Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Programowa
    • Lista recenzentów
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Marketingowa i rynkowa reorientacja organizacji oraz jej związek z procesem adaptacji organizacji
  • Strona domowa
  • /
  • Marketingowa i rynkowa reorientacja organizacji oraz jej związek z procesem adaptacji organizacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 40 (2013) /
  4. Artykuły

Marketingowa i rynkowa reorientacja organizacji oraz jej związek z procesem adaptacji organizacji

Autor

  • Iwona Escher Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Katedra Marketingu i Handlu, ul. Gagarina 13a, 87-100 Toruń http://orcid.org/0000-0002-2053-0549

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.001

Słowa kluczowe

marketingowa i rynkowa orientacja organizacji, marketingowa i rynkowa reorientacja organizacji, adaptacja organizacji

Abstrakt

Marketingowa i rynkowa reorientacja to pojęcia należące do jednych z najczęściej pojawiających się w obszarze teorii lub praktyki marketingowej. Do dziś nie doczekały się jednak jednoznacznej interpretacji – bywają stosowane jako terminy sobie równoważne tudzież są traktowane jako synonimy marketingowej lub rynkowej orientacji. Rozważania prowadzone w niniejszym artykule zmierzają w kierunku zaproponowania ich definicyjnego ujęcia, a w dalszej kolejności – wykazania, w jaki konkretnie sposób wpisują się one w problematykę adaptacyjności organizacji (z którą często, choć zwykle bez głębszej analizy, łączone są na gruncie literatury z zakresu marketingu i zarządzania). Artykuł stanowi kontynuację rozważań poczynionych przez autorkę w opracowaniu pt. Adaptacja organizacji i jej elementy z perspektywy ujęcia systemowego [Escher 2012, s. 57–76], w którym (w oparciu o rozwiązania dostępne w dorobku nauk systemowych) zaproponowane zostało m.in. definicyjne ujęcie adaptacji organizacji oraz dwudzielna klasyfikacja zmian organizacyjnych, którym można przypisać charakter adaptacyjny.

Bibliografia

Bennett R., Cooper R., (1981), Beyond the Marketing Concept, „Business Horizons”, Vol. 22;

DOI: http://dx.doi.org/10.1016/0007-6813(79)90088-0.

Czubała A., Jonas A., (1999), Bariery rozwoju marketingu i prorynkowej orientacji przedsiębiorstw, [w:] J. Altkorn (red.), Kierunki rozwoju zarządzania marketingowego w Polsce. Raport z badań, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.

Deshpandé R., (1999), Developing a Market Orientation, Sage Publications, Thousand Oaks.

Escher I., (2009), Marketingowa koncepcja, marketingowa orientacja czy rynkowa orientacja?

O tych i innych nieporozumieniach wokół kluczowych terminów marketingowych, Kwartalnik Naukowy „Pieniądze i Więź”, nr 4.

Escher I., (2011a), Orientacja marketingowa i orientacja rynkowa jako efekt implementacji marketingu w organizacjach, [w:] K. Andruszkiewicz (red.), Marketing. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo „Dom Organizatora”, Toruń.

Escher I., (2011b), Zmiany organizacyjne towarzyszące reorientacji marketingowej i rynkowej przedsiębiorstw działających w Polsce, [w:] S. Kaczmarczyk, J. Petrykowska (red), Stan i rozwój marketingu w przedsiębiorstwach funkcjonujących na terenie Polski, „Handel Wewnętrzny” (cz. 2, t. 1), Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.

Escher I., (2012), Adaptacja organizacji i jej elementy z perspektywy ujęcia systemowego, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zarządzanie XXXIX, z. 407, Toruń; DOI: http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2012.005.

Fonfara K., (1999), Dylematy wdrażania orientacji marketingowej przez polskie przedsiębiorstwa, [w:] J. Altkorn (red.), Kierunki rozwoju zarządzania marketingowego w Polsce. Raport z badań, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.

Fonfara K., (2001), Rynkowa orientacja polskich przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek”, nr 12.

Fonfara K., (2002), Proces wdrażania koncepcji marketingowej w polskich firmach – wnioski i dylematy, [w:] L. Żabiński i K. Śliwińska (red.), Marketing. Koncepcje, badania, zarządzanie, PWE, Warszawa.

Gomółka Z., (1986), Elementy ogólnej teorii systemów, Wydawnictwo USz, Szczecin.

Gościński J., (1982), Sterowanie i planowanie. Ujęcie systemowe, PWE, Warszawa.

Han J. K., Namwoon K., Rajendra K. S., (1998), Market Orientation and Organizational Performance: Is Innovation a Missing Link?, „Journal of Marketing”, Vol. 62; DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1252285.

Houston F. S., (1986), The Marketing Concept: What It Is and What It Is Not, „Journal of Marketing”, Vol. 50; DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1251602.

Jaworski B. J., Kohli A. K., (1993), Market Orientation: Antecedents and Consequences, „Journal of Marketing”, Vol. 57; DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1251854.

Kaczmarczyk S., (2006), Zarys metodyki prac doktorskich i habilitacyjnych, Kwartalnik Naukowy „Pieniądze i Więź”, nr 1.

Kohli A. K., Jaworski B. J., (1990), Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications, „Journal of Marketing”, Vol. 54; DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1251866.

Kohli A. K., Jaworski B. J., (1993), Markor: A Measure of Market Orientation, „Journal of Marketing Research”, Vol. 30 Issue 4; DOI: http://dx.doi.org/10.2307/3172691.

Kotler P., (1999), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa.

Koźmiński A. K., (1976), Analiza systemowa organizacji, PWE, Warszawa.

Krzyżanowska M., (2002a), Tożsamość orientacji przedsiębiorstwa, „Marketing i Rynek”, nr 3.

Krzyżanowska M., (2002b), Intensywność orientacji rynkowej przedsiębiorstwa, „Marketing

i Rynek”, nr 6.

Lusch R. F., Laczniak G. R., (1987), The Evolving Marketing Concept, Competitive Intensity and Organizational Performance, „Journal of the Academy of Marketing Science”, Vol. 15; DOI: http://dx.doi.org/10.1007/BF02722166.

Misiąg F., (2001), Metodyczne problemy badania orientacji marketingowej, „Marketing i Rynek”, nr 10.

Mruk H., (1995), Konflikty towarzyszące wprowadzaniu marketingu w przedsiębiorstwie (cz. 1), „Marketing i Rynek”, nr 2.

Narver J. C., Slater S. F., (1990), The Effect of a Market Orientation on Business Profitability, „Journal of Marketing”, Vol. 54; DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1251757.

Pelham A. M., (2000), Market Orientation and Other Potential Influences in Small and Medium-Sized Manufacturing Firms, „Journal of Small Business Management”, No. 38 (1).

Sala J., Smoleń T., (1999), Rozwój struktur marketingu w polskich przedsiębiorstwach, „Marketing i Rynek”, nr 12.

Slater S. F., Narver J. C., (1994a), Does Competitive Environment Moderate the Market Orientation Performance Relationship?, „Journal of Marketing”, Vol. 58; DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1252250.

Slater S. F., Narver J. C., (1994b), Market Orientation, Customer Value, and Superior Performance, „Business Horizons”, Vol. 37; http://dx.doi.org/10.1016/0007-6813(94)90029-9.

Slater S. F., Narver J. C., (2000), The Positive Effect of a Market Orientation on Business Profitability: A Balanced Replication, „Journal of Business Research”, No. 48 (1); http://dx.doi.org/10.1016/S0148-2963(98)00077-0.

Sobol E. (red.), 2003, Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa.

Żabiński L., (1998), Zarządzanie marketingowe. Istota – koncepcje – problematyka, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-02-19

Jak cytować

Escher, Iwona. 2014. „Marketingowa I Rynkowa Reorientacja Organizacji Oraz Jej związek Z Procesem Adaptacji Organizacji”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie 40 (luty):7-24. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 40 (2013)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 537
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

marketingowa i rynkowa orientacja organizacji, marketingowa i rynkowa reorientacja organizacji, adaptacja organizacji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa