Dwie kolekcje sztuki nowoczesnej Pierwszej Republiki Czechosłowackiej i ich twórcy - Vincenc Kramář i Josef Polák
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2021.002Słowa kluczowe
sztuka nowoczesna, I Republika Czechosłowacka, Vincenc Kramář, Josef Polák, Galeria Sztuki Nowoczesnej w Pradze, Muzeum Wschodniosłowackie w KoszycachAbstrakt
W dwudziestoleciu międzywojennym w Pierwszej Republice Czechosłowackiej powstały dwie publiczne kolekcje sztuki nowoczesnej, w których gromadzono sztukę zagraniczną. Jednym z najważniejszych inicjatorów zakupów sztuki francuskiej w Moderni galerie był wybitny kolekcjoner i historyk sztuki Vincenc Kramář. W tym samym czasie do zbiorów Muzeum Wschodniosłowackiego w Koszycach za sprawą prawnika i historyka sztuki Josefa Poláka zaczęto nabywać dzieła artystów węgierskich. Kolekcje te powstały w wyniku wydarzeń politycznych, ale przede wszystkich dzięki pasji i zdolnościom Kramářa i Poláka. Artykuł ma na celu przybliżenie ich sylwetek oraz podejmowanych przez nich działań na rzecz gromadzenia sztuki nowoczesnej.
Bibliografia
Awangardowe Muzeum. Red. Jarosław Suchan, Agnieszka Pindera. Łódź: Muzeum Sztuki, 2020.
Bartošová, Zuzana. „Eugen Krón (Current archival research).” W Košice Modernism: Košice Art in the 1920s. The 2nd part of 2010–2013 International Project. International Conference Proceedings 22–23 March 2012, red. Zsófia Kiss-Szemán, 31–38. Košice: Východoslovenská galéria, 2012.
Bendová, Eva. Pražské kavárny a jejich svět. Litomyšl: Paseka, 2008.
Brunclík, Josef. „Bibliografie prací Vincence Kramáře.” W Vincenc Kramař , O obrazech a galeriích, 478–484. Praha: Odeon, 1983.
„Činnosť Východoslovenského múzea v Košiciach.” Slovenský východ, 297 (1923): 3.
„Denne Zvesti [Nové muzeum v Košiciach].” Slovenský narod, 5 (1925): 4.
Hoffmeister, Adolf. Kavárna Union, sborník vzpomínek pamětníků. Praha: Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1958.
Hofman, Jošek. „O slovenskom muzejnícíve.” Slovenský Denník, 3 (1922): 5.
Hubatová-Vacková, Lada. „An Inquiry into Kramář’s Acquistion Policy.” W Vincenc Kramář: from Old Masters to Picasso, red. Vojtěch Lahoda i Olga Uhrová, tłum. Petr Brabec et al., 169–172. Prague: National Gallery, 2000.
Joachimides, Alexis. Die Museumsreformbewegung in Deutschland und die Entstehung des Modernen Museums 1880–1940. Dresden: Verlag der Kunst, 2001.
„Keď dr. Polák miesto katalogizácie prevádza aukcie.” Slovenská pravda, 50 (1931): 6.
Kiss-Szemán, Zsófia. „Koszyce, miasto artystów.” W Koszycka moderna, red. Anastazja Oleśkiewicz i Jessica Taylor-Kucia, 25–42. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2016.
Kochnowski, Roman. „Geneza rozpadu Czechosłowacji.” Studia Politicae Universitatis Silesiensis 1 (2005): 154–174.
Koszycka moderna. Red. Anastazja Oleśkiewicz i Jessica Taylor-Kucia. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 2016.
Kovačič, Ján. „Založenie Východoslovenskej Galérie v Košiciach.” W Po Moderne. Metropola východu 1945–1989. Zborník prednášok k výstave, red. Peter Tajkov i Dorota Kenderová, 53–74. Košice: Východoslovenská Galéria, 2019.
[Kramář , Vincenc.] „Anketa o Moderní galerii.” Život: výtvarný sborník 1 (1921): 97.
Kramář, Vincenc. „Budoucnost Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění v Cěchách [1921].” W Vincenc Kramář, O obrazech a galeriích, 367–395. Praha: Odeon, 1983.
Kramář, Vincenc. „Dnešní kulturní reakce a Moderní galerie [1927].” W Vincenc Kramář, O obrazech a galeriích, 396–439. Praha: Odeon, 1983.
Kramář, Vincenc. Kulturně-politický program KSČ a výtvarné umění. Praha: Svoboda, 1946.
Kramář, Vincenc. O obrazech a galeriích. Praha: Odeon, 1983.
Krása, Josef. „Dílo Vincence Kramáře v Českých dejinách umění.” W Vincenc Kramář, O obrazech a galeriích, 449–477. Praha: Odeon, 1983.
Manet bis van Gogh. Hugo von Tschudi und der Kampf um die Moderne. Red. Johann Georg Prinz von Hohenzollern i Peter-Klaus Schuste. München–New York: Prestel, 1996.
Muzeum Sztuki w Łodzi: monografia. T. 1, 2. Red. Aleksandra Jach, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska, i Magdalena Ziółkowska. Łódź: Muzeum Sztuki, 2015.
Muž, který si nedal pokoj: příběh Josefa Poláka (1886–1945). Red. Magda Veselská. Praha: Židovské muzeum v Praze, 2005.
„Ne osvedčilsa.” Robotnícke novíny, 251 (1938): 3.
Neumann, Stanislav K. „O moderní galerii vím asi tolik.” Musaion 6 (1929): 27.
Obrazárna v Čechách 1796–1918: katalog výstavy, uspořádané Národní galerií v Praze u příležitosti dvoustého výročí založení Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách. Red. Vít Vlnas. Praha: Národní galerie, 1996.
„Otvorenie štátneho banského muzea Diviša Štúra v Banskej Štiavnici.” Hlasy zpod Sitna, 21 (1927): 1.
„Pálffy János műkincseinekárverése.” Hirado, 103 (1924): 3.
Polák, Josef. „Výtvarné umenie na Slovensku.” W Slovenská čítanka, red. Jan Kabelík, 470–528. Praha: Emil Šolc, 1925.
Pomajzlová, Alena. „Czech 19th and 20th Century Art in the Vincenc Kramář Collection.” W Vincenc Kramář: from Old Masters to Picasso, catalogue, red. Vojtěch Lahoda i Olga Uhrová, tłum. Petr Brabec et al., 46–50. Prague: National Gallery, 2000.
Rusinko, Marcela. „Soukromý sběratel Kramář a osudy jeho sbírky v komunistickém Československu.” Kontexty 4 (2018): 40–50.
Sabol, Eugen. Katalógy košických výstav do roku 1955: bibliografický súpis. Košice: Štátnavedecká knižnica v Košiciach, 1956.
Sadílková, Pavla. „The Beginnings of Kramář’s Art History Studies. Between Gothic Architecture and the Theory of Art.” W Vincenc Kramář: from Old Masters to Picasso, catalogue, red. Vojtěch Lahoda i Olga Uhrová, tłum. Petr Brabec et al., 124–128. Prague: Národní galerie, 2000.
Savický, Nikolaj. Francouzské moderní umění a česká politika v letech 1900–1939. Praha: Academia, 2011.
Sen o múzeu – Imrich Henszlmanna jeho príbeh. Bulletin k výstave. Red. Robert Pollák. Košice: Východoslovenské múzeum, 2013.
Špét, Jiří. Přehled vývoje českého muzejnictví. T. 1 (do roku 1945). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
Teige, Karel. „Moderní galerie prařská.” Musaion 5 (1929): 98–100.
Tołysz, Aldona. „Muzeum wobec rzeczywistości artystycznej XX w. Zbiory muzeów narodowych w Polsce, Czechach i na Słowacji.” Rozprawa doktorska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2019.
Veselská, Magda. „Dr. Josef Polák and his Activities in Košice.” W Košice Modernism: Košice Art in the 1920s. The 1st part of 2010–2013 International Project. Collection of Papers from an International Research Symposium East Slovak Gallery, Historic Hall, Hlavná 27, Košice 11–12 November 2010, red. Zsófia Kiss-Szemán, 48–55. Košice: Východoslovenská galéria, 2010.
Veselská, Magda. „Josef Polák and Košice modernism.” W Kosˇice modernism: Košice Art in the Nineteen-Twenties, red. Lena Leškova´, Zsófia Kiss-Szemán, i Katalin Bakos, 131. Košice: Východoslovenska´ Gale´ria, 2013.
Veselská, Magda. Josef Polák – The Man Who Never Gave Up: The Story of Josef Polak (1886–1945). Prague: Jewish Museum in Prague, 2005.
Vincenc Kramář: from Old Masters to Picasso, catalogue. Red. Vojtěch Lahoda i Olga Uhrová. Tłum. Petr Brabec et al. Prague: National Gallery, 2000.
Vincenc Kramář: od stary´ch mistru° k Picassovi: Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného uměni´, Veletržní palác, 13.10.2000–28.1.2001. Red. Vojtěch Lahoda i Olga Uhrová. Praha: Národni´ galerie, 2000.
Vlnas, Vít. „Vincenc Kramář as Director of the Public Gallery.” W Vincenc Kramář: from Old Masters to Picasso, catalogue, red. Vojtěch Lahoda i Olga Uhrová, tłum. Petr Brabec et al., 164–168. Prague: National Gallery, 2000.
Vybíral, Jindřich. „Český sen o galerii.” W Moderní galerie tenkrát. Katalog výstavy, 53–59. Praha: Národní galerie, 1992.
Wirth, Zdeněk, i Jan Štenc. Umělecké poklady Čech; sbírka význačných děl výtvarné umění v Čechách od nejstarších dob do konce XIX. stol. Praha: Štencova grafického kabinetu, 1913–1915.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 443
Liczba cytowań: 0