Badania techniki i technologii malarskiej cudami słynącej Piety z Czarnego Potoku (1649 r.)
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2021.008Słowa kluczowe
Pieta, Matka Boska Bolesna, Czarny Potok, Mateusz Ingerman, technika i technologia malarstwa XVII w., MOLAB FIXLAB PL, makrofluorescencja rentgenowska MA-XRF, SEM-EDS, FTIRAbstrakt
W ramach trzeciego naboru wniosków MOLAB/FIXLAB PL w 2019 r. zrealizowano program badań obrazu tablicowego z cudami słynącym wizerunkiem Matki Boskiej Bolesnej, tzw. Piety z Czarnego Potoku (1649 r.), której autorstwo przypisuje się antwerpskiemu malarzowi wykształconemu w Rzymie – Mateuszowi Ingermanowi, osiadłemu w Małopolsce w XVII w. Obraz został z obu stron sfotografowany w światłach analitycznych (VIS, Na, UV, IR), a następnie poddany skanowaniu metodą makrofluorescencji rentgenowskiej (MA–XRF), dzięki czemu uzyskano czytelne mapy rozkładu pierwiastków na jego powierzchni i wstępną ocenę użytych przez artystę pigmentów oraz zasięg późniejszych przekształceń. Na odwrociu, pod widniejącym napisem czernią, odnaleziono jego pierwotną wersję o zbieżnej treści, z dodatkowo widocznymi dwiema kolejnymi literami nazwiska dawnego proboszcza kościoła w Czarnym Potoku. Z kluczowych miejsc malowidła pobrano i przygotowano przekroje boczne, które poddano energodyspersyjnej analizie rentgenowskiej na skaningowym mikroskopie elektronowym z analizatorem EDS (SEM-EDS), co pozwoliło na szczegółowe rozpoznanie stratygrafii poszczególnych partii obiektu i ich składu. Stwierdzono występowanie na obrazie ciekawej imprimitury oraz użycie w warstwach malarskich: kredy, gipsu, bieli ołowiowej, minii, vermillionu, ochry, aurypigmentu/realgaru, glejty ołowiowej, azurytu, smalty, ultramaryny, czerni kostnej, roślinnej, umbry oraz laserunków organicznych, w tym kraplaku. W trakcie badań potwierdzono autentyczność wyjątkowej aureoli wokół głowy Matki Bożej. Badania uzupełniono analizą spoiw
metodą spektroskopii adsorpcyjnej w podczerwieni (FTIR). Ustalono, że tablica pokryta jest zaprawą kredowo-klejową, a malowidło wykonano w technice białkowo-żywicznej.
Bibliografia
Ź R Ó D Ł A
Czarny Potok, Archiwum Parafialne:
b. sygn., Gutta Maris gratianum Mariae Etiam In Nigram Vallem Copioso Stillamine Cadens. Łaski Cudowne Skarby Pociech rozmaitych
dobrodzieystwa prawie codzienne: od Nayboleśnieyszey Matki Jezusowey Przenayświentszey Maryi Panny w Obrazie iey
Czarnopotockim doznane y odebrane. A przez Xiędza Tomasza Franciszka Włoszkiewicza Plebana Czarnopotockiego w fascuł zebrane
y zkompendyowane Roku Pańskiego 1727.
b. sygn., [Kronika parafialna] Liber Memorabilium ad Ecclesia Parochiali Czarnopotocensi et de iis quae in ea gesta sunt et evenire, in
parennem memoriam.
b. sygn., Zbiór łask cudownych doznanych od Najboleśniejszej Matki Jezusowej Przenajświętszej Maryi Panny w obrazie Jej łaskami
słynącym w Czarnym Potoku. Zebrane przez ks. Zygmunta Miętusa.
Kraków, Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie (AKMK), Akta wizytacji kapitulnych (AWK):
AVCap 5/1596/, Acta visitationis exterioris decanatuum Boboviensis, Sandecensis et Novi Fori ad archidiaconatum Sandecensem
pertinentium per Christophorum Kazimirski a. 1596 expeditae.
AVCap 25/1608/, Visitatio decanatus Sandecensis et Novi Fori externa per Joannem Januszowski a. 1608 expedita. AVCap 60/1728/,
Visitatio interna et externa Officialatus Sandecensis per Josephum de Zakliczyn Jordan a. 1723–1728 peracta.
Kraków, Archiwum Narodowe w Krakowie, Akta Miasta Krakowa:
/33/0/1.21/1427, Cathalogus civium Cracoviensium secundi ordinis…, daty: 1634–1668, skan 34/100. Dostęp 26.07.2021.https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jednostka/-/jednostka/5638751_Jednostka_delta=20&_Jednostka_resetCur=false&_Jednostka_cur=3; dostęp 26.07.2021.
Łącko, Archiwum Parafialne:
b. sygn., Liber visitationum in decanatu Łącensi confectus a. 1793 et 1794 per Michaelem Skoczniowski dec. For. Łącensem.
Wrocław, Biblioteka Zakładu Narodowego im. Ossolińskich 1871/I:
Relatio fundationis conventus visnicensis Salvatoris Carmelitarum Discalceatorum cum annalibus ejusdem monasterii 1624–1719.
O P R A C O W A N I A
Biblia Tysiąclecia. Poznań: Pallotinum, 2003.
Długosz, Jan. Liber beneficiorum Dioecesis Cracoviensis. W Jan Długosz. Opera omnia, t. 8, wyd. A[ndrzej] Przezdziecki. Cracoviae: Ex typographia Kirchmaieriana, 1863–1864.
Downey, Erin Elizabeth. „The Bentveughels: Networking and Agency in the Seicento Roman Art Market.” Rozprawa doktorska, Temple University, 2015. http://www.digital.library.temple.edu.
Fridrich, Alojzy. Historie cudownych obrazów Najświętszej Maryi Panny w Polsce. T. 2. Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Jezusowego, 1904.
Gadomski, Jerzy. Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski. Warszawa: PWN, 1981.
Gadomski, Jerzy. „Malarstwo tablicowe w Małopolsce.” W Malarstwo gotyckie w Polsce, t. 1, red. Adam S. Labuda i Krystyna Secomska, 251–305. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2004.
Gadomski, Jerzy. „Związki Mistrza ‘Opłakiwania’ z Chomranic z twórczością Roberta Campin.” Sprawozdania z Posiedzeń Komisji Naukowych Oddziału PAN w Krakowie 15, z. 1 (1971): 143–145.
Gąsior, Anna, Piotr Łabuda, i Janusz Królikowski. Współczująca Matka. Z historii Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Czarnym Potoku. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, 2008.
Jaskowski, Zbigniew. „Dokumentacja techniczno-robocza z konserwacji obrazu na desce ‘Pieta’, r. 1971.” Dokumentacja konserwatorska, Kraków 1971, Archiwum Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Nowym Sączu, nr inw. 85.
Kraińska, Elżbieta. „Materiały archiwalne do historii małopolskiego malarstwa renesansowego (1500–1650).” Folia Historiae Artium 7 (1965): 97–116.
Kraińska, Elżbieta. „Materiały źródłowe do malarstwa renesansowego w Małopolsce historycznej (1500–1650).” Sprawozdania z Posiedzeń Komisji PAN 1 (1962): 204–207.
Kumor, Bolesław. „Archidiakonat sądecki. Opracowanie tekstów źródłowych do atlasu historycznego Kościoła w Polsce.” Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 8 (1964): 271–304.
Łopatkiewicz, Piotr, i Tadeusz Łopatkiewicz. Stanisława Tomkowicza Inwentarz zabytków powiatu sądeckiego. Kraków: Wydawnictwo MNK, 2007.
Mamak, Piotr. Kult Matki Boskiej Bolesnej w Czarnym Potoku. Tuchów: Mała Poligrafia Redemptorystów, 1999.
Mander, Karel van. Het schilder-boeck (facsimile van de eerste uitgave, Haarlem 1604).
Davaco Publishers: Utrecht 1969. Dostęp 23 kwietnia 2021. http://www.dbnl.org/tekst/mand001schi01_01/colofon.htm.
Michalczyk, Zygmunt. W lustrzanym odbiciu. Grafika europejska a malarstwo w Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
Myara Kelif, Élinor. ‘Flemish Artists’ Training Voyages in Italy’. Encyclopédie pour une histoire numérique de l’Europe. Dostęp 20 kwietnia 2021. https://ehne.fr/en/node/12514.
Osolińska, Agata. „Dokumentacja prac konserwatorskich ołtarza głównego kościoła w Czarnym Potoku.” Dokumentacja konserwatorska, 1999, Archiwum Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Nowym Sączu, nr inw. 5065.
Pielas, Magdalena. Matka Boska Bolesna. Kraków: Universitas, 2000.
Pulit, Franciszek. „Historia obrazów – ‘Opłakiwania Chrystusa’ i ‘Matki Boskiej Bolesnej’ w Czarnym Potoku.” Rocznik Sądecki 28 (2000): 33–47.
Rzepińska, Maria. Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. T. 1. Warszawa: Arkady, 1989: 131–132.
Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających. T. 3. Red. Jolanta Maurin-Białostocka i Janusz Derwojed. Zespół red. Hanna Bartnicka-Górska et al. Współpraca Maria Bardini et al. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich / Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1979.
Szczerbak, Władysław. Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej w Czarnym Potoku. Studium historyczno-ikonograficzne. Tarno´w: Mała Poligrafia Redemptorystów w Tuchowie, 1999.
Szlezynger, Piotr S. Dawny kościół Karmelitów Bosych w Wiśniczu. Bochnia–Nowy Wiśnicz: Stowarzyszenie Bochniaków i Miłośników Ziemi Bocheńskiej / Towarzystwo Miłośników Wiśnicza, 2009.
Tomkowicz, Stanisław. Przyczynki do historyi kultury Krakowa w pierwszej poł. XVII w. Lwów: Nakładem Towarzystwa dla Popierania Nauki Polskiej, 1912.
Tomkiewicz, Władysław. Z dziejów polskiego mecenatu artystycznego w wieku XVII. Wrocław: Wyd. Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, 1952.
Walicki, Michał. Malarstwo polskie: gotyk, renesans, wczesny manieryzm. Warszawa: Auriga / Oficyna Wydawnicza w Warszawie, 1961.
Wanat, Benginus Józef, OCD. „Architektura i wyposażenie kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Wiśniczu.” Folia Historica Cracoviensia 19 (2013): 119–132.
Wpis do rejestru zabytków nr B-129-3V z dnia 13.02.1970 r., mps, Archiwum Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Delegatura w Nowym Sączu.
Żaki, Andrzej. „Wyniki wstępnych badań grodziska w Naszowicach, powiat Nowy Sącz.” Wiadomości Archeologiczne 3 (1954): 234–251.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 747
Liczba cytowań: 0