Na rozdrożu
Praktyka środkowoeuropejskich warsztatów witrażowych wobec nowych wyzwań malarskich na przykładzie Krakowa (około 1380–1440)
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2022.002Słowa kluczowe
malarstwo witrażowe, rysunek, sztuka środkowoeuropejska, sztuka XV wiekuAbstrakt
Analizując relacje malarstwa witrażowego do innych sztuk wizualnych około roku 1300 Robert Suckale określił styl ówczesnego malarstwa, oparty na silnym kontraście barw i dominującej roli konturu, mianem „Glasstil”, zwracając uwagę na wiodącą, stylotwórczą rolę malarstwa witrażowego. Postawił też tezę, że rozpoczynający się ok. 1320–1330 zwrot w sztuce na północ od Alp, będący wynikiem impulsu płynącego z Italii, doprowadził najpóźniej około połowy XIV w. do zmiany dotychczasowych relacji między sztukami, w wyniku czego malarstwo witrażowe straciło swoją pozycję na rzecz malarstwa tablicowego. Odtąd to ono nadawać zaczęło ton rozwiązaniom w zakresie stylu. Teza Suckalego jest być może uproszczeniem, niemniej faktem jest, że w tym okresie twórcy witraży stanęli wobec ogromnego wyzwania stawianego przez przejętą z południa tendencję do realistycznego odtwarzania rzeczywistości.
Malarstwo witrażowe Europy Środkowej Witraż szczególnie dobrze nadaje się do egzemplifikacji powyższego zjawiska. Malarstwo końca XIV i początku XV wieku posługiwało się miękkim modelunkiem, którego przełożenie na medium witrażowe było wyzwaniem wymagającym sięgnięcia po nowe rozwiązania. Pytanie, na które postaram się odpowiedzieć w proponowanym artykule, brzmi: Jakie rozwiązania, w odniesieniu do techniki witrażowej, stosowali szklarze, aby zaspokoić potrzebę przełożenia na witraż walorów tonalnych nowego malarstwa, i skąd te rozwiązania się wzięły? Malarstwo tablicowe nie było w tym względzie odpowiednim wzorcem. O wiele bardziej odpowiednich strategii dostarczały, rozwijające się wówczas prężnie, techniki rysunkowe. Zamierzam przyjrzeć się bliżej tym zależnościom, biorąc za przykład sztukę stolicy Królestwa Polskiego.
Bibliografia
Antoine de Pise. L‘art du vitrail vers 1400 (Corpus Vitrearum. Études 8, red. Claudine Lautier i Dany Sandron). Paris: Éditions du Comité des Travaux Historiques et Scientifiques, 2008.
Bacher, Ernst. Die mittelalterlichen Glasgemälde in der Steiermark, 1. Teil: Graz und Strassengel (Corpus Vitrearum Medii Aevi Österreich, III). Vienna–Cologne–Graz: Böhlau, 1979.
Bacher, Ernst. „Gotische Glasmalerei in Steiermark.” W Gotik in der Steiermark. Katalog wystawy w Stift St. Lambrecht, 28.05.1978 08.10.1978, red. Elisabeth Langer, 151–171. Graz: Kulturreferat der Steiermärkischen Landesregierung, 1978.
Bacher, Ernst, Günther Buchinger, Elisabeth Oberhaidacher-Herzig, i Christina Wais-Wolf. Die mittelalterlichen Glasgemälde in Niederösterreich: Krenstetten bis Zwettl (ohne Sammlungen) (Corpus Vitrearum Medii Aevi Österreich V, 1). Vienna–Cologne– Weimar: Böhlau, 2015.
Bacher, Ernst, Günther Buchinger, Elisabeth Oberhaidacher-Herzig, i Christina Wais-
-Wolf. Die mittelalterlichen Glasgemälde in Salzburg, Tirol und Vorarlberg (Corpus
Vitrearum Medii Aevi Österreich, IV). Vienna–Cologne–Weimar: Böhlau, 2007.
Bernady, Edyta. „Medieval Stained Glass Technology Exemplified by the Stained Glass Panel: ‘Throne of Grace’ from the Dominican Monastery in Cracow.” W Studia i materiały konferencji naukowej studentów konserwacji i restauracji dzieł sztuki, Kraków 17–19 marca 2016, t. 3, 187–193. Kraków: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, 2016.
Bernady, Edyta, Marta Kamińska, Michał Płotek, i Małgorzata Walczak. „Analysis of the Technology and State of Preservation of Medieval and Modern Paint Layers on Two Stained-Glass Panels from the Dominican Monastery in Cracow, Poland.” W Stained Glass: Art at the Surface. Creation, Recognition, Conservation. Transactions of the 10th Forum for the Conservation and Technology of Stained Glass Cambridge, 3–5 September 2017, red. Sarah Brown, 92–101. York: International Scientific Committee for the Conservation of Stained Glass, 2017.
Bernady, Edyta, Marta Kamińska, Michał Płotek, i Małgorzata Walczak. „Final Results of Analysis of a 15th Century Stained-Glass Panel ‘Throne of Grace’ from the Dominican Monastery in Kraków, Poland.” W Proceedings of the 5th GLASSAC International Conference, red. IInęs Coutinho, 97–99. Lisbon: NOVA.FCT Editorial, 2017.
Boreczky, Anna. „Vienna: 1413. The Workshop of the Budapest Concordantiae Caritatis.” W Art and Architecture around 1400: Global and Regional Perspectives / Umetnostokrog 1400: golbalni in regionalni pogledi, red. Marjeta Ciglenečki i Polona Vidmar, 281–291. Maribor: Faculty of Arts, 2012.
Burger, Michael. Fenestrae non historiatae: ornamentale Glasmalerei der Hochgotik in den Regionen am Rhein (1250–1350). Berlin: Deutscher Verlag für Kunstwissenschaft, 2018.
Court Chapels of the High and Late Middle Ages and Their Artistic Decoration. Red. Jiři Fajt. Prague: National Gallery, 2003.
Deiters, Maria. „Flötz–Barby–Magdeburg–Prag. Zur Kunst des Magdeburgischen Raumes im späten 14. Jahrhundert.” W Künstlerische Wechselwirkungen in Mitteleuropa, red. Jirˇi Fajt i Markus Hörsch, 123–145 (Studia Jagellonica Lipsiensia 1). Ostfildern: Thorbecke, 2006.
Fajt, Jiři. „Charles IV: Toward a New Imperial Style.” W Prague. The Crown of Bohemia 1347–1437. Katalog wystawy w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, 20.09.2005-03.01.2006, red. Barbara Drake i Jiri Fajt, 3–21. New Heaven–London: Yale University Press, 2005.
Fajt, Jiři. Nürnberg als Kunstzentrum des Heiligen Römischen Reichs: höfische und städtische Malerei in der Zeit Kaiser Karls IV., 1346- 1378. Berlin–München: Deutscher Kunstverlag, 2019.
Frodl, Walter. Glasmalerei in Kärnten 1150–1500. Klagenfurt: Leon, 1950.
Frodl-Kraft, Eva. Die Glasmalerei. Entwicklung – Technik – Eigenart. Wien–München: Schroll 1970.
Frömlová, Věra. „The Exceptional Nature of the Painting of Magister Theodoricus.” W Court Chapels of the High and Late Middle Ages and their Artistic Decoration, red. Jiři Fajt, 299-302, 490-492. Prague: National Gallery, 2003.
Hamsíková, Radana. „Magister Theodoricus and Medieval Drawings.” W Court Chapels of the High and Late Middle Ages and their Artistic Decoration, red. Jiři Fajt, 293–298, 488–490. Prague: National Gallery, 2003.
Hamsíková, Radana. „Theodorik. Dílenská praxe. Vzory kompozice a twarových detilů” / „Theodorics Workshop Practice: Composition and Form Patterns.” Technologia artis. Ročenka Archivu Historické Výtvarné Technologie Praha – Yearbook of the Archives of Historical and Technological Prague 3 (1993): 61–64. Dostęp 10 czerwca 2022. https://technologiaartis.org/3malba-drevo-theo.html
Horzela, Dobrosława. Cud światła. Średniowieczne witraże w Polsce. Noty katalogowe Edyta Bernady, Krzysztof J. Czyżewski, Elżbieta Gajewska-Prorok, Tomasz Gałuszka OP, Agnieszka Gola, Dobrosława Horzela, Monika Jakubek-Raczkowska, Piotr Kołpak, Łukasz Krzyszczuk, Magdalena Laskowska, Magda Ławicka, Katarzyna Moskal, Dariusz Niemiec, Aleksandra Pankiewicz, Maria Porucznik, Sylwia Siemianowska, Tomasz Szybisty, Joanna Utzig, Wojciech Walanus, i Marek Walczak. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2000.
Horzela, Dobrosława. „Die mittelalterlichen Glasmalereien in Kleinpolen (ohne Marienkirche in Krakau), Przemyśler Land und Schlesien” (Corpus Vitrearum Medii Aevi Polen I, 2) (w przygotowaniu).
Horzela, Dobrosława. „Made of Gold, Made of Glass. Remarks on the Migration of Ornamental Forms Between Stained Glass and Goldsmith’ Art in the Late Middle Ages.” Revista de História da Arte – Serie W: The Art of Ornament. Senses, Archetypes, Shapes and Functions, IHA/FCSH/NOVA 8 (2019): 108–119.
Horzela, Dobrosława. „Opus punctile and Stained Glass Around 1400.” Umění 62 (2017): 226–243.
Horzela, Dobrosława. Po´z´Nogotycka rzez´ba drewniana w Małopolsce około 1440–1477. Kraków: Societas Vistulana, 2012.
Horzela, Dobrosława. „Witraże w kościele Bożego Ciała na Kazimierzu – fundacja jagiellońska?” Biuletyn Historii Sztuki 81 (2019): 29–62.
Kalinowski, Lech, i Helena Małkiewiczówna. „Die Kulmer Glasscheiben vom Ende des 14. Jahrhunderts als Beispiel für geometrische getupfte Muster in Überfangglas.” W Das 19. und 20. Friedrichsfelder Kolloquium. Vorträge zur Sicherung und Wiederherstellung
historischer Glasmalerei. Schloss Berlin Friedrichsfelde 4. März 1996 und 10. März 1997, 64–71. Berlin: Wirtschaftsverlag NW, 1998.
Kalinowski, Lech, Helena Małkiewiczówna, i Dobrosława Horzela. Die mittelalterlichen Glasmalereien in der Stadtpfarrkirche Mariä Himmelfahrt in Krakau (Corpus Vitrearum Medii Aevi Polen I, 1). Kraków: Universitas, 2018.
Kampis, Antal. A középkori magyar faszobrászat történetének vázlata 1450-ig. Budapest: Biro R. T. Ny., 1932.
Karel IV. Císař z Boží milosti. Kultura a umení za vlády Lucemborků 1310–1437. Katalog wystawy w Galerii Obrazów Zamku w Pradze, 16.02.2006–21.05.2006. Red. Jiří Fajt i Barbara Drake Boehm. Praha: Správa Pražského Hradu, 2006.
Kiryk, Franciszek. „Porządek cechowy w lokacyjnym Krakowie.” W Kraków. Studia z dziejów miasta. W 750 rocznicę lokacji, red. Jerzy Rajman, 76–86. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2007.
Klípa, Jan. „The Migration of Artists – Transfer of Ideas. The So-Called Ambras Model Book and the Question of ‘Influence’ in central European Art Around 1400.” W Art and Architecture around 1400: Global and Regional Perspectives / Umetnost okrog 1400: golbalni in regionalni pogledi, red. Marjeta Ciglenečki i Polona Vidmar, 271–280. Maribor: Faculty of Arts, 2012.
Kraków 1000–2000. Wystawa jubileuszowa. Kraków: Zamek Królewski na Wawelu / Muzeum Katedralne na Wawelu / Muzeum Archidiecezjalne w Krakowie, 2000.
Krása, Josef. Ceské iluminované rukopisy 13./16. století. Praha: Odeon, 1990.
Krása, Josef. Rukopisy Vaclava IV. Praha: Odeon, 1971.
Król, Marcin. „Cech malarzy krakowskich w świetle statutu z 1490 roku.” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne 142, nr 1 (2015): 79–98.
Lautier, Claudine. „L’apport de l’expérimentation du traité d’Antoine de Pise à la connaissance du vitrail médiéval.” W Le vitrail et les traités du Moyen âge à nos jours: actes du XXIIIe colloque international du Corpus Vitrearum, Tours 3–7 juillet 2006, red. Karine Boulanger i Michel Hérold, 75–96. Bern: Lang, 2008.
Magister Theodoricus. Dvorní malíř císaře Karla IV. Umelecká výzdoba posvátných prostor hradu Karlštejna. Red. Jiři Fajt. Praha: Národní galerie, 1997.
Malarstwo gotyckie w Polsce. T. 1–3. Red. Adam S. Labuda i Krystyna Secomska (Dzieje Sztuki Polskiej II, 3). Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2004.
Marks, Richard. Stained Glass in England during the Middle Ages. London: Routledge, 1993.
Marks, Richard. „Window Glass.” W English Medieval Industries, red. John Blair i Nigel Ramsay, 265–294. London: Hambledon & London, 2001.
Matouš, František. Mittelalterliche Glasmalerei in der Tschechoslowakei (Corpus Vitrearum Medii Aevi Tschechoslowakei). Prag: Academia, 1975.
Miodońska, Barbara. „Graduale de tempore et de sanctis zwane Graduałem Mścisława.” W Malarstwo gotyckie w Polsce, red. Adam S. Labuda i Krystyna Secomska, t. 2, 400–401 (Dzieje Sztuki Polskiej II, 3). Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2004.
Miodońska, Barbara. „Małopolskie malarstwo książkowe.” W Malarstwo gotyckie w Polsce, red. Adam S. Labuda i Krystyna Secomska, t. 1, 413–449 (Dzieje Sztuki Polskiej II, 3). Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2004.
Miodońska, Barbara. Małopolskie malarstwo książkowe 1320–1540. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993.
Montague, James R. „An English Medieval Sketsch-Book, No. 1916 in the Pepysian Library Magdalene College, Cambridge.” The Volume of the Walpole Society 13 (1924–1925): 1–17.
Nowalińska, Małgorzata. O sztuce kopiowania. Studia inspirowane badaniami powtarzalności przedstawień Hodegetrii Krakowskich 1400–1550 / On the Art of Copying. Studies Inspired by Research on the Repeatability of Cracovian Hodegetria 1400–1550. Kraków: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, 2019.
Oberhaidacher, Elisabeth. „Das Tamsweger ‘Goldfenster' und seine westlichen Voraussetzungen im Blickwinkel motivgeschichtlicher Zusammenhänge.” W Glas. Malerei. Forschung. Internationale Studien zu Ehren von Rüdiger Becksmann, red. Harmut Scholz, 191–197. Berlin: Deutscher Verlag für Kunstwissenschaft, 2004.
Oberhaidacher, Elisabeth. „Verwendung von Emailfarbe an zwei Fenstern von St. Leonhard ob Tamsweg.” Österreichische Zeitschrift für Kunst und Denkmalpflege 43 (1989): 184–185.
Oberhaidacher, Jörg. Die Wiener Tafelmalerei der Gotik um 1400. Wien: Böhlau, 2012.
Očím skryté: Průzkum podkreseb na deskových malbách 14–16. století ze sbírek Národní galerie v Praze. Katalog wystawy w Galerii Narodowej w Pradze, 04.02.2017–26.11.2017. Red. Helena Dáňová i Štěpánka Chlumská. Praha: Národní galerie, 2017.
Origins of European Printmaking. Fifteenth-Century Woodcuts and Their Public. Katalog
wystawy w National Gallery of Art w Waszyngtonie, 04.09.2005–27.11.2005 / Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, 13.12.2005–19.03.2006. Red. Peter Parshall i Rainer Schoch. Washington: National Gallery of Art, 2005.
Panofsky, Erwin. Early Netherlandish Painting. Its Orgins and Character. Cambridge: Harvard University Press, 1966 (wyd. 4).
Pilosi, Lisa. „Early Acid-Etching of Stained Glass.” W Le vitrail et les traités du Moyen âge à nos jours : actes du XXIIIe colloque International du Corpus Vitrearum, Tours 3–7 juillet 2006, red. Karine Boulanger i Michel Hérold, 97–110. Bern: Lang, 2008.
Reitner, Achim. Einblattsholzschnitte des 15. Jahrhunderts. Bestand der Staatlichen Graphischen Sammlung München. München: Staatlichen Graphischen Sammlung, 2019.
Rosewell, Richard. „The Pepysian Sketschbook.” Vidimus 54. Dostęp 11 stycznia 2021. http://vidimus.org/issues/issue-54/feature/.
Royt, Jan. The Master of the Třeboň Altarpiece. Praha: Karolinum, 2014.
Schmidt, Gerhard. „‘Pre-Eyckian realism.' Versuch einer Abgrenzung.” W Flanders in a European Perspective. Manuscript Illumination around 1400 in Flanders and Abroad. Proceeding of the International Colloquium, Leuven, 7–10 September 1993, red. Maurits
Smeyers i Bert Cardon, 747–769. Leuven: Peeters, 1995.
Scholz, Hartmut. Die mittelalterlichen Glasmalereien in Mittelfranken und Nürnberg extra muros (Corpus Vitrearum Medii Aevi Deutschland X, 1). Berlin: Deutscher Verlag für Kunstwissenschaft, 2002.
Scholz, Hartmut. Die mittelalterlichen Glasmalereien in Nürnberg: Sebalder Stadtseite (Corpus Vitrearum Medii Aevi Deutschland X, 2). Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2013.
Scholz, Hartmut. Die mittelalterlichen Glasmalereien in Ulm (Corpus Vitrearum Medii Aevi Deutschland I, 3). Berlin: Deutscher Verlag für Kunstwissenschaft, 1994.
Scholz, Hartmut. „Prag oder Nürnberg? Die Luxemburgischer Fensterstiftungen in Nürnberg und Franken und die Frage ihrer Künstlerischen Verortung.” W Kunst als Herrschaftsinstrument. Böhmen und das Heilige Römische Reich unter den Luxemburgern
im europäischen Kontext, red. Jiří Fajt i Andrea Langer, 221–233. Berlin–München: DeutscheR Kunstverlag, 2009.
Scholz, Hartmut. „Tradition und Avantgarde: die Farbverglasung der Besserer-Kapelle als Arbeit e. Ulmer ‘Werkstatt-Kooperative'.” W Bildprogramme, Auftraggeber, Werkstätten, red. Rüdiger Becksmann, 93–151. Berlin: Deutscher Verein für Kunstwissenschaft, 1992.
Statuta pictorum: kommentierte Edition der Maler(zunft)ordnungen im deutschsprachigen Raum des Alten Reiches. Red. Andreas Tacke. Petersberg: Michael Imhof Verlag, 2018.
Suckale, Robert. „Glasmalerei im Kontext der Bildkünste um 1300.” W Himmelslicht. Europäische Glasmalerei im Jahrhundert des Kölner Dombaus (1248–1349). Katalog wystawy w Josef-Haubrich-Kunsthalle w Kolonii, 20.11.1998–7.3.1999, red. Hiltrud Westermann-Angerhausen, 73–77. Köln: Schnütgen-Museum der Stadt Köln, 1998.
Theisen, Maria. „Das Wiener Musterbuch.” W Maria Theisen i Eberhard König, Kunsthistorischer Kommentar zum Faksimile des Wiener Musterbuches, 7–94. Simbach am Inn: Müller & Schindler, 2012.
Theisen, Maria, i Eberhard König. Kunsthistorischer Kommentar zum Faksimile des Wiener Musterbuches, Kommentarband. Simbach am Inn: Müller & Schindler, 2012.
Trümpler, Stefan, i Sophie Wolf. „Rückseitige Vorzeichnungen und Kaltbemalungen. Untersuchungen an den Chorfenstern des 15. Jh. im Berner Münster.” W Das Berner Münster. Das erste Jahrhundert: Von der Grundsteinlegung bis zur Chorvollendung und Reformation (1421–1517/1528), red. Bernd Nicolai i Jürg Schweizer, 405–431. Regensburg: Schnell und Steiner, 2019.
Utzig, Joanna. Recenzja z Michael Burger, Fenestrae non historiatae: ornamentale Glasmalerei der Hochgotik in den Regionen am Rhein (1250–1350), Berlin: Deutscher Verlag für Kunstwissenschaft, 2018 (Corpus Vitrearum Medii Aevi Deutschland, Studien, 3). Folia Historiae Artium 17 (2019): 113–123.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Dobroslawa Horzela
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 423
Liczba cytowań: 0