„Przecież niebo i niebiosa najwyższe nie mogą Cię objąć” (1 Krl 8, 27)
Zaginiony obraz Chrystofanii Marii (1506 r.) z klasztoru wrocławskich Klarysek oraz problem relacji wiary i dotyku
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2022.004Słowa kluczowe
Chrystofania, Zmartwychwstały Chrystus ukazujący się Marii, Noli me tangere, Niewierny Tomasz, malarstwo późnogotyckie, Śląsk, Wrocław, klrayskiAbstrakt
Artykuł traktuje o zaginionym obrazie z przedstawieniem Zmartwychwstałego Chrystusa ukazującego się Marii, powstałym w 1506 roku i pochodzącym z dawnego zespołu klasztornego wrocławskich klarysek. Powód poświęcenia mu osobnego omówienia leży przede wszystkim w jego rzadkiej – nawet w skali europejskiej – ikonografii, stanowiącej mariaż scen apokryficznych i biblijnych oraz jednocześnie syntetyzującej średniowieczne opisy Chrystofanii, zwłaszcza wychodzące spod pióra franciszkańskich autorów. Co więcej, dzieło okazuje się w swojej intelektualno-ideowej wymowie tym bardziej złożone, im lepiej wykształcona i świadoma swoich medytacyjnych celów była modląca się przed nim klaryska. Mniej zaawansowane w naukach lub zaangażowane siostry mogły przy jego pomocy, szczególnie w okresie Wielkanocy, oddawać cześć Marii Królowej Nieba (Regina Caeli) i rodzicielce Boga. Z kolei dojrzalsze duchowo i umysłowo klaryski, świadome, iż możliwość dotknięcia, a tym bardziej objęcia Boga oraz Marii stanowi przywilej tych, których wiara pozostaje niezachwiana, obraz mógł prowadzić głębiej i wspomagać kontemplację mającą skutkować, zgodnie z zaleceniami św. Klary, „przytuleniem się do najsłodszej Matki, która porodziła tak wielkiego Syna, że ‘niebiosa nie mogą Go objąć' ”.
Bibliografia
Adamski, Jakub. Gotycka architektura sakralna na Śląsku w latach 1200–1420. Główne kierunki rozwoju. Kraków: Societas Vistulana, 2017.
Baert, Barbara. „An Odour, a Taste, a Touch. Impossible to Describe. Noli me tangere and the Senses.” W Religion and the Senses in Early Modern Europe, red. Wietse de Boer i Christine Goettler, 111–151. Leiden: Brill, 2013.
Baert, Barbara. Interruptions and Transitions: Essays on the Senses in Medieval and Early Modern Visual Culture. Leiden–Boston: Brill, 2019.
Baert, Barbara. „The Pact Between Space and Gaze. The Narrative and the Iconic in ‘Noli Me Tangere'.” W Noli me Tangere in Interdisciplinary Perspective. Textual, Iconographic and Contemporary Interpretations, red. Reimund Bieringer, Barbara Baert, i Karlijn Demasure, 191–216. Leuven–Paris–Bristol: Peeters, 2016.
Baert, Barbara. To Touch with the Gaze. Noli me tangere and the Iconic Space. Oostakker: Sintjoris, 2012.
Bartal, Renana. „Reading the Meditationes Vitae Christi on the Mount of Light, Perugia.” W The Meditationes Vitae Christi Reconsidered. New Perspectives on Text and Image, red. Holly Flora i Peter Tóth, 111–128. Turnhout: Brepols, 2021.
Benay, Erin E. „Touch Me, Touch Me Not. The Doubting Thomas and the ‘Noli Me Tangere' in Later Renaissance Art.” Noli me Tangere in Interdisciplinary Perspective. Textual, Iconographic and Contemporary Interpretations, red. Reimund Bieringer, Barbara Baert, i Karlijn Demasure, 313–332. Leuven–Paris–Bristol: Peeters, 2016.
Bo, Ragnhild M. „The Resurrected Christ Appearing to His Mother in Late Medieval Netherlandish Altarpieces.” Konsthistorisk Tidsskrift / Journal of Art History 89, nr 3 (2020): 165–190 https://doi.org/10.1080/00233609.2020.1770856
Breckenridge, James D. „‘Et Prima Vidit’: The Iconography of the Appearance of Christ to His Mother.” The Art Bulletin 39, nr 1 (1957): 9–32.
Burgermeister, Ludwig, i Günther Grundmann. Die Kunstdenkmaler der Stadt Breslau. T. 2 Die kirchlichen Denkmäler der Altstadt. Breslau: Wilh. Gottl. Korn Verlag, 1933.
Büsching, Johann Gustav Gottlieb. Wöchentliche Nachrichten für Freunde der Geschichte, Kunst und Gelahrtheit des Mittelalters. Breslau: Korn, 1816.
Codex Diplomaticus Silesiae. T. 7 Regesten zur schlesischen Geschichte. Cz. 2 Bis zum Jahre 1280. Red. Colmar Grünhagen. Breslau: Josef Max & Comp, 1875.
Czachorowska, Irena. „Książka w rękach klarysek śląskich.” Śląski Kwartalnik Historyczny „Sobótka” 31 (1966): 407–419.
Dobrzeniecki, Tadeusz. „Legenda średniowieczna w piśmiennictwie i sztuce – Chrystofania Marii.” W Średniowiecze. Studia o kulturze II, red. Julian Lewański, 7–131. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1965.
Eysymontt, Janina. „Architektura pierwszych kościołów franciszkańskich na Śląsku.” W Z dziejów sztuki śląskiej, red. Zygmunt Świechowski, 41–92. Warszawa: PWN, 1978.
Flora, Holly. The Devout Belief of the Imagination: The Paris „Meditationes Vitae Christi” and Female Franciscan Spirituality in Trecento Italy. Tournhout: Brill, 2009.
Guldan-Klamecka, Bożena, i Anna Ziomecka. Sztuka na Śląsku XII–XVI w. Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2003.
Helfta, Gertrudis van. Het boek der bijzondere genade van Mechtild van Hackeborn. Red. Richard Louis Jean Bromberg. Zwolle: W.E.J. Tjeenk Willink, 1965.
Horowski, Aleksander. „Ordinationes Monasterii Wratislaviensis: i piů antichi statuti per le monache dell’Ordine di San Damiano.” Collectanea Franciscana 88 (2018): 91–145.
Ishikawa, Chiyo.The Retablo de Isabel la Católica by Juan de Flandes and Michel Sittow. Turnhout: Brepols, 2004.
Jansen, Katherine Ludwig. The Making of the Magdalen. Preaching and Popular Devotion in the Later Middle Ages. Princeton: Princeton University Press, 1999.
Kalesse, Eugen. Führer durch die Sammlungen des Museums Schlesischer Altertümer. Breslau: Druck von Robert Nischkowsky, 1883.
Kames, Michelle. Imagination, Meditation and Cognition in the Middle Ages. Chicago–London: The University of Chicago Press, 2011.
Knötel, Paul. Kirchliche Bilderkunde Schlesiens: ein Hilfsbuch zur Geschichte und Kunstgeschichte Schlesiens. Glatz: Gebrüder Jenkner, 1929.
Kohlhaussen, Heinrich. Schlesischer Kulturspiegel im Rahmen der Kunstsammlungen der Stadt Breslau. Breslau: Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer, 1935.
Luchs, Hermann. „Schlesische Inschriften vom XIII bis XVI Jahrhundert.” Schlesiens Vorzeit in Bild und Schrift 3 (1881): 329–344.
Łukaszewicz, Piotr. „Śląskie Muzeum Przemysłu Artystycznego i Starożytności.” W Muzea Sztuki w dawnym Wrocławiu / Kunstmuseen im alten Breslau, red. Piotr. Łukaszewicz, 97–122. Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 1998.
Patała, Agnieszka. Pod znakiem świętego Sebalda. Rola Norymbergi w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa tablicowego na Śląsku. Wrocław: Via Nova, 2018.
Patała, Agnieszka. „The Convent of Poor Clares in Breslau and its Medieval Furnishings.” Convivium Supplementum 1 (2022): 112–135.
Rafanelli, Lisa Marie. „To Touch or Not to Touch? The Noli Me Tangere and Incredulity of Thomas in Word and Image from Early Christianity to the Ottonian period.” W To Touch or Not to Touch? Interdisciplinary Perspectives on the Noli Me Tangere, red. Reimund Bieringer, Karlijn Demasure, i Barbara Baert, 139–179. Leuven: Peeters 2013.
Rudy, Kathryn. „Touching the Book again: The Passional of Abbess Kunigunde of Bohemia.” W Codex und Material, red. Patrizia Carmassi i Gia Toussaint, 247–257. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2018.
Schreiber, Wilhelm Ludwig. Handbuch der Holz- und Metallschnitte des XV. Jahrhunderts. T. 1 Mit Darstellungen aus dem Alten und Neuen Testament, den apokryphen Evangelien und biblischen Legenden. Leipzig: Hiersemann, 1926.
Schultz, Alwin. Urkundliche Geschichte der Breslauer Maler-Innung in den Jahren 1345 bis 1523. Breslau: J. U. Kern, 1866.
Sutowicz, Anna. „Maryja w duchowości śląskich klarysek i benedyktynek w okresie Średniowiecza.” Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne 18 (2011): 209–225.
Sutowicz, Anna. „Życie wewnętrzne w klasztorze klarysek wrocławskich w średniowieczu.” Rozprawa doktorska, Uniwersytet Wrocławski, 2002.
Teksty o Matce Bożej. Franciszkanie średniowieczni. Oprac. Maurycy Stanisław Wszołek OFMConv. Teresin: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów Niepokalanów, 1992.
The Meditationes Vitae Christi Reconsidered. New Perspectives on Text and Image. Red. Holly Flora i Peter Tóth. Turnhout: Brepols, 2021.
Tóth, Peter, i Dávid Falvay. „New Light on the Date and Authorship of the ‘Meditationes Vitae Christi'.” W Devotional Culture in Late Medieval England and Europe. Diverse Imaginations of Christ’s Life, red. Stephen Kelly i Ryan Perry, 17–105. Turnhaut: Brepols, 2014.
Toussaint, Gia. Das Passional Der Kunigunde Von Böhmen: Bildrhetorik und Spiritualität. Paderborn: Schöningh, 2003.
Weniger, Matthias. Sittow, Morros, Juan de Flandes. Drei Maler aus dem Norden am HofIsabellas von Kastilien. Kiel: Ludwig, 2011.
Wood, Jeryldene M. Women, Art, and Spirituality. The Poor Clares of Early Modern Italy. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
Ziomecka, Anna. „Poliptyk Ukrzyżowania.” W Malarstwo gotyckie w Polsce, red. Adam S. Labuda i Krystyna Secomska, t. 2 Katalog zabytków, 287–288. Dzieje Sztuki Polskiej, t. II, cz. 3. Warszawa: DiG, 2004.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Agnieszka Patała
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 494
Liczba cytowań: 0