Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Polityka recenzowania
    • Polityka Open Access
    • Bazy indeksowe i abstraktowe
    • Polityka nieodpłatnego publikowania
    • Polityka archiwizacyjna
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Konserwacja i badania technologiczne obrazu Św. Katarzyna Aleksandryjska Hansa Süssa von Kulmbach z Muzeum Narodowego w Krakowie – Muzeum Książąt Czartoryskich
  • Strona domowa
  • /
  • Konserwacja i badania technologiczne obrazu Św. Katarzyna Aleksandryjska Hansa Süssa von Kulmbach z Muzeum Narodowego w Krakowie – Muzeum Książąt Czartoryskich
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 52 (2021) /
  4. Artykuły

Konserwacja i badania technologiczne obrazu Św. Katarzyna Aleksandryjska Hansa Süssa von Kulmbach z Muzeum Narodowego w Krakowie – Muzeum Książąt Czartoryskich

Autor

  • Małgorzata Ewa Chmielewska Muzeum Narodowe w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-3220-4935

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2021.007

Słowa kluczowe

Kraków, Hans Süss von Kulmbach, malarstwo sakralne, Kolekcja Książąt Czartoryskich, konserwacja, malarstwo sztalugowe, technologia, historia konserwacji

Abstrakt

W latach 1999–2001 autorka przeprowadziła kompleksową konserwację obrazu Św. Katarzyna Aleksandryjska z Kolekcji Książąt Czartoryskich, który identyfikowany jest z tryptykiem maryjnym namalowanym przez Hansa Kulmbacha dla klasztoru oo. Paulinów na Skałce. Oryginalna część obrazu ma kształt owalu, który prawdopodobnie został wycięty z całopostaciowego przedstawienia umieszczonego niegdyś na rewersie skrzydła tryptyku. Obraz na początku XX wieku poddano gruntownej konserwacji, w trakcie której powiększono go, zmieniając kształt na prostokątny, a na dodanej partii wykonano malarskie uzupełnienia. Obecnie zrezygnowano z wykonanych wówczas rekonstrukcji zachowując zmiany wprowadzone w obrębie podobrazia. Wyeksponowano wyłącznie oryginalne malowidło w odpowiednio zaprojektowanej nowej oprawie. Integralną częścią konserwacji było wykonanie badań fizykochemicznych,
dzięki którym możliwe było określenie wielu szczegółów budowy technologicznej obrazu oraz techniki warsztatowej mistrza.

Bibliografia

Chmielewska, Małgorzata. „Dokumentacja konserwatorska, Hans Süss von Kulmbach, nr inw. MNK XII–328.” Dokumentacja konserwatorska, Kraków 2000, Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie.

Chmielewska, Małgorzata. „Kulmbach’s Saint Catherine of Alexandria from the Collection of the Czartoryski Museum in Krakow. Painting Conservation and Examination.” Poster na konferencji 5th Meeting X-ray and Other Techniques in Investigation of the Objects of Cultural Heritage, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 2014.

Dec, Dorota. „Hans Suess von Kulmbach (†1522). ‘Św. Katarzyna Aleksandryjska,' ok. 1511.” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 311–312. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019.

„Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich. Sześć obrazów na drewnie autorstwa Hansa Süssa z Kulmbachu (~1480–1522) ze zbiorów Bazyliki Mariackiej w Krakowie.” Dokumentacja konserwatorsko-restauratorska. Praca zbiorowa. Opracowanie dokumentacji pisemnej Aleksandra Hola. Dokumentacja konserwatorska, Kraków 2015, wersja elektroniczna: Archiwum Bazyliki Mariackiej w Krakowie, sygn. ABMar, R323.

Grochowska-Angelus, Anna, i Katarzyna Novljaković. „Podpatrywanie mistrza – o Rembrandta ‘Krajobrazie z miłosiernym Samarytaninem’ raz jeszcze.” W Wobec zabytku…Tradycje i perspektywy postaw. Studia dedykowane pamięci prof. Jerzego Remera, red. Elżbieta Pilecka i Juliusz Raczkowski, 221–242. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010.

Hola, Aleksandra, i Masza Sitek. „Hans von Kulmbach (†1522), ‘Św. Barbara' (rewers, dolna część), 1511(?).” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 307–310. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.

Hola, Aleksandra, Michał Płotek, Grażyna Korpal, Jacek Bagniuk, i Małgorzata Walczak. „Badania sześciu obrazów Hansa Süssa z Kulmbachu przedstawiających sceny z życia św. Katarzyny Aleksandryjskiej.” W Jako serce pośrodku ciała… Kultura artystyczna kościoła Mariackiego w Krakowie, red. Marek Walczak i Agata Wolska, 393–397. Kraków: Bazylika Mariacka w Krakowie / Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana, 2020–2021.

Sitek, Masza. „‘Uczeń Dürera w Polsce' – między źródłem a interpretacją.” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 39–81. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.

Sokołowski, Marian. „Sprawozdanie z posiedzeń Komisyi Historyi Sztuki w dniu 20.II.1902.” Sprawozdania Komisji do Badań Historii Sztuki 8, z. 1–2 (1907): VI–VII.

Stępowska, Konstancja. „Przyczynki do stosunków Kulmbacha z Polską i do jego działalności w Krakowie.” Sprawozdania Komisji do Badań Historii Sztuki 8, z. 1–2 (1907): XX–XXI.

Wolska, Agata, i Wojciech Walanus. „Wojenne i powojenne losy krakowskich dzieł Hansa Suessa z Kulmbachu.” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 227–253. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.

Żmudziński, Jerzy. „Restauracja zabytków malarstwa sztalugowego w działalności Krakowskiego Towarzystwa Opieki nad Polskimi Zabytkami Sztuki i Kultury (1902–1926).” Rocznik Biblioteki PAN w Krakowie 42 (1997): 183–204.

Żmudziński, Jerzy. „Restauracja zabytków malarstwa ze zbiorów polskich w pracowni berlińskiego konserwatora Aloisa Hausera Mł. (1857–1919).” W Wobec zabytku… Tradycje i perspektywy postaw. Studia dedykowane pamięci prof. Jerzego Remera, red. Elżbieta Pilecka i Juliusz Raczkowski, 142–157. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-01-26

Jak cytować

1.
CHMIELEWSKA, Małgorzata Ewa. Konserwacja i badania technologiczne obrazu Św. Katarzyna Aleksandryjska Hansa Süssa von Kulmbach z Muzeum Narodowego w Krakowie – Muzeum Książąt Czartoryskich . Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 26 styczeń 2022, T. 52, s. 213–246. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2021.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 52 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY-ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie. 
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1088
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN PRINT 0208-533X
E-ISSN 2392-1250

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Kraków, Hans Süss von Kulmbach, malarstwo sakralne, Kolekcja Książąt Czartoryskich, konserwacja, malarstwo sztalugowe, technologia, historia konserwacji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa