Konserwacja i badania technologiczne obrazu Św. Katarzyna Aleksandryjska Hansa Süssa von Kulmbach z Muzeum Narodowego w Krakowie – Muzeum Książąt Czartoryskich
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2021.007Słowa kluczowe
Kraków, Hans Süss von Kulmbach, malarstwo sakralne, Kolekcja Książąt Czartoryskich, konserwacja, malarstwo sztalugowe, technologia, historia konserwacjiAbstrakt
W latach 1999–2001 autorka przeprowadziła kompleksową konserwację obrazu Św. Katarzyna Aleksandryjska z Kolekcji Książąt Czartoryskich, który identyfikowany jest z tryptykiem maryjnym namalowanym przez Hansa Kulmbacha dla klasztoru oo. Paulinów na Skałce. Oryginalna część obrazu ma kształt owalu, który prawdopodobnie został wycięty z całopostaciowego przedstawienia umieszczonego niegdyś na rewersie skrzydła tryptyku. Obraz na początku XX wieku poddano gruntownej konserwacji, w trakcie której powiększono go, zmieniając kształt na prostokątny, a na dodanej partii wykonano malarskie uzupełnienia. Obecnie zrezygnowano z wykonanych wówczas rekonstrukcji zachowując zmiany wprowadzone w obrębie podobrazia. Wyeksponowano wyłącznie oryginalne malowidło w odpowiednio zaprojektowanej nowej oprawie. Integralną częścią konserwacji było wykonanie badań fizykochemicznych,
dzięki którym możliwe było określenie wielu szczegółów budowy technologicznej obrazu oraz techniki warsztatowej mistrza.
Bibliografia
Chmielewska, Małgorzata. „Dokumentacja konserwatorska, Hans Süss von Kulmbach, nr inw. MNK XII–328.” Dokumentacja konserwatorska, Kraków 2000, Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie.
Chmielewska, Małgorzata. „Kulmbach’s Saint Catherine of Alexandria from the Collection of the Czartoryski Museum in Krakow. Painting Conservation and Examination.” Poster na konferencji 5th Meeting X-ray and Other Techniques in Investigation of the Objects of Cultural Heritage, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 2014.
Dec, Dorota. „Hans Suess von Kulmbach (†1522). ‘Św. Katarzyna Aleksandryjska,' ok. 1511.” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 311–312. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019.
„Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich. Sześć obrazów na drewnie autorstwa Hansa Süssa z Kulmbachu (~1480–1522) ze zbiorów Bazyliki Mariackiej w Krakowie.” Dokumentacja konserwatorsko-restauratorska. Praca zbiorowa. Opracowanie dokumentacji pisemnej Aleksandra Hola. Dokumentacja konserwatorska, Kraków 2015, wersja elektroniczna: Archiwum Bazyliki Mariackiej w Krakowie, sygn. ABMar, R323.
Grochowska-Angelus, Anna, i Katarzyna Novljaković. „Podpatrywanie mistrza – o Rembrandta ‘Krajobrazie z miłosiernym Samarytaninem’ raz jeszcze.” W Wobec zabytku…Tradycje i perspektywy postaw. Studia dedykowane pamięci prof. Jerzego Remera, red. Elżbieta Pilecka i Juliusz Raczkowski, 221–242. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010.
Hola, Aleksandra, i Masza Sitek. „Hans von Kulmbach (†1522), ‘Św. Barbara' (rewers, dolna część), 1511(?).” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 307–310. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.
Hola, Aleksandra, Michał Płotek, Grażyna Korpal, Jacek Bagniuk, i Małgorzata Walczak. „Badania sześciu obrazów Hansa Süssa z Kulmbachu przedstawiających sceny z życia św. Katarzyny Aleksandryjskiej.” W Jako serce pośrodku ciała… Kultura artystyczna kościoła Mariackiego w Krakowie, red. Marek Walczak i Agata Wolska, 393–397. Kraków: Bazylika Mariacka w Krakowie / Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana, 2020–2021.
Sitek, Masza. „‘Uczeń Dürera w Polsce' – między źródłem a interpretacją.” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 39–81. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.
Sokołowski, Marian. „Sprawozdanie z posiedzeń Komisyi Historyi Sztuki w dniu 20.II.1902.” Sprawozdania Komisji do Badań Historii Sztuki 8, z. 1–2 (1907): VI–VII.
Stępowska, Konstancja. „Przyczynki do stosunków Kulmbacha z Polską i do jego działalności w Krakowie.” Sprawozdania Komisji do Badań Historii Sztuki 8, z. 1–2 (1907): XX–XXI.
Wolska, Agata, i Wojciech Walanus. „Wojenne i powojenne losy krakowskich dzieł Hansa Suessa z Kulmbachu.” W Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. Mirosław P. Kruk, Aleksandra Hola, i Marek Walczak, 227–253. Kraków: Muzeum Narodowe, 2019.
Żmudziński, Jerzy. „Restauracja zabytków malarstwa sztalugowego w działalności Krakowskiego Towarzystwa Opieki nad Polskimi Zabytkami Sztuki i Kultury (1902–1926).” Rocznik Biblioteki PAN w Krakowie 42 (1997): 183–204.
Żmudziński, Jerzy. „Restauracja zabytków malarstwa ze zbiorów polskich w pracowni berlińskiego konserwatora Aloisa Hausera Mł. (1857–1919).” W Wobec zabytku… Tradycje i perspektywy postaw. Studia dedykowane pamięci prof. Jerzego Remera, red. Elżbieta Pilecka i Juliusz Raczkowski, 142–157. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2010.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 971
Liczba cytowań: 0