Modernistyczne tynki szlachetne w Gdańsku jako element wizualnej identyfikacji narodowej w okresie powojennej odbudowy
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2022.010Słowa kluczowe
architektura modernizmu, tynk szlachetny, Gdańsk, tożsamość narodowa, przemiany po drugiej wojnie światowej, Ziemie OdzyskaneAbstrakt
Tynki szlachetne stanowiły istotny element architektury doby modernizmu. Były niezwykle popularne w niemal całej Europie, zarówno w dwudziestoleciu międzywojennym, jak i po drugiej wojnie światowej. Nie da się jednak zaobserwować ich powszechnego stosowania w okresie międzywojennym w Gdańsku – krajobraz architektoniczny tego miasta kreowany był głównie przez architekturę ceglaną. Wiązało się to ze znaczeniem, jakie niosła architektura modernistyczna, kojarzona z nowoczesnością i utylitaryzmem, co w silnie zakorzenionym w tradycji i historii Gdańsku było odbierane jako zagrożenie. Kształtowanie architektury miasta opartej na ceglanej elewacji miało być wyrazem niemieckości. Z problemem tożsamości wyrażanej przez krajobraz architektoniczny spotkały się po wojnie także władze Polski. Ponieważ zabudowa odzwierciedlała niemiecki charakter miasta, mogła ją odmienić szeroko zakrojona akcja tynkowania budynków. Po 1945 roku tynki szlachetne zaczęły pojawiać się w architekturze miejskiej coraz częściej, ale nie można mówić o sukcesie kampanii „przykrywania niemieckości”, gdyż do dzisiaj w przestrzeni Gdańska wiele kwartałów jest zdominowanych przez ceglane elewacje. Tynkowane mury są raczej efektem prac remontowych prowadzonych ówcześnie przez nowych, napływowych mieszkańców, zaznajomionych z technologią tynku szlachetnego. Elementem, który wprowadził zmiany w krajobrazie kulturowym miasta, były natomiast wznoszone z inicjatywy władz nowe budynki. Ich formy zasadniczo odbiegały od typowych dla dotychczasowej gdańskiej zabudowy, a szlachetne wyprawy rzutowały na ich ostateczny wyraz. Można je zatem uznać za jeden z elementów, który przyczynił się do ukształtowania wizji Gdańska jako polskiego miasta.
Bibliografia
OPRACOWANIA
Barylewska-Szymańska, Ewa, i Wojciech Szymański. „Nowoczesna architektura w Wolnym Mieście Gdańsku w latach 20. i 30. XX w.” W Niechciane dziedzictwo. Różne oblicza architektury nowoczesnej w Gdańsku i Sopocie, red. Agnieszka Wołodźko, 11–31. Gdańsk: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, 2005.
Barylewska-Szymańska, Ewa, i Wojciech Szymański. „W stronę nowoczesności. Działalność Urzędu Budowlanego Wolnego Miasta Gdańska w latach 1927–1933.” W Architektura XX wieku do lat sześćdziesiątych i jej ochrona w Gdyni i w Europie, red. Maria Jolanta Sołtysik i Robert Hirsch, 63–68. Gdynia: Urząd Miasta Gdyni, 2014.
Bobiński, Stanisław. „Problemy i trudności w odbudowie Gdańska.” Rocznik Gdański 13 (1954): 202–213.
Bogdanowska, Monika. „Tynki modernistycznego Krakowa i problemy ich ochrony.” W Architektura XX wieku, jej badania i popularyzacja w Gdyni i Europie, red. Maria Jolanta Sołtysik i Robert Hirsch, 147–154. Gdynia: Urząd Miasta Gdyni, 2019.
Cielątkowska, Romana, i Piotr Lorens. Architektura i urbanistyka osiedli socjalnych Gdańska okresu XX-lecia międzywojennego. Gdańsk: Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej, 2000.
Danzl, Thomas. „‘Kunstputz (Edelputz) – Kunststein (Betonwerkstein) – Kunststeinputz (Steinputz)'. Die Bedeutung und Erhaltungsproblematik materialfarbiger Gestaltungen an Putzfassaden des 19. und 20. Jahrhunderts.” W Historische Architekturoberflächen. Kalk – Putz – Farbe, red. Jürgen Pursche, 146–159. München: ICOMOS, Nationalkomitee der Bundesrepublik Deutschland, 2003.
Friedrich, Jacek. „Odbudowa Gdańska jako miasta polskiego po 1945 roku.” Pomerania: miesięcznik regionalny 3 (2007): 6–11.
Friedrich, Jacek. Odbudowa Głównego Miasta w Gdańsku w latach 1945–1960. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2014.
Friedrich, Jacek. „Polskość? Niemieckość? Gdańskość? O tożsamości sztuki i architektury Gdańska w XIX i XX w.” W Gdańskie tożsamości. Eseje o mieście, red. Basil Kerski, 158–197. Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej, 2014.
Friedrich, Jacek. „Tożsamość peryferii. Nowoczesność i tradycjonalizm w architekturze Wolnego Miasta Gdańska.” W Do jutra! Gdański skok w nowoczesność, red. Krzysztof Gutfrański, 148–180. Gdańsk: Instytut Sztuki Wyspa, 2013.
Friedrich, Jacek. Walka obrazów. Przedstawienia wobec idei w Wolnym Mieście Gdańsku. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2018.
Friedrich, Jacek. „Wizualna propaganda Gdyni i polskiego morza w międzywojniu.” W Gdynia – Tel Awiw, red. Artur Tanikowski, 78–85. Warszawa–Gdynia: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN / Muzeum Miasta Gdyni, 2019.
Gawlicki, Marcin. Zabytkowa architektura Gdańska w latach 1945–1951. Kształtowanie koncepcji konserwacji i odbudowy. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2012.
Hammer, Ivo. „Materiały powierzchniowe mają znaczenie! Wykończenia elewacji wybitnych dzieł architektury modernistycznej lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku w Europie. Hitchcock-Johnson i ostatnie badania.” W Architektura XX wieku, zachowanie jej autentyzmu i integralności w Gdyni i w Europie, red. Maria Jolanta Sołtysik i Marek Stępa, 43–56. Gdynia: Urząd Miasta Gdyni / Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej, 2020.
Hirsch, Robert. „Tynki elewacyjne w architekturze modernistycznej Gdyni i ich konserwacja.” W Architektura XX wieku do lat sześćdziesiątych i jej ochrona w Gdyni i Europie, red. Maria Jolanta Sołtysik i Robert Hirsch, 199–208. Gdynia: Urząd Miasta
Gdyni, 2014.
Korpała, Małgorzata. „Technologia szlachetnych wypraw tynkarskich w architekturze I połowy XX w.” Przegląd Budowlany 6 (2018): 46–56.
Labuda, Adam S. „Niemieckie dziedzictwo historyczno-artystyczne w Polsce. Sądy, stereotypy i opinie po II wojnie światowej.” Artium Quaestiones 8 (1997): 5–25.
Lewicki, Jakub. „Kolorystyka architektury modernistycznej w Polsce.” W Kolorystyka zabytkowych elewacji od średniowiecza do współczesności: historia i konserwacja. Materiały międzynarodowej konferencji z okazji 30-lecia wpisu Starego Miasta w Warszawie
na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, Warszawa, 22–24 września 2010, red. Laura Bakalarska, 213–224. Warszawa: Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, 2010.
Lietz, Bettina. Edelputze und Steinputze. Materialfarbige Gestaltungen an Putzfassaden des 19. und 20. Jahrhunderts mit farbigem Trockenmörtel – Entwicklung wirtschaftlicher und substanzschonender Erhaltungstechnologien. Potsdam: FH Potsdam Institut für
Bauforschung und Bauerhaltun, 2013.
Makała, Rafał. „Nawiązania do tradycji nowożytnej w ceglanej architekturze wczesnomodernistycznej północnych Niemiec.” Porta Aurea 17 (2018): 94–11.
Nechay, Jerzy. Wyprawy szlachetne i kamień sztuczny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Techniczne, 1959.
Omilanowska, Małgorzata. „Fenomen Gdyni. Modernistyczna architektura miasta nad morzem.” W Gdynia – Tel Awiw, red. Artur Tanikowski, 60–69. Warszawa–Gdynia: Muzeum Historii Żydów Polskich / Muzeum Miasta Gdyni, 2019.
Omilanowska, Małgorzata. „Propaganda wizualna ‘Polski morskiej’.” W Polska nad Bałtykiem. Konstruowanie identyfikacji kulturowej państwa nad morzem 1918–1939, red. Dariusz Konstantynów i Małgorzata Omilanowska, 8–17. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2012.
Oracz, Beata. „Nowa architektura Gdańska 1945–1956.” Rozprawa doktorska, Uniwersytet Gdański, 2021.
Perkowski, Piotr. Gdańsk – miasto od nowa. Kształtowanie społeczeństwa i warunki bytowe w latach 1945–1970. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2013.
Płuska, Ireneusz. „Zabytkowe tynki – aspekt techniczny i estetyczny.” W Kolorystyka zabytkowych elewacji od średniowiecza do współczesności: historia i konserwacja. Materiały międzynarodowej konferencji z okazji 30-lecia wpisu Starego Miasta w Warszawie na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, Warszawa, 22–24 września 2010, red. Laura Bakalarska, 301–315. Warszawa: Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, 2010.
„Pomorze zbrojne.” Słowo Pomorskie 139 (1938): 1.
Pszczółkowski, Michał. „‘W duchu polskim pojęte.’ Narodowy tradycjonalizm w architekturze województwa pomorskiego na przykładzie Gdyni i Torunia.” W Cud jedności. Architektura i plastyka dwudziestolecia międzywojennego, red. Katarzyna Wojtczak, 103–123. Gdańsk: Nadbałtyckie Centrum Kultury, 2019.
Pursche, Jürgen. „Architekturoberfläche. Betrachtungen zu historischen Putzbefunden.” W Historische Architekturoberflächen. Kalk – Putz – Farbe, red. Jürgen Pursche, 7–28. München: ICOMOS / Nationalkomitee der Bundesrepublik Deutschland, 2003.
Pusback, Birte. „Deutsches Danzig – Polski Gdańsk. Das Ringen um die kulturelle Deutungshoheit in Architektur-Bildbänden.” W Visuelle Erinnerungskulturen und Geschichtskonstruktionen in Deutschland und Polen 1800 bis 1939, red. Robert Born, Adam S. Labuda, i Beate Störtkuhl, 393–406. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2006.
Pusback, Birte. „Deutsches Danzig – polnisches Gdynia. Zwei Ostseehäfen in politischer Konkurrenz zu Beginn des 20. Jahrhunderts.” W Die maritime Stadt – Hafenstädte an der Ostsee vom Mittelalter bis in die Gegenwart, red. Tomasz Torbus i Katarzyna Anna Wojtczak, 383–416. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2017.
Rojek, Karina. „Gdańskie realizacje architekta Martina Kiesslinga.” Praca magisterska, Uniwersytet Gdański, 2007.
Rojek, Karina. „Tradycja versus nowoczesność. Polemika na temat przyszłej architektury Gdańska (1927–1928).” Porta Aurea 7/8 (2009): 382–395.
Smoliński, Aleksander. „Przygotowania do wojny oraz przebieg kampanii wrześniowej.” W Historia Torunia, red. Marian Biskup, t. 2, cz. II, 455–498. Toruń: TNT, 2006.
Sołtysik, Maria. Gdynia: miasto dwudziestolecia międzywojennego. Urbanistyka i architektura. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993.
Szczerski, Andrzej. Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy środkowo-wschodniej 1918–1939. Łódź: Muzeum Sztuki, 2010.
Szkoła, Michał. „Ochrona tynków kamieniarskich i okładzin lastrykowych jako warunek zachowania cech stylowych krakowskiej architektury modernistycznej.” W Architektura XX wieku, jej ochrona i konserwacja w Gdyni i Europie, red. Maria Jolanta Sołtysik i Robert Hirsch, 213–220. Gdynia: Urząd Miasta Gdyni, 2018.
NETOGRAFIA
Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Dostęp 8 maja 2021. https://sztuka.historia.ug.edu.pl/pl/instytut--siedziba_instytutu_i_jej_historia/
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Weronika Stasińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1108
Liczba cytowań: 0