykuł omawia metodę oczyszczania warstwy malarskiej i usuwania nawarstwień za pomocą  środków wodnych według systemu Modular Cleaning Program. W pierwszej części przedstawiono podstawowe zagadnienia teoretyczne, sposób pracy z programem i jego możliwe zastosowania. Druga część opisuje dotychczasową praktykę stosowania MCP na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie na przykładzie sześciu realizacji konserwatorskich prowadzonych w ramach dyplomów magisterskich w latach 2022/2023: z zakresu malarstwa sztalugowego na drewnie i płótnie, rzeźby drewnianej i kamiennej oraz sztuki współczesnej. W każdym z nich określono rodzaje oczyszczanej warstwy malarskiej i usuwanych nawarstwień, zaprezentowano szereg wykonanych prób i rezultaty oczyszczania. W podsumowaniu zebrano wnioski dotyczące stosowania roztworów wodnych i emulsji z MCP.

Biogramy autorów

Paulina Węgrzyn-Jankowiak - Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Konserwatorka malarstwa, absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2022 roku pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału w Pracowni Konserwacji i Restauracji Malowideł na Drewnie. Zajmuje się współczesnymi metodami oczyszczania warstwy malarskiej oraz wdrażaniem metody Modular Cleaning Program w program nauczania, prowadząc wykłady, zajęcia praktyczne oraz udzielając konsultacji w trakcie prowadzonych dyplomów magisterskich. Prowadzi badania nad zastosowaniem żeli w procesie usuwania problematycznych nawarstwień z obiektów zabytkowych.

Zuzanna Borek - Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

W 2023 roku z wyróżnieniem ukończyła studia na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Za pracę magisterską pt. ,,Zagadnienia badawcze dotyczące elementów dawnego ikonostasu z cerkwi pw. św. Sawy w Woli Korzenieckiej” otrzymała wyróżnienie w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków na najlepsze prace studialne, naukowe oraz popularyzatorskie, dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa (edycja 2023). Zajmuje się także konserwacją fotografii i papieru − od 2022 roku pracuje w Muzeum Fotografii w Krakowie.

Sylwia Kalemba - Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2023 r. uzyskała tytuł magistra sztuki w dziedzinie konserwacji i restauracji rzeźby. Podczas edukacji dodatkowo uczestniczyła w kursie Konserwacji Witrażu i Szkła oraz Konserwacji Sztuki Współczesnej. Praca magisterska pt. „Problematyka konserwacji i aranżacji wystawienniczej chrzcielnicy z 1576 roku, pochodzącej z kościoła św. Mikołaja w Brzegu” została wyróżniona w Konkursie im. J. i W. Wawrzynków na najlepszą pracę magisterską obronioną w 2023 r. - organizowanym przez Instytut Śląski. Odbyła praktyki w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz uczestniczyła międzynarodowym programie ISA – International Summer Seminar for Young Academics 2019 w Niemczech.

Julia Kuźniar - Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

W 2023 roku ukończyła studia magisterskie na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W ramach pracy magisterskiej zajmowała się problematyką konserwacji dzieła sztuki współczesnej, asamblażem autorstwa Władysława Hasiora, należącym do zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem. Zainteresowanie sztuką współczesną łączy z rozwijaniem własnej twórczości na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie, gdzie obecnie realizuje pracę dyplomową.

Anna Litwin - Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, stażystka w Muzeum Narodowym w Krakowie w Pracowni Konserwacji Malarstwa w Gmachu Głównym oraz w Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w oddziale Muzeum Książąt Czartoryskich. Trzykrotna stypendystka Stypendium Rektora dla najlepszych studentów na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie. Laureatka nagrody w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków na najlepsze prace studialne, naukowe oraz popularyzatorskie, dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa, którą otrzymała za pracę magisterską (2023). Uczestniczka konferencji i wydarzeń naukowych poświęconych ochronie dzieł sztuki, także jako prelegentka. Interesuje się badaniami malarstwa sztalugowego, ze szczególnym uwzględnieniem techniki i technologii ich powstawania w danym okresie historycznym.

Monika Olczyk - Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

W latach 2016/2017 studiowała malarstwo na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W 2017 roku rozpoczęła studia na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Studia ukończyła w 2023 roku wykonując pracę magisterską poświęconą zagadnieniu rozwarstwiania malowideł sztalugowych malowanych na jednym podobraziu. Prace przy zabytkach rozpoczęła w trakcie studiów, biorąc udział w działaniach zespołów zajmujących się konserwacją dawnych polichromii, rzeźb ołtarzowych oraz rzemiosła artystycznego.

Agnieszka Pancerz - Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na kierunku Konserwacji i Restauracji Rzeźby. W trakcie studiów dodatkowo uczestniczyła w zajęciach z Konserwacji Witrażu i Szkła oraz Konserwacji Sztuki Współczesnej, a także odbyła praktyki w Pracowni Konserwacji Metalu i Broni w Muzeum Narodowym w Krakowie. W 2023 roku uzyskała tytuł magistra sztuki broniąc pracę magisterską pt. „Problematyka konserwacji i restauracji siedemnastowiecznego epitafium Samuela i Rosiny Schaf z kościoła pw. św. Elżbiety we Wrocławiu”. Pracowała w zespołach konserwatorskich przy konserwacji obiektów drewnianych, kamiennych i polichromiach.

Bibliografia

Auffret, Stéphanie, i Nikolaus Sydney Beall. Cleaning of Wooden Gilded Surfaces: An

Experts Meeting Organized by the Getty Conservation Institute, March 12–14, 2018. Los Angeles: Getty Conservation Institute, 2019.

Baij, Lambert, Joen Hermans, Bronwyn Ormsby, Petria Noble, Piet Iedema, i Katrien Keune. „A Review of Solvent Action on Oil Paint.” Heritage Science 8, nr 43 (2020).

Borek, Zuzanna. „Zagadnienia badawcze dotyczące elementów dawnego ikonostasu z cerkwi pw. św. Sawy w Woli Korzenieckiej.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2023.

Kalemba, Sylwia. „Problematyka konserwacji i aranżacji wystawienniczej chrzcielnicy z 1576 roku, pochodzącej z kościoła św. Mikołaja w Brzegu.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2023.

Kędziora, Justyna. „Wodne metody oczyszczania malowideł sztalugowych na przykładzie konserwacji szesnastowiecznego włoskiego obrazu przedstawiającego Wskrzeszenie Łazarza.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2020.

Kimbriel, Christine Slottved, i Jenny Rose. „The Modular Cleaning Program: First Impressions from a Four-day Course and Subsequent Implementation.” WAAC Newsletter 39, nr 2 (2017): 22–28.

Kuźniar, Julia. „Zabytkowa rzeźba jako element ready-made w sztuce współczesnej. Problematyka konserwatorska asamblażu ‘Wypędzenie z Raju’ Władysława Hasiora ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2024.

Litwin, Anna, „Konserwacja i restauracja obrazu Włodzimierza Tetmajera ‘Scena rodzajowa na wsi’ z 1889 roku z Muzeum Śląskiego w Katowicach. Próba ustalenia palety malarskiej artysty oraz usuwanie masy emulsyjnej z odwrocia obrazu przy użyciu nanokompozytowego organożelu pNIPA-LAP.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2023.

Mikler, Dagmara. „Transfery malowideł ściennych z kamienicy przy ulicy Sławkowskiej 18 w Krakowie. Rekonstrukcja cyfrowa fryzu na podstawie prac badawczych.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2020.

Olczyk, Monika. „Rozwarstwianie dwóch malowideł sztalugowych na jednym podobraziu drewnianym: ‘Portret szlachcianki herbu Ostoja’ (2. poł. XVI w.) i ‘Pieta’ (XVIII w.) z klasztoru Ojców Paulinów w Krakowie.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2023.

Pancerz, Agnieszka. „Problematyka konserwacji i restauracji siedemnastowiecznego epitafium Samuela i Rosiny Schaf z kościoła pw. św. Elżbiety we Wrocławiu.” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2023.

Phenix, Alan, i Ken Sutherland. „The Cleaning of Paintings: Effects of Organic Solvents on Oil Paint Films.” Reviews in Conservation 2 (2001): 47–60.Stavroudis, Chris, i Tiarna Doherty. „A Novel Approach to Cleaning II: Extending theModular Cleaning Program to Solvent Gels and Free Solvents, Part 1.” WAAC Newsletter 44, nr 3 (2007): 9–15.

Stavroudis, Chris, i Tiarna Doherty. „The Modular Cleaning Program in Practice: Application to Acrylic Paintings.” Smithsonian Contributions to Museum Conservation 3 (2013): 139–145.

Stavroudis, Chris, Tiarna Doherty, i Richard Wolbers. „A New Approach to Cleaning I: Using Mixtures of Concentrated Stock Solutions and a Database to Arrive at an Optimal Aqueous Cleaning System.” WAAC Newsletter 27, nr 2 (2005): 17–28.

Stavroudis, Chris, Juliana Ly, i Donna Williams. „Solvents and Hansen Space in the MCP, Something New and Useful.” WAAC Newsletter 29, nr 3 (2007): 11–15.

The Conservation of Easel Paintings. Red. Joyce H. Stoner i Rebecca Rushfield. New York: Routledge, 2012.

Węgrzyn, Paulina. „Metody badań obrazów sztalugowych na podobraziu drewnianym na przykładzie analizy i konserwacji obrazu z przedstawieniem ‘Matki Boskiej Hermanickiej’ (XVII w.).” Praca magisterska, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, 2020.

Wolbers, Richard. Cleaning Painted Surfaces: Aqueous Methods. London: Archetype Publications, 2000.

Wolbers, Richard, i Chris Stavroudis. „Aqueous Methods for the Cleaning of Paintings.” W The Conservation of Easel Paintings, red. Joyce H. Stoner i Rebecca Rushfield, 500–523. New York: Routledge, 2012.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-02-01

Jak cytować

1.
WĘGRZYN-JANKOWIAK, Paulina, BOREK, Zuzanna, KALEMBA, Sylwia, KUŹNIAR, Julia, LITWIN, Anna, OLCZYK, Monika & PANCERZ, Agnieszka. Modular Cleaning Program w praktyce : Przykłady zastosowania na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej ASP. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 1 luty 2025, T. 55, nr -, s. 365–414. [udostępniono 11.5.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2024.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 55 (2024): Tom 55 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Paulina Węgrzyn, Zuzanna Borek, Sylwia Kalemba, Julia Kuźniar, Anna Litwin, Monika Olczyk, Agnieszka Pancerz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 200
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

oczyszczanie warstwy malarskiej, Modular Cleaning Program, żele, metody wodne, konserwacja dzieł sztuki, restauracja dzieł sztuki , usuwanie przemalowań, usuwanie nawarstwień
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa